Egypten
Fra : Mejdahl

Dato : 15-10-02 15:37

Hej

vi skal snart på ferie i Egypten (Hurghada) vi skal bo på noget der hedder:
Blue Village en uge og derefter en uge på Nilen cruse. Vores datter (17år)
skal dykke i den første uge, så derfor vil jeg spørge her om der er nogen
her der kan anbefale et sted i det område og om der evt. er nogle ting der
er godt / skidt der.( Ja fruen er nu ikke meget for at tage af sted efter
det uhyggelig, der er sket på Bali ).

Hej fra Jens

Fra : ebbe

Dato : 15-10-02 21:54

"Mejdahl" <mejdahlxxx@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er godt / skidt der.( Ja fruen er nu ikke meget for at tage af sted efter

Der har da også være eksplosioner mod turister i Egypten, jeg husker at mange tyskere
omkom
ved en buseksplosion
Jeg håber din datter har "lært" eller prøvet at dykke forinden !
Go´tur.

Fra : SØren Rathje Jensen

Dato : 16-10-02 10:21

Hej

Jeg kommer lige der nede fra, og det var min til dato, bedste tur. Vi burgte
et dykkercenter der hed Wodoo diving som ligger i hurghada og der var danske
instruktører. Det er utroligt billigt at spise på restaurant (ca 50 Kr. for
en hovederet), og maden er fremragende. Det vil nok være en god ide at havde
noget Imodium med som virker stoppende på en tynd "turistmave".

Hvad angår sikkerheden bliver der passet godt på jer, der er turistpoliti
over det hele. Kriminalitet findes næsten ikke, og foregår det er det
turister der stjæler af andre turister. Jeg var selv afsted på en
dykkerferie, men jeg har ingen betænkligheder på at tage hele fam. med næste
år.

En god ide er at give drikkepenge, et pund der bliver givet diskret gør at
du nærmest bliver behandlet royalt.

Du er velkommen til at maile mig hvis du vil havde yderligere oplysninger.

Med venlig hilsen & god tur

Søren

Fra : Leif T

Dato : 17-10-02 19:20

Et lille godt råd til turen. Husk myggespray. De kan virkelig være en plage.

Fra : Jan

Dato : 21-10-02 17:17

> [...]
> der evt. er nogle ting der er godt / skidt der.( Ja fruen er nu ikke
> meget for at tage af sted efter det uhyggelig, der er sket på Bali ).

Bare til lidt inspiration : http://jgni.dk/gallery :)

/Jan

Fra : Jørgen Winther

Dato : 27-10-02 23:14

> [...]
> er godt / skidt der.( Ja fruen er nu ikke meget for at tage af sted efter

Der er overhængende fare for at blive syg af maden overalt i landet, da man
ikke helt forstår begreberne "bakterier", "friskhed" og "passende opbevaring
af fødevarer". Tag masser af Travella el.lign. med, og vær meget opmærksom
på, hvad I spiser. Maden kan i øvrigt smage vældig godt, men ofte er den
sjusket tilberedt.

Ægypterne er på alle måder sjuskede, og selv på de bedste og dyreste
turiststeder (hoteller mm.) er ambitionerne ofte skruet højt op, designs og
planer er flotte, men den praktiske implemetering er ringe. Sådan noget som
badeværelset på hotellet kan måske fungere nogenlunde, men sandsynligvis er
der noget galt, f.eks. manglende fliser, intet koldt eller varmt vand osv.

Korallerne ved Hurghada blev for nogle år siden fjernet med dynamit, for at
turisterne ikke skulle skære tæerne på dem! Derfor er der ikke meget at
dykke efter lige dér. Men angiveligt skulle der stadig være koraller tilbage
andre steder nord/syd for byen.

Som nævnt i et af de andre svar er der masser af turistpoliti, der samler
alle turistbusser sammen i kolonner, som med maskingeværbevæbnede vagter
kører gennem landet til de forskellige turistattraktioner. Dette øger
sikkerheden, men det begrænser også mulighederne for at bevæge sig rundt på
egen hånd.

For mit vekommende fandt jeg især templer og kongegrave omkring Luxor meget
spændende, men der er utroligt varmt i det område, så husk at medbringe
masser af flaskevand, hvor I end skal hen.

De ægyptiske sælgere ved turiststederne kan være særdeles påtrængende, så
det kan være en god idé at tillæge sig en lidt hårdere mine end man måske
normalt ønsker, for at kunne ryste dem hurtigere af sig. Husk at tælle
efter, hvis I falder for fristelsen til at købe x antal af et eller andet -
de er tilsyneladende ikke selv så gode til at tælle :-\

Men ellers, god rejse!

--
Jørgen

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 28-10-02 08:32

"Jørgen Winther" skrev i en meddelelse...
> [...]
> forskellige turistattraktioner. Dette øger sikkerheden, men
> det begrænser også mulighederne for at bevæge sig rundt

Er det stort set umuligt fx selv at leje en bil i Ægypten og så
nyde landet på egen hånd? (Jeg tænker ikke primært på, om
man i praksis kan leje en bil, men på den rent praktiske
brug/fornøjelse af en lejet bil).

--
Bedste hilsner Grethe
Homepage: http://www.sportslex.com/

Fra : Jørgen Winther

Dato : 28-10-02 08:45

"Grethe / Sportslex" <sportslex_editor@sportslex.com> skrev i en meddelelse
news:3dbce7f4$0$34845> Er det stort set umuligt fx selv at leje en bil i
Ægypten og så
> nyde landet på egen hånd? (Jeg tænker ikke primært på, om
> man i praksis kan leje en bil, men på den rent praktiske
> brug/fornøjelse af en lejet bil).

Det er vist ikke umuligt, men det frarådes kraftigt fra alle sider. Hvis du
lejer en bil, kan du naturligvis køre omkring - der er hovedveje, som også
er i god stand, mellem de forskellige dele af landet. Blot skal du nok vænne
dig til kørsel i mørke - for at vise mest muligt hensyn til hinanden,
forventes billister nemlig at slukke lÿset, når de ser en modkørende!
Desuden gælder "de stærkes ret" i trafikken, således at f.eks. lastbiler
uden videre overhaler hinanden, selv når der kommer modkørende personbiler -
disse må så undvige ud i rabatten, om nødvendigt.

Ægypten har store skel mellem rig og fattig, og du kan nok ikke forvente at
alle lader fristelsen gå forbi, når de ser en turist med bilen fyldt med
værdier. Men når dét er sagt, tror jeg egentligt ikke, at kriminaliteten i
landet er specielt høj, den viser sig måske blot på en anden måde, og dermed
uventet, end du ville forvente fra Danmark.

--
Jørgen

Fra : Jan

Dato : 02-11-02 21:08

Jørgen Winther wrote:
> "Grethe / Sportslex" <sportslex_editor@sportslex.com> skrev i en
> meddelelse news:3dbce7f4$0$34845> Er det stort set umuligt fx selv at
> leje en bil i Ægypten og så

Der er mange steder at turister slet ikke må køre. Hvis du f.eks lejer bilen
op nordpå, så forvent ikke at kunne komme ned sydpå.

Vi var i tog, og havde masser af problemer. Specielt efter 11. sept. er det
blevet sværere

/Jan

Fra : thomas

Dato : 03-11-02 23:16

Hej Jens !

Jeg har rejst flere gange i Egypten med rygsæk. Har dog ikke været i
Hurghada. Et sted som jeg varmt kan anbefale på Sinai halvøen er DaHab. Jeg
mener ikke, at det ligger så frygteligt langt fra Hurghade. Det er en lille
by - såvidt jeg er der ikke kommet charterturister til der endnu. Du kan
overnatte enormt billigt, men måske ikke noget for din kone, hvis hun er
lidt sart. Her er alle restauranterne ud til vandet, hvor man alle stederne
ligger ned - så hyggeligt. Glimrende sted at have som base. Du kan bestige
mount sinai og svømme med en delfin, et par timers kørsel derfra. Helt klart
en besøg værd.

God tur

thomas

Fra : Jan

Dato : 03-11-02 23:36

> [...]
> Hurghada. Et sted som jeg varmt kan anbefale på Sinai halvøen er
> DaHab. Jeg mener ikke, at det ligger så frygteligt langt fra

Øhh....prøv lige med et kort !
Men hvis man er villig til at sejle fra Hurghada til Sharm så er det nok
ikke langt.

> Det er en lille by - såvidt jeg er der ikke kommet
> charterturister til der endnu. Du kan overnatte enormt billigt, men
> måske ikke noget for din kone, hvis hun er lidt sart.

Der er ikke noget at være sart i Dahab. Dejlig by :)

> Her er alle restauranterne ud til vandet, hvor man alle stederne ligger
ned - så
> hyggeligt.

Jo, men der er altså masser af 'normale' restauranter også
Men hyggeligt er det, ja !

> Glimrende sted at have som base. Du kan bestige mount
> sinai og svømme med en delfin, et par timers kørsel derfra. Helt
> klart en besøg værd.

Delfiner er der absolut ingen garanti for. Der var ingen, da vi var der
f.eks
Ang. Mount Sinai så husk vintertøjet. Det er HUNDEKOLDT!

/Jan