Bredbåndsbolaget
Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-02-01 09:04

Hejsa

Er der nogle i gruppen der har internet opkobling via Bredbåndsbolaget ?

Den ejerboligforening jeg bor i skal nemlig snart beslutte om vi skal have
det eller ej.

Og jeg synes deres tilbud lyder lokkende, de vil trække en fiber med 1gbps
ud til komplexet, og så koble os alle på med 10 Mbit/s.
Kan de leve op til dette ?
Kan man mærke når der er spidsbelastning (ligesom hos stofa)
Og hvad har folk ellers af erfaring med dem ?

Jeg skal jo gerne vide om det er bedre end mit ProAccess 512/512 (desværre
er bredbåndsbolaget uden fast ip)

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-02-01 10:37

On Mon, 26 Feb 2001 09:03:32 +0100, Soren 'Disky' Reinke wrote:

<om bredbandsbolaget>

>Jeg skal jo gerne vide om det er bedre end mit ProAccess 512/512 (desværre
>er bredbåndsbolaget uden fast ip)

Såvidt jeg ved er deres udbredelse i Danmark stadig så begrænset at de ikke
rigtig har haft mulighed for at være pressede. Sandynligvis sammenlignligt
med dengang stofanet lovede deres kunder 3 Mbit/s.

Jeg erindrer at der på et tidspunkt verserede en større diskussion af
bredbandsbolagets løfter og salgsmetoder i nærværende gruppe.

Uanset hvad, så sår de jo nok temmelig svært ved at opretholde 10 Mbit/s til
hver af deres brugere. Kritikere ville nok påpege at den slags løfter blot
er varm luft og salgsgas.

--
Søren O.

http://chewbacca.dk/disclaimer/

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 26-02-01 10:50

"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote in message
> [...]
til
> hver af deres brugere. Kritikere ville nok påpege at den slags løfter blot

Ja og hvad er teknikken bag en lokal nattet ip til en central router man
ikke bestemmer over eller?

Hygge

Flemming

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 26-02-01 14:36

> [...]
til
> hver af deres brugere. Kritikere ville nok påpege at den slags løfter blot

Lige netop det er også det jeg er bange for, at det er 'fis i en hornlygte'-

Men når deres konsulent kommer og fortæller om det, for han sin sag for.

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 16:48

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> "Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote in message

> (desværre

Jøp...uden fast IP...dog med globale ip adresser.således at eks anvendelse
af dyndns er muligt
det skal så nævnes at der pt ikke er og heller ikke er planer om noget
filter eks på mail og news etc

> ikke

Muligt....men 7Mbit er ok til mig for et par hundrede om måneden

> til

Det er muligt at de 10Mbit/s er det "interne netværk" hvilket der ikke
rigtigt er noget af
men det er et switched 10Mbit/s med globale ip addresser

> Lige netop det er også det jeg er bange for, at det er 'fis i en
hornlygte'-

> Men når deres konsulent kommer og fortæller om det, for han sin sag for.

Så gå ham på klingen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 26-02-01 18:41

On Mon, 26 Feb 2001 15:48:28 GMT, Jensen wrote:

>sammenlignligt
>
>Muligt....men 7Mbit er ok til mig for et par hundrede om måneden

Umiddelbart vil jeg stille mig tvivlende overfor om nogen udbyder, som det
ser ud nu, kan levere 7 Mbit/s ud af deres eget net, til hver eneste kunde.

Faktisk vil jeg mene at løfter om sligt blot er noget salgsgas.
Men måske een af d'herrer der roder med net hos en større dansk ISP kan
kaste kvalificeret lys over den sag?

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 26-02-01 18:48

On 26 Feb 2001 17:41:22 GMT, luser@inet.tele.fw1.dk (Søren Boll
Overgaard) wrote:

> [...]
>
>Faktisk vil jeg mene at løfter om sligt blot er noget salgsgas.
>Men måske een af d'herrer der roder med net hos en større dansk ISP kan

1) jeg kommer ikke fra nogen større dansk ISP
2) jeg roder ikke med net

men hvis man slår "bullshitmarketing" op i ordbogen, vil der være slet
skjulte referencer til bemeldte "bolag".

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Simon Skals

Dato : 26-02-01 18:53

It seems Søren Boll Overgaard wrote:
> [...]
>
>Faktisk vil jeg mene at løfter om sligt blot er noget salgsgas.
>Men måske een af d'herrer der roder med net hos en større dansk ISP kan

Hvis man sælger forbindelser på 7 Mbps for et par hundrede kroner om
måneden, og man samtidig dimensionerer sit netværk efter et princip
om, at der skal være båndbredde nok til alle, så har jeg svært ved at
se, hvordan man skal tjene penge på det.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-02-01 18:58

In article <slrn99l5vv.8ls.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> [...]
>om, at der skal være båndbredde nok til alle, så har jeg svært ved at
>se, hvordan man skal tjene penge på det.

Første forhindring er vel at reducere tabet og sikre at man er i
branchen om et par måneder.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Questionable day.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 26-02-01 19:03

On Mon, 26 Feb 2001 17:58:18 +0000 (UTC), apj@nerd.dk (Andreas Plesner
Jacobsen) wrote:

>Første forhindring er vel at reducere tabet og sikre at man er i
>branchen om et par måneder.¨

Det at lave materiale hvor de reelle betingelser står m. småt skrevet
m. citronssaft på hemmeligt papir, ville jeg personligt prioritere
højere.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 19:22

> [...]

> Faktisk vil jeg mene at løfter om sligt blot er noget salgsgas.
> Men måske een af d'herrer der roder med net hos en større dansk ISP kan

ok...måske er det ikke liiige 7 Mbit/s...men det er fort som faaan

COMMAND:> TYPE I
200 Type set to I.
STATUS:> Receiving: 10Mtest-kopi10.rnd --> c:\10Mtest-kopi10.rnd
COMMAND:> PORT 192,168,0,21,7,94
200 PORT command successful.
COMMAND:> RETR 10Mtest-kopi10.rnd
150 Opening BINARY mode data connection for 10Mtest-kopi10.rnd (10485760
bytes).
226 Transfer complete.
STATUS:> Received 10485760 bytes Ok.
STATUS:> Time: 0:00:09, Efficiency: 1137.78 KBytes/s (1165084 bytes/s)
STATUS:> Successfully received 10Mtest-kopi10.rnd

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 26-02-01 19:25

On Mon, 26 Feb 2001 18:21:44 GMT, "Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote:

>"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote in message

>kunde.

>ok...måske er det ikke liiige 7 Mbit/s...men det er fort som faaan

hvorfra - hvortil - hvor mange brugere er I på pt.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 19:27

"Thomas Jensen, pil.dk" <tj@dev.null> wrote in message

> hvorfra - hvortil - hvor mange brugere er I på pt.

Det er såmend til TDC internet test ftpserver......

Lundtoftegade er lokationen.....jeg er ikke sikker på hvor mange der er på

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-02-01 21:44

Mon, 26 Feb 2001 18:26:34 GMT, skrev "Jensen" <hmmm@yahoo.com>:

>Det er såmend til TDC internet test ftpserver......
>
>Lundtoftegade er lokationen.....jeg er ikke sikker på hvor mange der er på

Der kan kun være en på af gangen.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 21:57

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote in message

> Der kan kun være en på af gangen.

på hvad ????....lundtoftegade, test ftp serveren, mit lille lokalnetværk,
eller bare bredbåndsbolaget generelt???????

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-02-01 22:03

> på hvad ????....lundtoftegade, test ftp serveren, mit lille lokalnetværk,
> eller bare bredbåndsbolaget generelt???????

Internettet er et delt medie, så max en bruger.
Pjat. Knud snakker om ftp-serveren

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 22:10

"Martin Højriis Kristensen" <hoejriis@SLETDETTEiname.com> wrote in message

> Internettet er et delt medie, så max en bruger.
> Pjat. Knud snakker om ftp-serveren

Jo jo...det er rigtigt, men TDC bruger jo selv den som refference med hensyn
til test af sine produkter derfor mente jeg at det var relevant at teste BB
opimod denne.

Jensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-02-01 22:31

> [...]
hensyn
> til test af sine produkter derfor mente jeg at det var relevant at teste

Enig. Første linje var en joke

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 26-02-01 13:03

> Og jeg synes deres tilbud lyder lokkende, de vil trække en fiber med 1gbps
> ud til komplexet, og så koble os alle på med 10 Mbit/s.
> Kan de leve op til dette ?

Godt spørgsmål, men jeg tror nærmere det er en 1Gbit/s forbindelse de ligger
ud til jer.

Så kommer det an på selve kablingen, samt det hardware de sætter op. Jeg
regner med at de kører med fast ethernet eller noget i den stil, og så er
kapaciteten på hver linie 100Mbit/s, men så kommer det igen an på om de
laver en stjerneformation eller de kører med en busformation.

Endvidere er det jo interessant at se hvor mange totale brugere der skal
deles om den samlede forbindelse.

> Kan man mærke når der er spidsbelastning (ligesom hos stofa)
> Og hvad har folk ellers af erfaring med dem ?

Hvis der er 100 der står og suger fra deres 1Gbit/s er der 10Mbit/s til hver
bruger minus overhead, hvis kablingen ellers er OK. Står der kun 10 og
suger, er der 100Mbit/s til hver bruger, hvis kablingen og hardwaren er til
det.

Du vil unægteligt opleve spidsbelastninger, men hvor hårdt de rammer dig
kommer naturligvis an på hvordan de andre bruger nettet. Sidder der 20-30
personer forskellige steder i ejendommen og ser big brother, samtidigt med
at 40 3llEt d00dz sidder og l33chor fra diverse pr0n og warez sites vil
båndbredden naturligvis bliver svært at udnytte for dig. Hvis det derimod er
folk med et moderat forbrug som sidder rundt omkring i ejendommen vil du få
en meget god båndbredde.

> Jeg skal jo gerne vide om det er bedre end mit ProAccess 512/512 (desværre
> er bredbåndsbolaget uden fast ip)

Jeg tror at du med bredbåndsfirmaet vil få den højeste hastighed, samlet
set, men det kommer en del an på teknikken, samt de andre brugeres forbrug.

--
Anders Ebbesen
Dudley Smith: Go back to Jersey, Sonny. This is the City of the Angels and

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 26-02-01 13:22

On Mon, 26 Feb 2001 12:02:32 GMT, "Anders Ebbesen" <anders@entry.dk>
wrote:

>Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message
>
>Godt spørgsmål, men jeg tror nærmere det er en 1Gbit/s forbindelse de ligger
>ud til jer.

øh? ... 1Gbit/s?

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 26-02-01 13:31

> øh? ... 1Gbit/s?

= 1000Mbit/s, eller er jeg langt ude?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 26-02-01 16:17

It seems Anders Ebbesen wrote:
>= 1000Mbit/s, eller er jeg langt ude?

Du er helt derude hvor verden forlænges med giftdepoter.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 26-02-01 16:31

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> wrote in message

> Du er helt derude hvor verden forlænges med giftdepoter.

Uha, det lyder ikke rart

Men igen, ser man på whatis:

"a gigabit is one billion binary digit, or 1,000,000,000 (that is, 10^9)
bits...the amount of data that is transferred in a second...Gigabits per
second is usually shortened to Gbps".

Det var så her jeg troede Gbit/s == Gbps.

Og med megabit:

"a megabit is a million binary pulses, or 1,000,000...bits"

Og så synes jeg 1.000.000.000 = 1.000.000 * 1000.

Hvis jeg stadigvæk er alt for langt ude, må en venlig sjæl gerne hjælpe...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-02-01 21:16

> Men igen, ser man på whatis:
> "a gigabit is one billion binary digit

Jeg tror mere det er det urealistiske i tallet end det er semantikken folk
stejler over.

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 27-02-01 09:21

> Jeg tror mere det er det urealistiske i tallet end det er semantikken folk
> stejler over.

Det kan jeg egentligt godt forstå

Jeg var blot ret ukritisk hvad angik det logiske i det..

På den anden side, hvis de garanterer 10Mbit/s og der er 100 lejligheder, så
må de vel have en 1Gbit/s ud af huset..?

Fra : Henning

Dato : 27-02-01 09:42

On Tue, 27 Feb 2001 08:21:18 GMT, "Anders Ebbesen" <anders@entry.dk>
wrote:

> [...]
>
>På den anden side, hvis de garanterer 10Mbit/s og der er 100 lejligheder, så
>må de vel have en 1Gbit/s ud af huset..?

Både og - på intet tidspunkt vil alle 100 brugere belaste nettet 100%.

Henning

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 27-02-01 14:53

Henning <FJERNEShsb@image.dk> wrote in message

> Både og - på intet tidspunkt vil alle 100 brugere belaste nettet 100%.

Naturligvis ikke, men okay, så siger vi at der er 1000 lejligheder, og
halvdelen af dem ser BB streamet, downloader ISOer fra forskellige servere
rundt omkring mv...

I så fald skulle de allesammen alligevel have 10Mbit/s også selvom der kom
endnu flere brugere på, det lover de i hvert fald.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 14:59

In article <ojOm6.4142$dD.224512@twister.sunsite.dk>, Anders Ebbesen wrote:

> [...]
>
>I så fald skulle de allesammen alligevel have 10Mbit/s også selvom der kom
>endnu flere brugere på, det lover de i hvert fald.

Jeg tror du mangler at læse det med småt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | 10.0 times 0.1 is hardly ever 1.0.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 27-02-01 15:32

Andreas Plesner Jacobsen <apj@nerd.dk> wrote in message

> Jeg tror du mangler at læse det med småt.

Jeg siger ikke at de holder det, eller at jeg tror de holdet det, jeg siger
blot at de lover det.

Hvad er det med småt?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 15:36

In article <STOm6.4159$dD.228061@twister.sunsite.dk>, Anders Ebbesen wrote:

>Jeg siger ikke at de holder det, eller at jeg tror de holdet det, jeg siger
>blot at de lover det.

Hvad har de helt nøjagtig lovet?
10Mbps hele tiden til alle brugere? Har du fået en sælger til at sige
det?

>Hvad er det med småt?

Kontrakten.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Poland has gun control.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-02-01 09:15

> Hvad har de helt nøjagtig lovet?
> 10Mbps hele tiden til alle brugere? Har du fået en sælger til at sige
> det?

I deres nyeste brochure jeg modtog i går, skriver de at alle bliver koblet
på deres egen backbone med 10 eller evt. 100 mbit/s (ethernet)

De viser så også fint at de i DK har en 1gbit/s fiberring som via 8 fibre er
koblet til en fiberring magen til i SE, men der står INTET om hvor meget
båndbredde der reelt er til selve internettet.

Så for den sags skyld er det måske et 28.800 modem,

Men okay, TDC fortæller jo heller ikke hvor meget båndbredde de har til
internettet.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-02-01 20:42

> Men okay, TDC fortæller jo heller ikke hvor meget båndbredde de har til
> internettet.

Tjaa. Se fx

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-03-01 09:25

> Tjaa. Se fx

Fine ping tider, men oversæt det lige til båndbredde.

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 01-03-01 09:37

On Thu, 1 Mar 2001 09:24:48 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"

>Fine ping tider, men oversæt det lige til båndbredde.

kig på navngivningen af de forsk. interfaces...

ex.
1 fe12-0-0-2.100M.sltnxt1.ip.tele.dk
3 pos0-3.155M.arcnxg2.ip.tele.dk
4 pos3-0.622M.albnxg1.ip.tele.dk

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Simon Skals

Dato : 01-03-01 11:42

It seems Soren 'Disky' Reinke wrote:
>Fine ping tider, men oversæt det lige til båndbredde.

Hvis delayet er lavt hele døgnet, så er der båndbredde nok.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-03-01 11:48

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Hvis delayet er lavt hele døgnet, så er der båndbredde nok.

Det ved jeg godt, men det fortæller stadigvæk ikke hvor stor den er.

Men som 'pil' sagde fortalte navnene noget om hastigheden

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-03-01 13:10

In article <3a9e2913$0$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, Soren 'Disky' Reinke wrote:

>Det ved jeg godt, men det fortæller stadigvæk ikke hvor stor den er.

Hvorfor er det vigtigt, så længe der er nok?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Disks travel in packs.
Der taler for sig selv. |

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-02-01 11:10

> Jeg var blot ret ukritisk hvad angik det logiske i det..
> På den anden side, hvis de garanterer 10Mbit/s og der er 100 lejligheder,

> må de vel have en 1Gbit/s ud af huset..?

Jaee, ikke ubetinget. På den anden side påstås det at BB lægger egne fibre
ned og så er 1 Gbit/s mellem boligblokken og BB's central ikke helt
urealistisk.
Men der har nok ikke 1 Gbit/s ud i verden for hver 100 brugere, hvilket også
ville være spild af penge...

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-02-01 12:15

> [...]
> urealistisk.
> Men der har nok ikke 1 Gbit/s ud i verden for hver 100 brugere, hvilket

Det har du helt sikkert ret i.

Men gad vide hvor meget båndbredde de egentligt har fra deres egen central ?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 26-02-01 16:25

It seems Anders Ebbesen wrote:
>= 1000Mbit/s, eller er jeg langt ude?

Du er helt derude hvor verden forlænges med giftdepoter, men ellers har du
ret

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 26-02-01 13:34

Thomas Jensen, pil.dk <tj@dev.null> wrote in message

> øh? ... 1Gbit/s?

Tænkte på Gbit/s som på følgende side:
<http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,212193,00.html>

Dvs, 1Gbit = 10*100Mbit.

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 28-02-01 01:07

"Anders Ebbesen" <anders@entry.dk> writes:

> Tænkte på Gbit/s som på følgende side:
> <http://whatis.techtarget.com/WhatIs_Definition_Page/0,4152,212193,00.html>
>
> Dvs, 1Gbit = 10*100Mbit.

Jeg tror godt at Thomas ved hvad Gbit er. Thomas har sikker osse en
ide om, hvad det koster levere sådan een til en kunde. For slet ikke
at snakke om at skaffe sig hul igennem til at få sådanne trafikmængder
nogen som helst steder hen.

/Lars
--
I don't give a fuck
God sent me to piss the world off -- Marshal Mathers

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 28-02-01 11:09

Lars P. Fischer <fischer@suk.dk> wrote in message

> [...]
> ide om, hvad det koster levere sådan een til en kunde. For slet ikke
> at snakke om at skaffe sig hul igennem til at få sådanne trafikmængder

Jeg ville ikke være hovererende på nogen måde, men forstod blot ikke Thomas'
indlæg.

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 26-02-01 16:00

On Mon, 26 Feb 2001 09:03:32 +0100, Soren 'Disky' Reinke wrote in
dk.edb.internet.udbydere <3a9a0dfc$0$5726$4d4eb98e@news.dk.uu.net>:

[...]

>Jeg skal jo gerne vide om det er bedre end mit ProAccess 512/512 (desværre
>er bredbåndsbolaget uden fast ip)

Hvis jeg var dig, ville jeg beholde min ProAccess.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Lacops

Dato : 26-02-01 17:51

Bredbåndsbolaget hævder at du får en 10 Mb forbindelse hvilket på sin hvis
er rigtigt men lidt tricky da det kun er udgangen der er på 10 Mps. Selve
'modemmet' tager en megabit ligesom stofanet. For mig at se er det tage
røven på folk....

Fra : Jensen

Dato : 26-02-01 19:18

"Lacops" <Lacops@forvirret.dk> wrote in message
> [...]
> er rigtigt men lidt tricky da det kun er udgangen der er på 10 Mps. Selve
> 'modemmet' tager en megabit ligesom stofanet. For mig at se er det tage

Hvilket modem????

Fra : -= Texas =-

Dato : 26-02-01 22:00

> [...]
> er rigtigt men lidt tricky da det kun er udgangen der er på 10 Mps. Selve
> 'modemmet' tager en megabit ligesom stofanet. For mig at se er det tage

Jeg er lidt ny på dette område, så kan du ikke uddybe hvad du mener med
at det kun er udgangen som kun er på 10Mps ??

Fra : Jens

Dato : 27-02-01 00:41

"-= Texas =-" <box2600@XXXhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lacops <Lacops@forvirret.dk> wrote in message
Selve

> Jeg er lidt ny på dette område, så kan du ikke uddybe hvad du mener med
> at det kun er udgangen som kun er på 10Mps ??

Prøv lige at hør her !

Bredbandsbolaget kan sagtens lægge en 1 Gbit/s forbindelse fra deres central
ind til Store Hus i Avedøre. Internt i Store Hus har de, kunne jeg
forestille mig, et switchet 10 Mbit/s netværk udfra hvad "Jensen"
umiddelbart oplyser. (Se NNTP-posting host. Han er kunde hos BB!).

Spørgsmålet er: Hvor meget kapacitet har BB ud fra deres egen central til
resten af verden ????

En ting er sikkert. De er ved at opbygge deres eget backbone net. På det
styrer de jo selv hastighederne, og det gør det i sidste ende billigt for
dem, da udgiften for etablering kun er en gang.

Her skal man så også være opmærksom på, at selvom man har 10 Mbit/s, så er
det jo langtfra sikkert at serveren i den anden ende kan levere 10 Mbit/s.
Hvad nu hvis den sidder på en 2 Mbit/s linie eller mindre. Henter en BB
kunde data fra mig, så får han jo max. 256 Kbit/s for hurtigere (eller
langsommere?) er min linie ikke ??? (Jeg har ADSL 256/256)

De har ihvertfald en forbindelse til DIX'en (bredbandsbolaget-gw.dix.dk
[192.38.7.65]). Hvor stor den er ved jeg ikke, men mon ikke det er noget ATM
34, 45, 155 eller 622 Mbit/s eller noget Ethernet 10, 100 eller 1000 Mbit/s
?????

Hvis vi siger det er en ATM 34 Mbit/s, så skal der være mange i Store Hus
som surfer indenlands i DK før den er brugt !!! Husk på at alle aldrig
belaster linien 100% samtidigt......

Bredbandsbolaget oplyser ligesom TeleDK, WOL, CC, Stofa osv. intet om
kapaciteten i deres eget netværk, samt ud i verden. Hvorfor skulle de have
mere eller mindre end alle andre ? De har efterhånden været etableret nogle
år i Sverige.

Umiddelbart så er min konklusion at de leverer temmeligt hurtigt Internet.
Om det lige præcist er 10 Mbit/s ved jeg ikke! Hvis det er til kr. 200,- pr.
måned så ved jeg godt hvad jeg ville vælge istedet for ADSL.........

Jens

PS: Jeg er ikke svoren til nogen speciel leverandør. Jeg har selv WOL og er
udemærket tilfreds. Det eneste jeg ønsker er meget hurtigt Internet til
meget billig pris. Om det kommer fra BB eller CC, TeleDK, WOL osv. er jeg
ligeglad med. Bare de kan levere mig hurtigt Internet.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-02-01 09:15

Hej allesammen

Tak for tippene, nu har jeg noget jeg kan 'smide' efter konsulenten når han
kommer til mødet.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-02-01 13:18

On Tue, 27 Feb 2001 00:41:27 +0100, Jens wrote:
>"-= Texas =-" <box2600@XXXhotmail.com> skrev i en meddelelse

>Bredbandsbolaget oplyser ligesom TeleDK, WOL, CC, Stofa osv. intet om
>kapaciteten i deres eget netværk, samt ud i verden.

TDK skjuler intet

jesper@freesbee% traceroute www.dix.dk
traceroute to www.dix.dk (130.226.1.205), 30 hops max, 40 byte packets
1 fe12-0-0-2.100M.sltnxt1.ip.tele.dk (193.162.159.75) 0.607 ms 0.491 ms 0.373 ms
2 fe5-0-0.100M.sltnxt2.ip.tele.dk (195.249.2.25) 0.835 ms 0.473 ms 0.464 ms
3 pos0-3.155M.arcnxg2.ip.tele.dk (195.249.12.245) 0.571 ms 0.619 ms 1.161 ms
4 pos3-0.622M.albnxg1.ip.tele.dk (195.249.112.230) 2.694 ms 3.087 ms 2.799 ms
5 pos2-0.622M.bynxg1.ip.tele.dk (195.249.12.141) 2.900 ms 3.637 ms 2.961 ms
6 pos1-0.622M.virnxg1.ip.tele.dk (195.249.2.10) 3.450 ms 3.205 ms 3.115 ms
7 pos2-0.155M.dixnxi1.ip.tele.dk (195.249.2.14) 5.763 ms 3.624 ms 3.806 ms
8 Teledk-gw.forskningsnettet.dk (195.249.16.34) 4.304 ms 3.940 ms 4.112 ms
9 www.dix.dk (130.226.1.205) 16.452 ms 13.160 ms 9.840 ms

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 13:32

In article <slrn99n6mu.20hm.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

>TDK skjuler intet

Jeg ved heller ikke hvor hemmeligt det er, hvor meget Bredband har på
DIX. Folk på DIXen, der peerer med dem ved det da.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Philosophy will clip an angel's wings.
Der arbejder for WOL, |    -- John Keats

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-01 14:28

apj@nerd.dk (Andreas Plesner Jacobsen) writes:

> Jeg ved heller ikke hvor hemmeligt det er, hvor meget Bredband har på
> DIX. Folk på DIXen, der peerer med dem ved det da.

HVaba?

Fint, hvis de fortæller det, men det er da ikke en automatisk funktion
af "peere på DIX" at man ved hvor meget snor peeren har hjem til.

At Tele Danmark ikke har Gigabit til switchen er til gengæld
efterhånden almen viden.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, The Crying Game:
The RockBear. ((^)) She's a guy.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 14:31

In article <m33dd0ntmh.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

>HVaba?

Det stod i deres intromail.

>Fint, hvis de fortæller det, men det er da ikke en automatisk funktion
>af "peere på DIX" at man ved hvor meget snor peeren har hjem til.

Næh. Sagde jeg det?

>At Tele Danmark ikke har Gigabit til switchen er til gengæld
>efterhånden almen viden.

Ja....det synes jeg vi har hørt rigeligt på :P

--
Andreas Plesner Jacobsen | He is no lawyer who cannot take two sides.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-01 15:12

> Det stod i deres intromail.

Måske løj de?

> Næh. Sagde jeg det?

Jeps.

--
Peter B. Juul, o.-.o Spoilersig, Planet of the Apes:
The RockBear. ((^)) It's Earth.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 15:23

In article <m3wvacmd0a.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

>Måske løj de?

Ja, men den usikkerhed vil du jo altid have, når vi snakker information.

>Jeps.

Nej. Jeg sagde at folk vidste, hvad bredband havde, ikke at folk
generelt ved hvad andre folk har.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Cloning is the sincerest form of flattery.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-02-01 15:48

> Nej. Jeg sagde at folk vidste, hvad bredband havde, ikke at folk
> generelt ved hvad andre folk har.

Måske løj jeg?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 16:01

In article <m3r90kmbc0.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk>, Peter B. Juul wrote:

>Måske løj jeg?

Så er det godt jeg er her til at dementere det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Absence makes the heart forget.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 28-02-01 01:10

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Måske løj jeg?

Ta' en limfjordsporter mere.

/Lars

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-02-01 17:55

On 27 Feb 2001 15:11:49 +0100, Peter B. Juul wrote:

>Måske løj de?

Men så er det jo godt man har set deres router, og deres interface ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-02-01 18:01

In article <slrn99nmvv.2hp6.jesper@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

>Men så er det jo godt man har set deres router, og deres interface ...

Men det kommer man jo ikke til i fremtiden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Hummingbirds never remember the words to songs.
Der arbejder for WOL, |

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-02-01 18:38

On Tue, 27 Feb 2001 17:01:08 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

>Men det kommer man jo ikke til i fremtiden.

Hvis jeg ellers ikke havde fået for meget rødvin, så var der vist små
huller i de låger, og vi har nogle kirugiske instrumenter vi tidligere
har brugt til at læse serie/type numre fra kort i atm switche mens de
kørte, de må kunne komme der ind

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 27-02-01 18:44

On 27 Feb 2001 17:38:15 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

> [...]
>huller i de låger, og vi har nogle kirugiske instrumenter vi tidligere
>har brugt til at læse serie/type numre fra kort i atm switche mens de

det var det webcam I kom fra

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 27-02-01 18:51

On Tue, 27 Feb 2001 18:43:44 +0100, Thomas Jensen, pil.dk wrote:

>det var det webcam I kom fra

Fotografering strengt forbudt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 27-02-01 19:00

On 27 Feb 2001 17:51:21 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Fotografering strengt forbudt ...

aha... forbudt ligesom i portscanning

>--
>Jesper Skriver, CCIE #5456
> FreeBSD committer

fut:

--
Thomas
pil.dk committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 28-02-01 00:17

It seems Jesper Skriver wrote:
>Hvis jeg ellers ikke havde fået for meget rødvin...

Men det fik du, men nok mest fordi de slet ikke havde tænkt på at stille så
meget som en enkelt pilsner frem. Godt at den store mængde fremmødt ISP
brain-trust formåede at løse dette problem, endog med noget godt at
slagsen. Det må vi gøre til en vane.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-02-01 10:33

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

> [...]
> meget som en enkelt pilsner frem. Godt at den store mængde fremmødt ISP
> brain-trust formåede at løse dette problem, endog med noget godt at

Personligt synes jeg, at maden var værre. Der var ikke rigtig nogen,
der kunne gennemskue hvad det, der ikke var frikadeller,
var. Resultatet var at vores frokoststue var inficeret af uforståelig
mad næste dag.

Nørd:suit-ratioen var nok højere end forventet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 01-03-01 02:29

pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Nørd:suit-ratioen var nok højere end forventet.

Og for at forvirre yderligere var nogen af os mødt op i forklædning.

/Lars

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 01-03-01 06:41

"Lars P. Fischer" <fischer@suk.dk> writes:

> Og for at forvirre yderligere var nogen af os mødt op i forklædning.

Ah, du havde ikke jakkesæt på?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Lars P. Fischer

Dato : 03-03-01 02:26

Lars Balker Rasmussen <lars@balker.org> writes:

> Ah, du havde ikke jakkesæt på?

Præcis.

/Lars

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 28-02-01 09:16

">
> [...]
> huller i de låger, og vi har nogle kirugiske instrumenter vi tidligere
> har brugt til at læse serie/type numre fra kort i atm switche mens de

Og hvad fandt i ud af ?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-02-01 09:03

"Svend Erik Jensen" <sej@isa.dknet.dk> wrote in message
> [...]
>
> [...]
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg beholde min ProAccess.

Nogen grund ?

Fra : Rasmus Paulsen

Dato : 28-02-01 18:07

Hej

Jeg har været til et info-møde med BB (Bredbånds bolaget) og konsulenten var
da flink og rar, men absolut ikke tekniker. Deres planer for opbygning af
deres net er ekstremt ambitiøse. Hver ejendom bliver koblet op med et
switchet netværk. Hver ejendoms netværk bliver så koblet op i en eller anden
form for cirkelformet-switchet-optisk net. Jeg tror godt, at man kan
forvente en hastighed på minimum 10MBit på deres BB-mega-LAN. Det var
tilgengæld umuligt at få at vide, hvad BBs forbindelse til internettet er.
Der var dog nogle vage løfter om at hvis belastningen overstiger 60% bliver
forbindelsen opgraderet.

Jeg giver de andre debatører ret i, at man nok skal få masser båndbredde,
hvis alle naboerne bare bruger det til email. Problemet er at BB fokusere
meget på at sælge deres løsning, som noget man kan bruge til video-on-demand
i DVD kvalitet, IP-telefoni etc.
Fint nok, hvis leverandøren af video ligger som en del af BBs interne net.
Men jeg har svært ved at tro, at alle kan sidde og se video sendt fra sites
udenfor deres net samtidigt.

Hilsen
Rasmus

PS. Der har ikke været mange indlæg fra brugere af BB. Nu lader det til at
kontakt er skabt til denne sjældne race (Jensen??). Jeg håber at vi kan få
lokket så mange bruger erfaringer så muligt ud af ham :)

Fra : Jensen

Dato : 28-02-01 18:39

> PS. Der har ikke været mange indlæg fra brugere af BB. Nu lader det til at
> kontakt er skabt til denne sjældne race (Jensen??). Jeg håber at vi kan få
> lokket så mange bruger erfaringer så muligt ud af ham :)

Nok er der knald på lækkerhønen lige nu, men jeg anser det da for
sandsynligt at det ikke bliver ved med at være sådan
Men hvor om alting er, så får man en forbindelse der koster hvad den mindste
adsl koster om det så kommer ned på 512Kb/s pr bruger så er det stadig
billigere. Men hvis det blev tilfældet, så har BB da et forklaringsproblem
overfor eks AKB. og mon ikke der er taget højde for det.

Men tilsyneladende kører det bare derud af, ok....deres smtp server er ikke
liiige oppe og køre og vejledningerne er så som så, supporten er på det
nærmeste ikke eksisterende, men hva f.....det klarer man jo nok

Der hvor jeg boede før havde man en 2Mb/s internet forbindelse delt til ca
300 brugere, godt nok bag en proxy, men det rykkede altså mindst lige så
meget som en 1Mb/s adsl, ok anvendelses mulighedderne var lidt begrænset men
man betaler kun en 50ér for det. og det var med nedgravning af kabler og
fiber backbone udstyr etc.

Så jeg kan faktisk ikke forstå eks TDC der brøster sig af Danmarks
bedste/største backbone hvorfor man ikke her på Lundtoftegade (nabo til
borups alle) ikke har kommet med et lignende tilbud til bebyggelsen, om ikke
andet så for at prøve hvad der skal til

Jensen

Fra : Flemming Riis

Dato : 28-02-01 18:42

On Wed, 28 Feb 2001 17:38:35 GMT, "Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote:

> [...]
>borups alle) ikke har kommet med et lignende tilbud til bebyggelsen, om ikke

Det er vel derfor TDC har nogle glade partnere , det giver nogle
"løse" ender til nogle produkter de kan gå ud af sælge.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 28-02-01 19:05

On Wed, 28 Feb 2001 17:38:35 GMT, Jensen wrote:

> [...]
>borups alle) ikke har kommet med et lignende tilbud til bebyggelsen, om ikke

Fordi TDK ikke går ud og sælger varm luft - hvilket er eneste mulighed
hvis der blot skal være det mindste antydning af forretning i det ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens Friholm

Dato : 01-03-01 13:07

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote in
<slrn99qfek.6du.jesper@freesbee.wheel.dk>:

>Fordi TDK ikke går ud og sælger varm luft - hvilket er eneste mulighed
>hvis der blot skal være det mindste antydning af forretning i det ...

Ög de har det sikkert også svært i øjeblikket som så mange andre der er
startet op i den periode hvor aktiemarkedet var konstant stigende

ikke detstomindre er B2 de første der er gået målrettet efter andelsbolig
foreningerne på et seriøst bæremedie (fiber). Jeg synes heller ikke man
skal glemme det store installerede net og kundebase de har i sverige,
holland, italien m.m. De har grundlaget til at kunne mene det alvorligt.

Fra : Rasmus Paulsen

Dato : 28-02-01 19:02

Hej Jensen

Jeg synes at kunne huske at BB snakkede meget om at tilbyde en "TV-pakke"
lignende TeleDKs kabeltv. Det skulle køre over netkablerne og gøres teknisk
muligt via en set-top-box. Et skud på et båndbredde-forbrug var vist
5MByte/s.

Har i hørt om hvornår og hvordan denne løsning vil blive indført?

Det bliver spændende at høre hvordan det kommer til at gå, når samtlige
brugere sidder og ser landskamp via nettet samtidigt :)

Hilsen
Rasmus

Fra : Jensen

Dato : 28-02-01 20:10

"Rasmus Paulsen" <rasmus.r.paulsen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
teknisk
> muligt via en set-top-box. Et skud på et båndbredde-forbrug var vist

Det var målet i deres slags ting

> Har i hørt om hvornår og hvordan denne løsning vil blive indført?

nej...jeg tror pt har de rigeligt at gøre med at få de "almindelige " ting
til at fungere

Fra : Jensen

Dato : 28-02-01 20:22

"Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote in message

> "Rasmus Paulsen" <rasmus.r.paulsen@get2net.dk> wrote in message

> teknisk
> >

> Det var målet i deres slags ting
Der skal selvfølgelig stå "salgs ting"

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-03-01 09:24

> [...]
> 5MByte/s.
>
> Har i hørt om hvornår og hvordan denne løsning vil blive indført?

Deres tekniske chef, fortalte i går telefonisk at man kun forvente det
senere på året.

Fra : Peder

Dato : 05-03-01 21:21

"Jensen" <hmmm@yahoo.com> wrote:

> [...]
>man betaler kun en 50ér for det. og det var med nedgravning af kabler og

Det lyder utroligt. Hvor hurtigt kørte det under spidsbelastning?

Mvh.
Peder

Fra : Jensen

Dato : 05-03-01 22:09

"Peder" <master.yoda@cool.dk> wrote in message

> Det lyder utroligt. Hvor hurtigt kørte det under spidsbelastning?

jeg ved kun at det kører lige så hurtigt som min NE og det er jo helt
fornuftigt til en 50èr
hvis du vil vide mere så se her http://www.aub.dk/netvaerk/indexdk.htm

Jensen

Fra : Jensen

Dato : 05-03-01 22:22

> [...]
> ca

> men

> jeg ved kun at det kører lige så hurtigt som min NE og det er jo helt

Der er forøvrigt noget stat her http://intern.aub.dk/sys/stats/router.html i
bebyggelsen er der ca 1100 lejemål....og en 6-700 brugere af nettet
Men jeg skal lige sige at det intet har med BB at gøre

Jensen