Filtider i C++
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-02 08:01

Hej alle

Jeg har brug for at aflæse og stille en fils tid (for sidste
modifikation). Hvordan gør jeg det i C++?

--
Bertel

Fra : Anders J. Munch

Dato : 15-10-02 09:00

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har brug for at aflæse og stille en fils tid (for sidste
> modifikation). Hvordan gør jeg det i C++?

Platformsafhængigt. Se efter getftime/setftime eller stat/utime. For
slet ikke at nævne de Win32 api funktioner du allerede kender.

- Anders

Fra : Thomas Lykkeberg

Dato : 16-10-02 18:44

On Tue, 15 Oct 2002 09:00:50 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:
>Jeg har brug for at aflæse og stille en fils tid (for sidste
>modifikation). Hvordan gør jeg det i C++?
Gør filsystemet ikke det pr. automatik?

/Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-02 21:41

Thomas Lykkeberg skrev:

>Gør filsystemet ikke det pr. automatik?

Jo - og hvad så? Jeg kan jo ikke påvirke filsystemet ved tankens
kraft.

Det drejer sig om at jeg har et program der kan skrive
hjemmesider automatisk. På hjemmesiderne står der hvornår de
sidst er rettet, og den dato skal være den samme som fildatoen.

Men det sker at jeg ændrer opsætningen af hjemmesiderne uden at
selve indholdet ændres. Det ville give et falsk indtryk hvis der
stod at de var rettet i går hvis indholdet er to år gammelt.

--
Bertel

Fra : Ivan Johansen

Dato : 16-10-02 22:02

Bertel Lund Hansen wrote:
> Jo - og hvad så? Jeg kan jo ikke påvirke filsystemet ved tankens
> kraft.

Thomas troede at du ville sætte tiden til det tidspunkt hvor filen sidst
blev ændret, hvilket sker automatisk.

Hvordan tiden for en fil stilles afhænger af dit operativsystem og
eventuelt compiler. Under Windows kan du f.eks. bruge setftime()
(defineret i io.h) eller WinAPI funktionen SetFileTime().

Ivan Johansen

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-10-02 13:05

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]

Har man brug for en bestemt operation i C++, som man
ved, hvordan man ville gøre i en prompt, så er en nem
(men ikke optimal) løsning at anvende system() til
at udføre diverse kommandoer.

På unix hedder kommandoen, der ændrer en fils sidste
opdateringstidpunkt touch. Jeg kunne ikke umiddelbart
finde en tilsvarende kommando i winXP, men installerer
man cygwin følger der en touch.exe med, som man
kan bruge uden problemer.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 17-10-02 10:29

> Gør filsystemet ikke det pr. automatik?

Jo ved oprettelsen. Her er nok tale om en eller anden form for
redigeringsprogram. Derfor er der behov for bl.a. at kunne aflæse tiden for
sidste redigering og derigennem skønne hvilken fil der er nyeste udgave.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Benny Andersen

Dato : 16-10-02 22:02

<nospam@lundhansen.dk> wrote:
> Hej alle
>
> Jeg har brug for at aflæse og stille en fils tid (for sidste
> modifikation). Hvordan gør jeg det i C++?

på windows platformen: se 'findfirst' dokumentationen
på Unix platformen: brug google group search 'findfirst unix'

/benny