Konkurrance klausul
Fra : Lasse Madsen

Dato : 14-10-02 20:44

Hej.

Jeg er lærling i skolepraktik (altså lærling på skolen)
en virksom med interesse i mig ønsker at skrive lærlinge kontrakt men
forlanger at jeg underskriver en klausul der forhindre mig i at udvikle
tilsvarende produkter i 5år efter endt uddannelse.

Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at indsnævre mine valg efter endt
uddannelse og derfor er dette ikke særlig påtalende, men ifølge EMMA
kriteriet skal man akseptere en uddannelses aftale med mindre der er alt for
store geografiske forskelle mellem bopæl osv...

EMMA kriteriet siger intet om klausuler.

Bryder man dette kriterie bliver man fyret og mister retten til fortsat
uddannelse, men findes der ikke en lov der i dette tilfælde kan varetage
mine interesser som lærling ? og så i værste tilfælde hjælpe mig med at
takke nej til aftalen uden at blive fyret ?

m.v.h.
L. Madsen

Fra : Henning

Dato : 14-10-02 21:21

On Mon, 14 Oct 2002 21:44:27 +0200, "Lasse Madsen"
<lasse.madsen@elektronik.dk> wrote:

> [...]
>kriteriet skal man akseptere en uddannelses aftale med mindre der er alt for
>store geografiske forskelle mellem bopæl osv...

Spørg skolens studievejleder eller en fagforening.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : LowLifeDK

Dato : 15-10-02 20:08

Jeg har selv været i klausul-helvedet, men havde en god fagforening. Gå til
din fagforening. Har du ingen, så meld dig ind nu !

Kan til alm. orientering oplyse dig, at enhver klausul der går ud over 12
måneder skal honoreres (kompenseres). Du kan kræve kontant afregning for din
underskrift for de sidste 4 års klausul.

Hvad er de 4 år værd ? 1/2 årsløn pr. år ? mere ? mindre ? Af svendelønnen ?
Lærlingelønnen ?

Check din fagforening,- de elsker disse klausuler. Især når det gælder en
lærling ! Klausuler er til folk med særlig følsom indsigt og ansvar.

Go for it !

Low

Fra : Peter G C

Dato : 15-10-02 21:06

LowLifeDK skrev i news:aohp2u$1cak$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Kan til alm. orientering oplyse dig, at enhver klausul der går ud
> over 12 måneder skal honoreres (kompenseres). Du kan kræve kontant
> afregning for din underskrift for de sidste 4 års klausul.

Det er ikke korrekt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : LowLifeDK

Dato : 16-10-02 18:14

> Det er ikke korrekt.

Det var det, da jeg raslede med sablerne (konsulent BtB)

Hvad er så gældende i dag ?

Low

Fra : Peter G C

Dato : 16-10-02 18:32

LowLifeDK skrev i news:aok6og$10li$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Det var det, da jeg raslede med sablerne (konsulent BtB)

Det har det aldrig været ....

> Hvad er så gældende i dag ?

Du må sondre mellem funktionærer og ikke-funktionærer.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jensen

Dato : 14-10-02 21:26

"Lasse Madsen" <lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mine interesser som lærling ? og så i værste tilfælde hjælpe mig med at
> takke nej til aftalen uden at blive fyret ?

Jeg er ikke sikker på at man må påhæfte en lærling en sådan klausul men prøv
at kigge her

http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Funktionaerloven.html §18

hvad der gælder for funktionærer

Jensen