Fiske filet??
Fra : Furli

Dato : 25-02-01 23:58

Med røde øre, må jeg tilstå ,at det ikke er længe siden, jeg er kommet fra
min mors gryder. Da jeg er ung , doven og elsker ´junk food, aner jeg intet
om madlavning, så hjælp mig. Hvordan laver jeg en helt almindelig fiske
filet, der skal spises til kartofler og persille sovs, når jeg ikke vil have
den paneret og på panden?? Hvad stiller jeg op med en kalkun steak eller
lign., kan den kun steges på panden???? Skær det lige ud i pap, for jeg er
snot dum til det her.
Tænker tit, hvordan er det lige at mødre ved alt om mad, pletter,syge børn,
og alt andet. Så klog bliver jeg aldrig.....

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-02-01 05:49

"Furli" <Furli@hotmail.com> skrev:
> [...]
>panden?? >Hvad stiller jeg op med en kalkun steak eller lign., kan den
>kun steges på >panden???? Skær det lige ud i pap, for jeg er snot dum

Ja okay, det er da helt i orden. Men hvorfor ikke prøve at låne nogle
lærerige bøger på dit bibliotek, - og du kan fx også låne Frk. Jensens
el. Ingeborg Suhrs kogebog mv. -for blot at nævne et par stk's. (så er
du godt begyndt)

Evt. søg selv på "kogebøger": www.kkb.bib.dk/kkbbase.htm

Biofish : :
: :
--
Mvh.
Peter W. Bosse

-- Dovenskab skal koste --
Folk, der ikke vil arbejde, bør ikke have mulighed for at få
kontanthjælp. De bør i stedet sættes på forsørgelse, siger kommunerne:
50 kroner om dagen.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-02-01 09:27

Peter W. Bosse skrev:

> du kan fx også låne Frk. Jensens [...] (så er du godt begyndt)

Med al respekt for Frk Jensens, så synes jeg det er en dårlig bog at
starte med. Ikke at opskrifterne fejler noget som sådan, men den er
ret "usexet" og billedløs - ikke noget der kunne få mig til at få
lyst til at lave mad, hvis jeg ikke ku' i forvejen.

Så hellere "God mad, let at lave", hvis det endelig sku' være.

Og hvis det ikke er nogen hindring at bogen er på engelsk, kan jeg
på det varmeste anbefale "Cooking for blokes". Den er let at gå i
gang med og har en masse gode opskrifter. Eneste hage er engelske
måleenheder - og så måske at ingredienser her og der ikke er ens
(fx er dansk og engelsk mayonnaise to vidt forskellige ting).

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 26-02-01 11:57

Jeg er enig i, at Frk. Jensen er en dårlig kogebog.

Jeg kan derimod anbefale flg. Der bliver gjort rede for alt væsentligt med
pædagogiske fotos og gode forklaringer:

64.1
Child, Julia
Det gode køkken / Julia Child ; oversat fra amerikansk af Helle Lange ;
foto: Brian Leatart og Jim Scherer ; med forord af Erwin Lauterbach. - Kbh.
: Rosinante, 1991. - x, 510 sider : ill. i farver ; 28 cm

> Hvordan laver jeg en helt almindelig fiske
> filet, der skal spises til kartofler og persille sovs, når jeg ikke vil
have
> den paneret og på panden??

Vel, hvis det bare er paneringen du ikke vil have, så vend den i hvedemel og
steg den i smør - den skal ikke have mange minutter, bare holde op med at se
rå ud. Eller bare steg dem, uden at vende dem i noget.

Hvis det er pandestegning overhovedet du ikke ønsker er en idiotsikker måde
at tilberede fisk på at pakke den ind i aluminiumsfolie og bage den i ovnen
ved 180 grader i 25-30 minutter.

Pak hver filet ind for sig sammen med lidt salt og nogle hakkede urter,
feks. lidt porre, løg, gulerod, persille eller lignende, lidt peber, en
skive af en citron og evt en klat smør. Sørg for at hver pakke er godt
lukket til. Læg dem på bagepladen midt i ovnen. Det smager herligt.

> Hvad stiller jeg op med en kalkun steak eller
> lign., kan den kun steges på panden????

Her har jeg ikke rigtig nogen gode forslag. Man kan godt dampe
kalkunschnitzler, men det kræver en god, krydret opskrift - de bliver meget
nemt tørre.

Venlig hilsen,

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 27-02-01 07:32

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelandet:

> [...]
> ret "usexet" og billedløs - ikke noget der kunne få mig til at få
> lyst til at lave mad, hvis jeg ikke ku' i forvejen.

Jeg syntes Frk. Jensen el. Suhrs er udmærket, også fordi opskrifterne er
enkle og neutrale, - man bliver ikke forvirret af, at der nu skal en hel
masse af dit og dat i, og som skal gøres på den ene og den anden
fremgangsmåde. De er gode som lærebøger og som opslagsbog, fordi
de har grundopskriften, - og når man så har lært det, kan man jo begynde
at eksperimentere videre. Billederne (fx bare damer med en klase blå
vindruer) kan være ligegyldige i første omgang, det er jo ikke dem
man skal fortære. - For iøvrigt, brugte de gamle kogekone skribenter
heller ikke billeder i deres bøger, tag fx Madam Mangor, Fru Nimb,
Fru Constantin, Madam Hüttemeier's, el. fx Gastronomisk Haandbog,
Køkkenchefens Håndbog, Lærebog for Kokke osv. osv.

Det der vel nok betyder mest, er at opskrifterne er nemme og lette at
forstå og godt skrevet, så det indbyder én til at gå i gang med det
samme. Tag fx Mogens Brandt, Conrad Bjerre, Ejler Jørgensen osv. - De
kunne skrive og fortælle og samtidigt ryste nogle ski' gode opskrifter
ud af ærmet.

> Så hellere "God mad, let at lave", hvis det endelig sku' være.

Jo, - den kan da være udmærket.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Les Filets De Carrelets Liseleje:
Læg rødspættefilet'erne i et gratinfad og overhæld dem med et stort glas
Vermouth og en stor Jubilæumssnaps. Salt og peber. Når filet'erne har
drukket snapsen dækker De dem med en Béchamel og sætter fadet i ovnen.
Drys med persille. -Voila! (Ejler Jørgensen)

Fra : Bangsbo

Dato : 27-02-01 10:33

Peter W. Bosse skriver bla.:

> [...]
> Fru Constantin, Madam Hüttemeier's, el. fx Gastronomisk Haandbog,
> Køkkenchefens Håndbog, Lærebog for Kokke osv. osv.

Hej Peter W. Bosse ....

Mange af de bøger du nævner her er jo fagbøger som en ung pige som
lige kommer hjemme fra mors køkken ikke har en mulighed at forstå.

Jeg synes der er mange gode Kogebøger i dag - med eller uden billeder
men at fremhæve Gastronomisk Haandbog, Køkkenchefens Håndbog,
Lærebog for Kokke er ikke relevant i den forbindelse lige så lidt som
feks. Auguste Escoffiers STORE KOGEBOG det er og bliver til MAD
"Nørder" - nej ta sådan noget som den store Menu Serie som i sin tid
udkom via Bogklubben Union tror jeg det kan en kommende "husmor"
få noget ud af ....

Det samme gælder Lademanns Store Billedkogebog ...

I øvrigt kan jeg godt lide kogebøger som stater med : Man tager o.s.v.

Furli som startede denne tråd har ikke brug for at vide hvad Béchamel
er - det er fagsprog og er ikke relevant for en pige som skal til at bygge
sin viden om hjemlig mad op ....

Til "Furli" vil jeg sige gå på Biblioteket og find dig en kogebog som Du
forstår - som evt. har billeder men som først og fremmest er skrevet
i et sprog du kan forstå .... der findes mange også uden at de behøver
at hedde Frk. Jensens eller være skrevet af Conrad Bjerre Christensen.

Og så lige til sidst - spørg din Mor eller Mormor til råds der går man
næsten aldrig galt i byen ...

Held og Lykke

Med venlig hilsen
Bangsbo

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 27-02-01 12:25

Bangsbo <bangsbo@privat.dk> wrote in message
> Mange af de bøger du nævner her er jo fagbøger som en ung pige som
> lige kommer hjemme fra mors køkken ikke har en mulighed at forstå.

Det er nemlig dette der er sygt i disse tider.
Når mødrene ikke engang kan lave mad, hvad kan de lære deres børn. Og hvis
de kan, hvorfor bruger de ikke tid sammen til at lære dem at klare sig, når
de er alene, med noget så vigtigt som at lave noget at spise?

> Furli som startede denne tråd har ikke brug for at vide hvad Béchamel
> er - det er fagsprog og er ikke relevant for en pige som skal til at bygge
> sin viden om hjemlig mad op ....

<italian thinking on>"Bechamel" fagsprog?!?!
Hvad er så "basic"; stege en kylette? Varme frosne ærte?</italian thinking
off>
Man tag ikke skade i at vide at der findes begreber som "blanchere",
"pochere" osv. - man behøver ikke at starte sit gastronomisk eventyr med en
canard a' l'orange, men man skal vide, at den også eksisterer.
Der bruges så meget tid til at fortælle ungene at de skal vide hvor manualen
er, og ikke at lære den udenad...

> Og så lige til sidst - spørg din Mor eller Mormor til råds der går man
> næsten aldrig galt i byen ...

Ja! Ask the experts!
Og de bliver sikkert glade hvis de kan få lov til at viderebringe nogle
traditioner i familien...
(se for nylig der var en her der søgte efter retter som hans/hendes forældre
aldrig har lært ham/hende... den med bananer og porrer)

"MBA" Sandra

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-02-01 08:23

Furli wrote:

> [...]
> om madlavning, så hjælp mig. Hvordan laver jeg en helt almindelig fiske

Sig mig lige en gang. Er der ikke noget hjemkundskab i skolen mere?
--
Brian
http://www.et.dtu.dk/energysystems

Fra : Svend Andersen

Dato : 27-02-01 08:31

peterw.bosse@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
>Billederne (fx bare damer med en klase blå
>vindruer) kan være ligegyldige i første omgang, det er jo ikke dem
>man skal fortære.

Måske efter desserten ?

hilsen Svend

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 28-02-01 20:22

Det lyder som om du skal have nogle grundlæggende dansetrin med billeder.
Hvis du bor på Sjælland kan du ringe til NESA og få tilsendt deres
opskriftbog, der er bygget teknologisk op. Et afsnit med ovn, et med
kogeplader osv. Opskrifterne er fine, og så kan du selv tilsætte
raffinmenterne, når du har fået hår på de blege bryster.

vh/Torben

Furli <Furli@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:T4gm6.28291$PC4.1013744@news010.worldonline.dk...