E-mail relaying.
Fra : Bangor

Dato : 16-01-01 11:23

Hej NG.

Jeg har et spørgsmål jeg gerne vil have lidt input på.

Jeg har et domæne ved et web-hotel. Lad os kalde det

www.domaene.dk

På dette domæne har jeg også en e-mail adresse. Adresse1@domaene.dk

Samtidig har jeg en Internet-adgang og e-mail adresse hos en
internet-udbyder - Adresse2@isp.dk

Hvis jeg nu skal sende en e-mail ud fra adressen på mit web-hotel
domaene, forsøger webhotellet at bilde mig ind at jeg skal sende den
igennem SMTP-serveren hos min ISP ?

Kan det have sin rigtighed ?

Mvh.

Bangor

Fra : Christian Laursen

Dato : 16-01-01 11:42

bangor@madnessstudio.dk (Bangor) writes:

> Hvis jeg nu skal sende en e-mail ud fra adressen på mit web-hotel
> domaene, forsøger webhotellet at bilde mig ind at jeg skal sende den
> igennem SMTP-serveren hos min ISP ?
>
> Kan det have sin rigtighed ?

Ja.

Christian Laursen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-01-01 12:01

On Tue, 16 Jan 2001 10:22:45 GMT, bangor@madnessstudio.dk (Bangor)
wrote:

>Hvis jeg nu skal sende en e-mail ud fra adressen på mit web-hotel
>domaene, forsøger webhotellet at bilde mig ind at jeg skal sende den
>igennem SMTP-serveren hos min ISP ?
>
>Kan det have sin rigtighed ?

Det er helt korrekt, ja. Med SMTP sendes der ikke (normalt) noget med
brugernavn og kodeord med, så i stedet begrænser man SMTP-servere på
IP-numre, så en SMTP-server kun kan bruges, hvis man er koblet op til
det netværk/har et af samme udbyderes IP-numre.

Sådan foregår det over hele linien med SMTP.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Idefix

Dato : 20-01-01 20:12

"Bangor" <bangor@madnessstudio.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis jeg nu skal sende en e-mail ud fra adressen på mit web-hotel
> domaene, forsøger webhotellet at bilde mig ind at jeg skal sende den

Både ja og NEJ.
Det delvis rigtigt hvad der står i de forrige indlæg, MEN .....
Hvis du har dit eget domæne (købt og betalt) kan du formentlig også selv
bestemme hvor det skal ligge.
Du kan efterhånden vælge i mellem et hav af web-hotel udbydere, lige fra de
helt billige (næsten gratis) til de (hvad jeg vælger at kalde) dyre
"professionelle".
Hvis du vælger et af de billige (som ofte er uden en egentlig professionel
drift afdeling med 24-timers overvågning) så vil du ofte få det svar som du
har fået.
Vælger du derimod et af de lidt dyre så får du næsten altid en SMTP-server
med i prisen (de sørger så vidt det er muligt for at misbrug undgås!
For at sige det simpelt hænger det ofte sammen med den pris du er villig til
at betale.
Selv kunne jeg aldrig finde på at vælge plads til mit domæne hvor de ikke
også tilbyder både web-mail og SMTP-server.

Venlig hilsen
TT

Fra : Jacob Albers

Dato : 20-01-01 21:50

"Bangor" <bangor@madnessstudio.dk> skrev i en meddelelse

Snildt - det gør absolut ingen forskel for hvilken mail adresse du
sender fra, eller hvilken mailbox du henter på for den sags skyld.
ISP har netop den fordel at kunne skelne på din mail adresse.

On Sat, 20 Jan 2001 20:12:09 +0100, "Idefix" <idefix@operamail.com>
wrote:
>Selv kunne jeg aldrig finde på at vælge plads til mit domæne hvor de ikke
>også tilbyder både web-mail og SMTP-server.

SMTP-server har intet at gøre med om du kan læse din post hos
WebhotelUdbyderen.
Jeg vil til hver en tid anbefale at man bruger sin opkaldsudbyders
SMTP-server. Det gør absolut ingen forskel for om du kan bruge dit
webhotel 100 %.

Jacob

Fra : Jacob Albers

Dato : 20-01-01 21:55

On Sat, 20 Jan 2001 21:49:52 +0100, Jacob Albers <don@albers.dk>
wrote:

>ISP har netop den fordel at kunne skelne på din mail adresse.

Vrøvl - IP-adresse

Jacob

Fra : Idefix

Dato : 21-01-01 04:28

"Jacob Albers" <don@albers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil til hver en tid anbefale at man bruger sin opkaldsudbyders
> SMTP-server. Det gør absolut ingen forskel for om du kan bruge dit

Jeg kan for så vidt godt følge dig, og det kan nogen sikkert også godt leve
med.
Min løsning er baseret på den detalje at en hel del servere (primært
udenlandske) er begyndt enten at afvise eller "klassificere" e-mail som
spam, og derfor håndtere den som sådanne, hvis der ikke er en vis
overensstemmelse i SMTP og afsender adresse Spørg mig ikke hvorfor, men jeg
og andre er flere gange i det sidste års tid løbet ind i dette problem. Og
det er altså ikke særligt sjovt at vigtige e-mail forsvinder ud i det blå.
Endvidere løser det også et andet problem for dem som af forskellige årsager
har flere e-mail konti hos forskellige udbydere.

Jeg kan i øvrigt fortælle at medarbejdere hos bla. Get2net og WorldOnline
direkte har fortalt mig at den væsentligste grund til, at man skal kalde op
til sin udbyder er rent økonomisk tænkning. Det sikkerhedsmæssige kunne
sagtens håndteres selv om man kalder op via en anden udbyder, men så ville
en væsentlig indtægtskilde jo forsvinde. Omvendt ønsker Web-hoteludbydere,
som ikke giver Internet adgang, heller ikke unødig trafik via deres servere
men vil gerne henvise trafik til udbydere med Internet adgang, kan du se et
mønster??

Venlig hilsen
TT

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-01-01 04:45

On Sun, 21 Jan 2001 04:27:41 +0100, "Idefix" <idefix@operamail.com>
wrote:

> [...]
>spam, og derfor håndtere den som sådanne, hvis der ikke er en vis
>overensstemmelse i SMTP og afsender adresse

Det lyder meget mærkeligt, og derudover også tvivlsomt i praksis. En
udenlandsk udbyder ved næppe, at mails sendt gennem
smtp.worldonline.dk rent faktisk godt fx må hedde @gadefejer.dk ...

>Spørg mig ikke hvorfor, men jeg
>og andre er flere gange i det sidste års tid løbet ind i dette problem. Og
>det er altså ikke særligt sjovt at vigtige e-mail forsvinder ud i det blå.

Det lyder ikke som om, det er det, der sker. Når nogle mails ryger i
spamtraps og lignende hos en udbyder, bliver de typisk afvist i
SMTP-sessionen med en passende fejlmeddelelse.

> [...]
>sagtens håndteres selv om man kalder op via en anden udbyder, men så ville
>en væsentlig indtægtskilde jo forsvinde.

Jeg tror, de medarbejdere vrøvler - eller også har de svaret på et
andet spørgsmål. Mellen at være koblet op hos fx Get2Net i 5 minutter,
og så at være koblet op hos Get2Net i 5 minutter, og så sende en mail
via dem, er det sidstnævnte, der belaster mest.

Jeg kan ikke se hvordan en udbyder skulle kunne tjene på at der
ydermere bliver sendt mails igennem ham (hvis kunden alligevel er
online).

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-01-01 00:53

"Idefix" <idefix@operamail.com> wrote Sat, 20 Jan 2001 20:12:09
+0100 :

> [...]
>Vælger du derimod et af de lidt dyre så får du næsten altid en SMTP-server
>med i prisen (de sørger så vidt det er muligt for at misbrug undgås!

Og som jeg skriver i mit svar, min oplevelse er at verden ser helt
anderledes ud, end du beskriver.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://vvvvvv.gummiand.dk/

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-01-01 00:51

bangor@madnessstudio.dk (Bangor) wrote Tue, 16 Jan 2001 10:22:45 GMT
:

>Kan det have sin rigtighed ?

Ja, de fleste vil gøre alt for at mindske risikoen for at deres smtp
server kan misbruges, at åbne den på den måde du spørger om, kan
udgøre en væsentlig risiko for misbrug.
Ganske vist findes der godkendelses metoder osv, men borer man
huller i en mur bliver den svagere.

Jeg har vist kun set mindre ISP´er tilbyde smtp, enten uden eller
via en godkendelse.
Jeg tror ikke at jeg har set nogen af de store professionelle ISP´er
have direkte adgang, eller via godkendelse, til en smtp server,
medmindre du også benytter dem som opkaldspunkt eller anden
forbindelse.

Så for mig lyder det svar du har fået korrekt, og helt acceptabelt.

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-01-01 03:25

On 21 jan 2001 Morten Kjaer Nielsen uttered some barely human sounds which
I was able to translate into
<vs8k6t0mf7d28k1kmtu566fkft1la22uv2@nntp.gummiand.dk>:

> [...]
>have direkte adgang, eller via godkendelse, til en smtp server,
>medmindre du også benytter dem som opkaldspunkt eller anden

TDC Internet har asmtp.mail.dk, der kører med SMTP Authentication, til brug
for roaming kunder

From: "Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk>
To: "Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk>
Subject: asmtp test
Date: Sun, 21 Jan 2001 03:20:37 +0100

Lars Kyndi Laursen
Ikke-repræsenterende som altid

Maximus Decimus Meridius: At my signal, unleash hell.

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 03:35

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-01-01 03:35

<g7ik6tk3lgggiahvlhq26hesrumu8d1l2r@nntp.gummiand.dk>:

>Yeps, roamin kunder, men kan jeg får adgang til den server hvis jeg
>er TDC webhotel kunde og kalder op via World Online eller CyberCity?

Mig bekendt har alle webhotelkunder hos TDC internet også dial-in adgang og
kan dermed bruge asmtp-serveren. Jeg ved ikke, om du bemærkede, at den
viste mail er sendt fra en Stofanet IP.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 21-01-01 03:43

spam_me_senseless@mail.dk (Lars Kyndi Laursen) wrote 21 Jan 2001
02:35:12 GMT :

>Jeg ved ikke, om du bemærkede, at den
>viste mail er sendt fra en Stofanet IP.

Hvorfor tror du jeg skyndte mig at smide en cancle efter mit indlæg

(Jeg er ikke meget for at indrømme at jeg dummede mig