At blive skrivet på andelboligbevis
Fra : Nicki

Dato : 12-10-02 23:40

Hej,

Jeg er en ung handicappe fyr på 24, jeg bor hos min mor & far da jeg skal ha
hjælp til nogle ting...

Vi bor i et rækkehus som vi har boet i over 21 år, og der er ting som er
bygge om til mig....

Bolige er blivet til andelsbolig for nolge år tilbage, nu er der så snak om
at, man ville kunne købe ens
andelsbolig, så det bliver en ejerbolige hvis man vil det.... Så vil jeg
høre om der er nolge som ved
om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &
far da jeg bor hjemme ???...

For de vil ikke købe det som ejer, men de vil godt lade mig det som ejer, så
jeg har en bolig når
de engang er væk.. Men så skal jeg stå på andelsbeviset, for at kunne købe
det som ejer ikke.. ???

Jeg skal bor sammen med dem, selve om jeg ville blive ejer af bolig...

Mvh
Nicki@e-privat.dk

Fra : Jan

Dato : 13-10-02 01:33

Nicki wrote:
> [...]
> købe det som ejer ikke.. ???
>
> Jeg skal bor sammen med dem, selve om jeg ville blive ejer af bolig...

Hvorfor ikke bare lade dine forældre købe det og så kan de jo sælge det til
dig bagefter?

Mvh
Jan

Fra : MAndersen

Dato : 13-10-02 08:15

"Jan" <news@datakram.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare lade dine forældre købe det og så kan de jo sælge det
til
> dig bagefter?
>
> Mvh
> Jan

Jeg tror ikke hans forældre vil købe det som det fremgår i 3. afsnit.

Jeg mener tidl. at have læst at slægtlinge i lige linie, børn, forældre etc.
har første
ret på at købe ?

mvh
MAndersen

Fra : Lars

Dato : 13-10-02 08:41

"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> wrote in message
> [...]

> høre om der er nolge som ved
> om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &

Ikke at jeg ved noget om det, men kan et andesboligbevis ikke gå i arv?

/Lars

Fra : Peder Porse

Dato : 13-10-02 08:58

Nicki wrote:
> Hej,

Det, man taler om at sælge, er ikke andelsboliger, men almene boliger..

Jeg opfatter det sådan, at lejligheden, du bor i, ligger i en privat
andelsboligforening (du skriver at den blev til andelsbolig for nogle
år siden -det må være ved at lejerne har udnyttet deres overtagelsesret
i en salgssituation).

Salg af en andelsbolig vil vel kræve at andelsboligforeningen opløses,
ejendommen sælges og udstykkes i ejerlejligheder.

Men hvis du med andelsboligbeviset mener medlemsbeviset i et alment
boligselskab, der af og til kalder sig andelsboligforeninger, så må det
vente til en evt. lov er gennemført.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-02 09:31

"Nicki" <Nicki@e-privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> høre om der er nolge som ved
> om jeg ville kunne komme til og stå på andelsbeviset sammen med min mor &

Forstår jeg det rigtigt? At der er tale om, at Andelsboligforeningen skal
opløses, og at andelshaverne så selv kan købe boligen?
Står dine forældres navn på andelsbeviset nu?
Hvis det er tilfældet, kan du ikke uden videre købe huset - men dine
forældre kan evt. overdrage andelsbeviset til dig, hvorefter du kan købe
boligen.
Du vil i de fleste andelsboligforeninger stå forrest i køen, da du både har
boet i huset i lang tid og er søn.
Du må se i jeres vedtægter eller spørge bestyrelsen.
Men der skal flere konkrete oplysninger til for at vurdere, om det
overhovedet er en god ide for dig at bo i ejerbolig: beliggenhed, dine
forældres alder, økonomi, etc.
Har du ikke en sagsbehandler at drøfte det med?

Hilsen Inger

Fra : Nicki

Dato : 13-10-02 11:02

Nej, andelsboligforeninger bliver ikke opløses lige nu, men med tide vil
denjo nok blive det...
Dem som er på andel nu, kan godt for bliv det, men så den dag de vil sælge
ders andel, så blive
det så til en ejerbolig...

Ja, begge mine forældres navne stå på andelsbeviset nu.. Ville de kunne
overdrage andelsbeviset
til mig unden at jeg give dem nolge penge ??.. Er det lovlig ???..

For så vil jeg købe den som ejer, da sige at de er for gamle til at ville
købe den...

Beliggenhed i Kbh...

Mvh
Nicki

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-10-02 12:29

> [...]
> denjo nok blive det...
> Dem som er på andel nu, kan godt for bliv det, men så den dag de vil sælge

Det lyder for mig som en temmelig mystisk måde at gøre det på, og jeg kan
ikke forstå, det kan være lovligt.
Er det en andelsboligforening med offentlig rentestøtte?
Er det vedtaget på generalforsamlingen, eller er det bare en ide, der
"flyver rundt"?
Er jeres forening medlem af ABF (Andelsboligernes Fællesrepræsentation? Her
kan I hente oplysning og rådgivning.

> Ja, begge mine forældres navne stå på andelsbeviset nu.. Ville de kunne
> overdrage andelsbeviset
> til mig unden at jeg give dem nolge penge ??.. Er det lovlig ???..

Det er lovligt (hvis der ikke er nogle helt specielle vedtægter i jeres
forening) at overdrage andelsbeviset til dig uden penge.
Jeres generalforsamling fastsætter en max-pris - men ikke en mindste-pris.
Men du skal vel så betale gaveafgift af beløbet?
Bl.a. for at få det afklaret bør du drøfte det med din sagsbehandler.

> For så vil jeg købe den som ejer, da sige at de er for gamle til at ville
> købe den...
>
> Beliggenhed i Kbh...

OK - jeg tænkte mere på forhold, som har betydning den dag, dine forældre
ikke er der mere: boligens størrelse, adgangsforhold, afstand og
transportmuligheder til forretninger og aktiviteter, forpligtelser i forhold
til have, etc. - for ikke at tale om, hvorvidt du overhovedet har råd til at
bo der alene.
Kort sagt: ER det lige den bolig, du ville have brug for, den dag, du er
alene?
Det er vigtigt, du drøfter disse ting meget grundigt med din sagsbehandler,
før du forpligter dig på køb af andelen.

Hilsen Inger