Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CD-rom kvalitet
Fra : Søren Nellemann

Dato : 12-10-02 20:36

Jeg arbejder digitalt og brænder mine billeder på CD-rom. Det er derfor
yderst vigtigt at jeg kan stole på kvaliteten af brændingen.

Findes der dokumentation for at dyre CD-rommer er bedre kvalitetsmæssigt i
forhold til billige No-name??

Eller har nogen konkrete erfaringer?

Søren

Fra : Olsen

Dato : 12-10-02 21:45

"Søren Nellemann" <sne@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> yderst vigtigt at jeg kan stole på kvaliteten af brændingen.
>
> Findes der dokumentation for at dyre CD-rommer er bedre kvalitetsmæssigt i

KODAK har nogle "guld InfoGuard" nogle som er mere ridsefaste
og sku' holde 6-12 x så længe som ordinære sølvskiver...

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-10-02 22:11

Læs evt. http://www.cdrfaq.org/.

> Eller har nogen konkrete erfaringer?

Kun at der ikke er synderlig forskel. Mit bedste råd er kun at brænde de
første 2/3 af skiverne, på de skiver jeg har fejl på er det altid i de
sidste 100mb af skiven den er gal.

Men de nye DVD-R/W/+/- teknikker har langt bedre holdbarhed end de
"forældelde" CD-R-medier. Så har det høj prioritet med "stole på", så tag et
kig på dem. Priserne starter ved ca. 3000 for drevene, og godt kr. 50,- for
medierne (ca. 5gb).

mvh Steffen

Fra : Olsen

Dato : 13-10-02 09:24

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> skrev i en
meddelelse news:3da88fb3$0$3635$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Kun at der ikke er synderlig forskel. Mit bedste råd er kun at brænde de
> første 2/3 af skiverne, på de skiver jeg har fejl på er det altid i de
> sidste 100mb af skiven den er gal.

Lyder utroligt.
Går det godt, går det som regel godt hele vejen....

> [...]
et
> kig på dem. Priserne starter ved ca. 3000 for drevene, og godt kr. 50,-

"hullerne" som blir' brændt i skiverne er SÅ meget tættere på en DVD
fejlrisikoen bør være større og een lille ridse gør det SÅ meget
vanskeligere for fejlkorrektionssystemet at gætte sig til hvad
der sku' ha' været, og med alle de fejl/dropouts man hører
med DVD afspillere, så vil jeg mene, du ikke er mere sikker
med DVD end med en robust CD brænder + et godt medie.

MVH

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 14-10-02 09:48

"Olsen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Lyder utroligt.
> Går det godt, går det som regel godt hele vejen....

Det har heller aldrig været problemer med brændingen ... problemet er der
først nogle år senere når indholdet skal læses igen.

> [...]
> med DVD afspillere, så vil jeg mene, du ikke er mere sikker
> med DVD end med en robust CD brænder + et godt medie.

Materialerne er simpelthen anderledes - det har noget at gøre med den måde
det fungerer på. At bits'ene bliver lavet under "magnetisering" af
materialet ved opvarming .. dog ikke noget jeg vil påstå at have synderlig
forstand på.

Men ellers vil jeg da gerne give dig ret ang. den "mekaniske" holdbarhed af
mediet - fedtede fingre og dybe ridser ødelægger nok "mere" data end på
CD-R.

mvh Steffen

Fra : KASO

Dato : 14-10-02 12:03

"Søren Nellemann" skrev d. 12-10-02 20:36 dette indlæg :
> [...]
> yderst vigtigt at jeg kan stole på kvaliteten af brændingen.
>
> Findes der dokumentation for at dyre CD-rommer er bedre

Jeg læste på et tidspunkt en svensk, uvidenskabelig test af CD-R's
holdbarhed. De havde udsat diskene for fugt, sol, varme m.m. - i en
grad, der ikke minder om normale opbevaringsforhold. Der var stor
forskel på diskene, men om resultatet kan overføres til CD'er, der
opbevares "normalt", ved jeg ikke. Jeg kan desværre ikke umiddelbart
finde testen igen. Jeg kan dog huske, at en del af de dyre mærkevarer
klarede sig dårligt - men så vidt jeg husker, var Kodak Gold diske
bedst. Der var også en generel anbefaling ("blå" vs. "guld") - som jeg
desværre ikke husker - andre, der kan hjælpe ?????

I praksis har jeg ikke selv konstateret forskel på diskene - enten
virker de fra starten af - og så bliver de ved med det -eller også
virker de ikke (og så kommer de nok heller ikke til det ). Jeg har
dog ikke mange diske, der er mange år gl. (> 5år).

http://www.kandu.dk/