Mac SE på nettet via ADSL router - hvordan~
Fra : Anders Petersen

Dato : 11-10-02 20:39

Min Mac SE skulle jo også meget gerne på nettet. Jeg har et eksisterende
netværk (til PC) med en hub. Forskellige søgninger på nettet har ledt mig
lidt på sporet (tror jeg), men mac-newbie som jeg er, har jeg alligevel et
par spørgsmål.

Hvilket netkort skal jeg vælge - og hvor nemme vil I mene de er at få fat i
(anbefalinger af evt. steder er selvfølgelig velkomne)?

Kan det uden videre kobles til min hub - og hvordan 'fortæller' jeg den, at
der er etableret en gateway?

Ang. software har jeg kigget på
http://www.jagshouse.com/GetYourCompactMacOnTheWeb.html, og regner med blot
at køre en browser i første omgang. Men generelle råd/erfaringer modtges
naturligvis med kyshånd!

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 11-10-02 23:23

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
> lidt på sporet (tror jeg), men mac-newbie som jeg er, har jeg alligevel et

Et netkort der er kvalificeret til en SE
netkort til SE/30 passer ikke!

nemmere bliver det med en AppleTalk-2-Ethernet bridge. De fås stadigvæk
fra Asante. men er heller ikke billig (USD 130)

eller en SCSI-Ethernet adapater. Men de er heller ikke til at opdrive
mere.

> - og hvor nemme vil I mene de er at få fat i
næsten umuligt til fuldkommen umuligt.
prøv _alle_ computer vintage markeder i verden.

http://www.ebay.co.uk
http://www.ebay.com
http://www.ebay.de

> Kan det uden videre kobles til min hub
Alt efter styresystem, skal du måske have noget TCP/IP software.
se http://homepage.mac.com/looper/linksys.html

> - og hvordan 'fortæller' jeg den, at
> [...]
rigtig dum ide uden QuickDraw. Eller har du et QuickDraw udvidelseskort?
(så er der vist heller ikke mere plads til et Ethernet kort)

Men hvorfør kører du ikke OS X på din SE

Nemmest bliver det hele med OS X på din SE:
http://www.nextro.com/nextro/english/i30.html

hvis jeg bare vidste hvad jeg skal bruge en classic mac til...De er så
søde

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 11-10-02 23:50

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

[snip]
> [...]
> at køre en browser i første omgang. Men generelle råd/erfaringer modtges

Har du set på Niels Ebbesens MacVeteranside
<http://hjem.get2net.dk/classic-mac/>

og er du ikke afskrækket af tysk er der også <http://www.knubbelmac.de>

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 12-10-02 08:58

in article Xns92A4DC2DAF5AEandersNOSPAMgadefeje@212.54.64.135, Anders
Petersen at anders@NOSPAMgadefejer.dk wrote on 11/10/02 21:38:

> [...]
> at køre en browser i første omgang. Men generelle råd/erfaringer modtges

Jeg har en "Asanté EN/SC" (ethernet/scsi) converterbox med ekstern
strømforsyning til salg. Boksen er forsynet med bnc/rj45/aui tilslutning og
scsi nr. vælger. Der er endvidere 2 scsi tilslutningsstik, så boksen kan
indgå i en scsi kæde. Begge scsi-stik på boxen er DB25-hun, altså magen til
det scsi stik som sidder bag på din mac.

Du skal selv sørge for scsi kabel fra mac til box (DB25-han/DB25-han) samt
et scsi kabel fra box til terminator eller anden scsi enhed. Driversoftware
kan hentes gratis hos Asanté ellers vil jeg gerne lægge det på en
floppydisk.

Boxen kan købes for 350 kr. inkl. pakkeporto.

Fra : Anders Petersen

Dato : 12-10-02 12:32

> [...]
> tilslutningsstik, så boksen kan indgå i en scsi kæde. Begge scsi-stik
> på boxen er DB25-hun, altså magen til det scsi stik som sidder bag på

Det lyder jo meget godt. Har du evt. et link til omtaler/billeder af boxen
- jeg har ikke kunnet finde nogle selv.

> [...]
> samt et scsi kabel fra box til terminator eller anden scsi enhed.
> Driversoftware kan hentes gratis hos Asanté ellers vil jeg gerne lægge

Det vil altså sige, at hvis blot jeg anskaffer et sådant kabel (er det
standard - hvor anskaffes sådan et nemmest - og til ca. hvor meget), så kn
jeg koble den direkte til min eksisterende hub, og blot sætte Mac'en op til
at anvende min gateway osv.?

Mvh. Anders

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 14-10-02 20:26

in article Xns92A589A992F0AandersNOSPAMgadefeje@212.54.64.135, Anders
Petersen at anders@NOSPAMgadefejer.dk wrote on 12/10/02 13:31:

> [...]
> jeg koble den direkte til min eksisterende hub, og blot sætte Mac'en op til

Nej, jeg kan ikke lige give dig et link som kan vise hvordan netop denne box
ser ud. Det er nok ved at være en del år siden at der fandtes reklamer for
lige netop denne udgave af en scsi-ethernet converter.

Med hensyn til hardware, så skal du regne med at bruge i hvert fald 3 ting:
1. SCSI kabel fra mac til box (DB25-DB25).
2. SCSI kabel fra box til terminator (DB25-Centronics).
3. Terminator (Centronics).

Priser på SCSI kabler og terminator? Spørg i computerforretninger som f.eks.
Zitech, de har dem nok liggende et eller andet sted. Ellers er det nok
ligeså nemt at finde dem brugt her i gruppen.

Om man så "bare lige" kan komme i kontakt med sin gateway og resten af
internettet? Tja, det kommer an på så meget, men man skal i hvert være klar
over at når man bruger en SE'er, så er det ikke sikkert at al nødvendig
software til internetkommunikation kommer med i den normale
standardinstallation af systemsoftwaren. Man kommer nok ikke uden om at
skulle finde lidt softwarestumper hist og pist, men der er vist allerede
nogen som har foreslået "www.jagshouse.com", her kan man finde de fleste af
de oplysninger, vejledninger og andre ting som man har brug for.

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-10-02 20:36

In article <B9D0E6EE.A3D3%nospam@brakmark.dk>,
"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> Om man så "bare lige" kan komme i kontakt med sin gateway og resten af
> internettet?

Kan omformeren overhovedet køre IP?

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 15-10-02 04:29

in article newsspam4-672F2F.21361114102002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 14/10/02 21:36:

> Kan omformeren overhovedet køre IP?

Ja, den kan godt køre ip/tcp. Jeg har testet den ved at pinge servere og
hente/skrive mails via min adsl (tdc) forbindelse. Den kan desuden køre
AppleTalk. Jeg ville bare gøre opmærksom på at man sandsynligvis selv skal
huske at installere ip/tcp softwaren oven i den eksisterende systemsoftware,
i "gamle dage" kom det vist ikke med af sig selv fordi det ikke var alle der
skulle bruge det. Man skal huske at installere MacTCP softwaren.

Asante har også en anden omformer, AsantéPrint, den danner forbindelse
mellem et localtalk netværk og et ethernet netværk. Denne omformer kan ikke
køre ip/tcp, den kan udelukkende bruges til AppleTalk, f.eks. til printere
eler andre mac'er i et lokalt netværk.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 12-10-02 09:04