Bog om algoritmer og datastrukturer
Fra : Michael Lund

Dato : 11-10-02 16:56

Hej,

Jeg søger en god bog om algoritmer og datastrukturer, helst med en objekt
orienteret tilgang (C++).

Jeg søger både noget med praktiske eksempler på effektiv kode og en mere
teoretisk tilgang til algoritmernes kompleksitet (O(n)).

Hvad kan I anbefale?
--
/Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-10-02 18:01

Michael Lund skrev:

>Jeg søger en god bog om algoritmer og datastrukturer, helst med en objekt
>orienteret tilgang (C++).

Frank M. Carrano og Janet J. Prichard: Data Abstraction and
Problem Solving with Java
ISBN 0-201-70220-7

Det er en bog med gods i.

--
Bertel

Fra : Peer Jensen

Dato : 11-10-02 18:54

"Michael Lund" <milund@kodehaj.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg søger en god bog om algoritmer og datastrukturer, helst med en objekt
> orienteret tilgang (C++).

Min tilgang til C++ fik jeg med "Classic Data Structures in C++" af Timothy
A. Budd.
ISBN 0-201-50889-3

--
/Peer

It's not a bug... - it's a feature!

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 12-10-02 10:38

> [...]
>
> Jeg søger både noget med praktiske eksempler på effektiv kode og en mere
> teoretisk tilgang til algoritmernes kompleksitet (O(n)).

Jeg vil anbefale 'Introduction to Algorithms" af Cormen, Leiserson, og
Rivest. Den benytter godt nok pseudo kode, men den indeholder, ud over det,
de ting du eftersøger. Alle algoritmers køretid er beskrevet i O-notationen.

mvh
JS

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 12-10-02 11:07

"Jesper Sørensen" <m_burns@NOkampsax.k-net.dk> writes:

> [...]
> de ting du eftersøger. Alle algoritmers køretid er beskrevet i O-notationen.

Til anden udgave, fra 2000, har de tilføjet Stein til listen af
forfattere. Som algoritmikbog er den intet mindre end rigtig god.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-10-02 12:35

J. Martin Petersen wrote:

> Til anden udgave, fra 2000, har de tilføjet Stein til listen af
> forfattere. Som algoritmikbog er den intet mindre end rigtig god.

Det er også en bog, jeg vil anbefale. Jeg har en lille samling af
forskellige algoritmebøger, og den er klart den bedste. Fine illu-
strationer, gode forklaringer og pseudo-kode, der er til at læse.

Hvad er der i øvrigt af nyt i 2000 udgaven ?

-Claus

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 12-10-02 13:49

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Hvad er der i øvrigt af nyt i 2000 udgaven ?

Iflg. forordet en del rettelser, tilføjelse af tre kapitler,
tilføjelse af et par underkapitler, og gennemarbejdning af afsnit og
beviser. Jeg har ikke haft førsteudgaven mellem hænderne.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 12-10-02 14:49

J. Martin Petersen wrote:

> Iflg. forordet en del rettelser, tilføjelse af tre kapitler,
> tilføjelse af et par underkapitler, og gennemarbejdning af afsnit og
> beviser. Jeg har ikke haft førsteudgaven mellem hænderne.

Jeg fandt bogens hjemmeside: http://www.mhhe.com/catalogs/0070131511.mhtml

En sammenligning med min førsteudgave viser, at "Foundations" delen er
skrevet en del om og nogle af kapitlerne fra denne sektion er flyttet om
i appendiks.

Senere i bogen mangler kapitlerne om "Arithmetic circuits", "Algorithms
for parallel computers" mens der er blevet tilføjet et kapitel om "Linear
programming".

Alt i alt ikke den store forskel.

-Claus

Fra : Michael Lund

Dato : 24-10-02 19:29

Hej Alle,

Tak for hjælpen. Der var mange anbefalinger af denne bog. Efter jeg læste par positive anmeldelser på amazon også bestilte jeg bogen. Efter at have læst de første par kapitler kan jeg kun sige at mit indtryk af teksten er MEGET positivt - det var lige det jeg søgte.

mvh
Michael

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-02 12:47

Nu ved jeg godt, at den bog, jeg vil anbefale, benytter C, men
ellers indeholder den alt det, du efterspørger. Selv sourcekoden
følger med i elektronisk form. Den er endvidere skrevet meget
pædagogisk, og samtlige algoritmer der er medtaget i bogen, bliver
der også beskrevet kompleksitetsanalyse på med Big O (O n).

Loudon, Kyle (1999): Mastering Algorithms with C. O'Reilly &
Associates. Sebastopol 1999.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail