Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kan man trække det fra i skat?
Fra : Groggy

Dato : 11-10-02 14:44

Jeg er en studerende på datalogi studiet i KBH, samtidig med at jeg har en
lille virksomhed kørende. Selve virksomheden går ud på at designe
hjemmesider for folk samt ordne andre små edb-relaterede problemer.

Jeg har nu været ude og købe en bærbar som vil være en stor hjælp i både
virksomheden og på studiet. Brugen af den vil nok være fordelt noget der
ligner 50/50.

Jeg er ikke momsregisteret.

Mit spørgsmål er så om jeg kan trække noget fra i skat ved købet af den
bærbare computer?

Skat er desværre ikke mit stærke område, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Andreas Hansen (Groggy)

Fra : ebbe

Dato : 11-10-02 15:46

"Groggy" <groggy@[NOSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligner 50/50.
>
> Jeg er ikke momsregisteret.
>
> Mit spørgsmål er så om jeg kan trække noget fra i skat ved købet af den

NEJ !

> Skat er desværre ikke mit stærke område, så jeg håber I kan hjælpe mig.

En studerende der tjener lidt ved siden af SU, bør sætte sig ind i reglerne, inden der er
forsent.
Spørg dit studiekontor, de er til for dig.

http://www.danmark.dk bør du interessere dig lidt mere for.

Fra : ebbe

Dato : 11-10-02 15:49

http://www.skm.dk/pub1/skatteregler/kap05.htm

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-10-02 16:24

Groggy wrote:

> Jeg har nu været ude og købe en bærbar som vil være en stor hjælp i både
> virksomheden og på studiet. Brugen af den vil nok være fordelt noget der
> ligner 50/50.
>
> Jeg er ikke momsregisteret.

Ja, du kan da prøve

Men da det er blandet benyttet erhvervsmiddel, kan du ikke bruge
fradrag for småinventar, ca 10.000 (kan finde det nøjagtigt
så du må afskrive med 25% pr år, af den andel, du bruger erhvervs-
mæssigt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mathias Jochumsen

Dato : 28-10-02 00:06

"Groggy" <groggy@[NOSPAM]mail.dk> wrote in

> Jeg er ikke momsregisteret.
Således fortæller du at din omsætning er under kr.20.000

Du skal være opmærksom på at skattevæsenet er meget onde og modbydelige
overfor nye små virksomheder. Hvis du trækker mere fra end du omsætter, så
vil de påstå hobbyvirksomhed og det gør de typisk ved edbvirksomheder som
din hvor der ikke er tale om fuldtidsjob og en professionelt drevet
virksomhed med overskud for øje.

Jeg ville nok være meget smart og gøre følgende: Du fører et regnskab hvor
du fradrager den bærbare og fører dine indtægter fra webarbejdet, men du
selvangiver det ikke ! - hverken indtægten eller udgiften. Du venter bare
på at de måske opdager dine indtægter. Når de så opdager dine indtægter så
vil de kalde din indkomst for erhvervsmæssig indtægt, og nu kan du trække
din PC fra. Pointen er at hvis du gør det som man normalt burde, så kan
skattevæsenet ikke modstå fristelsen for at snyde dig ved at kalde din
virksomhed for hobbyvirksomhed. Det er kun de små de snyder, fordi det er
så nemt for dem. Systemet er råddent.

Mit råd er - tag røven på dem før de tager røven på dig - de er nogle svin

MVH Mathias

Fra : Claus Pedersen

Dato : 28-10-02 13:03

Grænsen er sat op til 50.000, men rådet du giver til sidst kan jeg godt
tilslutte mig, da det du beskriver i dit indlæg desværre er sandt.
Man skal vist være en multinational virksomhed for at slippe godt fra et
møde med Told & Skat, her i landet.
Men Danmark er jo osse kendt for at hjælpe de fremmede.

MVH Claus Pedersen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 28-10-02 17:15

"Claus Pedersen" <claus@cardinale.dk> skrev i en meddelelse
> Man skal vist være en multinational virksomhed for at slippe godt fra et
> møde med Told & Skat, her i landet.
> Men Danmark er jo osse kendt for at hjælpe de fremmede.

Hold dog op med den slags hetz agtig vrøvl. T&S har da ingen interesser i at
snyde 'de små'. T&S skal bare sikre at de af Folketinget vedtagne skattelove
overholdes.
I forbindelse med en mindre virksomhede jeg har lavet regnskab, har jeg da
været ude for en yderst sober behandling. T&S fandt naturligvis fejl i
regnskabet, men var meget fair med at finde dem begge veje, så jeg kan kun
tale pænt om den side af sagen.

At de multinationale måske slipper billigt engang imellem skyldes nok i
højere grad at T&S ikke har kompetancen til at gennemskue disses regnskaber
og hvis der er problemer henter de 'store' bare de bedste revisorer og
advokater frem - noget som T&S slet ikke kan matche med de ringe muligheder
der er for at foretage en ordentlig aflønning i det offentlige.

Den sidste bemærkning om 'de fremmede' er bar utrolig plat og slet ikke
hjemmhørende her.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Digit

Dato : 29-10-02 13:41

"Knud Thomsen" ræsonnerede, og skrev d. 28 okt 2002:

> Hold dog op med den slags hetz agtig vrøvl. T&S har da ingen
> interesser i at snyde 'de små'. T&S skal bare sikre at de af
> Folketinget vedtagne skattelove overholdes.

Enten er du ekstrem naiv --eller også har du bare berøringsangst med
virkeligheden.

> [...]
> fejl i regnskabet, men var meget fair med at finde dem begge veje, så
> jeg kan kun tale pænt om den side af sagen.

Det er selvfølgelig muligt at opnå en god service hos T&S... men som med
*alt* andet eksisterer der brådne kar blandt selv de bedste firmaer.

> [...]
> revisorer og advokater frem - noget som T&S slet ikke kan matche med
> de ringe muligheder der er for at foretage en ordentlig aflønning i

Der skal slet *ingen* undskyldning være. Det offentlige skal varetage
samfundets interesserer uanset hvor mange inkompente sagsbehandlere
staben tæller. Som du selv skriver: "T&S skal bare sikre at de af
Folketinget vedtagne skattelove overholdes".

> Den sidste bemærkning om 'de fremmede' er bar utrolig plat og slet
> ikke hjemmhørende her.

Du må godt gå udenfor og græde.

FUT i det uvisse.

--
/Digit

»The enigma lies broken
Searching for those precious moments
Reaching for a higher of existence
Like a newborn migrant in the void«
Dimmu Borgir

Fra : Mads Hansen

Dato : 28-10-02 23:51

"Claus Pedersen" <claus@cardinale.dk> wrote in message
> [...]
> møde med Told & Skat, her i landet.
> Men Danmark er jo osse kendt for at hjælpe de fremmede.

Jeps, de svin stjæler og røver med arme og ben fra os almindelige der pukler
døgnet rundt for at holde gang i samfundet, og deler røveriudbyttet ud til
nasserøve og fattigdomsflygtninge. Det værste er at vi dag efter dag skal
finde os i den kriminalitet fra magthaverne og deres medkriminelle.
Og jeg tilslutter mig, at skattevæsenet går på ulovlige rov hos de små, for
det er nemt og ligetil at tage røven på dem. Problemet er slet ikke
lovgivningen, men måden bl.a Landsskatteret og Told- og Skattestyrelse
fusker med forholdene hos de små virksomheder, og kalder alt for "konkrete
afgørelser" og dermed gælder lovgivningen ikke. Lad os en dag hævne de svin
og give dem hvad de har fortjent !

- -

Fra : Mads Hansen

Dato : 28-10-02 23:51

"Mathias Jochumsen" <Mathias.Jochumsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> vil de påstå hobbyvirksomhed og det gør de typisk ved edbvirksomheder som
> din hvor der ikke er tale om fuldtidsjob og en professionelt drevet

Fuldkommen korrekt Mathias !!!

> Mit råd er - tag røven på dem før de tager røven på dig - de er nogle svin

Glimrende råd.
Jeg kan tilslutte mig et ekstremt had til disse vaneforbrydere og
udspekulerede røverier som rammer i flæng. Gad vide hvor længe vi skal finde
os i at der sidder en forbryderorganisation, ovenikøbet finansieret af de
penge de frarøver os, og bliver ved at behandle små virksomheder uretfærdigt
ved at fuske med deres skattesager og ved at have særligt negative
fortolkninger af gældende ret overfor de små som pukler. De svin skulle have
revet arme og ben af, og have tæsk med de våde ender

Fra : sephia

Dato : 05-12-02 23:46

Hmm hvis skattevæsenet ikke kan finde på noget bedre end at begrænse
fradragene til ikke at overstige indtægten - så forstår jeg ikke lige
fordelen ved dit råd, hvordan vil du opnå et fradrag som overstiger
indtægten i et skufferegnskab???

(kan du ikke lige få skreget af inden besvarer mit spørgsmål)

Hold galden flydende (hvis den stivner kvæles du)

sephia

http://www.kandu.dk/