Linux Mac og Linux PC det same?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 11-10-02 12:07

Ikke for at jeg har tænkt mig at prøve, men kan man afvikle de samme
programmer på en Linux installeret på en mac som på en Linux installeret
på en PC?

Tanken faldt mig ind, for hvis det er tilfældet skulle der vel -
teoretisk - ikke være noget i vejen for at et unix-baseret mac-system
(OSX) porteret til en PC, ville kunne afvikle de samme programmer som
OSX gør i dag, eller huh!?!

Stig Leerbeck

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 11-10-02 12:16

Stig Leerbeck <stigleerbeck@dot.mac> wrote:

> Ikke for at jeg har tænkt mig at prøve, men kan man afvikle de samme
> programmer på en Linux installeret på en mac som på en Linux installeret
> på en PC?

Ja!

> [...]
> teoretisk - ikke være noget i vejen for at et unix-baseret mac-system
> (OSX) porteret til en PC, ville kunne afvikle de samme programmer som

Med en rekompilering af programmerne ja! Med forbehold for programmer
som tager specifikt afsæt i Mac hardware eller PPC assembler.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 12:41

stigleerbeck@dot.mac (Stig Leerbeck) writes:

> Ikke for at jeg har tænkt mig at prøve, men kan man afvikle de samme
> programmer på en Linux installeret på en mac som på en Linux installeret
> på en PC?

Når først de er installeret, ja.

Før de kan installeres, skal de dog oversættes til den pågældende
arkitektur, og her er det vandene skiller. For OpenSource produkter
er det sjældent et problem, men for lukkede produkter som fx Netscape
(i gamle dage) er det bare ærgeligt.

> [...]
> teoretisk - ikke være noget i vejen for at et unix-baseret mac-system
> (OSX) porteret til en PC, ville kunne afvikle de samme programmer som

Nejda. Hvis dem der har kildeteksten genoversætter til den nye
arkitektur, forståes.

Da Linux ikke har Aqua kan du ikke gøre det på den.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-10-02 09:25

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> arkitektur, forståes.
>
> Da Linux ikke har Aqua kan du ikke gøre det på den.

Jeg kan ud af jeres ikke helt enige svar se, at det ikke er nok at den
underliggende systemkerne er ens - altså unix - men at både den
underliggende hardware og den overliggende software, Linux/OSX sætter
begrænsninger.

Men forskellen mellem Unix og OSX må da være begrænset eftersom det
tilsyneladende er mindre problematisk at tilføre Mac OS nye programmer
nu da det er blevet OSX.

Jeg er stadigvæk lidt forvirret!?

Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-02 10:26

> [...]

> Men forskellen mellem Unix og OSX må da være begrænset eftersom det
> tilsyneladende er mindre problematisk at tilføre Mac OS nye programmer

Måske hvis man forklarer begreberne lidt :)

Unix er en GAMMEL sag. Tilbage fra starten af 70'erne, og var egentlig
kun beregnet til at køre _rene_ tekstprogrammer (standardeditoren var
designet til at være brugbar over et 110 bauds modem). Ingen grafik,
mus, browsere eller noget. Serielle terminaler og harddiske. That's
it.

Unix havde den fordel at de krav der blev stillet til den
underliggende hardware var små, _og_ at licensbetingelserne fra AT&T
(som ejede Bell Labs der udviklede Unix) var meget rimelige, samt at
hardwareverdenen endnu ikke havde centreret sig om PC'ere.

Derfor kom der en sand vrimmel af forskellige hardwareleverandører
frem, som allesammen skulle bruge et operativsystem, og Unix var
(forholdsvis) nemt at portere fordi det hovedsageligt var skrevet i C
og man bare skulle rette 5-10% af koden til den pågældende maskine.
Derfor var der - igen inden PC'erne kom frem - et hav af forskellige
leverandører hver med deres lettilpassede version af Unix (som hed
noget forskelligt pga AT&T betingelser).

Netværksdelen (TCP/IP) stammer fra BSD-versionen af Unix (som i
praksis er OpenSource), og blev skruet sammen af studerende på Berkley
universitetet ved San Diego, som et "vi skal have noget der duer"
alternativ til den officielle ISO-standard (som iøvrigt ikke rigtigt
er blevet til noget), og som bredte sig som en stormvind på Unix op
igennem 80'erne, og som blev det der bandt det amerikanske
universitetsnet sammen, og som siden voksede direkte over i det
Internet vi kender. Det er en defacto standard.

Den grafiske brugerflade X11 (X Windows, X og andre) kommer fra MIT,
hvor nogen studerende igen skruede noget sammen der duede til deres
formål, og frigav det som OpenSource, hvorfor at alle de
hardwareleverandører der manglede en grafikdel samlede det op og
frigav det til deres platform. Adskillige andre og bedre kommercielle
alternativer døde i konkurrencen.

En Unixmaskine i dag, kører TCP/IP netværk med diverse terminaler
(alle terminalvinduer emulerer en seriel terminal), og en X11
brugerflade. Linux som er den altdominerede platform i dag rent
kildetekstmæssigt, er en sådan.

Apple har med OS X valgt _ikke_ at lave en standard Unixmaskine, da
Aqua ikke er kompatibel med X11. Tekstbaseredeprogrammer kan
forholdsvis nemt bringes til at fungere under OS X, bare se
fink-programmet, og hvis man installerer OS X udgaven af X11 (som er
velintegreret men langsom) så kan man også køre grafiske
Unixprogrammer.

Det fungerer rigtigt fint - jeg har brugt det en del.

Men det er kun den ene vej. Unixmaskiner af i dag har ikke Aqua til
rådighed og derfor kan grafiske OS X programmer ikke bringes til at
køre på andre maskiner.

Når det så er sagt, så er OS X en viderudvikling af NextStep systemet
(som var fremragende, men HELLER ikke byggede på X11), og dette er der
folk der fører videre i GnuStep projektet som tilsyneladende
indeholder ting som kan få _Cocoa_ ting til at køre på andre
maskiner. Måske. Så fremt i fald. Resten findes ikke, og det er
bare ærgeligt.

Personligt har jeg valgt at fokusere på Java-programmer, da disse kan
køre umodificerede på alle platforme.

OpenSource verdenen har vist sig meget stærk. I de fleste situationer
vil et OpenSource produkt udkonkurrere et kommercielt produkt, med
mindre der er meget stærke økonomiske interesser bag.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-10-02 15:47

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Måske hvis man forklarer begreberne lidt :)

Jaahhh...!

> [...]
> vil et OpenSource produkt udkonkurrere et kommercielt produkt, med
> mindre der er meget stærke økonomiske interesser bag.

Tak for en interessant gennemgang.

Og ligeledes tak til Michael Tysk-Andersen.

Det, der fik mig til at tænke, var det faktum at OSX (der dengang havde
et kodenavn) i en meget tidlig fase blev fremvist på en PC.

Sidenhen forsvandt denne "hændelse" ud af billedet, men jeg har ofte
spurgt mig selv hvorfor?

Hvilken interesse havde Steve Jobs i at jonglere med en OSX foran næsen
på - ja på hvem egentligt?

Og eftersom Nextstep jo var PC'sk og eftersom det er dét der er
grundstenen i OSX, så er det jo nærliggende at tænke sig, at et
nyudviklet OSX, holdt sig denne mulighed i baghånden.

Om ikke andet så bare som en teoretisk mulighed, der kan få IBM og
Motorola til at oppe sig med processor-produktionen.

Stig Leerbeck

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-10-02 15:49

in article 1fjy8i7.gyrbntqgh7a2N@[192.168.0.3], Stig Leerbeck at
stigleerbeck@dot.mac wrote on 12/10/02 16:47:

> Det, der fik mig til at tænke, var det faktum at OSX (der dengang havde
> et kodenavn) i en meget tidlig fase blev fremvist på en PC

Øh? Hvornår var det? Det erindrer jeg ikke skulle være sket...
--
/peter

"I'm not normally a religious man, but if you're up there, save me,
Superman! "
Homer Simpson.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-10-02 15:57

In article <B9CE0319.260EE%spam@kiil.net>, Peter Kiil wrote:
> in article 1fjy8i7.gyrbntqgh7a2N@[192.168.0.3], Stig Leerbeck at

> Øh? Hvornår var det? Det erindrer jeg ikke skulle være sket...

Jeg har vistnok stadig 2 CDer med Rhapsody til PC

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-02 13:07

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Jeg har vistnok stadig 2 CDer med Rhapsody til PC

Ja, det var jo nok Rhapsody, der blev fremvist på en intel et eller
andet. Jeg kan da ikke huske hvornår.

Meldte mig en gang til et memo-teknik kursus men glemte at møde op!

Stig

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 14-10-02 22:17

Hej Povl
Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

Hmm, vil det sige, at man kunne køre noget amcting på en x86 pc?

> Jeg har vistnok stadig 2 CDer med Rhapsody til PC

Er det muligt at finde en kopi af dem et sted?

/Sebastian

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 14-10-02 23:30

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@mail.tele.dk> wrote:

> Hmm, vil det sige, at man kunne køre noget amcting på en x86 pc?

Nej, kun programmer compileret til NEXSTEP/OPENSTEP intel.
NEXSTEP/OPENSTEP kunne iøvrigt køre på en del forskellig hardware og
OS'er. Rhapsody til intel PC havde ikke bluebox/classic miljøet og slet
ikke carbon, men kun yellowbox eller det vi i dag kalder cocoa. Rhapsody
eksisterer i dag i form af WebObjects og kan køre på Windows 2000 og
Solaris 8 og selvfølgelig Mac OS X server. WebObjects er gået java og
har udelukket compilering til PPC og intel x86. WebObject var grunden
til at vi har set en Rhapsody til intel PC og har formentlig kun været
ment som et overgangsprodukt indtil man fik WebObjects løftet helt fri
af OS'et.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jan Jonasen

Dato : 12-10-02 19:25

(stigleerbeck@dot.mac) wrote:
> Det, der fik mig til at tænke, var det faktum at OSX (der dengang havde
> et kodenavn) i en meget tidlig fase blev fremvist på en PC.

Jeg husker ikke nogen fremvisning, men Rhapsody fandtes i en x86 version.
Jeg er også sten sikker på, at Apple har holdt den opdateret, så den på
meget kort tid kunne frigives, men nu er de jo primært hardware
producent...

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-02 13:07

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> [...]
> Jeg er også sten sikker på, at Apple har holdt den opdateret, så den på
> meget kort tid kunne frigives, men nu er de jo primært hardware

Klart! Men hvis nu det ikke var så indviklet. Og hvis det nu ad åre
lykkes for Apple at få alle væsentlige softwareproducenter + en hel
masse flere over på en platform, der kun er et langspyt fra at blive
porteret til andre processorer.

Så er Apple jo rimeligt helgarderet, hvis nu producenterne af
G-processorer enten ophører eller ikke udvikler sig konkurrencemæssigt
fornuftigt ud fra et Apple-synspunkt.

Første del af "planen" (hvis der findes een), nemlig en portering af det
væsentligste software til midtvejsplatformen i skikkelse af carbon er jo
temmeligt heldigt gennemført.

Jeg ved godt det er tankespind. På den anden side er det - synes jeg -
ret interessant tankespind, hvis det overhovedet er
fysisk/programmeringsmæssigt muligt.

Stig

Fra : Jan Jonasen

Dato : 14-10-02 17:38

In article <1fjzw27.1nxynyc1mo6d4wN@[192.168.0.3]>, Stig Leerbeck
(stigleerbeck@dot.mac) wrote:
> Så er Apple jo rimeligt helgarderet, hvis nu producenterne af
> G-processorer enten ophører eller ikke udvikler sig konkurrencemæssigt
> fornuftigt ud fra et Apple-synspunkt.

Meget appopos så havde slashdot.org en lille henvisning til IBMs og Apples
fortsatte samarbejde <http://slashdot.org/articles/02/10/13/2352206.shtml?
tid=136>. IBM vil frigive 1.8 GHz chips i slutningen af næste år, så de
store spring er til at overskue.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-10-02 20:34

stigleerbeck@dot.mac (Stig Leerbeck) writes:

> Og eftersom Nextstep jo var PC'sk og eftersom det er dét der er

NextStep var oprindeligt til NeXT maskiner, og disse kørte på en
Motorola 680x0 (x?) processor. Eftersom det hele var skrevet i
højniveau var det forholdsvis enkelt at portere det til andre
processorer da NeXT droppede at lave hardware.

Vi havde nogen enkelte NeXT maskiner. De var lækre.

> grundstenen i OSX, så er det jo nærliggende at tænke sig, at et
> nyudviklet OSX, holdt sig denne mulighed i baghånden.

Tjah. Nu vil netop Apple jo gerne sælge hardware - derfor er dette
kun rent teoretisk.

> Om ikke andet så bare som en teoretisk mulighed, der kan få IBM og
> Motorola til at oppe sig med processor-produktionen.

Der er en ting der vil forhindre dette - at folk ønsker at afvikle de
programmer de allerede har. Derfor har OS X classic. Derfor havde de
gamle PowerPC udgaver, en emulator til at afvikle 68000 baserede
programmer. Derfor har Windows mulighed for at afvikle DOS
programmer.

Du kan ikke sælge folk ideen om at smide årtiers investeringer ud af
vinduet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-10-02 13:07

> [...]

> programmer.
>
> Du kan ikke sælge folk ideen om at smide årtiers investeringer ud af
Okay! Jeg mente egentligt at Next var PC-baseret, men jeg må jo tage
fejl!

Stig Leerbeck

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-10-02 17:28

Stig Leerbeck <stigleerbeck@dot.mac> wrote:

> Okay! Jeg mente egentligt at Next var PC-baseret, men jeg må jo tage
> fejl!

Det blev den også da hardwaren blev droppet.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-10-02 10:50

> [...]

> Men forskellen mellem Unix og OSX må da være begrænset eftersom det
> tilsyneladende er mindre problematisk at tilføre Mac OS nye programmer

Du spørger om OS X porteret til PC kan afvikle Mac OS X programmer. Og
vi svarer begge ja - med en rekompilering først. Hardwaren skulle
programmerne helst abstrahere fra og jeg tog nok munden for fuld da både
Carbon og Cocoa ikke umiddelbart har mulighed for dette.

Når det ser ud som om kommer flere programmer til Mac OS X end hidtil
skyldes det flere ting. Unix programmer uden et grafisk fjæs kan hurtigt
porteres og et grafisk fjæs kan nemt laves i Cocoa. NextStep havde også
et programudbud som nu kommer i Mac OS X versioner. Cocoa er
objectbaseret og har et ualmindeligt lækkert udviklingsmiljø hvor det er
uhyre nemt at skrive applikationer.

Mac OS X er simplificeret sagt en Unix med Cocoa, Carbon og Aqua lagt
ovenpå.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com