dato udtræk fra en mysql ???
Fra : jol

Dato : 11-10-02 07:30

Hvordan får jeg dette til at blive på korrekt dansk ?

$result2 = db_query("SELECT DATE_FORMAT(ctime, \"%M, %D\") as date,
filepath, filename, pwidth, pheight from $CONFIG[TABLE_PICTURES] where
aid=$row[aid] ORDER BY pid DESC LIMIT 1");

lige nu vises det som :
October, 10th

men skulle jo gerne vises som :
den 10. oktober

Nogle gode råd ?

Fra : Mads Madsen

Dato : 11-10-02 07:41

Hej
Uden at vide det kan du så ikke bytte om på %M, %D => %D, %M

Hilsen Mads

Fra : jol

Dato : 11-10-02 09:51

> Uden at vide det kan du så ikke bytte om på %M, %D => %D, %M

Jo da det giver følgende resultat:

10th, October

Det er jo ikke lige det vi skriver i Danmark

Fra : Allan E

Dato : 11-10-02 11:54

"jol" <no@mail.dude> wrote in message
> 10th, October
>
> Det er jo ikke lige det vi skriver i Danmark

Nej, det er korrekt. Nu kan jeg ikke umiddelbart se at dit spørgsmål har
noget specielt med PHP at gøre. Hvis du vil have MySql til at gøre det
skulle du måske stille spørgsmålet i <dk.edb.database>. Der er der nok
større sansynlighed for at de ved noget om det.
Men siden du nu spørger i PHP gruppen, kunne man måske foreslå at du overlod
formateringen til PHP. Kig evt på
<http://dk.php.net/manual/en/function.strftime.php> eller
<http://dk.php.net/manual/en/function.date.php> og se om det ikke var noget
du kunne bruge til noget.

Mvh Allan E

Fra : jol

Dato : 11-10-02 12:55

"Allan E" <ege@per_fjern_son.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> større sansynlighed for at de ved noget om det.
> Men siden du nu spørger i PHP gruppen, kunne man måske foreslå at du

Kære Allan!

Nu er det sådan set i en skøn blanding af PHP og mysql a jeg har problemet,
så hvis dette IKKE er stedet, så må du undskylde!

Uden at jeg gider gå ind i en debat om det her er stedet eller ej - EOD fra
min side af !!!

udtrækket via php sker her:

$picture[date]" : "" )."</p>\n";

Jeg vil da kigge på dine to link og se om det er noget jeg kan kombiner
eller sætte i reief i forhold til mit problem!

Men modtage da meget gerne forslag til en løsning på problemet

Fra : Allan E

Dato : 11-10-02 14:04

> [...]
> så hvis dette IKKE er stedet, så må du undskylde!
>
> Uden at jeg gider gå ind i en debat om det her er stedet eller ej - EOD
[snip]

Du behøver da ikke blive sur, fordi jeg henviser dig til et sted, hvor der
er større sandsynlighed for at der er nogen der kan svare på dit spørgsmål.
Men ok??

Umiddlbart ville jeg nok selv vælge at løse problemet via PHP, apropos de
links jeg gav dig...

Mvh Allan E

Fra : MZH

Dato : 11-10-02 15:09

>lige nu vises det som :
>October, 10th
>
>men skulle jo gerne vises som :
>den 10. oktober
>
>Nogle gode råd ?

Min erfaring med datoer i databaser er, at det KUN kan betale sig at
lagre datoer som timestamps i databasen, og så bruge strftime() til at
formatere datoen når du trækker den ud, altså noget i retning af

/* Set locale to Danish */
setlocale (LC_ALL, 'da_DK');

$dato = strftime("%e. %B %Y", $timestamp);

Dette skulle give dig f.eks. "10. oktober 2002".

Mikkel