Hvor lydløs bør denne her
Fra : Per Madsen

Dato : 10-10-02 14:49

Jeg sidder ved en iMac DV SE 500 mHz, og kan ikke finde ud af, om det er
mig eller mac'en der er noget galt med...
Problemet er, at jeg synes den larmer, og det på trods af at den ingen
blæser har. Jeg tror/ved det er hd'en der larmer, da lyden forsvinder
når jeg lægger den til at sove. Det er sådan en rigtig højfrekvent og
skinger lyd, der går gennem marv og ben. Hd'en, som mac'en er født med,
er en 30 gb Quantum Fireball. Er det normalt at de larmer sådan, og
hvordan ser det ud med garantien? Er der kun 1 års garanti som normalt?
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-10-02 16:03

in article 1fjugio.1msckoyvbnej4N%permand@cool.dk, Per Madsen at
permand@cool.dk wrote on 10/10/02 15:48:

> [...]
> er en 30 gb Quantum Fireball. Er det normalt at de larmer sådan, og
> hvordan ser det ud med garantien? Er der kun 1 års garanti som normalt?

De Quantum Fireball diske der er i iMac'erne er noget lort. De begynder
stort set all at hyle inden for de første 1-2 år. Der er ikke andet at gøre
end at skifte den ud med f.eks. Seagate Barracuda som ikke siger et kvæk.
Har nok skiftet 10-15 diske i iMac'er på den konto.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Per Madsen

Dato : 10-10-02 18:09

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> [...]
> end at skifte den ud med f.eks. Seagate Barracuda som ikke siger et kvæk.
> Har nok skiftet 10-15 diske i iMac'er på den konto.

www.theiMac.com giver det en difficult rating på 4 ud af 5 mulige at
skifte hd'en i iMac'en. DV SE'en er slotloading hvilket vist ikke gør
det nemmere. Har du nogle gode råd hvis jeg skulle kaste mig ud i
projektet...hvor i landet bor du evt.
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-10-02 19:50

in article 1fjuq9y.1tprexgzod5doN%permand@cool.dk, Per Madsen at
permand@cool.dk wrote on 10/10/02 19:09:

> [...]
> skifte hd'en i iMac'en. DV SE'en er slotloading hvilket vist ikke gør
> det nemmere. Har du nogle gode råd hvis jeg skulle kaste mig ud i

Det er nu ikke så vanskeligt. Prøver lige frit efter hukommelsen....

Find et håndkæde el. lignende og stil den på det med skærmen nedaf og bunden
ind mod dig selv.

Fjern den blændplade der sidder ved VGA porten.

Fjern de 2 store skruer. Nu skulle plastbunden gerne kunne lirkes af. Hver
opmærksom på at den skal fri af højtalerne, så træk evt. fronten ud over en
bordkant så der er luft under.

Fjern skruerne der holder metallåget. 2 skruer i hver side, 2 i toppen og 2
i bunden. Pas på de 4 i siderne ikke falder ned langs kanten da det er lidt
svært at få dem ud igen uden at ryste iMac underligt over hovedet.

Så skulle der gerne være udsyn til disken. Tag kablerne af og fjern de 4
skruer der holder den

Isæt den nye disk og gentag det hele bagfra.

Antallet af skruer kan være forskelligt fra min hukommelse, men alt i alt en
ganske overkommelig operation.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 10-10-02 20:10

> [...]

> opmærksom på at den skal fri af højtalerne, så træk evt. fronten ud over en

Der sidder også to lidt mindre skruer ved "fodstøtten". De er ikke til
at tage fejl af. Kunne måske tilføje at de to store skruer sidder under
blændkanten og at der ved at siden af hver af de store er to mindre som
IKKE skal af.

Ak. Har stadig 25 der er nået de 2 år og for ca. halvedelens vedkommende
er hyleriet tiltagende. Da det "kun" er studerende, der bruger dem, er
det blevet besluttet, at disken skal dø eller være rigtig ulidelig at
høre på, før den udskiftes. Der er jo ingen der har sagt at det skulle
være sjovt at studere i disse sparetider

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-10-02 22:23

Thomas Tvegaard <ttvegaard@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> høre på, før den udskiftes. Der er jo ingen der har sagt at det skulle
> være sjovt at studere i disse sparetider

Hvis/når en af dem skal skiftes er jeg meget interesseret i en
printplade fra Fireball HD. Jeg har i mere end et halvt år søgt
printpladen fra sådan en fætter, for jeg sidder med en, hvor en Phillips
chip er brændt af. Og (den tidligere) bruger(en) havde ikke en backup,
så jeg har lovet at prøve på at redde hendes data.

Håber, at du vil huske mig, når det bliver aktuelt med udskiftning.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-10-02 23:05

In article <1fjv1uf.hfu36a3o2504N%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Håber, at du vil huske mig, når det bliver aktuelt med udskiftning.

Hvis det var en 6 Gb, så har jeg en løs disk liggende nu.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 10:02

> [...]

> høre på, før den udskiftes. Der er jo ingen der har sagt at det skulle
> være sjovt at studere i disse sparetider

Unge mennesker klager altid! Da jeg studerede havde vi ikke engang
computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-10-02 10:06

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Unge mennesker klager altid! Da jeg studerede havde vi ikke engang
> computere.

Men det er de samme præparater i dag som dengang...

Hvilke andre ting havde man ikke dengang du studerede? Fjernsyn?
Telefoner? Bøger?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-10-02 17:20

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Men det er de samme præparater i dag som dengang...

Jep: Brækrod og nysepulver.

> Hvilke andre ting havde man ikke dengang du studerede? Fjernsyn?
> Telefoner? Bøger?

Netop, og verden var kun i sort/hvid.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-10-02 07:29

> Jep: Brækrod og nysepulver.

Kan man stadig faa Mumier og Igle paa apoteket, eller er tilskuddet
faldet vaek?

> Netop, og verden var kun i sort/hvid.

Men SÅ fik du også ordentlige briller.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Madsen

Dato : 10-10-02 21:07

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1fjuq9y.1tprexgzod5doN%permand@cool.dk, Per Madsen at

Hvilken interface skal sådan en hd ha'. Er det IDE133 eller...og hvordan
med MaxOS 9/X og diskværktøj osv.
...tak for vejledningen forresten
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-10-02 21:35

in article 1fjuyhp.1nc5w4j1dxoinqN%permand@cool.dk, Per Madsen at
permand@cool.dk wrote on 10/10/02 22:06:

> Hvilken interface skal sådan en hd ha'. Er det IDE133 eller...og hvordan
> med MaxOS 9/X og diskværktøj osv.
> ..tak for vejledningen forresten

Betyder ikke noget om det er ATA100 el. 133. Men overvej en Seagate
Barracuda. Total iorden fastpladelager.

Fra : Per Madsen

Dato : 10-10-02 21:37

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Betyder ikke noget om det er ATA100 el. 133. Men overvej en Seagate
> Barracuda. Total iorden fastpladelager.

OK, den prøver jeg
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-10-02 22:23

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> OK, den prøver jeg

Det kan jeg tilslutte mig. Har også skiftet et par iMacs til Barracuda
(de har nu kørt i ca. 7 mdr., lydløst og uden vrøvl)

Det er slet ikke besværligt at skifte HD i iMac slotloading, men man
skal være lidt forsigtig med plastiktapperne = ingen voldelig adfærd

Der findes med velillustrerede manualer hos appl.com et sted i
hierarkiet.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-10-02 22:34

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Det er slet ikke besværligt at skifte HD i iMac slotloading, men man
> skal være lidt forsigtig med plastiktapperne = ingen voldelig adfærd

Ja og så er der lige det med skærmen som kan indeholde volt nok til at
nedlægge en mindre elefant.

Martin

Fra : Per Madsen

Dato : 10-10-02 23:52

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja og så er der lige det med skærmen som kan indeholde volt nok til at
> nedlægge en mindre elefant.

Hvad skal det sige? Nu bliver jeg nervøs for nallerne....
--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-10-02 17:09

Per Madsen <permand@cool.dk> wrote:

> Hvad skal det sige? Nu bliver jeg nervøs for nallerne....

Så længe det er slot-loading modellerne kommer man ikke i kontakt med
billedrøret - med mindre man *virkelig* ønsker det. Bundkortet sidder
som en slags skillevæg, hvor RAM, batteri og drev er lige til at gå til.

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-10-02 15:03

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Ja og så er der lige det med skærmen som kan indeholde volt nok til at
> nedlægge en mindre elefant.

Du har helt ret. Men det står der faktisk mange advarsler imod i den
nævnte manual og faktisk også inde i maskinen (svjh)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 10-10-02 22:31

> [...]

> opmærksom på at den skal fri af højtalerne, så træk evt. fronten ud over en

Pas på med plastbunden. De to tapper på forsiden som hægtes sammen med
overdelen knækker let hvis bunden bukkes for meget, mens man forsøger at
skille bund fra top. (Min iMac fik også en Barracuda VI sat i -
fantastisk disk, meget lydsvag, men det kostede altså en "tap". (Men det
var vist 3. gang jeg havde den åbnet.))

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-10-02 22:23

> [...]

> end at skifte den ud med f.eks. Seagate Barracuda som ikke siger et kvæk.
> Har nok skiftet 10-15 diske i iMac'er på den konto.

Øh, du skulle vel ikke have nogle af de gamle Fireballs tilbage? Jeg har

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-10-02 22:27

in article 1fjv1r1.udrhugkbc9amN%mich.ottosen@post5.tele.dk, Mich. Ottosen
at mich.ottosen@post5.tele.dk wrote on 10/10/02 23:22:

> [...]
> sidder med en, hvor en Phillips chip er brændt af. Og (den tidligere)
> bruger(en) havde ikke en backup, så jeg har lovet at prøve på at redde

Desværre nej.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 10-10-02 23:35

> [...]

> sidder med en, hvor en Phillips chip er brændt af. Og (den tidligere)
> bruger(en) havde ikke en backup, så jeg har lovet at prøve på at redde

Jeg har printplader fra to 10Gb hd'er. Begge er taget ud af iMac DV 400
maskiner.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk