TV-Out. Hvilket Fjernsyn?
Fra : Tim Nørgaard

Dato : 10-10-02 11:19

Nu har jeg efterhånden fået alt at vide om grafik kortene og deres tv-out
muligheder, men hvilket fjernsyn skal man vælge?

tv-out er begrænset til 800x600 på PAL standard fjernsyn. Det giver som
oftest en sort kant - dvs tv-out billedet er ikke på størrelse med skærmen.

Hvilket fjernsyn skal man vælge for at komme ud over den begrænsning ?
Jeg har hørt om 100Mhz fjernsyn, men ved ikke rigtig hvad det indebærer.
Skal man op i plasmaskærme til en million eller ?

Mvh
Tim

Fra : Mogens

Dato : 10-10-02 12:01

On Thu, 10 Oct 2002 12:18:40 +0200, "Tim Nørgaard"
<ibpalle@hotmail.com> wrote:

> [...]
>oftest en sort kant - dvs tv-out billedet er ikke på størrelse med skærmen.

Jeg har et Radeon 7500 grafikkort og når jeg bruger TV-out er der
ingen sort kant af betydning. ( En anelse i top og bund )

Jeg mener da forresten også at TV-out signalet kan gå
op til 1024x768.
Billedet passer da ihvertfald fint, både Windows desktop og
når jeg ser film fra PC'en.

>Hvilket fjernsyn skal man vælge for at komme ud over den begrænsning ?
>Jeg har hørt om 100Mhz fjernsyn, men ved ikke rigtig hvad det indebærer.
>Skal man op i plasmaskærme til en million eller ?

Jeg bruger et billigt 28" TV til ca 2000,- ( Bilka model ) og det
fungerer ganske udemærket. Det er hverken widescreen eller
100 MHz.

mvh Mogens

Fra : JRS

Dato : 10-10-02 12:32

"Tim Nørgaard" <ibpalle@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har hørt om 100Mhz fjernsyn, men ved ikke rigtig hvad det indebærer.
> Skal man op i plasmaskærme til en million eller ?

Jeg har mit Radeon 8500 siddende til et Sony Trinitron Wide 28" ... Vil i
det hele taget anbefale et widescreen tv, hvis man vil se film .. DVD-rips
osv er tit i et meget bredt format som altså ikke lige giver et særligt
stort billede på et 4:3 TV .. Derfor er det smart nok lige at kunne zoome ..
Zoom functionen er også fint til at fjerne de sorte striber i top og bund..
Desuden kan TV-out godt køre 1024x768 Tror mere det er drivere end
kortet der sætter grænsen..

MVH
JRS

Fra : Esben

Dato : 10-10-02 16:24

> [...]
som
> oftest en sort kant - dvs tv-out billedet er ikke på størrelse med

Opløsningen på tv-out er begrænset af grafikkortet og ikke af tv'et.
Tv'et har nemlig kun en opløsning pr. farvesystem og den hedder hverken
800x600 eller 1024x768. På et Matrox G400 kan man fx komme langt over
1024x768 på tv-out.

> Hvilket fjernsyn skal man vælge for at komme ud over den begrænsning ?

Hvis der er en sort kant rundt om tv-out billedet er det ikke fjernsynet
der er noget galt med, men grafikkortet og dets drivere. Jeg mener at
TV-tool kan justere denne kant på Geforce-kortene. På ATI og Matrox kort
er funktionen indbygget i driveren.

--
Esben

Fra : JRS

Dato : 10-10-02 16:29

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> På ATI og Matrox kort
> er funktionen indbygget i driveren.

Virker dog ikke for en skid på ATi .... Ihvertfald ikke på mit Radeon8500 .
.. Det laver, som det skal, billedet større, udagangen forbliver bare i samme
størrelse .. Tror der er en begræmsning på rage theater chippen eller noget
i den dur ..

MVH
JRS

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 15-10-02 20:39

Godt spørgsmål. Giver et 100Hz TV mulighed for 100 Hz desktop ved brug af
tv-out - se det ville jo være herligt. Nogen der ved det?

VH
Jakob