Virtual PC og delt netværksforbindelse
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 09-10-02 23:37

Jeg har nu fået Virtual PC op at køre, men jeg kan ikke komme på
internettet med den virtuelle maskine (Win98).

PCen burde dele forbindelsen med Mac'en, men det gør den ikke. I stedet
kommer der en guidet internetforbindelse op.

Nogen der har et godt bud på, hvordan jeg får det indstillet rigtigt?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Jonas Voss

Dato : 10-10-02 09:22

On Thu, 10 Oct 2002 00:36:39 +0200, Mikkel <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Nogen der har et godt bud på, hvordan jeg får det indstillet rigtigt?

Hum-hum, hvilken version af VPC er der tale om? Mener at man i VPC 5
blot går i VPC's preferences, og beder den om at dele den
netværksforbindelse man har etableret på sin mac. Spiller fint hos mig
(Jagwire + VPC 5.noget + ADSL).

--
| Jonas @ 55.7,12.5 | <http://verture.net/> |

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-02 14:31

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> [...]
>
> PCen burde dele forbindelsen med Mac'en, men det gør den ikke. I stedet
> kommer der en guidet internetforbindelse op.

Hvordan er du på nettet? Jeg bruger ADSL fra CyberCity, med en router
indeholdende en DHCP-server. Hver virtuel PC får så sin egen IP-adresse
Per Erik Rønne

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 10-10-02 22:55

Per Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvordan er du på nettet? Jeg bruger ADSL fra CyberCity, med en router
> indeholdende en DHCP-server. Hver virtuel PC får så sin egen IP-adresse

Jeg bruger p.t. en modem-forbindelse, men jeg har også prøvet hos nogle
venner, der har en DSL-forbindelse, uden held.

Versionen af VPC er 5.0 og OS X er 10.1.5.

Jeg lavede en minimal installation af Windows - ved ikke om det kan have
noget at sige?

Jeg har prøvet at bede dem om at dele netværksforbindelsen med Mac'en.

Hmm... jeg tror det er lidt svært at sige, hvad der lige er galt.

Vil det mon hjælpe noget at prøve at slette Windows og prøve at
installere det igen?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-02 04:05

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Vil det mon hjælpe noget at prøve at slette Windows og prøve at
> installere det igen?

Du behøver under ingen omstændigheder at slette Windows igen. Det er jo
ikke på et Windows-drev du installerer. Blot lav en ny containerfil, og
installer Windows herpå. Standardversion.
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders Hedegren

Dato : 11-10-02 07:16

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Jeg har nu fået Virtual PC op at køre, men jeg kan ikke komme på
> internettet med den virtuelle maskine (Win98).

Du skal finde frem til egenskaber for din ethernet adaptor /
netværksindstillinger i Windows 98. Her skal du sætte den til at gøre
alt automatisk, dvs. hente IP og det hele. Det er ligemeget om du skal
bruge specielle IP'er etc. når du sætter din forbindelse op på din Mac,
VPC klarer det automatisk.
Håber det gav lidt mening... :)

Anders

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 12-10-02 15:25

Anders Hedegren <me@NOSPAMiceduck.com> wrote:

> [...]
> alt automatisk, dvs. hente IP og det hele. Det er ligemeget om du skal
> bruge specielle IP'er etc. når du sætter din forbindelse op på din Mac,

Jeg har prøvet, men det virker alligevel ikke. Jeg vil nu forsøge at
intstallere hele win98 (modsat før, hvor det var en minimal version) på
en ny virtuel disk, og så må vi se, hvad der sker.

Vender tilbage med info så snart det foreligger.

Venlig hilsen og tak for hjælpen indtil videre.
Mikkel

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 13-10-02 10:21

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Vender tilbage med info så snart det foreligger.

Ja, den nye installation har samme problem. Øv. PC'en er indstillet til
automatisk at hente IP-adresse.

Under konfigurationen blev jeg spurgt om jeg villle "bruge et modem
direkte fra denne PC". Jeg var lidt i tvivl om hvad der blev ment, men
da jeg p.t. kun har en modemforbindelse til min Mac (og dermed også til
den virtuelle PC), svarede jeg ja.

Det er i øvrigt en tysk version af Win98 (lyder lidt fælt...) jeg kører,
kan det have noget med sagen at gøre?

Venilg hilsen Mikkel

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-10-02 10:50

Mikkel Pagh <spameater@mam.dk> wrote:

> [...]
> direkte fra denne PC". Jeg var lidt i tvivl om hvad der blev ment, men
> da jeg p.t. kun har en modemforbindelse til min Mac (og dermed også til

Hvilket du ikke skulle gøre, du skal bede windows om at gå på nettet via
netværk. Den aner intet om hvordan internetopkoplingen foregår på mac
siden.

> Det er i øvrigt en tysk version af Win98 (lyder lidt fælt...) jeg kører,
> kan det have noget med sagen at gøre?

Næppe!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 13-10-02 21:10

> Hvilket du ikke skulle gøre, du skal bede windows om at gå på nettet via
> netværk. Den aner intet om hvordan internetopkoplingen foregår på mac
> siden.

Tilsyneladende via magi virker det nu pludselig. Jeg startede windows
op, og kunne så uden videre gå på nettet, uden at jeg havde ændret nogen
indstillinger. Måske var det bare (endnu) en genstart, der skulle til.

Venlig hilsen Mikkel

P.S. "DONG!"-lyden i windows må - skarpt forfulgt af lyden af hvinende
kridt på en tavle - ubetinget være den mest irriterende lyd i verden.