Andet multimedie
Acer Vuego 610s virker ikke under XP
Fra : P og T

Dato : 09-10-02 23:10

Hej

Er der nogen her der har et godt råd. Min goe' gamle Acer scanner virker
ikke under XP, selvom der er installeret en driver til XP. Der er ikke noget
galt med SCSI configurationen da den virker fint under 98. Men nu VIL jeg
altså helst køre XP.

/Per

Fra : Madsen

Dato : 10-10-02 00:23

P og T skrev:

> [...]
> Der er ikke noget galt med SCSI configurationen da den virker fint
> under 98. Men nu VIL jeg altså helst køre XP.

Er det denne her du har installeret?
<http://www.scanner-drivers.com/drivers/42/42176.htm>

Har du prøvet at starte scanneren før du starter computeren og så
lade Windows finde scanneren under opstart? Det er det der skal
til her med en gammel Relisys-scanner koblet til et SCSI-kort.
Jeg kører med en WinNT-driver da jeg ikke kan få fat i en WinXP-
driver, men det kører tilsyneladende fint nok alligevel. (Det gør
det også på Win2000).
Nu nævner du ikke hvilket program du scanner ind med, men hvis du
scanner gennem Photoshop f.eks. så skal der, så vidt jeg ved,
installeres en TWAIN-driver. Den bliver sikkert installeret når
du installerer scannersoftwaren. Den plejer at placere sig inde i
\WINDOWS\twain_32. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/twain.png>

Herefter burde scanneren kunne vælges i Photoshops import-menu:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/importer_relisys.png>

For at få scanneren til at køre her, blev jeg i øvrigt nødt til at
installere ASPI, som ikke er tilgængelig i Win2000/XP som standard.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/aspi_scanner.png>
Om det også skal installeres hos dig ved jeg ikke, men det skader
ikke.

ASPI kan hentes her:
<http://home.worldonline.dk/hijklm/aspi/aspi4all.zip> (234 KB).
Kør aspichk.exe, som sikkert fortæller at det ikke er installeret.
Kør derefter Aspi4all.exe og genstart. Efter genstarten kan du
så evt. bruge aspichk.exe igen til at kontrollere om det nu er
installeret, og om det fungerer som det skal.

Derudover skal der jo så også være en eller anden form for
scannersoftware installeret udover selve TWAIN-driveren, men det
må være med i den driverpakke du har hentet eller kan hente på:
<http://www.scanner-drivers.com/drivers/42/42176.htm>, - skulle
man tro. Det er vel det der hedder Mirascan, eller?

Xfut: <news:dk.edb.system.ms-windows>
Dette indlæg og svar til det vil havne i ovenstående gruppe da
dit spørgsmål vist nærmere er et Windows- end et grafikproblem :)

Madsen.

Fra : Allan Mogensen

Dato : 10-10-02 07:17

> [...]
> Dette indlæg og svar til det vil havne i ovenstående gruppe da
> dit spørgsmål vist nærmere er et Windows- end et grafikproblem :)

Hejsa.
Jeg har selv den samme scanner og gør følgende for at få den til at fungere:
1. Hent den seneste driver fra Acer. Den skal selvfølgelig også være til XP.
MiraScan er inkluderet i denne.
2. Kør driveren.
3. Genstart computeren når den beder om det.
4. Tænd nu for scanneren inden computeren starter op.
5. XP finder nu ny hardware og klager sig lidt over driversignering, men pyt
med det.
6. Min pc skal genstartes 2 gange, hvor jeg bliver bedt om det inden
scanneren virker.

Håber det kan lykkes.

Hilsen Ham Selv.

PS. Jeg anvender det medfølgende SCSI-kort [DTC Miniport]. Jeg kender en der
har scanneren på et andet kort, men det volder ham også en del problemer.

Fra : P og T

Dato : 10-10-02 13:00

Nej, men det gør jeg nu, og det virker! Jeg brugte den der hedder 342S og
den virker ikke.

> PS. Jeg anvender det medfølgende SCSI-kort [DTC Miniport]. Jeg kender en
der
> har scanneren på et andet kort, men det volder ham også en del problemer.

Jeg bruger et Adaptec 2940, og den kører MEGET bedre en DTC kortet.

Mange tak for hjælpen!

Per

Fra : Madsen

Dato : 10-10-02 15:06

Allan Mogensen skrev:

> 5. XP finder nu ny hardware og klager sig lidt over
> driversignering, men pyt med det.

Jeg havde en del problemer med at WinXP blev ved med at finde
scanneren og selvom jeg bad den om at lade være med det, så blev
vinduet med 'Der er fundet ny hardware' ved med at komme igen og
igen og igen. Jeg tror jeg måtte sige Annuller 40-50 gange, men så
lige pludselig fattede den det og jeg har ikke set den dialogboks
siden. Nu kan jeg bare starte scanneren og derefter pc'en og WinXP
finder ikke scanneren under opstart, eller rettere det gør den, men
den kommer ikke med 'Der er fundet ny hardware' længere og det er
jeg godt tilfreds med.

> 6. Min pc skal genstartes 2 gange, hvor jeg bliver bedt om det
> inden scanneren virker.

Det er så ikke nødvendigt her, men jeg bliver nødt til at starte
scanneren inden jeg starter pc'en, men det er så vidt jeg ved meget
normalt med SCSI-enheder. Det måtte jeg også gøre på Win9x og det
samme gælder for Win2000. Hos nogle er det nok at tænde scanneren
og gå ind i Enhedshåndtering hvorefter der vælges Action > 'Scan
for hardware changes', men det er ikke nok her.

Madsen.