Thuja D6 / Homøpatisk lægemiddel
Fra : Lasse Madsen

Dato : 09-10-02 21:02

Hej ...

Jeg har læst lidt om Thuja D6 et homøpatisk lægemiddel ...

Nu er jeg ikke den store doktor (kun inden for elektronik :)
men for mig lyder det som det største kvaksalver produkt nogensinde der kan
kurere alt fra kraft i hjernen til hæmorider sådan fremgår det da ihvertfal
af produkt beskrivelsen ...

Virkningen, er det bare ligsom når lægen giver hypokondere kalkpiller
altså "Power of suggestion" at man tror det virker også gør det måske også
.... ?

Såvidt jeg kan læse er den ikke dokumenteret på nogen måde .. så det kunne
ligeså godt være hostesaft der var i flasken ...

Hvad siger i andre ?

Fup og svindel eller har det hold i virkligheden ?

m.v.h.
l. madsen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 10-10-02 00:09

"Lasse Madsen" skrev i news:ao222d$12ta$1@news.cybercity.dk
> [...]
> kurere alt fra kraft i hjernen til hæmorider sådan fremgår det da ihvertfal

Og det bliver sikkert ikke bedre, når jeg fortæller dig at virkningen
af homøpatisk medicin generelt forstærkes, jo mere det fortyndes.

> Virkningen, er det bare ligsom når lægen giver hypokondere kalkpiller
> altså "Power of suggestion" at man tror det virker også gør det måske også
> ... ?
Tja - det kunne man forledes til at tro, men homøpatisk behandling af børn
i 1 - 2 års alderen har vist fine resultater, så placeboeffekten er i nogen
grad skudt i sænk.

> Såvidt jeg kan læse er den ikke dokumenteret på nogen måde .. så det kunne
> ligeså godt være hostesaft der var i flasken ...

Ja - eller vand fra Køge Bugt. Det er vel heller ikke så væsentligt, hvis
det virker.

> Hvad siger i andre ?

Prøv ligeat læse denne her:
http://www.homeopati.dk/langgaard/homoepati.htm

> Fup og svindel eller har det hold i virkligheden ?

Når du har læst linket, kan du jo selv bedømme om det er
rent 'Houdinni' .

Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-02 02:07

Keld Lergren Nielsen wrote:

> [...]
>
> Prøv ligeat læse denne her:
> http://www.homeopati.dk/langgaard/homoepati.htm

> Når du har læst linket, kan du jo selv bedømme om det er

Hvis jeg udelukkende skulle læne mig op ad det pågældende link, vil jeg
være mest tilbøjelig til at sige fup og svindel. Det skal dog siges, at
- hvis min hukommelse ikke svigter mig - et nyligt forskningsprojekt
faktisk har vist, at der er (eller kan være) en virkning. Jeg kender dog
ikke de nærmere omstændigheder omkring projektet, og ved heller ikke, om
det er blevet fulgt op af andre forsøg.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 11-10-02 03:23

"Kim Ludvigsen" skrev i news:3DA4D2A5.77D6@mail.dk
[Klip]

> [...]
> faktisk har vist, at der er (eller kan være) en virkning. Jeg kender dog
> ikke de nærmere omstændigheder omkring projektet, og ved heller ikke, om

Jeg medgiver gerne at linket ikke støttede sagen særligt godt, men det
var hvad jeg lige kunne hitte frem (jeg var træt og min datter på 14 dage
ville gerne have en tør ble).

Homøpati har ikke nogen særlig lang tradition i Danmark. Homøpatisk
medicin har været receptpligtig og har af den grund ikke været særligt
anvendt. Filosofien i homøpatisk medicin er desuden nærmest vendt på
hovedet i forhold til den etablerede medicin. Det er naturligvis med til at
give et skær af 'hokus-pokus'.

Ikke desto mindre dukker der jævnligt 'solstråle-historier' op i både uge-
bladene og på nettet. Jeg har dog (heller)ikke kunnet finde noget, som
med videnskabelig holdbarhed, støtter homøpatien.

Keld Lergren Nielsen
"Du må selv være den forandring du ønsker at se i verden."
Mahatma Gandhi.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-02 07:34

Keld Lergren Nielsen wrote:

> [...]
>
> Jeg medgiver gerne at linket ikke støttede sagen særligt godt, men det
> var hvad jeg lige kunne hitte frem (jeg var træt og min datter på 14 dage

Tillykke med hende!

> Ikke desto mindre dukker der jævnligt 'solstråle-historier' op i både uge-
> bladene og på nettet. Jeg har dog (heller)ikke kunnet finde noget, som
> med videnskabelig holdbarhed, støtter homøpatien.

Den slags kan man bare ikke bruge som bevis, fordi der kan være alle
mulige andre forklaringer på, at vedkommende har fået det bedre. Men som
tidligere nævnt er der faktisk undersøgelser, der kunne tyde på, at der
er en virkning - omend der også er undersøgelser, der viser at der ikke
er en virkning. Prøv at se her:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/1643364.stm

Søg eventuelt på homeopathy i søgefeltet, så vil du også kunne læse en
række andre artikler om forsøg med homøpati.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 11-10-02 22:47

"Kim Ludvigsen" krev i news:3DA670D7.1128@mail.dk

> Tillykke med hende!

Tak skal du have.

> [...]
> tidligere nævnt er der faktisk undersøgelser, der kunne tyde på, at der
> er en virkning - omend der også er undersøgelser, der viser at der ikke

Ja nu nærmer vi os. Jeg havde med vilje kun søgt på danske sider, da
jeg ikke kunne være sikker på at den oprindelige spørger ville have
glæde af oplysninger på andre sprog.

> Søg eventuelt på homeopathy i søgefeltet, så vil du også kunne læse en
> række andre artikler om forsøg med homøpati.

Wauw, der er jo læsning til de næste mang timer. Jeg tager fat når huset på
et tidspunkt ånder fred.

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."