Mac newbie, genveje i MacOS 7.0
Fra : Anders Petersen

Dato : 09-10-02 19:36

Hej

Har en fin, gammel MacSE som jeg bruger til display af et enkelt billede.
Computeren kører MacOS 7.0, og har Superpaint 2 installeret. På harddsiekn
i en mappe ligger et .pict-billede som jeg åbner og viser i fuld skærm.

Mit (nybegynder udi Mac) sprøgsmål lyder: Er der en smartere måde at åbne
billedet på end at åbne Macintosh harddsiekn, åbne mappen med Superpaint,
åbne Superpaint, vælge Åbn, bladre frem til billedet og åbne?

Kan filen evt. associeres direkte til programmet, og så placeres et smart
sted, eller kan man lave noget genvejslignede halløj?

Har stærkt på fornemmelsen det er ganske enkelt, og at jeg blot ikke
forstår MacOS særlig godt, så pinlige undskyldninger på forhånd herfra...:)

På forhånd tak,

/Anders

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-02 20:18

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> [...]
>
> Kan filen evt. associeres direkte til programmet, og så placeres et smart
> sted, eller kan man lave noget genvejslignede halløj?

Flyt billed-filen over mappen Systemmappe/Apple-menuemner.
Den dukker nu op i Æble-menuen øverst til venstre.

Ret billedets navn, så der er ordmellemrum først.
Derved placeres det øverst i Æblemenuen.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Anders Petersen

Dato : 09-10-02 21:57

> Flyt billed-filen over mappen Systemmappe/Apple-menuemner.
> Den dukker nu op i Æble-menuen øverst til venstre.
>
> Ret billedets navn, så der er ordmellemrum først.
> Derved placeres det øverst i Æblemenuen.

Perfekt! Mange tak. Et skridt nærmere på at forstå Mac lidt bedre :)

/Anders

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-02 21:03

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> Kan filen evt. associeres direkte til programmet, og så placeres et smart
> sted, eller kan man lave noget genvejslignede halløj?

Hvad sker der når du dobbeltklikker på filen?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Anders Petersen

Dato : 09-10-02 21:58

> Hvad sker der når du dobbeltklikker på filen?

Hmm, god pointe. Faktisk åbner Supepaint (som ønsket). Grunden til jeg
spurgte var, at i går udløste en tilsvarende fil ikke samme resultat.
Forstår det ikke helt, men pyt - det virker.

Mange tak!

/Anders

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-02 23:19

> Hmm, god pointe. Faktisk åbner Supepaint (som ønsket).

Fint så kan du bare flytte filen til skrivebordet eller hvor du finder
det mest praktisk.

> Grunden til jeg spurgte var, at i går udløste en tilsvarende fil ikke
> samme resultat. Forstår det ikke helt, men pyt - det virker.

Magien består i to skjulte koder i hvert dokument; en type og en creator
kode. Den første angiver typen af dokumentet den anden hvilket program
som skal åbne det.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-10-02 22:05

> [...]

> billedet på end at åbne Macintosh harddsiekn, åbne mappen med Superpaint,
> åbne Superpaint, vælge Åbn, bladre frem til billedet og åbne?

Ja.

> Kan filen evt. associeres direkte til programmet, og så placeres et smart
> sted, eller kan man lave noget genvejslignede halløj?

I de senere versioner af Mac OS kan du markere (klikke én gang) ikonet
og trykke æble + m og så laver du et alias. Dét alias kan du placere
hvor som helst på din SE.

> Har stærkt på fornemmelsen det er ganske enkelt, og at jeg blot ikke
> forstår MacOS særlig godt, så pinlige undskyldninger på forhånd herfra...:)

Det er OK.

Måske dette kunne interessere dig ?:

http://www.gylling.net/macsoup/

Det er om et news reader program.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 09-10-02 23:34

Anders Petersen <anders@NOSPAMgadefejer.dk> wrote:

> Hej
>
> Har en fin, gammel MacSE som jeg bruger til display af et enkelt billede.
> Computeren kører MacOS 7.0,

<snip noget mere>

tillykke med den fine maskine. Det er - ups: var - mainstream. Herlig
lille ting.

Og så er den bærbar - dog skal man huske strømforsyningen.

Ang. dit spørgsmål, så se de (foreløbigt) to andre svar.

dk.edb.mac er stedet for at spørge om Apples maskiner og stedet, hvor
man får svar. Gode svar, flinke mennesker, så velkommen (du anfører at
du er newbee, så det er du måske også her?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Anders Petersen

Dato : 10-10-02 11:11

> dk.edb.mac er stedet for at spørge om Apples maskiner og stedet, hvor
> man får svar. Gode svar, flinke mennesker, så velkommen (du anfører at
> du er newbee, så det er du måske også her?)

Mange tak. Jeg har nu usenettet i mange år, men tak for de venlige ord. Har
mest den gamle Mac fordi jeg synes den var fin og havde et fint 80'er præg
over sig. Så den egentlige fordybelse i MacOS må vente til pengene til en
TiMac er fundet...

/Anders

Fra : Tom

Dato : 10-10-02 12:11

Det forstår man jo godt !!
Den er altså pæn !
Tom

On 10/10/02 12:10, in article
Xns92A37BDB56169andersNOSPAMgadefeje@212.54.64.135, "Anders Petersen"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-02 01:07

Hej Anders

Åbn den mappe, hvor du har billedet liggende, marker den en enkelt gang og
tryk COM+M (æbletast+M). så laver du en henvisning (genvej). Denne henvisning
lægger du ind i mappen 'Startemner', der ligger inde i selve systemmappen på
harddisken.

Når du så næste gang starter din SE, så vil 'Finder' i systemmappen sørge for,
at programmet 'SuperPaint' startes og viser billedet.

Anders Petersen wrote:

> Kan filen evt. associeres direkte til programmet, og så placeres et smart
> sted, eller kan man lave noget genvejslignede halløj?

mvh. Erik Richard

Fra : Anders Petersen

Dato : 10-10-02 11:09

> [...]
> gang og tryk COM+M (æbletast+M). så laver du en henvisning (genvej).
> Denne henvisning lægger du ind i mappen 'Startemner', der ligger inde

Fikst - det prøver jeg, tak!

/Anders