newsurl'er??
Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 25-02-01 15:01

Kan man i MacSOUP finde en bestemt artikel via sådanne?
Se nedennævnte 'brevveksling':

"Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> skrev...
> *Jeg* har stort besvær med denne form for henvisning! - hvorfor ikke
> skrive et nanv i stedet?

Så godt som alle kan bruge newsurl'er og problemet ved at skrive navn
mv. er, at et indlæg kan være svært at finde ud fra de oplysninger
specielt i en længere tråd, men her er de da:......"

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 28-02-01 00:16

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Kan man i MacSOUP finde en bestemt artikel via sådanne?
> Se nedennævnte 'brevveksling':

Efter min mening er det "noget forpulet pis" Altså message ID's.

Men nu har jeg kun Suppen som reference. Det virker ALDRIG når nogen
henviser til message ID's i MacSOUP.

Igen skal jeg kun kunne tale for mig selv, men jeg er ret sikker på, at
med mindre man har samme newsserver eller gemmer alle indlæg i alle
grupper - så virker det pjat ikke i Suppen.

I gamle dage quotede man hinanden.

Mojn, Thomas

> [...]
> mv. er, at et indlæg kan være svært at finde ud fra de oplysninger
> specielt i en længere tråd, men her er de da:......"

Always remember, you are unique ... just like everybody else.

Fra : Thomas Bjørn Anderse~

Dato : 28-02-01 01:37

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> [...]
> med mindre man har samme newsserver eller gemmer alle indlæg i alle
> grupper - så virker det pjat ikke i Suppen.

Lyder som om at MacSoup er noget skrammel.

RFC 1036 siger at alle USENET postings _skal_ have en unik message-id,
som per RFC 822 er genereret af den maskine der poster beskeden, og
dermed garenteret entydig.

I følge RFC 977 kan du bede din newsserver om en posting ved blot at
specificere en message-id. Normalt skal MacSoup have en liste over
nye artikler på din aktuelle nyhedsserver baseret på et index for den
lokale newsserver (dvs. du kan i princippet kun følge en nyhedsgruppe
via een server) og så afgøre hvilke artikler der skal hentes. I
praksis er det derfor mere simpelt blot at hente en artikel givet en
message-id, fremfor at skulle følge gruppen.

F.eks. kan du prøve at telnette til din newsserver og lave noget i
stil med:
telnet sunsite.dk 119

Trying 130.225.51.30...
Connected to sunsite.dk.
Escape character is '^]'.
200 Powered by Twister -- http://www.bcandid.com/ (Twister v1.2.0)
article <1epij0c.5rh7a21xmtd7tN%engineering@boelskifte.dk>
[..]
quit

> I gamle dage quotede man hinanden.

Samt observerede hvad der står i RFC 1855 og på
http://www.usenet.dk/netikette/quote.html
--
Thomas Bjorn Andersen, bjorn@daimi.au.dk
+++ATH

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-01 12:42

Thomas Bjørn Andersen <bjorn@daimi.au.dk> wrote:
> F.eks. kan du prøve at telnette til din newsserver og lave noget i
> [...]

Jo, men det lyder da ikke særlig _nemt_!
Er der mon nogen her (René, f. eks.!), der ved, hvorledes man i praksis
gør dette via MacSOUP??

Hvis det ikke - nogenlunde let - kan lade sig gøre [og hvis andre news
reader programmer altså kan], bør 'én eller anden' vel kontakte Stefan
Haller og høre, hvad han mener??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Bech

Dato : 28-02-01 19:30

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> [...]
> med mindre man har samme newsserver eller gemmer alle indlæg i alle
> grupper - så virker det pjat ikke i Suppen.

er det ikke fordi, at MacSoup er en off-line newsreader? Hvis jeg
klikker på et Message ID får jeg i hvert fald altid hentet det
pågældende indlæg - hvis det vel at mærke er ét, jeg i forvejen har
hentet. Ellers sker der ikke noget.

--
Christian

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 28-02-01 22:23

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> pågældende indlæg - hvis det vel at mærke er ét, jeg i forvejen har
> hentet. Ellers sker der ikke noget.

"Hvis jeg klikker på et Message ID....."

Hvor? Hvordan??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Bech

Dato : 01-03-01 10:09

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> "Hvis jeg klikker på et Message ID....."
>
> Hvor? Hvordan??

Det kan f.eks. være et Message ID, som jeg har indsat som en reference,
der skulle være nem at finde for dig, fx:
<1epe4aa.v6p2gx1aoejdsN%h2vh@post6.tele.dk>

HVis en Outlook Express-bruger skal have nytte af det, kan det være godt
at skrive <news:....>

Man holder simpelthen æble-tasten ned og klikker, så skulle du gerne
blive ført til det første indlæg i denne tråd.

Du kan også trykke 'H' og derefter æble-klikke på ID'erne i references
rubrikkerne, hvorefter du vil blive ført til de forudgående indlæg.

Hvis ikke det virker med æble-klik, så er det fordi funktionaliteten er
afhængig af en lille udvidelse/kontrolpanel, som hedder ICE-TEE, men den
burde vist egentlig ikke være nødvendig i systemer senere end 8.5.

--
Jeg har et mere end overfladisk kendkskab til et lokalt bibliotek.
- Lars Kim Lund

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 01-03-01 12:34

> [...]

> afhængig af en lille udvidelse/kontrolpanel, som hedder ICE-TEE, men den
> burde vist egentlig ikke være nødvendig i systemer senere end 8.5.

Det ser ikke ud til at virke her (7.6.1)
Æble - klik markerer referencen, men så sker der ikke mere!
Hvor skaffer man ICE-TEE?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Bech

Dato : 01-03-01 18:20

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Det ser ikke ud til at virke her (7.6.1)
> Æble - klik markerer referencen, men så sker der ikke mere!
> Hvor skaffer man ICE-TEE?

Jeg vil gerne sende den til dig, hvis du sender mig en mail. Den fyder
kun ganske få k.

--
Christian

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 04-03-01 01:00

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

Jeg har nu fundet IceTee og placeret den i mp. 'Udvidelser' - men jeg
synes stadig ikke, at æble-klik gør andet end at _markere_ url'en??

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Bech

Dato : 06-03-01 21:14

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg har nu fundet IceTee og placeret den i mp. 'Udvidelser' - men jeg
> synes stadig ikke, at æble-klik gør andet end at _markere_ url'en??

Den burde virke!

Et forsigtigt bud kunne være at der skal indstilles URL Helpers, men
hvor man gør det i 7.x tør jeg ikke sige. Jeg har ikke set på 7.x siden
PB 5300 led en alt for tidlig død.

En mulighed er også, at det slet ikke er ICeTEe, der virker hos mig, men
i stedet en indbygget funktionalitet i OS 8.6.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-01 00:43

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> En mulighed er også, at det slet ikke er ICeTEe, der virker hos mig, men
> i stedet en indbygget funktionalitet i OS 8.6.

funktionen er indbygget i 8,5 og nyere (Internetadgang)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg er boligløs i København fra 1 april

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 07-03-01 11:46

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> funktionen er indbygget i 8,5 og nyere (Internetadgang)

Mener du dermed, at IceTee + 7.6.1 vil kunne 'skabe' funktionen - eller
lades alt håb ude for så antikke OSer?

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-01 15:55

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Mener du dermed, at IceTee + 7.6.1 vil kunne 'skabe' funktionen - eller
> lades alt håb ude for så antikke OSer?

Ja umidelbart, men læs lige dokumentationen til IceTee.

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 08-03-01 12:41

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ja umidelbart, men læs lige dokumentationen til IceTee.

Den burde kunne med OS>=7.1 - i h.t. 'read-me'!
(Og hvis den alligevel ikke kan, burde den fortælle hvorfor - men det
gør den heller ikke!?)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-01 13:51

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> Ja umidelbart, men læs lige dokumentationen til IceTee.

Sjovt nok nævner Read me-filen ikke noget om hvilket OS, den er beregnet
til. Jeg syntes at have læst at den kunne bruges med 7.x, men det, der
står, er i stedet, at den har brug for Component Manager som har været
en del af Mac OS siden 7.1. Udgivelsesdatoen i 1997 kunne også tyde på,
at den er lavet til 8.0/8.1.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-01 16:42

> [...]

> står, er i stedet, at den har brug for Component Manager som har været
> en del af Mac OS siden 7.1. Udgivelsesdatoen i 1997 kunne også tyde på,

Jeg me3ner at den virker fra system 7- 8.1, i 8.5 og nyere er den såvidt
jeg ved ikke understøttet. IceTee udvikles ikke længere.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-03-01 13:51

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> funktionen er indbygget i 8,5 og nyere (Internetadgang)

Sørme så, det virker også når ICeTEe bliver fjernet. Så havde jeg igen
lejlighed til at lære noget om mit styresystem - det er iøvrigt sket
lidt for ofte på det sidste (noget med at opdatere enkelte dele af OS
8.6 med en 9.0 cd - jeg sender til almindelig morskab og hovedrysten en
beskrivelse i løbet af weekenden).

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 12-03-01 19:06

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Sørme så, det virker også når ICeTEe bliver fjernet.

Det må jeg lige tage i mig igen. Det virker fint uden ICeTEe i de fleste
programmer bl.a. Macsoup, men hvis man æble-klikker i SimpleText sker
der absolut intet med mindre ICeTEe er installeret. Mystisk.

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-01 00:35

Hans H.V. Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Det ser ikke ud til at virke her (7.6.1)
> Æble - klik markerer referencen, men så sker der ikke mere!
> Hvor skaffer man ICE-TEE?

Det er en del af den originale InternetConfig pakke (som apple siden hen
har integreret i Mac OS). Jeg husker ikke lige hvem der har lavet den,
men du kan finde den på versiontracker.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!