Compiler
Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-10-02 19:07

Hejsa

Jeg vil til at lære lidt java. Jeg vil gerne høre hvilken compiler jeg skal
bruge?

__
Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-02 19:40

Flemming Jensen skrev:

>Jeg vil til at lære lidt java. Jeg vil gerne høre hvilken compiler jeg skal
>bruge?

Java.

Du har med stor sandsynlighed allerede Java installeret. Prøv at
åbne en DOS-boks og skriv "java". Hvis der meldes noget med
"Usage: ...", er det klar til brug.

Spørgsmålet er så kun hvilken editor eller hvilket IDE du vil
bruge. JCreator kan fås i en gratis version og den er god og nem
at bruge.

--
Bertel

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 09-10-02 19:48

On Wed, 09 Oct 2002 20:40:18 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Java.
>
> Du har med stor sandsynlighed allerede Java installeret. Prøv at åbne en
> DOS-boks og skriv "java". Hvis der meldes noget med "Usage: ...", er det
> klar til brug.
Det er nok smartere at prøve med javac, da det kan være at Flemming kun
har JRE installeret og så hjælper det ikke så meget .

Ellers kan SDK downloades herfra:
http://java.sun.com/j2se/1.4/download.html
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-02 19:50

Mikkel Bundgaard skrev:

>Det er nok smartere at prøve med javac

Øh ... nu du siger det ...

--
Bertel

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-02 20:18

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> Du har med stor sandsynlighed allerede Java installeret. Prøv at
> åbne en DOS-boks og skriv "java". Hvis der meldes noget med
> "Usage: ...", er det klar til brug.

Det er rigtigt, men det er ikke den bedste indfaldsvinkelt til sagen,
da Microsofts Java er en 1.1.6'er, og den ikke indeholder en stor del
af de ting som tages for givet i java-programmering i dag. Specielt
java.util.* er tyndtbefolket.

Hvis spørgeren er rimeligt engelskkyndig er "The Java Tutorial" fra
JavaSoft et godt sted at stare.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Flemming Jensen

Dato : 10-10-02 13:21

Bertel Lund Hansen skrev

> Du har med stor sandsynlighed allerede Java installeret. Prøv at
> åbne en DOS-boks og skriv "java". Hvis der meldes noget med
> "Usage: ...", er det klar til brug.

Den kender ikke komandoen, så jeg har det nok ikke installeret.

> Spørgsmålet er så kun hvilken editor eller hvilket IDE du vil
> bruge. JCreator kan fås i en gratis version og den er god og nem
> at bruge.

Jeg har downloadet den JCreator, men jeg skal bruge JDK, hvilket jeg skulle
kunne downloade fra sun's hjemmeside, men jeg kan slet ikke finde det.

Nogle der ved hvor jeg kan downlaode JDK?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 13:37

Flemming Jensen skrev:

>Nogle der ved hvor jeg kan downlaode JDK?

   http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html

Husk at få dokumentationen med (separat fil). Og husk at tilføje
";<drev>:\<Java>\Bin" til din path - hvor <Java> er stien til din
Javamappe. Eksempel:

   Jeg har Java liggende på E:\Java.
   Jeg har til PATH tilføjet: ;E:\Java\Bin
   Jeg har installeret dokumenterne på E:\Java\Docs

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 10-10-02 13:41

Bertel Lund Hansen skrev

> http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html
>
> Husk at få dokumentationen med (separat fil). Og husk at tilføje
> ";<drev>:\<Java>\Bin" til din path - hvor <Java> er stien til din
> Javamappe. Eksempel:

Der er intet der hedder JDK på den side. Der er JRE og SDK, og da jeg er ny
siger det mig jo intet. Hvilken skal jeg downloade?

Tak
__
Flemming Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 13:48

Flemming Jensen skrev:

>Der er intet der hedder JDK på den side. Der er JRE og SDK, og da jeg er ny
>siger det mig jo intet. Hvilken skal jeg downloade?

SDK

--
Bertel

Fra : Flemming Jensen

Dato : 10-10-02 14:09

Bertel Lund Hansen skrev

> SDK

Så fik jeg det på plads. Men når jeg prøver at compile noget får jeg
følgende fejl:

--------------------Configuration: hg - j2re1.4.0_01
<Default>--------------------
Invalid command line. Error : Invalid path

Command : C:\Programmer\Java\j2re1.4.0_01\bin\javac.exe -classpath
"C:\Documents and Settings\standard\Skrivebord\hg\classes" -d C:\Documents"
and "Settings\standard\Skrivebord\hg\classes @src_hg.txt"
Directory : C:\Documents and Settings\standard\Skrivebord\hg

Process completed.

Hvad gør jeg forkert?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-02 15:06

Flemming Jensen skrev:

>Så fik jeg det på plads. Men når jeg prøver at compile noget får jeg
>følgende fejl:

Jeg ved ikke hvad det betyder. Bruger du JCreator? Hvis du gør,
så prøv at insdtallere den igen. Den skal have lagt et par stier
på plads og det klares nemmest (for en begynder) ved at
reinstallere.

Hvis du vil forsøge dig med at oversætte i en DOS-boks, så sørg
for at det hele foregår i samme mappe. Skriv en javafil, f.eks.
Test.java. Oversæt med

   javac Test.java

(husk efternavn og hust at der er forskel på store og små
bogstaver)

Kør med:

   java Test

--
Bertel

Fra : Anders K. Olsen

Dato : 10-10-02 22:19

"Flemming Jensen" <CyberOrc@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> and "Settings\standard\Skrivebord\hg\classes @src_hg.txt"
> Directory : C:\Documents and Settings\standard\Skrivebord\hg

Det kunne godt se ud som om et eller andet har problemer med en path med
mellemrum i. Prøv at flytte klasserne mm. til et andet directory som ikke
indeholder mellemrum i stien.

/Anders

Fra : Michael Hoummark

Dato : 26-10-02 22:49

Her er et godt link til en bog som du kan downloade og
som er på dansk så du for en let start

http://hjem.wanadoo.dk/~mob18168/bog/

MvH
Michael Houmaark

Fra : lufia

Dato : 04-11-02 12:16

> Jeg vil til at lære lidt java. Jeg vil gerne høre hvilken compiler jeg
skal
> bruge?

Prøv eventuelt Jikes som er en superhurtig java compiler fra IBM - man skal
dog stadig have SDK - dur muligvis ikke til SDK1.4 har jeg ikke prøvet