Vine i Firenze/Nord Italien
Fra : Jesper

Dato : 25-02-01 14:24

Hej´sa
Jeg skal en tur til Firenze, kan det betale sig at købe vin med hjem?
Er der nogle kendte "mærker" man bør købe nu man er der?

På forhånd tak
Jesper

Fra : Jan Boegh

Dato : 25-02-01 17:07

"Jesper" <jesperts@city.dk> wrote in message

> Hej´sa
> Jeg skal en tur til Firenze, kan det betale sig at købe vin med hjem?
> Er der nogle kendte "mærker" man bør købe nu man er der?

Er det din tanke, at du vil købe dem i Firenze eller vil du selv på jagt
efter dem hos producenterne i omegnen?
Gå som hovedregel ud fra at de kendte mærker i byernes enoteker (vinhandler)
ikke er væsentlig billigere (bortset fra noget sparet moms), da disse vine
er prissat internationalt.
Det gode køb gøres normalt i ikke så kendte mærker, især hvis disse er på
vej op.
Tager du derimod på tur ud i landskabet i Toscana kan du gøre endog særdeles
fremragende indkøb. Jeg konstaterer ofte at jeg får vinen til mellem 50 og
60 % af den danske pris - nogle gange endog endnu billigere. Men det kræver
altså både tid og næse at gå på vinjagt - til gengæld er det en herlig måde
at købe ind på.

mvh
Jan

Fra : Thomas Martin Widman~

Dato : 25-02-01 17:40

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> writes:

> [...]
> moms), da disse vine er prissat internationalt. Det gode køb gøres
> normalt i ikke så kendte mærker, især hvis disse er på vej op.

Afgiftsmæssigt ligger Italien nogenlunde på linje med Tyskland, hvad
angår vin. Man sparer altså noget i forhold til Danmark, men ikke
alverden. Til gengæld er spiritus _meget_ billigere i Italien.
Se evt. Skatteministeriets rapport om grænsehandel
(<http://www.skat.dk/pub1/rapporter/graensehandel/>):

Vin:

Land Pris før afgifter Pris efter afgifter
Danmark 26,7 40,0
Tyskland -""- 31,0
Italien -""- 32,1

Spiritus:

Land Pris før afgifter Pris efter afgifter
Danmark 51,8 161,0
Tyskland -""- 91,6
Italien -""- 78,3

/Thomas
--
Thomas Martin Widmann, Universitetsparken 8, 2., -333, DK-8000 Århus C
Tel.: 7028 4406 * (park) 8942 7333 * (mob.) 2167 6127 * (SDS) 8733 4465

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 26-02-01 15:18

Hvad har Firenze at gøre med Nord Italien? :-/
Er det fordi du kører gennem Norditalien og skal shoppe der også, eller...?

English? se lidt på Wine spectator:
http://www.winespectator.com/Wine/Spectator/_notes?Xv11=&Xr5=&Xv1=&type-regi
on-search-code=v10%3ATuscany&Xr3=%5B85+89%5D&Xa14=&Xv4=

Eksempel: 1999 Vermentino Bolgheri Tenuta Belvedere Antinori er blandt de
bedste også på Gambero Rosso (den italienske Michelin). Koster ca. 7 euro.
PS Er man i bilen, _skal_ man køre til Bolgheri fra San Guido, læs i
turistguiden hvorfor!

Og ja, det er billigere at købe kvalitetsvine i Italien "på supermarked",
selv om de "sublime" finder man selv ved at køre fx. til Radda eller Gaiole
(små byer i Chianti dalen), og besøge de lokale "cooperativa" eller enoteca.
For eksempel!

Antinori, Cecchi og Guicciardini-Strozzi vine kan købes i de store
supermarkeder /enoteca, så med mindre du leder efter noget sublimt og unik,
kan man finde gode produkter i de steder, hvor de "indfødte" køber ind, og
ikke iøjenfaldende turist attraktioner.

For at blive i "rigtig Norditalien", har jeg købt den bedste Sfursat (ifl.
Decanter dengang) til 100kr pr. flaske - i Chiavennas lokale supermarked. Et
røverkøb!!!

Sandra

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-02-01 18:36

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> wrote in message

> English? se lidt på Wine spectator:

....også kaldet Wine Speculator!

>Eksempel: 1999 Vermentino Bolgheri Tenuta Belvedere Antinori er blandt de
>bedste også på Gambero Rosso (den italienske Michelin). Koster ca. 7 euro.

Gambero Rosso fås nu til dags også på engelsk fra Slow Food Edition. P.t. er
2000-udgaven til salg, men engang i maj udkommer 2001 versionen. Det er den
ubestridte bibel om italiensk vin (omend den er noget af det mest tåbeligt
organiserede jeg nogensinde har set - den er besværlig ad h. til som
opslagsbog).
Hvad giver Gambero Rosso Vermentino 99 (jeg går ud fra at du har den
italienske 2001-udgave)?

> [...]
Gaiole
> (små byer i Chianti dalen), og besøge de lokale "cooperativa" eller

Jeg er nu lidt forbeholden overfor at man finder sublime vine på et
"cooperativa" - men never mind - 'sublim' er jo et ret subjektivt begreb.
Men ellers synes jeg faktisk at det er lidt svært at finde de gode 'kup' i
Chianti Classicodistriktet. I øjeblikket ville jeg nok rette blikket imod
f.ex. Morellino di Scansano, hvor man IMHO kan gøre gode køb (disse fås hos
mange af Chianti-producenterne.
De virkeligt store (berømte) mærker får man ikke billigt - medmindre man er
så heldig som undertegnede, der fandt nogle Tignanello 90 til knap 300
spir/fl - i dk. vel at mærke.
Det lader sig med garanti ikke gøre i Italien.
Man ved skam godt hvad topvine er værd, og hvor italiensk vin for bare få år
siden ikke havde noget nævneværdigt ry udenfor støvlelandet er situationen i
dag en helt anden.
Det gode er, at man i italien har et enormt potentiale for at lave god vin,
hvilket medfører at der hele tiden kommer nye producenter udenfor de
klassiske områder, da flere og flere finder ud af at det er en bedre
forretning at producere kvalitet end det 'plunk' som støvlelandet er
berygtet for. Man planter nye sorter og kloner og tilpasser sig (desværre?)
den moderne smag for kraftige vine med kraftigt præg af fadlagring i nyt
egetræ.

Desværre følger priserne ret hurtigt kvaliteten - men sådan skal det vel
være.

mvh
Jan

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 27-02-01 16:07

Jan Boegh <jan@boegh.X_net> wrote in message

> Hvad giver Gambero Rosso Vermentino 99 (jeg går ud fra at du har den
> italienske 2001-udgave)?

Ikke mindre end Oscar Berebene 2001!
IMHO ligner det lidt af en "hommage" til Antinori huset... Se her:
Bolgheri Vermentino
C'è bisogno di presentare la Antinori? Ovviamente no. E' da molti punti di
vista la più illustre casa vinicola italiana, e tanto basta. Nella vasta
gamma produttiva il Vermentino è davvero un bianco economico e
riuscitissimo. Ricco al naso di note vegetali di erbe aromatiche (origano,
salvia), ha palato di media struttura, molto fresco e vivo, di acidità ben
contenuta, e finale piuttosto lungo, atipico per la tipologia
d'appartenenza. Complimenti.
Prezzo: L. 15.000
(trad.) "er det nødvendigt at præsentere Antinori-huset? Nej selvfølgelig
ikke. Det er, set fra mange synspunkter, det ædleste italienske vinhus, og
det må være nok.....(snip)......Tillykke."

> Jeg er nu lidt forbeholden overfor at man finder sublime vine på et
> "cooperativa" - men never mind - 'sublim' er jo et ret subjektivt begreb.

Nemlig (ordet "sublim" var en bevist overdrivelse) - det er rejseoplevelsen
i sig selv, den dumme kasse vin man har med i bilen, som ingen andre kender,
og som vi aldrig nogensinde vil finde i Gobi eller hos Merolli, og vi vil
sukke en vinteraften over "dengang vi spiste salami og brød og drak _vores_
vin på veranda"...

> [...]
> spir/fl - i dk. vel at mærke.
> Det lader sig med garanti ikke gøre i Italien.
Vi lider stadig af regionalisme-syndrom. De fleste jeg kender får vinen
bragt hjemme af "den sædvanlige" leverandør 50Km fra byen; de tapper vinen
selv i fuldmånen (=påskeweekend), har deres vinkalder osv.
"Vores" vine er Riesling og Pinot, og de røde er Bonarda, Buttafuoco,
Barbera (Oltrepo'): lettere rødvine med lidt brus i. Man konkurrerer med
nabo eller svoger om bedste årgang, "min hemmelighed er proppen", osv.
Den store distribution har det så ikke svært at sælge til
unge/uerfarne/modebeviste de "dyre" flasker. Vi har ikke vinsmagninger og
firmaklubber. Hvis der står "Barolo" og koster 13?, så må den være god. Det
samme hvis der står "Beaujolais". Meeen... man vil dog _aldrig_ indrømme, at
Marchesi di Barolo laver en bedre vin end onkels!
Noget andet er, at man drikker vin hver dag, til hver måltid, og det er
klart, at man drikker ikke Amarone hver gang, så er det nødvendigt at have
lettere "spise-vine", som de har ingen fremtid her.

Apropos Morellino. Interessant at Irma sælger denne her:
http://www.gamberorosso.it/girone_dei_golosi/vino/oscarberebene/oscar2001/sc
hedavino.asp?id=229
Jeg har købt en årgang 1997 og gemt den et par år - i en lejlighed på
Frederiksberg! Den smagte rigtig godt efter "modningen" og min mands
sædvanlige kommentar "squek-squek-du bruger for mange penge på mad/vin" var
forbløffende ændret til "hvorfor har du ikke købt flere". Umpf!
Ovennævnte koster ca. 6 ?/flaske, her kan man få 2f lx 13?, ikke dårligt. Og
da det er en vin "godkendt af Gambero Rosso", så må den være god!

Sandra