SQL-udtræk
Fra : Kasper Johansen

Dato : 09-10-02 12:31

Hejsa gruppe...

Er godt inde i PHP, men ikke i SQL.

Hvis man skal have et udtræk, og er sikker på at der ikke findes andre
felter med samme data som det udtræk man vil have (altså man skal IKKE lave
en lykke) , kan man så lave det på en smartere måde end med while-kommandoen
???

----
Mvh Kasper
www.cszone.h4f.dk
www.levithan.h4f.dk
www.cwain.h4f.dk
www.flaske.h4f.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 09-10-02 12:37

Kasper Johansen wrote:

> [...]
> felter med samme data som det udtræk man vil have (altså man skal IKKE
> lave en lykke) , kan man så lave det på en smartere måde end med

Ja - så tager du bare den første post (nummer 0).

De herligste hilsner

Fra : Kasper Johansen

Dato : 09-10-02 12:44

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> skrev i en meddelelse
> Ja - så tager du bare den første post (nummer 0).

Fandt ud af at man bare kunne skrive det uden while-kommandoen. Så virker
det også... Ellers tak for det hurtige reply...

---
Mvh Kasper
www.cszone.h4f.dk
www.levithan.h4f.dk
www.cwain.h4f.dk
www.flaske.h4f.dk

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 09-10-02 14:22

Hej Kasper

Jeg plejer, hvis jeg kun får én post/række tilbage fra min SQL forespørgsel,
at bruge list( )

eksempel :

$res = mysql_query("SELECT name, adress, phone FROM tabel WHERE id = 1")
list($name, $adress, $phone) = mysql_fetch_row($res);

echo $name;
etc.
etc.

Ved ikke om det var sådan du har gjort... ?
Hvis ikke, så ved du så at man også kan gøre sådan

/Ronni

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-10-02 00:48

Hvis du alligevel ved at du kun skal hente en porst kan du ligeså godt indsætte "LIMIT 1"
I slutningen af din query så databasen ikke leder efter alle de resultater du ikke skal bruge og som ikke eksisterer...

--
------> END <------
Mikkel Magnus Christensen

Fra : rofe@mailme.dk

Dato : 10-10-02 12:52

Nu har jeg ikke kigget under hjelmen på en MySQL, men id (kolonnen) plejer
som regel at være unique,
det er i hvert fald min antagelse. Derfor går jeg også ud fra, at MySQL kan
se at kolonnen hvori den søger,
kolonnen id, er unique og at den så stopper søgningen når denne er fundet
rækken hvor id = 1, netop fordi
der kun kan være én række hvor id = 1.

Ved det ikke men det er min antagelse, og virker for mig temmelig logisk at
den selv kunne finde ud af det ?

m v h
Ronni
rofe@mailme.dk

Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 10-10-02 15:31

> Ved det ikke men det er min antagelse, og virker for mig temmelig logisk
at
> den selv kunne finde ud af det ?

Det er ikke blot din antagelse, det er korrekt.

/Jeppe