Tekstformat mail fra PC til Mac
Fra : Peter Ursin

Dato : 09-10-02 12:05

Hej,
Jeg sender jævnligt mail fra min pc arbejdsplads med vedhæftede filer hjem
til min mac.
Det er dog ikke altid at jeg kan åbne filerne på mac'en. Enten er filen
pludselig blevet beskadiget eller også så er det vedhæftet noget lig med
"MIME file".... et eller andet.
Hvad kan det skyldes? Kan det have noget med afsenderen at gøre, det er
nemlig typisk når jeg videresender en mail.

Vi bruger Outlook 2000 på arbejdet.
Deri er der noget der hedder "brug denne kodning ved udgående meddelelser",
den er pt. sat til Vesteuropæisk (ISO), der er bla. også noget der hedder
Unicode (UTF-8) og Unicode (UTF-7). Skal jeg bruge dette istedet ?
Husk jeg sender langt overvejende til pc brugere fra arbejdet, så det skal
virke på begge maskiner.

mvh
Peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-10-02 13:56

Peter Ursin <ZorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> [...]
> den er pt. sat til Vesteuropæisk (ISO), der er bla. også noget der hedder
> Unicode (UTF-8) og Unicode (UTF-7). Skal jeg bruge dette istedet ?

Nej. Det er kodningen af selve teksten, som er korrekt sat.
Det er kodningen af attachment, som går galt.
Prøv om du kan vælge Binhex eller AppleDouble, som format.
Alternativt kan du SVJH trække din MIME-attachment ud på skrivebordet og
derefter droppe den på StuffIt Expander.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Peter Ursin

Dato : 09-10-02 14:48

"Preben Bødker Nielsen" <gizmo@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> Alternativt kan du SVJH trække din MIME-attachment ud på skrivebordet og
> derefter droppe den på StuffIt Expander.

Nu har jeg været det hele igennem i Outlook 2000, der er selvfølgelig ikke
noget der hedder Binhex eller AppleDouble. Typisk MS, har selvfølgelig ikke
lige taget højde for os Mac brugere.

Men, det vil sige du mener at dokumentet skulle være til at læse alligevel
hvis det lige får en tur igennem StuffiIt. Det prøver jeg med næste
'problem-mail', nu har jeg slettet mailen denne gang.

Bare mystisk at det ikke er hver gang, mon den oprindelige afsenders
indstillinger gemmes når jeg videresender ?

Peter

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-02 16:02

> [...]

> noget der hedder Binhex eller AppleDouble. Typisk MS, har selvfølgelig ikke

Du skal vælge base64. Binhex er et format som sammenfatter data- og
resourcedelen af et arkiv i et 7bit format. Det bliver oftest brugt til
at pakke programmer til download fra nettet. AppleDouble er et format
brugt i emailprogrammer til at sende dokumenter med resourcegrenen
intakt. Faktisk bliver hver del kodet i base64 og sendt hver for sig som
multipart mime. Det har den fordel at hvis modtageren ikke forstår
resorcedelen (typisk pc'er) kan den ignoreres og datadelen bliver
intakt. AppleDouble har ingen relevans på en PC.

> Men, det vil sige du mener at dokumentet skulle være til at læse alligevel
> hvis det lige får en tur igennem StuffiIt. Det prøver jeg med næste
> 'problem-mail', nu har jeg slettet mailen denne gang.

Hvis dit mailprogram ikke forstår encodingen får du ikke noget brugbart
resultat. I de tilfælde kan du, hvis dit mailprgram tillader det, gemme
den rå (tekst) mail på din harddisk og bagefter smide det på Stuffit
Expander.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com