Lagaan - andre gode bollywood film?
Fra : Rikke & Brian

Dato : 08-10-02 19:38

Hejsa

Hvis man nu aldrig har set andre Indiske film, og så lige har set Lagaan og
synes den er rigtig rigtig god, hvad skal man så give sig i kast med, hvis
man vil blive i genren. Er Lagaan specielt god, eller er der mange andre
mindst lige så gode Indiske film. Jeg ville gerne se noget mere i samme
genre, musical og en god sød historie.

Ekstra ?: hvorfor kaldes det Bollywood?

Mvh. Brian

Fra : Lasse Rimmer

Dato : 08-10-02 20:48

Rikke & Brian skrev:

> [...]
> der mange andre mindst lige så gode Indiske film. Jeg ville gerne se
> noget mere i samme genre, musical og en god sød historie.

Bombay møder Hollywood = Bollywood.

--
VH, Lasse Rimmer

lasse@evilpandapunktumdk
http://www.lasserimmer.com

Fra : Miss.Gucci

Dato : 24-12-02 19:46

Hej Lasse!

Jo, der er en masse andre gode indiske film! Min yndlings film er
Mohabattein. Den er virkelig god. På Nørrebro kan du leje indiske film
med engelske undertekster for ikke så mange penge.

V.H. Sarah.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper

Dato : 08-10-02 20:52

Rikke & Brian <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> wrote:

> Ekstra ?: hvorfor kaldes det Bollywood?

Det er en sammentrækning af Bombay og Hollywood. Bomboy er centrum for
den indiske filmproduktion.

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Rikke & Brian

Dato : 08-10-02 20:52

"Jesper" <spam@supressor.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er en sammentrækning af Bombay og Hollywood. Bomboy er centrum for
> den indiske filmproduktion.

Så blev jeg det klogere.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 08-10-02 22:22

On Tue, 8 Oct 2002 20:37:52 +0200, "Rikke & Brian"
> [...]

>man vil blive i genren. Er Lagaan specielt god, eller er der mange andre
>mindst lige så gode Indiske film. Jeg ville gerne se noget mere i samme

Monsoon wedding, som lige har været oppe. Går måske stadig i Kbh?
Den er fremragende.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-10-02 11:06

Morten Bowman Hansen skrev:
> Monsoon wedding, som lige har været oppe. Går måske stadig i Kbh?

Ja, i Vester-Vov-Vov dagligt kl. 14. Der står "kort tid" i programmet.
Den er vist også ude på leje-video og -DVD.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ole Kofoed

Dato : 09-10-02 00:53

"Rikke & Brian" <brauner@mail1.stofanet.dk-REMOVE.THIS> skrev i en
meddelelse news:3da32678$0$810$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> man vil blive i genren. Er Lagaan specielt god, eller er der mange andre
> mindst lige så gode Indiske film. Jeg ville gerne se noget mere i samme

Der var nogle stykker oppe på NatFilm i år, måske du kan finde noget
inspiration der:
http://www.natfilm.dk/2002/f10.html

"Sometimes Happiness, Sometimes Sorrow" / "Kabhi Khushi Kabhie Gham" har jeg
lige bestilt på DVD fra England.

Jeg synes Santosh Sivans "Asoka" er fremragende, og hvis det ikke lige skal
være "Bollywoodstil" vil jeg anbefale hans "The Terrorist", ikke noget sang
og dans i den, men et par uger i en selvmordsbombers liv, smukt filmet og en
flot DVD udgivelse fra Tartan i England.
http://uk.imdb.com/Title?0169302

Hvis det skal være action er "Mission Kashmir" måske noget, jeg har den i
region 1 men har endnu ikke fået den set, det lader til den er på vej i
region 2 udgivet af Egmont:
www.dvdforum.nu/recensioner/visarecension.asp?id=1252

Hvis det skal være en kærlighedsfilm (som nok 99% af de 700-800 film
Bollywood spytter ud om året er) fandt jeg "Dil Se.." og "Kaho Naa... Pyaar
Hai" flotte og underholdende, men i samme klasse som Lagaan er de nu ikke.
http://uk.imdb.com/Title?0164538
http://uk.imdb.com/Title?0234000

Min favorit film fra Indien er "Sholay", en klassiker fra 1975, munter,
spændende, action, kærlighed og gode skuespillere, men det er sg lidt
underligt, at lige efter en voldelig scene, som taget fra en spaghetti
western med et dumt svin værre end Indio fra "For a Few Dollars More",
hopper filmen til en scene som taget fra en stort opsat amerikansk musical!
http://uk.imdb.com/Title?0073707

Du finder gode oplysninger hos http://www.zulm.net/ og deres forum.

Mvh.

Ole

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 09-10-02 11:06

Ole Kofoed skrev:
> "Sometimes Happiness, Sometimes Sorrow" / "Kabhi Khushi Kabhie
> Gham" har jeg lige bestilt på DVD fra England.

Den fik jeg set på Natfilm, og den kan anbefales. Den er mere
flagrende i stilen end Lagaan, men bærer sin lange spilletid bedre.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk