Andet multimedie
bentjuul 3670
Gennemsigtig baggrund og JPG
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 08-10-02 14:30

Med PSP5 har jeg et billede hvor jeg har lavet baggrunden
gennemsigtig. Jeg kan godt gemme det gennemsigtige billede i
GIF-format, men er det ikke muligt at gemme billedet i JPG-format
og så opretholde den gennemsigtige baggrund? Alternativt TIF
eller et andet filformat, bare ikke GIF. Jeg skal nemlig sende
billedet til en person, der skal bruge billedet i programmet
Quark som vidst ikke kender til GIF.

Har nogen et forslag eller en forklaring?

Lars Thomsen Nielsen

NB: Beklager at mine indlæg en time foran - serveren har skylden
og jeg *kan* ikke rette det.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-10-02 13:39

"Lars Thomsen Nielsen" <LTN@CarlBro.dk> skrev i en meddelelse
> Med PSP5 har jeg et billede hvor jeg har lavet baggrunden
> gennemsigtig. Jeg kan godt gemme det gennemsigtige billede i
> GIF-format, men er det ikke muligt at gemme billedet i JPG-format

<> nej den transperante baggrund kan du kun beholde hvis du gemmer i
enten gif eller psp format(jeg kender i al fald ikke andre ... så
snart du går til jpg som bliver baggrunden hvid .. ... psp format har
den ulempe at den fylder fordelig meget .. men har den fordel at man
hvis man har psp så kan arbejde videre på den efter den er gemt ...
håber andre kan give dig nogle ting der måske er bedre end det jeg
lige har givet dig ..
smilfra Ami

Fra : itgrafen

Dato : 08-10-02 13:54

Hej Lars

hvis du skal bevare gennemsigtigheden kan du kun bruge formaterne: .gif og
..psd. og .png.
hvis du bruger photoshop til billedbehandlings, så vil du kunne finde .png
som en valgmulighed
hvis du vælger gem til web.

vh
dorthe

Fra : Digit

Dato : 08-10-02 14:58

»Lars Thomsen Nielsen« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| eller et andet filformat, bare ikke GIF. Jeg skal nemlig sende
| billedet til en person, der skal bruge billedet i programmet

Gem i PNG-24. Hvis Quammel ikke understøtter dette format må du til at tegne
kanten efter med Path/vektor værktøjet og gemme som EPS.

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-10-02 16:40

Digit wrote:

> Gem i PNG-24. Hvis Quammel ikke understøtter dette format må du til at tegne
> kanten efter med Path/vektor værktøjet og gemme som EPS.

Quark kan sagtens bruge GIF format - men kun til print på inkjet/laser. Det
kræver dog at GIF import extension er aktiveret.
Skal dokumentet trykkes kan det ikke bruges.
PNG format er ikke understøttet.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Digit

Dato : 08-10-02 16:56

»Villy Erichsen« lavede et kragehop, og skrev:

klip

| Quark kan sagtens bruge GIF format - men kun til print på
| inkjet/laser. Det kræver dog at GIF import extension er aktiveret.
| Skal dokumentet trykkes kan det ikke bruges.

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at trykke hvis
der eksporteres til PDF først.

| PNG format er ikke understøttet.

Ok.

Fra : Villy Erichsen

Dato : 08-10-02 19:57

Digit wrote:

> »Villy Erichsen« lavede et kragehop, og skrev:
>
> klip

> Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne lade sig gøre at trykke hvis
> der eksporteres til PDF først.

Det er langt fra alle PDF´er der kan trykkes/køres ud via fotosætter.
F. eks. PDF´er med LAB color og RGB color samt indekseret color.
GIF er indekseret color og vil optræde som sådan i en PDF.
Branchestandarden siger helt klart KUN CMYK og eller SPOT color.

Fra : Digit

Dato : 08-10-02 20:15

> [...]
| GIF er indekseret color og vil optræde som sådan i en PDF.
| Branchestandarden siger helt klart KUN CMYK og eller SPOT color.

Ok. Tak for nfo.

Fra : Digit

Dato : 08-10-02 16:53

> [...]

| eller et andet filformat, bare ikke GIF. Jeg skal nemlig sende
| billedet til en person, der skal bruge billedet i programmet

PNG understøttes åbenbart ikke af Quark. Jeg har derimod løsningen på dine
bønner: Adobe PDF. Åben dit fritlagte billede op > slet eller skjul
baggrundslag > Save as > Adobe PDF > Save transparency.

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-10-02 23:30

Digit skrev:

> PNG understøttes åbenbart ikke af Quark. Jeg har derimod løsningen på
> dine bønner: Adobe PDF. Åben dit fritlagte billede op > slet eller
> skjul baggrundslag > Save as > Adobe PDF > Save transparency.

Anne-Marie skrev, at hun bruger PSP5. Med mindre jeg tager meget fejl
betyder det Paintshop Pro ver. 5.
Er dine anvisninger ikke via Photoshop?

- hvor løsningen bør være en clipping path i enten EPS eller TIFF.

--
Kurt Lund

Fra : Kurt Lund

Dato : 08-10-02 23:32

Kurt Lund skrev:

> Anne-Marie skrev, at hun bruger PSP5.

Nej, hun gjorde ej - det gjorde Lars Thomsen Nielsen.

--
Kurt Lund

Fra : Digit

Dato : 09-10-02 13:48

»Kurt Lund« lavede et kragehop, og skrev:

| Lars skrev, at han bruger PSP5. Med mindre jeg tager meget fejl
| betyder det Paintshop Pro ver. 5.
| Er dine anvisninger ikke via Photoshop?

Wops.. mindre overset detalje :)

| - hvor løsningen bør være en clipping path i enten EPS eller TIFF.

Jeg har ærligt lidt svært ved se hvorfor du skal til at fedte med
klippestier når man blot elegant kan afkrydse 'save transparency' med en
PDF'er. ..men det er måske lidt af en religionskrig?

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-10-02 19:24

Digit skrev:

> Jeg har ærligt lidt svært ved se hvorfor du skal til at fedte med
> klippestier når man blot elegant kan afkrydse 'save transparency' med
> en PDF'er. ..men det er måske lidt af en religionskrig?

Både og. Som Madsen skriver, er klippestier en mere gennemprøvet metode
og da målprogrammet er Quark, ville jeg derfor vælge det for at være på
den sikre side.
Noget andet er så også, at Quark - så vidt jeg husker - direkte kan bruge
klippestier til tekstombrydning på grafikobjekter. Det kan vist ikke
klares med gennemsigtighed i PDF.

--
Kurt Lund

Fra : Digit

Dato : 09-10-02 20:36

| Både og. Som Madsen skriver, er klippestier en mere gennemprøvet
| metode og da målprogrammet er Quark, ville jeg derfor vælge det for
| at være på den sikre side.

Ja, jeg er enig.

| Noget andet er så også, at Quark - så vidt jeg husker - direkte kan
| bruge klippestier til tekstombrydning på grafikobjekter.

Det kan det.

| Det kan vist
| ikke klares med gennemsigtighed i PDF.

Det har jeg ikke afprøvet... men så er det jo båre dæjli' at der eksisterer
et program som InDesign

Fra : Madsen

Dato : 09-10-02 15:22

Digit skrev:

> Jeg har ærligt lidt svært ved se hvorfor du skal til at fedte med
> klippestier når man blot elegant kan afkrydse 'save transparency'
> med en PDF'er. ..men det er måske lidt af en religionskrig?

Spørgsmålet er hvor godt transparency i en PDF-fil er understøttet i
programmer som f.eks. Quark. Jeg vil være knap så betænkelig ved at
gøre det hvis PDF-filen med transparency skulle indsættes i Indesign 2,
men alligevel vil jeg personligt også foretrække at lave klippesti og
gemme i EPS eller TIFF. Kald mig bare gammeldags.

Madsen.