For varm fryser
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-10-02 20:54

Hej

Da jeg i dag åbnede min fryser var den fuldstændig frossen til. Alle
skufferne var dækket af et tykt lag is og de var ikke til at få
hverken åbnet eller lukket. Fryseren var ikke helt lukket til, så alt
tyder jo på at den har stået ganske lidt åben hele weekenden. Til
middag i dag smed jeg så køleskabstermometeret derind og den startede
på -8 og er nu nede på -13. Det tyder på at de fleste af tingene er
nået at tø en hel del op. Det eneste jeg kunne mærke var tøet op var
en købepizza der lå helt ud mod lågen, den var tøet i den yderste
side.

Nu er det store spørgsmål så bare: Kan jeg bruge det der var i
fryseren eller skal jeg bare sige at nu har jeg chancen for at få
ryddet ordentlig op? Der er mest grøntsager, men også en stor kamsteg,
et par gode bøffer, et par liter suppe og noget fars.

Gode råd modtages med tak.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 22:03

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Der er jo en enorm kuldekapacitet i de nedfrosne varer, og fordærvet sætter
jo først ind når temperaturen er over plus i nogen tid....sådan at jo højere
temperatur jo kortere tid selvfølgelig....

Din fryser har jo næppe været meget over nul grader, undtagen pizzaen tæt på
lågen, der på grund af lavt vandindhold også tør hurtigt.

Jeg ville se på det sådan, at varerne skal spises nu, og ikke gemmes længere
end højst nødvendigt, så det er en kærkommen udfordring til at få ryddet ud
i spisetempo!
Og brug så næsen til at bedømme om der er noget suspekt, men jeg vil tvivle
meget på det!

H.

Selv en helt optøet steg holder sig jo flere dage i køleskabet hvis den var
frisk da den blev frosset.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-10-02 17:58

"Henrik" <henrik> skrev i en meddelelse > > Jeg ville se på det sådan, at
> [...]
ud
> i spisetempo!
> Og brug så næsen til at bedømme om der er noget suspekt, men jeg vil

Enig!
Hilsen Inger

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 07-10-02 23:18

"Trine Kornum Christiansen" skrev:
> Gode råd modtages med tak.

Det frarådes at genfryse noget af det rå.

Tilbered så meget som muligt af det, og hvad i ikke kan spise her og nu kan
genfryses efter tilberedningen.

Mvh, Lars

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-10-02 18:38

> [...]

> middag i dag smed jeg så køleskabstermometeret derind og den startede
> på -8 og er nu nede på -13. Det tyder på at de fleste af tingene er

Næppe. Var temp. -8 grader i luften i fryseren, har overfladen af
frostvarerne været koldere og det indre endnu koldere.

> Det eneste jeg kunne mærke var tøet op var
> en købepizza der lå helt ud mod lågen, den var tøet i den yderste
> side.

Spis den - eller smid den væk, en kasseret købepizza kan ikke være noget
stort tab.

> [...]
> ryddet ordentlig op? Der er mest grøntsager, men også en stor kamsteg,
> et par gode bøffer, et par liter suppe og noget fars.

Jeg ville ikke være betænkelig. Jeg forudsætter selvfølgeligt at det er som
du skriver - altså at tingene ikke har været over frysepunktet (bløde at
røre ved).

vh
Jan