Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Reflex-Nikkor-C
Fra : Ole Sørensen

Dato : 07-10-02 18:00

Hej.

   Er der nogen der har erfaring med:
Nikon, Reflex-Nikkor-C, Spejltele 500mm. F:8 eller lign.?
Hvor gode billeder tager sådan en fætter? (evt. eksembler på billeder
postet i dk.binaer eller på web, ville være meget fint)
Jeg har en 80-200mm F:2.8 zoom, som jeg kan sætte en TC-201 og dermed
få max. 400 mm, hvordan er en Spejltele 500mm i forhold til det billed
kvalitet mæssigt?
Pris 2500,-
Ole Sørensen

Ved direkte svar: Erstat x med o i efternavn.

Fra : max

Dato : 07-10-02 18:58

> [...]
> Jeg har en 80-200mm F:2.8 zoom, som jeg kan sætte en TC-201 og dermed
> få max. 400 mm, hvordan er en Spejltele 500mm i forhold til det billed

Kan du ikke få lov til at teste den..?
Speglteler laver ringe i reflekser, om man kan li´det er en
smagssag.. mvh max

Fra : Ole Sørensen

Dato : 07-10-02 19:23

On Mon, 7 Oct 2002 19:57:49 +0200, "max" <maxartz@hotmail.com> wrote:

>Kan du ikke få lov til at teste den..?

Bliver solgt af en i København, jeg bor selv syd for Kolding så...

>Speglteler laver ringe i reflekser, om man kan li´det er en
>smagssag.. mvh max

Et Nikon AF-S 4,0/500 koster 55492,50 kr så mon ikke det var til at
leve med.
Ole Sørensen

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 07-10-02 21:49

Jeg har arbejdet en del med en tilsvarende Sigma linse med lidt blandede
erfaringer.

Negativt: Brændvidden er lang og lysstyrken ringe, altså er det en udpræget
godtvejrs optik - helst solskin. Den er ren manuel, både belysning og
afstandsindstilling - og afstandsindstillingen er utrolig kritisk, da der er
meget ringe skarphedsdybde. For mig bliver kun hvert 5 billede skarpt,
selvom jeg systematisk har brugt et enbenet stativ og hurtig film (400 ISO).
Det er muligvis til dels et spørgsmål om øvelse. Der er også en del
vignettering.

Positivt: Hvis det hele lykkes fås glimrende skarpe billeder. Telen er
utrolig lille, let og handy i forhold til en konventionel linse og således
meget egnet til vandreture. Den er også billig.

VH
Bjørn