A propos romerrigets fald - Caligula?
Fra : Ole Mølgaard

Dato : 25-02-01 10:20

Hej gruppen!

I mine teenageår så jeg "Caligula" sammen med en kammerat, primært fordi vi
havde fået af vide, at denne film var pornografisk. Men er meningen med
denne film ikke mere at udstille de dekadente romere, end at vise porno? Jeg
husker f.eks. også mange volds/splat scener, bla. en scene hvor en elkler
anden helvedesmaskine med roterende blade huggede hovedet af to slaver, der
var gravet ned i sanden.
Kan nogen huske hvad ideen bag filmen var, og kan nogen huske hvordan den
blev modtaget her i landet? Jeg kan læse på imdb, at den var kontroversiel
og oprørende, men ikke hvordan den blev modtaget herhjemme i 1980.

Ole

Fra : Erotokritos

Dato : 25-02-01 23:51

Ole Mølgaard <omoe96@obel.auc.dk> wrote in message
> [...]
> havde fået af vide, at denne film var pornografisk. Men er meningen med
> denne film ikke mere at udstille de dekadente romere, end at vise porno?

der står på den at det er en Penthouseproduktion....det er da porno ik?

Fra : Henrik Larsen

Dato : 25-02-01 00:26

Erotokritos <gaius@julius.caesar> skrev i en

>der står på den at det er en Penthouseproduktion....det er da porno ik?

Ikke for at være lyseslukker, men der er mindre end 10min decideret
porno i "Caligula" - som i den danske uklippede version varer ca.149min!

Vh Henrik

Fra : harry

Dato : 26-02-01 10:28

ja, man karakterisere vel heller ikke idoterne som en pornofilm, selvom
der en enkelt scene.
caligula er alligevel interresant, ikke mindt pga. der medvirker en del
gode engelske skuespillere: malcolm mcdowell, helen mirren og john gielgud.
men jo, pervers og vulgær er den!

harry

Fra : Henrik Larsen

Dato : 26-02-01 10:41

"harry" <netan@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>del gode engelske skuespillere: malcolm mcdowell, helen
>mirren og john gielgud. men jo, pervers og vulgær er

McDowell yder faktisk en glimrende præstation. En del af bipersonerne
kendes fra diverse underlødige genre i europæisk film, f.eks. den
slimede rådgiver Longinus som spilles af John Steiner, veteran i
italienske kriminal og actionfilm.

Noget af det sjoveste ved "Caligula" er i øvrigt de mange italienske
rip-offs der fulgte i kølvandet...

Vh Henrik

Fra : Hans Petter Laberg

Dato : 26-02-01 15:27

"harry" <netan@yahoo.com> skrev i melding news:3A9A2198.3030606@yahoo.com...
> [...]
> caligula er alligevel interresant, ikke mindt pga. der medvirker en del
> gode engelske skuespillere: malcolm mcdowell, helen mirren og john

Og Hunter S. Thompsons favorittfilm!

HPL
--
Hans Petter Laberg ... http://home.no.net/hplaberg
-----------------------------

Fra : Morten Møller

Dato : 26-02-01 10:49

"Erotokritos" <gaius@julius.caesar> wrote in message

> Ole Mølgaard <omoe96@obel.auc.dk> wrote in message

> vi
>
> der står på den at det er en Penthouseproduktion....det er da porno ik?

Noget generaliserende at klassificere den porno bare fodi det er en
Penthouseproduktion. Det er det samme, som at sige at Warner Bros. laver
porno fordi de stod bag "Eyes Wide Shut".

Fra : harry

Dato : 26-02-01 12:21

porno...eyes wide shut???

Fra : Morten Møller

Dato : 26-02-01 13:28

Du må indrømme, at den har visse pornografiske undertoner, som til tider
nægter at være undertoner, men springer frem på skærmen og ikke lægger skjul
på noget.

Jeg må så indrømme, at jeg aldrig har set Caligula, og derfor ikke kan
forholde mig til det i forhold til "Eyes Wide Shut".

Men det er for så vidt ligegyldigt. Du undviger min egentlige kommentar
vedr. klassicifering af filmen.

Fra : harry

Dato : 26-02-01 15:11

problemet med dit eksempel er at der er ikke eksisterer pornografiske
scener i ews! yes, temaet er erotisk, som det jo er i tusindvis af film,
og folk simulerer samleje (lidet overbevisende iøvrigt). håber du kan se
forskellen.
de omtalte scener i caligula er hard core; dvs. kønsorganer i
interaktivitet!
bortset fra det er vi jo enige, som du kan se i mit forrige indlæg.

harry