Andet multimedie
bentjuul 3670
Program til 3D-grafik
Fra : Lina L

Dato : 07-10-02 06:59

Jeg kunne godt tænke mig at kaste mig ud i lidt 3D-grafik, og vil høre, om
der er nogle her, der kan anbefale et godt program, der er nogenlunde let at
bruge til dette formål for en nybegynder?
Hvis muligt, så som freeware, eller i det mindste en demo eller shareware

Fra : Digit

Dato : 07-10-02 09:49

»Lina L« lavede et kragehop, og skrev:

> [...]
| nogenlunde let at bruge til dette formål for en nybegynder?
| Hvis muligt, så som freeware, eller i det mindste en demo eller

Generelt følger brugervenlighed pris IMO. Du kan hente en tryout version af
Maya og Lightwave som er to af de tunge drenge.
Now3D er freeware og et ganske glimrende program. Hent det her
<http://digilander.libero.it/giulios/Eng/Index.htm>

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 15:37

> [...]
>bruge til dette formål for en nybegynder?
>Hvis muligt, så som freeware, eller i det mindste en demo eller shareware

Jeg er selv Strata bruger, hos dem kan du også downloade en demo version og
manual til demo'em, det er et ok program.
Alternativt er eks: Blender3D men det er lidt sværer at bruge da der ikke er
så meget indbygget hjælp til, men ellers rigtig stærkt, og gratis.

Demo her --> http://www.strata.com/products/strata3d.html

Support HP her--> http://www.stratacafe.com/

Og Blender----> http://www.blender3d.com/

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Simon Kamber

Dato : 07-10-02 19:45

On Mon, 7 Oct 2002 07:59:10 +0200, "Lina L" <lind@nomail.dk> wrote:

> [...]
>bruge til dette formål for en nybegynder?
>Hvis muligt, så som freeware, eller i det mindste en demo eller shareware
Maya har en gratis version(personal learning edition) som ikke har
andre begrænsninger end at de animationer man laver ikke må anvendes
kommercielt.

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-02 20:28

>Maya har en gratis version(personal learning edition) som ikke har
>andre begrænsninger end at de animationer man laver ikke må anvendes
>kommercielt.
Damed, tænk hvis Rhino,4DSculpt,3Dmax også havde en sådan politik, eks:
1500- for en fuld version, der kun må bruges privat, og så ellers hoste op
med resten hvis man skal leve/sælge af det man laver.

Den må jeg lige kigge på også.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Aphex

Dato : 07-10-02 22:16

Thf wrote:

> [...]
> eks: 1500- for en fuld version, der kun må bruges privat, og så
> ellers hoste op med resten hvis man skal leve/sælge af det man

3ds max Edu. = 7.500,- excl. moms
Rhino 3D Edu. = 1.700,- excl. moms

Priser fra 3D Connection (som jeg ikke har andet med at gøre end at
jeg selv har købt 3ds max og andet software hos dem).

www.3dc.dk

3ds max er en startpakke med 3ds max 5, Character Studio 3.3 og
reactor 1.3 inkluderet.

--
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-02 14:50

>3ds max Edu. = 7.500,- excl. moms
Stadig alt for meget for mig, er kun hobby bruger, men hvis Max havde ligget
på max 2000- havde jeg købt den, men det må ikke være Edu, da jeg ikke
længerer er under uddanelse.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Aphex

Dato : 07-10-02 22:23

> Maya har en gratis version(personal learning edition) som ikke
> har andre begrænsninger end at de animationer man laver ikke må
> anvendes kommercielt.

Og så lige det at selve UI og renderinger er overklistret i
vandmærker, hvilket gør programmet stort set ubrugeligt. Hvis man
forsøger at skabe en detaljeret model skal man konstant rotere sin
viewport for at ramme et punkt uden vandmærket.

Men fedt er det at en high-end 3D pakke endelig laver en gratis
læreversion. Synd at folk stadig bruger piratkopier fordi de ikke
kan arbejde med den gratis version...

--
Jesper

Fra : Simon Kamber

Dato : 08-10-02 21:11

On Mon, 7 Oct 2002 23:22:31 +0200, "Aphex" <news@DÅSEKØDaphex.dk>
wrote:

> [...]
>forsøger at skabe en detaljeret model skal man konstant rotere sin
>viewport for at ramme et punkt uden vandmærket.
Kan godt se det er lidt generende, men jeg kan bare ikke rigtig se
hvad hulen de ellers skulle gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-02 14:23

>Kan godt se det er lidt generende, men jeg kan bare ikke rigtig se
>hvad hulen de ellers skulle gøre.
Hva med det jeg skrev, 1500- for en fuld version af de store pakker
når det kun bruges til hobby brug, ellers må man så af med klatten.
Eller noget i den stil.
Pirat brugerne tror jeg aldrig vi slipper uden om alligevel.
--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Aphex

Dato : 09-10-02 15:12

Thf wrote:

> Hva med det jeg skrev, 1500- for en fuld version af de store
> pakker når det kun bruges til hobby brug, ellers må man så af med
> klatten. Eller noget i den stil.

Problemet er jo at de forskellige softwarefirmaer gerne vil tjene
penge også. Alene manualerne til de store 3D-pakker koster nok
omkring de 1.000 at trykke. Support og logistik koster også *mange*
penge. PLE udgaven af Maya kommer vistnok uden manual, men med nogle
tutorials i PDF-format.

Desuden holder en relativt høj pris arbejdsmarkedet frit for lystige
amatører som vi ser det med webdesign "firmaer", der popper op alle
steder.

Uddannelsesinstitutioner kan købe netværkslicenser af de fleste
større pakker (ét sæt skiver og manualer med mange licenser). For
eksempel koster 15 licenser af 3ds max 5 edu. kun 19.000,- plus
moms hvilket jo giver 1.583,33 kroner pr. licens efter momsen er
betalt. Det giver jo også et billede af prisen for manualerne, der
vel vejer omkring 10 kg.

> Pirat brugerne tror jeg aldrig vi slipper uden om alligevel.

Næh... desværre. Det vil sikkert starte en religionskrig, men jeg
vil alligevel lufte min holdning til pirateri af sofware i denne
priskategori: det er IMO okay (med forbehold). Almindelige dødelige
(og især studerende) har jo ikke en ærlig chance for at komme i
nærheden af en lovlig kopi af dette software. Desuden har
demoversionen af f.eks. 3ds max en gyldighed på 15 dage, hvilket
ikke er nok til at prikke til overfladen af programmet.

Vil man lege bør det være gratis, vil man lære skal det koste noget,
og vil man sælge skal man klædes af til skindet! :) Kigger man på
timepriser for dygtige animatorer vil en pakke være tjent hjem på et
par opgaver. For uddannelses-udgaven af 3ds max vil jeg mene prisen
er rimelig omend lidt i det høje område. Programmet giver dig jo en
viden du kan bruge i en jobsituation, hvilket bestemt er pengene
værd. Har man råd bør man slet ikke overveje pirateri og man bør
købe en lovlig version så snart man har råd (og gøre en indsats for
at spare op!).

Maya complete koster iøvrigt kun det dobbelte af 3ds max edu.

--
Jesper (bruger af en lovlig 3ds max 4.2)

Fra : Simon Kamber

Dato : 10-10-02 15:14

On Wed, 09 Oct 2002 13:22:40 GMT, (Thf) wrote:

> [...]
>Eller noget i den stil.
>Pirat brugerne tror jeg aldrig vi slipper uden om alligevel.
SÅ hvis man bare har lyst til at snuse til 3d grafik skal man lige
hoste op med 1500- for en privat version. Så hellere vandmærkerne til
jeg ved om det er det værd.

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-02 15:54

>SÅ hvis man bare har lyst til at snuse til 3d grafik skal man lige
>hoste op med 1500- for en privat version. Så hellere vandmærkerne til
>jeg ved om det er det værd.
Naejj, der bør altid være en tidsbestemt fuld udgave, eks 2 måneder.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Simon Kamber

Dato : 11-10-02 14:06

On Thu, 10 Oct 2002 14:54:17 GMT, (Thf) wrote:

>Naejj, der bør altid være en tidsbestemt fuld udgave, eks 2 måneder.
2 måneder er intet i den sammenhæng. Du kan ikke lære maya på 2
måneder.

Fra : Loneso

Dato : 08-10-02 19:35

"Lina L" skrev d. 07-10-02 06:59 dette indlæg :
> [...]
let at
> bruge til dette formål for en nybegynder?
> Hvis muligt, så som freeware, eller i det mindste en demo eller

jeg kan anbefale 3D studio Max det er rimeligt nemt at gå til, men men
der er ikke rigtig nogen manual på dansk til programmet... jeg finder
lige ud af hvor det kan fåes og om der er en demo til det

Mvh
Lone

http://www.kandu.dk/