Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fill in flasch
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-10-02 22:09

Fill in flasch

Jeg har netop opdateret med nye billeder på Photo-Gallery.dk, og jeg har
bl.a. ladet mig inspirere af snakken om brug af fill in flasch.

Der er 3 preview-ark / 36 billeder, og på en del af dem har jeg leget
med forskellig doseringer af flasch i forhold til det eksisterende lys.

Jeg anvender en lille extern Metz blitz, og enten holder jeg kameraet i
den ene hånd og blitz'en i den anden, eller så sætter jeg kameraet på
stativ, og holder blitz'en i hånden.

På de fleste billeder med fill in flasch, er der anvendt direkte
blitzlys, men på nogle er der anvendt inddirekte reflekteret blitz lys,
jeg kører blitz'en manuelt, altså en 100% udladning, jeg styrer
lysstyrken med afstanden, og lyslægningen med den vinkel lyset rammer
motivet.

Nå men tag selv et kik på min udstilling, det direkte link til
billederne er: http://www.photo-gallery.dk/new_photos/preview_1of3.html

Alle er naturligvis vekommen til at kommentere og diskutere billederne,
og hvis der kommer noget jeg synes er konstuktivt og brugbart, så skal
jeg nok blande mig.

Fra : Gunnar K

Dato : 06-10-02 22:43

Hvad er ledetallet til din blitz ?

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_hulvej_sperestrup-54.html

Interesserende foto, men med mere lysmængde via fill in blitz, mere tegning
på forgrunden.

mvh,

Gunnar K

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-10-02 22:57

Gunnar K wrote:

> Hvad er ledetallet til din blitz ?

Jeg har egenlig to forskellige blitz's, men på disse billeder har jeg
kun anvendt en Metz 20 BC 6, der har et ledetal på 20.

Men ledetallet er ikke så afgørende, min gamle Pentax blitz der kun har
et ledetal på 15 gør det lige så godt. Det der for mig er væssentligt,
er at blitz'en er lille og handy, og at den kan køres 100% manuelt.

Jeg har ledt efter en blitz, der gir' mulighed for at vælge 1/1 - 1/2 og
1/4 styrke, men det kan man kun få, hvis man går op i nogle meget store
modeller, så det klarer jeg ved at holde en finger foran en passende del
af feldt hvor lyset kommer ud.

Fra : Gunnar K

Dato : 06-10-02 23:42

Ditto,
Min 15 årige National PE-3057 har ledetallet 30, og har også valg af manual
1/16, 1/4 og 1/1 delbrøk lysmengde, plus 3 auto indstillinger.
Jeg købte det brugt i fotobutik i Aalborg, og gav 300 Kr for det.
Jeg bruger disse manual indstillinger i fleste tilfælder.

mvh,

Gunnar K

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 00:01

Gunnar K wrote:

> Jeg bruger disse manual indstillinger i fleste tilfælder.

Jeg lægger også vægt på, at det er mig og ikke noget smart elektronik,
der styrer fotograferingen...!

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-10-02 23:26

[klip]

> Alle er naturligvis vekommen til at kommentere og diskutere billederne

Jeg synes at der er et par gode skud iblandt.

Fx.
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_lystfiskeri-74.html

Men hvorfor gemmer du filerne som progressivt komprimerede?
Det er rart at kunne se billedet loade mens det bliver hentet.

Jacob

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 00:04

"Jacob W. Jensen" wrote:

> Men hvorfor gemmer du filerne som progressivt komprimerede?
> Det er rart at kunne se billedet loade mens det bliver hentet.

Ik' forstå - prograsive JPG'er bliver jo netop vist medens de bliver
hentet, og de får mere og mere tegning efterhånden som der hentes data
fra serveren.

Fra : KNL DtP

Dato : 07-10-02 12:31

> Ik' forstå - prograsive JPG'er bliver jo netop vist medens de bliver
> hentet, og de får mere og mere tegning efterhånden som der hentes data
> fra serveren.

Nej. Vælger du "progressive" under Photoshop's save for web, så bliver alle billedets
data hentet ind før det bliver vist: http://www.home.no/knldtp2/progressive.jpg

Vælger man ikke "progressive", så bliver det hentet ind af små stykker:
http://www.home.no/knldtp2/non-progressive.jpg

... se også her: http://www.teco.edu/lehre/webe/beispiele/media/progressive-jpg.html

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 13:14

KNL DtP wrote:

> Nej. Vælger du "progressive" under Photoshop's save for web, så
> bliver alle billedets data hentet ind før det bliver vist:

Nix - en prograsiv JPG svarer til en interlanced GIF, og begge
formater indebærer at hele billedet først vises groft og uskarpt,
og at det bliver mere og mere skarpt og detaljeret efterhånden
som billedet downloades.

Men da ventetiden er et mix af den tid det tager at downloade billedet,
og den tid det tager computeren at rendere skærmbilledet, så er
resultatet af prograsive JPG billede ikke homogent.

Og så handler det også om hvordan folk har indstillet billedvisning i
deres browser's preferencer.

Fra : Madsen

Dato : 07-10-02 16:54

KNL DtP skrev:

> [...]
> http://www.home.no/knldtp2/progressive.jpg
>
> Vælger man ikke "progressive", så bliver det hentet ind af små

Som jeg har forstået det, så skal et progressivt JPEG-billede opføre
sig nogenlunde som et interlaced GIF-billede når det bliver hentet
af browseren. <http://www.unimelb.edu.au/public/www-faq/pjpeg.htm>

At det så ikke opfører sig sådan når man har gemt det med Photoshop
og at visse browsere ikke understøtter det ret godt er en anden sag.

Fra Photoshops hjælpefil (F1):

| Progressiv for at oprette et billede, der vises, efterhånden som
| det hentes - i en serie af scanninger (du skal angive antallet),
| hvor der vises stadigt mere detaljerede versioner af hele
| billedet. Progressive JPEG-billedfiler er lidt større, kræver mere
| RAM for at blive vist og understøttes ikke af alle programmer og
| webbrowsere.

Xfut: <news:dk.edb.grafik>
Dette indlæg og svar til det vil havne i ovenstående gruppe.

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 07-10-02 17:03

»Madsen« lavede et kragehop, og skrev:

| Som jeg har forstået det, så skal et progressivt JPEG-billede opføre
| sig nogenlunde som et interlaced GIF-billede når det bliver hentet
| af browseren. <http://www.unimelb.edu.au/public/www-faq/pjpeg.htm>

Yeap, progressive betyder at jpg gemmes med et preview hvilket vises under
download indtil original er hentet.
Kristian DtP har fået byttet om på begreberne.

--
/Digit
Har du set Lukas Moodysson's nyeste film »LILJA 4-EVER«?

»Verily, I have often laughed at the weaklings who
thought themselves good because they had no claws.«
F.W.N Thus spoke Zarathustra/Also sprach Zarathustra

Fra : KNL DtP

Dato : 07-10-02 18:20

"Digit" <no@no.no> skrev i en meddelelse news:ansbdm$524$1@tux.netsite.dk...

> Kristian DtP har fået byttet om på begreberne.

ja - eller også har Photoshop.

Jeg har også selv været overbevist om at progressive betød, at den hentede billedet
af flere scans. Derfor havde jeg også slået dette til, da jeg ekspoterede nogle
billeder til web-brug. Til min store forbavelse blev disse først vist, da hele filen
var blevet downloadet... Klikkede jeg progressive fra, virkede det efter hensigten.

De to billeder jeg har linket til i det oprindelige indlæg understøtter da også
dette - er det en bug /skrivefejl i Photoshop (jeg bruger 5.5)?

fra ordbog: "progressive - fremadskridende, tiltagende, voksende..."

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Digit

Dato : 07-10-02 19:40

»KNL DtP« lavede et kragehop, og skrev:

| ja - eller også har Photoshop.

Ja, det forledes man jo næsten til at tro....meeen jeg tror nu den er go'
nok > Progressive = fremadskridende/tiltagende --altså et "opbyggende"
preview. Det lyder logisk i mine øre :)

snip
| De to billeder jeg har linket til i det oprindelige indlæg
| understøtter da også dette - er det en bug /skrivefejl i Photoshop
| (jeg bruger 5.5)?

Jeg tror snarere det er IE som _ikke_ kan vise et vedhæftet preview. Som
Knud G E er inde på virker det fint med en af de andre "anarkist" browsere
<g>.

Fra : Madsen

Dato : 07-10-02 19:08

KNL DtP skrev:

> De to billeder jeg har linket til i det oprindelige indlæg
> understøtter da også dette - er det en bug /skrivefejl i Photoshop
> (jeg bruger 5.5)?

Der har tidligere kørt en tråd om emnet her i gruppen, hvor jeg også
undrede mig over hvorfor en progressiv JPEG lavet med Photoshop ikke
bliver hentet lidt ad gangen af browseren, på samme måde som en
interlaced GIF gør. Konlusionen på tråden var, at det også afhang
meget af hvilken browser man sad med, men i høj grad også hvilket
program den progressive JPEG var lavet i.

Følgende billede er f.eks. gemt med Photoshop 6 og 'Save for Web'
med et flueben i progressiv.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/progressiv/saveforweb.jpg>
Når jeg åbner det i IE 6 på en pc, så kommer billedet ikke frem som
en interlaced GIF. I stedet bliver det meste af billedet hentet
først, kan jeg se i statuslinien, men billedet kommer først frem i
browseren når der kun mangler få sekunder i at hente hele billedet.
Billedet kommer frem i tre hurtige ryk som nok skal forestille at
være de tre linier som man kan vælge hvis man gemmer en progressiv
JPEG vha. File > Save As... > JPEG i Photoshop(?).

Et JPEG-billede gemt med ACDSee med progressiv slået til, opfører sig
derimod på en helt anden måde her. Det begynder at rulle ned af skærmen
med det samme når jeg åbner linket.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/progressiv/acdsee.jpg>
Her hos mig kommer ovenstående billede frem i 7 streger hvor den første
kommer få sekunder efter at jeg er kommet ind på siden og ikke som
billedet fra Photoshop, hvor jeg først ser billedet når det meste af
det er hentet.

Madsen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-10-02 19:21

Mon, 07 Oct 2002 20:08:20 +0200, skrev Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk>:

> [...]
>undrede mig over hvorfor en progressiv JPEG lavet med Photoshop ikke
>bliver hentet lidt ad gangen af browseren, på samme måde som en

IE viser ikke progresive jpg korrekt, det er rigitgt at Acdsee
kommer i ryk og Photoshop gør ikke.

Men det mener jeg ikke er den helt korrekte måde.

I Opera og Mozilla er hele billedet der med det samme, men det er
uskarpt og bliver så langsomt skarpere.
Altså først ser man et lavtopløseligt billede som langsomt bliver
bedre og her opfører Photoshop sig mest korrekt.

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-10-02 19:47

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

> [...]
>først, kan jeg se i statuslinien, men billedet kommer først frem i
>browseren når der kun mangler få sekunder i at hente hele billedet.

Også her. Men i opera 6 virker det sådan, som det efter min mening
skal:

Jeg ser hele billedet næsten med det samme, men uskarpt, det skærpes
så trinvis.

>Et JPEG-billede gemt med ACDSee med progressiv slået til, opfører sig
>derimod på en helt anden måde her. Det begynder at rulle ned af skærmen
> [...]

Det vises bare trinvis ovenfra, både i ie og opera.

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : emj

Dato : 07-10-02 22:38

On Mon, 07 Oct 2002 20:08:20 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Konlusionen på tråden var, at det også afhang
>meget af hvilken browser man sad med, men i høj grad også hvilket
>program den progressive JPEG var lavet i.

Standard gemt fra PaintShopPro ruller billedet ned over siden
Progressiv gemt fra PSP vier billedet med det samme.
Eksempler her
http://home1.stofanet.dk/emj/fax/progressiv.jpg
http://home1.stofanet.dk/emj/fax/standard.jpg

Hilsen emj

--
http://www.enterpol.dk/foto/epgalleri/epfoto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Madsen

Dato : 07-10-02 19:35

Knud Gert Ellentoft skrev:

> IE viser ikke progresive jpg korrekt, det er rigitgt at Acdsee
> kommer i ryk og Photoshop gør ikke.

Jeg kan huske at det var dig der fortalte mig det med ACDsee i sin
tid, da vi sidste gang snakkede om "problemet".

> Men det mener jeg ikke er den helt korrekte måde.

Det mener jeg heller ikke. Det var blot for at illustrere at der
er forskel på om man gemmer en progressiv JPEG med Photoshop eller
om man gør det med ACDSee f.eks.

> [...]
> Altså først ser man et lavtopløseligt billede som langsomt bliver
> bedre og her opfører Photoshop sig mest korrekt.

Og det er sådan en progressiv JPEG skal opføre sig, som jeg har
forstået det. Det er altså igen den browser man sidder med som er
noget skrammel.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 07-10-02 22:53

emj skrev:

> Standard gemt fra PaintShopPro ruller billedet ned over siden
> Progressiv gemt fra PSP vier billedet med det samme.
> [...]

Hvis jeg åbner <http://home1.stofanet.dk/emj/fax/progressiv.jpg> i
min browser som er IE 6 SP1, så er billedet ikke synligt før til
allersidst. Altså få sekunder før at hele billedet er hentet ifølge
statusbaren.

Når jeg åbner <http://home1.stofanet.dk/emj/fax/standard.jpg>,
kommer det rullende nogenlunde som det billede jeg havde gemt med
ACDsee gjorde, men stadig ikke som et progressivt JPEG-billede burde
gøre. Et progressivt JPEG-billede burde komme nogenlunde sådan her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/progressiv/interlaced.gif>
- altså en fornemmelse af at det bliver gradvist skarpere og skarpere
efterhånden som billedet bliver hentet.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 07-10-02 23:39

On Mon, 07 Oct 2002 23:52:32 +0200, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>min browser som er IE 6 SP1, så er billedet ikke synligt før til
>allersidst. Altså få sekunder før at hele billedet er hentet ifølge

Jeg ser også hele billedet med det samme, men PSP kalder det
progressiv og viser endda, hvad den mener med det på et lille animeret
ikon i programmet, men den gør altså noget andet.

> [...]
>kommer det rullende nogenlunde som det billede jeg havde gemt med
>ACDsee gjorde, men stadig ikke som et progressivt JPEG-billede burde

jamen PSP kalder det jo heller ikke progressiv, men "standard" og
viser på et lille animeret ikon i programmet, at billedet ruller ned.

> [...]
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/progressiv/interlaced.gif>
>- altså en fornemmelse af at det bliver gradvist skarpere og skarpere

Jeg har aldrig set et JPG billede komme på den måde i en browser, men
derfor kan det da sagtens være, at det burde fungere på samme måde som
i interlaced.gif.

Hilsen emj

Fra : Digit

Dato : 08-10-02 08:58

»emj« lavede et kragehop, og skrev:

| Jeg ser også hele billedet med det samme, men PSP kalder det
| progressiv og viser endda, hvad den mener med det på et lille animeret
| ikon i programmet, men den gør altså noget andet.

Dette billede loades netop /progressive/. Ideen med at vedhæfte et
lavt-kvalitetspreview med filen er jo at dette vises mens originalen hentes;
der har du forskellen: opbyggende/-ikke-opbyggende |
preview/ikke-preview --hvilket også demonstreres med din standard jpg som
vises afhængig af hentede data (det hentes i vertikale "ryk").

| Jeg har aldrig set et JPG billede komme på den måde i en browser, men
| derfor kan det da sagtens være, at det burde fungere på samme måde som
| i interlaced.gif.

Det *er* det samme resultat progressive/interlace, omend teknikken sikkert
er forskellig.
Grunden til at du ikke har bemærket det før, er at du sidder med en 1mbit
forbindelse og der derfor skal et relativt tungt billede til at demonstrere
effekten. Hvis du derudover ikke bruger en rigtig browser...

Fra : emj

Dato : 08-10-02 10:50

On Tue, 8 Oct 2002 09:58:06 +0200, "Digit" <no@no.no> wrote:

> [...]
>forbindelse og der derfor skal et relativt tungt billede til at demonstrere
>effekten. Hvis du derudover ikke bruger en rigtig browser...

Jeg sidder på en stofanetforbindelse men har stadig mit gamle modem 56
kb tilsluttet, så jeg netop kan afprøve en langsom forbindelse også.
Der er ikke nogen synlig forskel, men 350 kb er muligvis for lille en
fil at teste på.

Hvad er en rigtig browser. Jeg har MSIE6.0, Opera6.0 og Netscape 7.0
installeret.

Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 08-10-02 16:16

emj skrev:

> Jeg har aldrig set et JPG billede komme på den måde i en browser,
> men derfor kan det da sagtens være, at det burde fungere på samme
> måde som i interlaced.gif.

Det har jeg heller ikke, men på den anden side så har jeg heller aldrig
brugt andet end IE - lige bortset fra et års tid med en Mac og Netscape
på et tidspunkt - men ifølge Knud og Peter et andet sted i tråden,
tyder det jo på, at en progressiv JPEG kommer frem på nogenlunde samme
måde som en interlaced GIF i f.eks. Opera og Mozilla.

Madsen.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 07-10-02 17:51

Fill flash er fedt! Men alle os automatik-freaks skal dog også kende vores
udstyr. Jeg har taget en serie billeder i Canada med en Nikon SB-28. Vel
egentlig første gang hvor resten ikke var sne. Og selvom jeg synes
resultatet er fedt (næsten surrealistisk) vælger jeg nok at sætte flashen
lavere end den -1/3 jeg brugte i Canada. Det ligner nærmest at personerne i
forgrunden står foran et maleri af baggrunden

Mht. Ebbes billeder er dem der bliver henvist til:
http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_lystfiskeri-74.html
Er der ikke for langt til motivet for en lille blitz? Jeg ville ikke tro der
var den store forskel med/uden blitz - lyset kommer tilsyneladende meget
lodret (?) / diffust???
Dejligt billede iøvrigt Efter min mening bliver det ikke ringere efter
bortskæring af højre stamme...

http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_hulvej_sperestrup-54.html
Her vil jeg give Gunnar ret i at der godt kunne ha' været fyret noget mere
op for forgrunden... Fik den fuld gas?

Mvh.
Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 18:55

Anders Frederiksen wrote:

> Her vil jeg give Gunnar ret i at der godt kunne ha' været fyret
> noget mere op for forgrunden... Fik den fuld gas?

Det er ikke alle billederne hvor jeg har brugt fill in flasch, jeg
mente egenlig det fremgik af det oprindlige indlæg, men hvis det er
uklart, så er det hermed præcisseret.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 07-10-02 19:27

> Det er ikke alle billederne hvor jeg har brugt fill in flasch, jeg
> mente egenlig det fremgik af det oprindlige indlæg, men hvis det er
> uklart, så er det hermed præcisseret.

Ahh - jeg har bare ikke været på mærkerne så... De to nævnte er altså ude,
right (?).
/Anders

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-10-02 20:58

Anders Frederiksen wrote:

> Ahh - jeg har bare ikke været på mærkerne så... De to nævnte er altså
> ude, right (?).

Ja - og grunden til at jeg skrev noget om hvilke billeder der var brugt
blitz på, var at det måske kunne satte nogle overvejelser igang.

Fra : palle jensen

Dato : 09-10-02 13:24

Jeg har været inde og se dine fotos fra uge 40 og de er meget smukke.
Eller rettere de viser at jorden er et smukt sted at være til i og på.
Men på siden http://www.photo-gallery.dk/new_photos/_joller_modlys-08.html
har du som på de andre sider en meget skæmmende overskrift med
billedbogstaver med din web adresse. Når man ser et billede som det
ovenstående synes jeg det ødelægger fornøjelsen og distraherer med den
unødvendige overskrift som intet har med billedet at gøre.

Jeg foreslår at du laver 'rammen om billedet sådan at din fine
iagtagelsesevne ikke forstyrres så meget

Med venlig hilsen

Palle Finn Jensen

www.pallefinn.dk