/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
HFI relæet slår fra når jeg bruger TV-out?~
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 06-10-02 19:29

Ja, lyder skørt, og det er det egentligt også.

Jeg har lige samlet min PC:
ASUS P4PE bundkort
2.4 P4 533 processor
512mb Samsung PC3200 ram
ASUS TI4400 grafikkort
17" skærm
3xHD
Brænder og DVD
Chieftec full tower kabinet

Så det er jo lækkert nok. Der er desuden onboard lyd på.

Mit problem er at når jeg sætter S-VIDEO stikket i grafikkortet og i tvet,
så slår HFI relæet ude i sikringsboksen fra? Den gør det også når jeg sætter
lydkablet til lydkort og tv. Jeg har prøvet to forskellige fjernsyn.

Jeg har også haft et Aopen HX08 kabinet før, og der virkede selvsamme
grafikkort perfekt. Jeg har også prøvet at hive alle stik fra
strømforsyningen ud af bundkort og drev, så der ingen forbindelse er mellem
PSU og kabinet, og den gør det aligevel?? Mystisk. Min teori er at fejlen
ligger i kabinet, at det måske sender noget spænding ud i kabinettet som
ryger over i komponenterne? Jeg ved det sku ikke, har aldrig oplevet det
før.

Er der nogen der har et godt bud på hvad der sker?

Jeg vil på et tidspunkt prøve at sætte Aopen strømforsyningen i på et
tidspunkt, så må vi se.

Venlig hilsen Peter Tønnesen



 
 
lars (06-10-2002)
Kommentar
Fra : lars


Dato : 06-10-02 19:54

prøv at sætte pc'en til en fordeler dåse sammen
med dit tv, det vil sikkert virke så.
Der er måske ført forskellige faser rundt i dit hus,
og hvis dit tv er på en anden fase end din pc er,
så kan det være grunden. For at komme ud over det
skal du nok have indført en jord forbindelse.

En anden grund kan være hvis din pc har jord, og dit tv ikke har det.

bare et forslag lars





"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3da080f5$0$32544$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, lyder skørt, og det er det egentligt også.
>
> Jeg har lige samlet min PC:
> ASUS P4PE bundkort
> 2.4 P4 533 processor
> 512mb Samsung PC3200 ram
> ASUS TI4400 grafikkort
> 17" skærm
> 3xHD
> Brænder og DVD
> Chieftec full tower kabinet
>
> Så det er jo lækkert nok. Der er desuden onboard lyd på.
>
> Mit problem er at når jeg sætter S-VIDEO stikket i grafikkortet og i tvet,
> så slår HFI relæet ude i sikringsboksen fra? Den gør det også når jeg
sætter
> lydkablet til lydkort og tv. Jeg har prøvet to forskellige fjernsyn.
>
> Jeg har også haft et Aopen HX08 kabinet før, og der virkede selvsamme
> grafikkort perfekt. Jeg har også prøvet at hive alle stik fra
> strømforsyningen ud af bundkort og drev, så der ingen forbindelse er
mellem
> PSU og kabinet, og den gør det aligevel?? Mystisk. Min teori er at fejlen
> ligger i kabinet, at det måske sender noget spænding ud i kabinettet som
> ryger over i komponenterne? Jeg ved det sku ikke, har aldrig oplevet det
> før.
>
> Er der nogen der har et godt bud på hvad der sker?
>
> Jeg vil på et tidspunkt prøve at sætte Aopen strømforsyningen i på et
> tidspunkt, så må vi se.
>
> Venlig hilsen Peter Tønnesen
>
>



Grinz (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Grinz


Dato : 06-10-02 20:08

Noget tyder på at du trækker for meget strøm fra den kontakt du bruger til
din PC ?

Prøv at fordele forbruget over flere sikringer


"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message
news:3da080f5$0$32544$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, lyder skørt, og det er det egentligt også.
>
> Jeg har lige samlet min PC:
> ASUS P4PE bundkort
> 2.4 P4 533 processor
> 512mb Samsung PC3200 ram
> ASUS TI4400 grafikkort
> 17" skærm
> 3xHD
> Brænder og DVD
> Chieftec full tower kabinet
>
> Så det er jo lækkert nok. Der er desuden onboard lyd på.
>
> Mit problem er at når jeg sætter S-VIDEO stikket i grafikkortet og i tvet,
> så slår HFI relæet ude i sikringsboksen fra? Den gør det også når jeg
sætter
> lydkablet til lydkort og tv. Jeg har prøvet to forskellige fjernsyn.
>
> Jeg har også haft et Aopen HX08 kabinet før, og der virkede selvsamme
> grafikkort perfekt. Jeg har også prøvet at hive alle stik fra
> strømforsyningen ud af bundkort og drev, så der ingen forbindelse er
mellem
> PSU og kabinet, og den gør det aligevel?? Mystisk. Min teori er at fejlen
> ligger i kabinet, at det måske sender noget spænding ud i kabinettet som
> ryger over i komponenterne? Jeg ved det sku ikke, har aldrig oplevet det
> før.
>
> Er der nogen der har et godt bud på hvad der sker?
>
> Jeg vil på et tidspunkt prøve at sætte Aopen strømforsyningen i på et
> tidspunkt, så må vi se.
>
> Venlig hilsen Peter Tønnesen
>
>



Bjarke Hansen (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 06-10-02 20:55

"Grinz" <agaaga@hotmail.com> wrote in message
news:3da089f9$0$96745$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Noget tyder på at du trækker for meget strøm fra den kontakt du bruger til
> din PC ?
>
> Prøv at fordele forbruget over flere sikringer

Det er ikke noget med forbrug at gøre. Men om afledning. Mærkelig nok tror
folkt altid at et fejlstrømsrelæ, er en sikring mod forbrug.



Kenneth Kristensen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 07-10-02 09:12

Bjarke Hansen wrote:

> Det er ikke noget med forbrug at gøre. Men om afledning. Mærkelig nok tror
> folkt altid at et fejlstrømsrelæ, er en sikring mod forbrug.

Det ligger jo ligesom også i ordet: Fejlstrømsrelæ, et relæ der
beskytter mod fejlstrøm.

--
/kenne
Microsoft Works......yeah right..

Bjarke Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 07-10-02 15:01

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> wrote in message
news:3DA141D0.6BC54922@control.auc.dk...

> Det ligger jo ligesom også i ordet: Fejlstrømsrelæ, et relæ der
> beskytter mod fejlstrøm.

Jojo, men folkt tror da stadig.. Hovsa, det gik hovedsikringen





Bjarke Hansen (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 06-10-02 20:47

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message
news:3da080f5$0$32544$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Ja, lyder skørt, og det er det egentligt også.

Indlæget hører efter min mening hjemme i dk.teknik.el

> Er der nogen der har et godt bud på hvad der sker?

Ja...

Alle PSU´er er opbygget med støjkondensatorer mener jeg det er... Som gør at
der ligger en spænding på kabinet på halv netspænding. Dvs. 115V i forhold
til Nul(0).. Strømmen som så afgives fra de forskellige PSU´er afviger en
del efter fabrikat. Normalt ligger afledningsstrømmen på omkring 5-10 mA Men
det kan være det er lidt højere på netop din PSU.

Det kan så falde sammen med, at du har et lidt for følsomt HFI relæ.. Det er
bygget til at falde ud ved HØJST 30 mA men kan sagtens være ude af balance,
og falde ud ved lavere afledningere....

Så du trænger nok til at få udskiftet dit HFI relæ, til et nyt HPFI relæ.

Har du kabel TV, eller andet godt jordet antenneanlæg. Ligger grunden i, når
du sætter et kabel til anlæg eller fjernsyn. vil computeren bliver jordet
igennem dine kabler. Og afledningen ved finde sted. Dog skal en Computer
grundlæggende ALTID jordes, fra en stikkontakt med jord.


Nu ved jeg ikke om du har flere computere.. Men en computer er slem med
afledningsstrømme.. I størrere EDB anlæg, bruger man altid PFI rælæer, som
falder ud mellem 0,3 og 0,5 A altså 100 gange højere.. Men det gør
sikkerheden ringere, og stiller høje krav til Jordingen i anlægget.

> Jeg vil på et tidspunkt prøve at sætte Aopen strømforsyningen i på et
> tidspunkt, så må vi se.



Ivar (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-10-02 21:59


Bjarke Hansen skrev:
> I størrere EDB anlæg, bruger man altid PFI rælæer, som
> falder ud mellem 0,3 og 0,5 A altså 100 gange højere.. Men det gør
> sikkerheden ringere, og stiller høje krav til Jordingen i anlægget.

Man skal selvfølgelig ikke erstatte et HFI-relæ med et FI-relæ
i sin bolig !!!
Det er uforsvarligt og ulovligt.

Ivar



Bjarke Hansen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 07-10-02 04:55

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
news:3da0a3c0$0$32506$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Man skal selvfølgelig ikke erstatte et HFI-relæ med et FI-relæ
> i sin bolig !!!
> Det er uforsvarligt og ulovligt

Skrev jeg det?

Man bruger desuden PFI idag.

PFi relæer må brugers hvis overgansmodstanden til jord, er under 166ohm




Ivar (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 08-10-02 21:01


Bjarke Hansen skrev:

> Skrev jeg det?

Nej, men dit indlæg kunne godt læses som en opfordring
til at udskifte HFI-relæet med et FI-relæ.

> Man bruger desuden PFI idag.

Jo, men sikkerhedsmæssigt har det ingen betydning om
det er PFI eller FI. Man kan skifte et HFI-relæ med
et HPFI-relæ hvis man har for mange fejl, men man
skal ikke udskifte et HFI-relæ med et PFI-relæ.
Der skal være et "H" hvis det er en hus-installation,
andet er tåbeligt.


Ivar



Peter Tønnesen (08-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter Tønnesen


Dato : 08-10-02 17:39

> Har du kabel TV, eller andet godt jordet antenneanlæg. Ligger grunden i,
når
> du sætter et kabel til anlæg eller fjernsyn. vil computeren bliver jordet
> igennem dine kabler. Og afledningen ved finde sted. Dog skal en Computer
> grundlæggende ALTID jordes, fra en stikkontakt med jord.

Ja, jeg har kabeltv, men så vil det sige, at hvis jeg i teorien piller
antennekablet ud, så skulle det egentligt virke?

VH
Peto



Bjarke Hansen (09-10-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 09-10-02 18:52

"Peter Tønnesen" <peto@privat.dk> wrote in message
news:3da30a38$0$77104$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Ja, jeg har kabeltv, men så vil det sige, at hvis jeg i teorien piller
> antennekablet ud, så skulle det egentligt virke?

Når du piller antennestikket fra. Så har dit udstyr samme portentiale. og
der vil ikke blive afledt noget til jord. Da jordforbindelsen er væk.

Og desuden skal du vel bruge antennestikket..

Man kan lave noget mellemled i antennledningen. Som isolere begge
portentialer mod hinanden. Men det ved de nok mere om i dk.teknik.elektronik

Men det er helt sikkert dit gamle HFI, der er lige lidt for overfølsom... Få
udskiftet det med et HPFI af din lokale elektriker. Det koster under 1000
kroner. Det gør desuden at relæet ikke slår fra ved tordenvejr osv.. Så
fryser koleskab, osv ikke er tøet op, ved hjemkomsten fra ferie osv.

En computer skal altid være korrekt jordet. Så det kan du fx også sætte din
elekriker til. Det der sker er nemlig, at computeren snupper
jordforbindelsen igennem alle dine tilsluttede kabler, hen til
antennestikket. Det er ikke bestemt godt, for dit udstyr og for lyd/billede
eller hvad du bruger det til. Du kan nemt brænde fx. lydkortet, TV-out,
lydingang på forstærker osv. af, på den konto



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408633
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste