AMD Morgan CPU
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 11:16

Hej

Morgan synes jeg ikke jeg har hørt før. Men denne morgan CPU, er det det
samme som fx XP processoren?

Fra : Martin K

Dato : 06-10-02 11:17

Bjarke Hansen wrote:
> Morgan synes jeg ikke jeg har hørt før. Men denne morgan CPU, er det
> det samme som fx XP processoren?

Nej ikke hvad jeg har hørt! XP processoren hedder Palominio (eller så'en),
Morgan er derimod den nye Duron...

--
Martin K

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-10-02 11:21

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> wrote in message

> Nej ikke hvad jeg har hørt! XP processoren hedder Palominio (eller så'en),
> Morgan er derimod den nye Duron...

Okay, det var bare fordi jeg sidder lidt og kigger lidt på hvad et gammelt
bundkort kan taget af CPU´er. Nemlig et aOpen ak33.

Hvor der i den seneste bios står Supports AMD Morgan CPU.

Nogen der forresten ved, om man kan gå problemer med en 512mb Ram klods, og
Palit Geforce 4 Ti 4200 i ovennævte bundkort?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-10-02 11:51

"Martin K" <kirschmeyer@REMOVETHIShotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej ikke hvad jeg har hørt! XP processoren hedder Palominio (eller så'en),
> Morgan er derimod den nye Duron...
>
> --
> Martin K

Ja 'nye', som AMD nu har indstillet produktionen af. Duron er kommet for
langt bagud i hastighed.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Martin K

Dato : 06-10-02 12:05

Michael Lund Sørensen wrote:
> Ja 'nye', som AMD nu har indstillet produktionen af. Duron er kommet
> for langt bagud i hastighed.

OK. vidste jeg ikke...

--
Martin K

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-10-02 12:09

> OK. vidste jeg ikke...
>

> --
> Martin K

Det var en nyhed fra ugen der gik...

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Kristian Espensen

Dato : 06-10-02 13:31

> OK. vidste jeg ikke...

AMD producerer ikke længere i 0,18 micron, men nu udelukkende 0,13 micron.
Derfor produceres Palomino heller ikke længere. Om 2-3 uger vil Thorougbred
rev. A og B være at finde på Athlon XP-modellerne.
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Martin K

Dato : 06-10-02 13:55

Kristian Espensen wrote:
> AMD producerer ikke længere i 0,18 micron, men nu udelukkende 0,13
> micron. Derfor produceres Palomino heller ikke længere. Om 2-3 uger
> vil Thorougbred rev. A og B være at finde på Athlon XP-modellerne.

Der kan man jo bare se... jeg er åbenbart håbløst outdated...

--
Martin K

Fra : Hans

Dato : 06-10-02 14:26

> Der kan man jo bare se... jeg er åbenbart håbløst outdated...

Man behøver faktisk bare at tage på ferie i 14 dage, hvorefter ens hardware
er blevet forældet, så det må siges at være skruen uden ende.

Omvendt er der mange som ønsker at være på forkant, der udsættes for alle
børnesygdommene, så mon ikke den gyldne middelvej er at foretrække.

--
mvh, Hans

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 06-10-02 15:23

"Kristian Espensen" <leth_espensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Thorougbred
> rev. A og B være at finde på Athlon XP-modellerne.

Det er nok lige at stramme den lidt. AMD regner med at have Duron'er nok til
første kvatal 2003 og Palomino'erne holder nok også længere end 2-3 uger. Se
bare på K6 som stadig kan købes. Men produktionen af 0,18 micron er ophørt
eller gør det - lidt afhængigt af hvor man læser.

AMD fremtidige planer / Efter endt møde med AMD i København Fredag d.
4/10-2002.
AMD kunne fortælle os, at deres Duron serie helt udfases i slutningen af
2002. Således bliver AMDs Duron 1.3GHz den sidste udgave i serien og den
nyere AthlonXP(Thoroughbred kernen) vil overtage hvor Duronen slap. Det
skyldes, at AMDs Fabrik i Dresden helt har holdt op med at producere 0,18
mikron processorer og alt som produceres er kun 0.13 - Thoroughbred. Det vil
sige, at vi snarligt ser de ventede AMD AthlonXP 1700+, 1800+, 1900+, 2000+,
2100 baseret på Thoroughbred kernen. Det gode ved at 1700+ nu bliver baseret
på Thoroughbred - skyldes tildelt 0,13 mikron teknologi og lavere
varmeudvikling.
[Kilde: HARDiNFO]
http://www.hardinfo.dk/default.asp.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 07-10-02 11:26

Michael Lund Sørensen wrote:

> Ja 'nye', som AMD nu har indstillet produktionen af. Duron er kommet for
> langt bagud i hastighed.

Well, det kunne AMD jo så fikse ved at lave Duron'er med Thoroughbred
core, men sandheden er at de ikke tjener nær så meget på Duron'er som på
XP'ere og det er derfor at de har indstillet produktionen af dem.
Jeg ser det som en begrænsning af valgmulighederne, hvor man så kun kan
vælge de dyre cpu'er - minuskarakter til AMD for den beslutning.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 07-10-02 11:47

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ser det som en begrænsning af valgmulighederne, hvor man så kun kan
> vælge de dyre cpu'er - minuskarakter til AMD for den beslutning.

Og her er du så hurtigt ude med en forkert konklusion!

I nogle af AMD's roadmap har AthlonXP med Thoroughbred kerne figureret som
'new Duron' når Barton og Hammer CPU'erne er i produktion. Det lader til at
Barton får en kort levetid idet den skal komme som XP2800+, men det klarer
Thoroughbred jo allerede og de første Hammers nu ventes i Q1-03.

Men et sandsynligt AMD udbud i Q1-03: Server/highend: Hammer, Desktop:
Barton, Home: 'new Duron' og senere kommer SledgeHammeren til.
Jeg forstår godt at de lader nogen af CPU'erne gå ud.
Når Duron går ud nu - de regner med at have nok til Q1-03 - er det jo fordi
Hammeren skulle have været ude her i efteråret, men er blevet forsinket.
http://www.hardware.no/nyheter/images/amd_roadmap_september02.gif

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 08-10-02 09:47

Michael Lund Sørensen wrote:

> Og her er du så hurtigt ude med en forkert konklusion!

Njet, kammerat.

http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104_608,00.html

Hvis du kan se nogen nye Duron'er, så har jeg brug for briller.

Desuden, de kunne sagtens lave dem i 0.13 mikron, de vil bare ikke.
Min modvilje bunder i, at XP'erne med den noget større cache bruger
mange Watt.(lidt for mange efter min mening)
Når jeg opgraderer, bliver det med underclocking i tankerne..

> I nogle af AMD's roadmap har AthlonXP med Thoroughbred kerne figureret som
> 'new Duron' når Barton og Hammer CPU'erne er i produktion.

Hvis XP'erne bliver omdøbt til Duron'er, så lover det ikke godt for hvor
mange Watt en Barton eller Hammer cpu kommer til at bruge.
Det ender nok med at jeg går over til PowerPC processorer istedet.

Forresten, der var _tidligere_ en 0.13 mikron Duron på AMDs roadmap, med
en core kaldet Appaloosa.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 08-10-02 10:37

> Njet, kammerat.
>
> http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104_608,00.html

Samme billede som jeg henviste til bare et andet link.

> Hvis du kan se nogen nye Duron'er, så har jeg brug for briller.

Det er der heller ikke, pt. Roadmappet bliver ændret løbende.

> [...]
> mange Watt.(lidt for mange efter min mening)
> Når jeg opgraderer, bliver det med underclocking i tankerne..

Fair nok, men er der et marked for underclocking ? Nej vel.

> Hvis XP'erne bliver omdøbt til Duron'er, så lover det ikke godt for hvor
> mange Watt en Barton eller Hammer cpu kommer til at bruge.
> Det ender nok med at jeg går over til PowerPC processorer istedet.

Der har været forlydner fremmer om omdøbningen.

Og det du skriver om effekten forstår jeg ikke.
En Athlon XP-1700+ 1.46GHz Thoroughbred bruger 44.9W

Og en Duron-1.3G Morgan bruger 55.2W

Ifølge: http://users.erols.com/chare/elec.htm

Jeg kan ikke se hvordan du kan konkludere noget om Barton og Hammerens
effekt forbrug ud fra det.

Men dit ønske er altså at få laveste effekt forbrug og så må du underklokke
eller finde en anden CPU.

> Forresten, der var _tidligere_ en 0.13 mikron Duron på AMDs roadmap, med
> en core kaldet Appaloosa.

Og et firma der har haft store underskud 5 kvartaler i træk må spare nogle
steder og det er altså blevet på omlægningen af Duron, hvilket jeg synes er
et forståeligt valg!!! (Jeg har selv (bl.a.) et A7V mobo med 200 MHz fsb,
men jeg kan sagtens forstå AMD alligevel).

http://www.hardware.no/nyheter/oktober02/amd_down.html

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk