Et Smukt Sind
Fra : Philm.dk

Dato : 06-10-02 09:04

Hej!

Titlen "Et Smukt Sind" tyder på en smuk, harmonisk film i rolige billeder,
men man skal aldrig lade sig narre. Ron Howards 4-dobbelte oscarvinder er
særpræget og overraskende indviklet, men hverken særlig smuk eller
harmonisk.

Eller hvori består det smukke monstro? Nogen bud?

--
venlig hilsen
Tobias Lynge Herler

www.philm.dk

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 06-10-02 09:44

> Titlen "Et Smukt Sind" tyder på en smuk, harmonisk film i rolige billeder,
> men man skal aldrig lade sig narre.

Fordi "Smukt" indgår i titlen, forudsætter dette vel ikke, at filmen er
harmonisk
eller smuk?

> Ron Howards 4-dobbelte oscarvinder er
> særpræget og overraskende indviklet, men hverken særlig smuk eller
> harmonisk.
>
> Eller hvori består det smukke monstro? Nogen bud?

Personligt synes jeg, at det er en "smuk" film.
Det "smukke" kan vil bestå i Nashs måde at håndtere sin psykiske lidelse på.
At kunne kontrollere og være bevidst om, at man er skizofren og nærmest
at kunne kurere sig selv, må betegnes som "smukt" - og så stadigvæk kunne
skabe tanker,
som er en Nopelpris værdig.

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 06-10-02 10:38

On Sun, 6 Oct 2002 10:43:56 +0200, "Mads Jakobsen"
<madsjakob@hotmail.com> wrote:

> [...]
>At kunne kontrollere og være bevidst om, at man er skizofren og nærmest
>at kunne kurere sig selv, må betegnes som "smukt" - og så stadigvæk kunne

Han kunne nu ikke håndtere det mere end at han blev indlagt adskillige
gange. Dette viser filmen bare ikke. Som de fleste skizofrene tager
det mange år at få sygsomserkendelse og får de det kan mange af dem
"styre" deres sygdomsforløb.
Han lærte at leve med sin sygdom som de fleste skizofrene gør.
Jeg synes bestemt også det er en god film, især illustrationen af det
paranoide. Men den er unuanceret og udelader mange fakta ift. Nash's
eget liv. Han går grueligt meget igennem inden han accepterer sin
sygdom og får et job på universitetet. Men dette udelades i filmen.
Stadig skabe tanker?? Han fik Nobelprisen pga. de tanker han tænkte på
universitetet - ikke pga. nye tanker.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-10-02 10:33

Philm.dk skrev:
> [...]
> hverken særlig smuk eller harmonisk.
>
> Eller hvori består det smukke monstro? Nogen bud?

Så vidt jeg har forstået refererer titlen udelukkende til Nashs
matematiske tænkning, som vel kan siges at have en vis skønhed. Hans
sind som sådan kan derimod næppe kaldes decideret smukt, når det nu
gennem filmen er så fucked up, som det er.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-10-02 15:20

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> writes:

> Så vidt jeg har forstået refererer titlen udelukkende til Nashs
> matematiske tænkning, som vel kan siges at have en vis skønhed.

"A Beautiful Mind" er netop et citat om Nash's matematiske tænkning
(som bar præg af at gøre alting fra bunden uden at undersøge hvad
andre havde gjort og derigennem nå resultater på en helt uventet måde)
som en anden matematiker kom med.

Det fremgår af bogen, ikke af filmen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke