Redning af QuickTime-film med DV-materiale
Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 05-10-02 22:58

Hejsa,

Jeg skrev for et stykke tid siden om en QuickTime-film med DV-materiale,
som jeg ikke kunne åbne efter at den havde været backup'et på en PC'er.

Jeg har nu forsøgt alt hvad jeg kan komme på, men det virker bare ikke.
Hvis jeg kopierer den over på min Mac igen, så kommer QuickTime Player
ved åbning af filen med denne besked:

"Kunne ikke åbne arkivet "Copy of Tobias DV.mov", fordi der er en fejl i
programmet."

Hvis jeg så ændrer type/creator til TVOD/dvc! kan programmet godt åbne
filen, men stillbilledet der kommer frem, hører til et godt stykke inde
i filen, og hvis jeg afspiller filmen går der kun et par sekunder før
det hele bliver til snisk snask. Filen er tilsyneladende defekt.

Kan jeg gøre et eller andet for at redde indholdet? Jeg har heldigvis
brændt en SVCD af filmen, men jeg ville gerne prøve at lave en DVD, nu
da jeg har fået SuperDrive. Er der nogen programmer, som kan åbne denne
slags filer, uden at involvere QuickTime, der nok ikke kan læse den. Evt.
Windows-programmer må også gerne foreslås, hvis det er muligt at hente
en trialversioner, eller hvis det er free-/shareware.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Tom

Dato : 06-10-02 11:24

Har du nogen som helst anelse om hvordan filen er komprimeret..?? (
codec..feks. QT 5.0 MPEG1, 2, 4, ? Etc..)

Det der måske kunne hjælpe var at storme lidt rundt på internet... Og her
leder efter en masse quicktime/WMW codecs.. Og så ellers se om du kan åbne
filen ved hjælp af en af disse codecs.. I hhv QT eller WM

Et alternativ kunne være at hente Aadobe premiere trial + en masse codecs..
Og se om du kan åbne/importere filen på den måde ..
Slutteligt kunne du også gå på jagt efter ex. Combustion.. Til enten mac X
eller PC .. ( måske endda helst til PC) og her hente en masse codecs.. Og på
den måde importere filen ind i Combustion..

Det kunne også være at du skulle se om du kan finde det photoshop plug ( der
vist nok !!?) kun findes til PC .. Og hente filmen ( filen) ind som enkelt
billeder.. Og efterfølgende eksportere billede sekvensen som .mov eller
lignende..

Uanset hvad kan du se frem til mange timers arbejde.. Hvorfor det nok - når
alt kommer til alt - er hurtigere at bruge den version du har liggende på et
andet medie !!
Tom

On 05/10/02 23:57, in article
20021005235744178+0200@0x83a49e94.virnxx4.adsl-dhcp.tele.dk, "René Frej

Fra : en=E9 Frej Nielsen

Dato : 06-10-02 13:04

In <B9C5DBEA.5477%tom@mir.dk> Tom wrote:
> Har du nogen som helst anelse om hvordan filen er komprimeret..?? (
> codec..feks. QT 5.0 MPEG1, 2, 4, ? Etc..)

Det er en QuickTime DV-film. Jeg har selv lavet den i iMovie.

> Det der måske kunne hjælpe var at storme lidt rundt på internet... Og
> her leder efter en masse quicktime/WMW codecs.. Og så ellers se om du
> kan åbne filen ved hjælp af en af disse codecs.. I hhv QT eller WM

QuickTime skal kunne åbne den, da den er skabt i iMovie og jeg har også
afspillet den mange gange på min computer førhen.

> [...]
> der vist nok !!?) kun findes til PC .. Og hente filmen ( filen) ind
> som enkelt billeder.. Og efterfølgende eksportere billede sekvensen

Hmm.... 35 minutters film med 25 billeder/sek... det er vist ikke
besværet værd!

> Uanset hvad kan du se frem til mange timers arbejde.. Hvorfor det nok -
> når alt kommer til alt - er hurtigere at bruge den version du har
> liggende på et andet medie !! Tom

Det er der desværre ikke nogen ide i, da jeg jo ville lave en DVD af DV-
filmen for at få bedre kvalitet end på SVCD'en.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-10-02 12:47

=?ISO-8859-15?Q?Ren=E9 Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Er der nogen programmer, som kan åbne denne
> slags filer, uden at involvere QuickTime, der nok ikke kan læse den.

Hva' med at prøve VLC (VideoLAN Client), som er et linuxprogram portet
til OS X. Find det via versiontracker. Men med VLC kan du kun afspille
filmen, du kan ikke gemme den i et andet format eller lign. Men det kan
da bruges til at se om filen er defekt.

Martin