TDK, Pro@ccess, NAT og Apache virtual doma~
Fra : Jorgen Greve

Dato : 08-01-01 12:03

Hej,

Jeg efter en del ventetid fået etableret en fast linie vha. TDK ProAcces
xDSL.
TDK giver én fast IP adresse og en forud konfigureret router, som man
ikke kan
få ændret på uden at betale for det og ikke selv kan få adgang til.
Routeren
kobles via ATM til xDSL modemet, så jeg kan ikke umiddelbart erstatte
routeren
med et netkort i en PC (ingen linux driver til atm kort).

Jeg har koblet en PC, der kører linux (RH 7), DNS, sendmail og Apache
til
routeren, hvor PCen har ip adresserne 192.168.1.2, 192.168.1.3 og
192.168.1.4
på eth0.

På DNS er konfigureret flere domains, der alle peger på routerens public
ip
adresse. Sendmail og Apache er konfigureret med de virtuelle domains, og

referer til routerens public adresse.

Fra en extern maskine, hvor resolv.conf peger på routerens public ip
adresse,
kan jeg pinge, sende mail og browse på maskinen. nslookup mod PC'ens DNS
ser
også fint ud.

Men jeg kan ikke browse de virtuelle domains.

Med log referer slået til på Apache, kan jeg se, at browseren korrekt
sender
www.virtdom1.dk og www.virtdom2.dk til Apache.

httpd -t og httpd -S viser ingen fejl, men en warning om at to virtuelle

servere sidder på samme port (80).

Denne opstilling kører fint på en (linux) PC jeg har et andet sted, med
en
public IP adresse på eth0. Men via routeren her kan jeg ikke få det til
at
køre. Kan det være NAT, der er problemet?

Er der nogen, der har mødt og løst dette problem?

Jørgen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 08-01-01 18:54

Jorgen Greve <jgr@i-data.com> wrote:

> [...]
>www.virtdom1.dk og www.virtdom2.dk til Apache.
>
>httpd -t og httpd -S viser ingen fejl, men en warning om at to virtuelle

Det lyder som om Apache ikke har opdaget at dine virtuelle domæner skal
være navnebaserede.

Har du husket et "NameVirtualHost 192.168.1.3" direktiv og at definere
dine virtual hosts som hørende til 192.168.1.3? Det er jo den
IP-adresse som Apache modtager forespørgslen på.

Altså noget i stil med:

NameVirtualHost 192.168.1.3
<VirtualHost 192.168.1.3>
ServerName ...

> [...]
>at
>køre. Kan det være NAT, der er problemet?

Når du kan få dine requests inkl. "host"-headere leveret ind til
serveren, så er resten bare et spørgsmål om at konfigurere Apache
rigtigt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Holm Olsen

Dato : 09-01-01 14:06

Jorgen Greve <jgr@i-data.com> writes:

> [...]
> xDSL modemet, så jeg kan ikke umiddelbart erstatte routeren med et
> netkort i en PC (ingen linux driver til atm kort).

Jeg overvejer at bestille en pro@ccess-løsning også, men det kan være
du kan svar mig på hvordan routeren er konfigureret.

Kan man komme i kontakt med sin PC ude fra verden? (det kræver vel
IP-numre til den også?) Jeg ville gerne kunne bruge SSH ind til min
maskine udefra verden.

TeleDK påstår derudover, at alle indgående porte (også >1023) undtaget
21, 25, 53 og 80) er lukkede - kan det passe?

Er der ellers nogen ulemper, man skal tage med i overvejelserne?

--
Jesper Holm Olsen, Department of Computer Science and Department of
Film and Media studies, University of Copenhagen