Løjerligt iTunes-fænomen
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 05-10-02 09:41

Altså: Jeg er inde i iTunes Preferences (OS X) for at ændre bit-rate for
import og ser tilfældigvis, at man kan få programmet til at tilføje
nummerering til arkivnavnene.

Fint, det vil jeg egentlig gerne, tænker jeg og sætter flueben dér. Så
kom et af de øjeblikke, hvor jeg blev rigtig glad for at være
mac-bruger. Computeren spørger om jeg vil tilføje nummerering til alle
sange i mit iTunes-katalog. Jeps! Gennemtænkt og dejligt!

Okay, men nu kommer det underlige. Der er sådan en status-bar, hvor man
kan se alle navnene på alle de arkiver, der bliver behandlet. Det går
relativt langsomt, måske to-tre i sekundet. Jeg prøver så at trykke på
iTunes-hovedvinduet, men det kan ikke lade sig gøre, da denne proces
åbenbart optager hele programmet. Jeg hører altså mit lille "tink" og
ser, at mens jeg holder tasten nede, bliver arkivnavnene behandlet meget
hurtigere. Umiddelbart vil jeg gætte på, at computeren nu behandler
15-20 sange i sekundet. Ret pudsigt.

Og hvordan kan det nu være? Er det fordi, at når man holder museknappen
nede, så får det aktive program mere processortid? Og er det sådan med
alle programmer - altså man på en eller anden måde kan tune dem ved at
aktivere dem med musen?

Underfundige hilsner,
Mikkel

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 11:22

mpagh@imv.au.dk (Mikkel Pagh) writes:

> ser, at mens jeg holder tasten nede, bliver arkivnavnene behandlet meget
> hurtigere. Umiddelbart vil jeg gætte på, at computeren nu behandler
> 15-20 sange i sekundet. Ret pudsigt.

Jeg tror at det der varierer er ikke hvor hurtigt iTunes behandler,
men hvor tit den besked du ser, opdateres.

> [...]
> nede, så får det aktive program mere processortid? Og er det sådan med
> alle programmer - altså man på en eller anden måde kan tune dem ved at

Nøp. Skærmopdatering er generelt noget der tager tid.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn