Søger musik à la Tortoise....
Fra : Franner

Dato : 24-02-01 20:54

Hej,

har for nylig opdaget gruppen "Tortoise" og deres albun TNT. Genren, som
jeg ikke rigtigt har stiftet bekendtskab med før, kunne jeg godt tænke
mig at lære lidt mere at kende. Derfor:

Er der nogen, der kan anbefale andre bands à la Tortoise? Og hvad ville
man i øvrigt kalde deres genre?

/Steen

Fra : Peter G.

Dato : 25-02-01 15:21

"Franner" <steenf@hco.kollegienet.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Er der nogen, der kan anbefale andre bands à la Tortoise? Og hvad ville
> man i øvrigt kalde deres genre?
>
> /Steen

Allmusic har hjælpen
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=B6drljj9orz1l~C

Hvis du bor i Kbh's området vil jeg anbefale dig at tage en snak med
ekspedienterne i rock-afdelingen i butikken "Baden-Baden" inde i
pisserende-kvarteret. Det er vist den butik der er mest specialiceret i den
slags musik.
--
M.v.h. Peter
99 percent of lawyers give the rest a bad name

Fra : Aron

Dato : 26-02-01 01:11

> Er der nogen, der kan anbefale andre bands à la Tortoise? Og hvad ville
> man i øvrigt kalde deres genre?

"Monolog", der i øvrigt er dansk, har netop lavet en plade der hedder
"Mumbler". Det er sådan noget jazzet electronica...
Her er en anmeldelse fra Gaffa:
http://media.gaffa.dk/ny_arkiv/arkiv_hitlist.lasso?-database=gaffa_artikel.f
p3&-layout=web&-response=arkiv_display.lasso&-recID=36794&-search

-
Aron

Fra : Aron

Dato : 26-02-01 02:21

Tja, de to linier hænger altså sammen, men de bliver delt automatisk...

Fra : dennis norgaard

Dato : 27-02-01 03:09

On Sat, 24 Feb 2001 20:53:47 +0100, Franner
> [...]

>mig at lære lidt mere at kende. Derfor:
>
>Er der nogen, der kan anbefale andre bands à la Tortoise? Og hvad ville

Tortoise har netop udgivet et nyt album 'Standards' på Warp, som i
øvrigt også huser bands som Stereolab og Broadcast. Stilen hos disse
to bands minder om Tortoises (dog er de lidt mere
retro-rock/post-rock-agtige med megen vokal), og begge bands kan varmt
anbefales. I samme genre kan følgende bands nævnes (og anbefales):

- Do make say think
- Limp
- To Rococo rot
- Tarwater

Jeg var heldig at opleve de fire sidstenævnte bands live sidste år, og
jeg kan anbefale andre at tage til koncert med disse. Især var en
koncert på det lokale spillested (1000fryd) med både Limb (som i
øvrigt er fra Danmark) og Do make say think en _virkelig_ god
oplevelse.

mvh
Dennis

Fra : Ulrik Loye

Dato : 04-03-01 02:34

ud over de grupper Dennis nævner kan jeg liste flg. grupper jeg mener
genremæssigt beslægter sig med Tortoise:

Boards of Canada
Bowery Electric
Broardcast
Calexico
Flanger
Foehn
Kreidler
Larmousse
Microstoria
Mouse on Mars
Oval
Pole
Reverse Commuter
Salaryman
Schneider TM
Third Eye Foundation
Two Lone Swordsmen
Velma
Virgin-Whore Complex
Yo La Tengo

Genrebetegnelsen for alle de ovenstående ville jeg kalde Lo-Fi. Jeg erkender
at mange af grupperne er post-rock bands, men jeg mener samtidig at flere af
specielt de tyske og amerikanske grupper arrangerer deres numre med
inspiration fra primært den elektroniske genre - denne type musik kaldes
ofte også Kraut Rock.

u-

Fra : Franner

Dato : 04-03-01 13:52

Hej Peter, Aron, Dennis, Thomas og Ulrik,

tak for jeres meget fornemme svar - måske vi ses til koncerten d. 19.4?

/Franner

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 04-03-01 21:34

"Ulrik Loye" <loye@hotmail.com> writes:

> Kreidler

Damn! Dem tænkte jeg ikke på. Ja de minder en del om Tortoise. Kan
varmt anbefales. Jeg har desværre kun en plade med dem, nemlig
"Appearance and The Park" som er meget Tortoise-agtig.

Desuden vil jeg også anbefale en anden god CD:

To Rococo Rot "Amateur View"

(Kreidlers bassist spiller forøvrigt også i dette band).

Fra : Arvid Gregersen

Dato : 08-03-01 22:18

Men ak!!!

hvad med

godspeed you black emperor
sigur ros
Labradford
pan american
for carnation

og et par elektroniske:

peace orchestra
tosca

John Mcentire har desuden også haft fingerene i reach the rock soundtracket
som er udemærket.

Arvid

Ulrik Loye <loye@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zYgo6.22189$dD.773279@twister.sunsite.dk...

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-03-01 22:01

Franner <steenf@hco.kollegienet.dk> writes:

> Er der nogen, der kan anbefale andre bands à la Tortoise? Og hvad ville
> man i øvrigt kalde deres genre?

Du har fået svar på dine spørgsmål, men her er lidt koncertdatoer for
Tortoise:

15.4 Voxhall, Århus
19.4 Loppen, Kbh.