Deprimerende artikler om Apples fremtid.
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-02 19:39

Via TidBITS Talk blev jeg opmærksom på en hjemmeside lavet af Steven den
Beste. Han skriver åbenbart om løst og fast, og det lader til, at han
skriver både indsigtsfuldt og underholdende. Han skriver bl.a. en del om
Apple. Hans udgangspunkt er lidt pc-agtigt, idet han kun regner design
for at være indpakning og hastigheden for at være den vigtigste faktor
ved en computer. Desværre er han ret god til at underbygge sine
påstande, og det er lidt deprimerende at læse, at han forudser, at Apple
er kommet ind i en ond cirkel, hvilket især skyldes, at Motorola ikke
kan levere hurtigere chips:

<http://denbeste.nu/cd_log_entries/2002/01/fog0000000122.shtml>

Han forklarer også, hvorfor de nye G4'ere er, som de er. Igen fordi
Motorola ikke kan levere hurtigere chips:

<http://denbeste.nu/cd_log_entries/2002/08/Anunbelievablekludge.shtml>

I kan selv søge efter flere relevante artikler på hans side. Desværre
tyder alt på, at han har ret i, at Motorola ikke er interesseret i at
udvikle videre på G4. Dermed er Apple trængt op i en krog. Uden
processer, ingen computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Tommy Bernholm

Dato : 04-10-02 20:15

On 04/10/02 20:39, in article 1fjjknc.fial9myldj4N%henrik@muenster.dk,
"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote:

> [...]
> tyder alt på, at han har ret i, at Motorola ikke er interesseret i at
> udvikle videre på G4. Dermed er Apple trængt op i en krog. Uden

Hej Henrik

Ja, lad os håbe at Apple enten vælger at bruge IBM´s nye powerproc. Eller
skifter helt til intel/AMD, omend jeg ville foretrække det første.

Mon ikke også at det med hastigheden bliver bedre med mere optimering af OS
X og applikationerne ?

MVH

Tommy Bernholm

bernholm@mac.com

Fra : Tom

Dato : 04-10-02 20:54

Det ser ud til at vi - os Mac brugere - er nødt til at vente på G5..
Der uanset hvad bliver knald eller fald, i den forstand at flere og flere
brugere og potentielle købere falder fra .. Lige om lidt når Clock
frekvensen ( hvem siger den betyder noget som helst !?) bliver 1:3 (4).. Til
Intel/AMDs fordel !?
Tom

Uanset hvad, så forstår jeg bedre hvorfor at min 2x500 maskine ganske enkelt
aldrig nogen sinde ser ( virker ) som om at den bruger den omkring 10.000
kroner dyre processor nummer 2.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 02:54

Tom <tom@mir.dk> writes:

> Uanset hvad, så forstår jeg bedre hvorfor at min 2x500 maskine ganske enkelt
> aldrig nogen sinde ser ( virker ) som om at den bruger den omkring 10.000
> kroner dyre processor nummer 2.

Bruger du OS X? Her skulle den gerne blive brugt helt uden dikkedarer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 05-10-02 00:20

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> wrote:

> Ja, lad os håbe at Apple enten vælger at bruge IBM´s nye powerproc. Eller
> skifter helt til intel/AMD, omend jeg ville foretrække det første.

Huha hvor skal man næsten starte med at rette? Så mange fejl, så lidt
plads! OK, lad os tage den værste og lade resten flyde.

Apple skifter IKKE til Intel. Intel kode er little-endian, Power PC kode
er big-endian.

Thus skal ALLE Cocoa programmer rekompileres. Det er let, men:

Alle Carbon programmer skal kodes op fra bunden. Adobe, Quark og Apple
til dels (Carbon programmer) skal skrive al kode på ny, for at få deres
mest populære programmer til at virke under et Intel baseret OS X.

Apple har OS X kørende på Intel proc, det er noget selv en idiot ved.
Men de har kun systemet kørende, ingen programmer. Fjolser der tror og
eller håber OS X nogen sinde kommer på en Intel processor er dummere end
en klat ler. Tænk jer om!

Tror i at Adobe ville sige "Fedt, det gør vi" hvis sjobs sagde "hey, vi
skifter lige arkitektur, så i vil godt lige kode Photoshop om ikke? I
skal bare ind hver gang i laver et kald og "endian" det og kode det hele
om. Nej vel? Stupido!

Selv i Mac kredse er det tilladt at tænke selv.

Mojn, Thomas

--
Ahh ja Thomas - Chattens ukronede stodderkonge -
Jeg har egentlig også savnet dig din lallende nar

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-10-02 15:19

In article <1fjk1us.19suxxygda3x4N%engineering@boelskifte.dk>, Thomas
Boelskifte (engineering@boelskifte.dk) wrote:
> Huha hvor skal man næsten starte med at rette? Så mange fejl, så lidt
> plads! OK, lad os tage den værste og lade resten flyde.

Ja, det er jo det. Dit indlæg virker meget aggressivt, hvilket jeg ikke
mener, at der er nogen grund til. Tommy Bernholm deler åbenbart ikke din
fremtidsvision, for det er hvad det kommer ned til, gætteri.

> Apple skifter IKKE til Intel. Intel kode er little-endian, Power PC kode
> er big-endian.

Jeps, det ville i et vist omfang være et problem, specielt for gamle
programmer som måske ikke altid er lige fine i kanten. Mac OS 9- ville være
et godt eksempel.

> Alle Carbon programmer skal kodes op fra bunden. Adobe, Quark og Apple
> til dels (Carbon programmer) skal skrive al kode på ny, for at få deres
> mest populære programmer til at virke under et Intel baseret OS X.

Der tager du så fejl, Adobe, Quark og Macromedia har alle deres
topprodukter kørende på x86 hardware, hvilket kunne danne et godt fundament
for en Mac OS port på samme hardware. I længden ville det tvætimod hjælpe
3. parts udviklerne, men initielt ville der være et hul.

Apple har tilgengæld et problem, men det er hovedsageligt med selv OS'et,
men kernen er allerede fint flyvende på x86 hardware, og resten så som i*
programmerne vil nok ikke skabe de helt store problemer.

> [...]
> Men de har kun systemet kørende, ingen programmer. Fjolser der tror og
> eller håber OS X nogen sinde kommer på en Intel processor er dummere end

Selvhenter.

> [...]
> skifter lige arkitektur, så i vil godt lige kode Photoshop om ikke? I
> skal bare ind hver gang i laver et kald og "endian" det og kode det hele

Nej, de ville givetvis ikke hoppe jublende rundt, hvis de fik serveret
oplysningen på et af Jobs' sceneshows, de ville nok blive rasende. Derfor
ville det være tid for Apple (og ikke mindst blæsebælgen Jobs) til at
samarbejde, oplyse og hjælpe de virksomheder der gør dem i stand til at
overleve. Meget af arbejdet skulle foregå med åbne døre, måske endda (gylp)
ved at der blev meldt rent ud: "Vi har valgt en forkert strategi, nu vil vi
have situationen på rette køl igen, her er hvordan vi vil gøre det".

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-10-02 16:08

On Sat, 5 Oct 2002 16:18:48 +0200, Jan Jonasen wrote
(in message <MPG.1809133346215667989769@news.stofanet.dk>):

> blæsebælgen Jobs

????

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark http://home.blangstrup.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-10-02 16:16

In article <MPG.1809133346215667989769@news.stofanet.dk>, Jan Jonasen wrote:

> [...]
> men kernen er allerede fint flyvende på x86 hardware, og resten så som i*
> programmerne vil nok ikke skabe de helt store problemer.

Problemet er, at Carbon programmer kræver adgang til MacOS 9 toolbox'en,
og denne kører så vidt jeg ved ikke på Intel hardware. Da jeg havde
smidt en beta på en PC, så var det grafiske interface langt fra hvad det
er i dag. Dette dog nok løst. Men der er stadig problet med at få hele
den gamle toolbox til at køre.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-10-02 16:59

In article <slrnapu0gt.d9.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H.
Pedersen (povlhp@povl-h-pedersens-computer.local) wrote:
> [...]
> smidt en beta på en PC, så var det grafiske interface langt fra hvad det
> er i dag. Dette dog nok løst. Men der er stadig problet med at få hele

Langt de fleste Carbon programmer skulle nok have sparket. Jeg siger
bestemt ikke at det er en let sag, som kan udføres på et par måneder, men
over et langt stykke tid.

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-10-02 18:21

On Sat, 5 Oct 2002 17:58:40 +0200, Jan Jonasen wrote
(in message <MPG.18092a9f9ee5380298976a@news.stofanet.dk>):

> Langt de fleste Carbon programmer skulle nok have sparket. Jeg siger
> bestemt ikke at det er en let sag, som kan udføres på et par måneder, men
> over et langt stykke tid.

Hvorfor spiser du ikke noget mere youghurt?

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-10-02 18:24

On Sat, 5 Oct 2002 19:21:12 +0200, David Blangstrup wrote
(in message <0001HW.B9C4EC28001400B1F0284600@news.cybercity.dk>):

yoghurt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-10-02 16:30

Hej Jan

Jan Jonasen wrote:

> Jeps, det ville i et vist omfang være et problem, specielt for gamle
> programmer som måske ikke altid er lige fine i kanten. Mac OS 9- ville være
> et godt eksempel.

Det er egentlig lidt underligt, at både du og andre skifter 180 grader mht.
jeres indstilling til OS 9.x. Da den kom frem roste I den til skyerne, - og
nu? - Så er der ikke det dårlige I ikke kan finde på at sige om den. - Rent
vendekåberi!

> [...]
> for en Mac OS port på samme hardware. I længden ville det tvætimod hjælpe
> 3. parts udviklerne, men initielt ville der være et hul.

Det er ikke korrekt Jan! Macromedia og Adobe har altid først udviklet til Mac
OS på Mac hardware, og først senere porteret til x86 og AMD. Du burde læse
deres historie, før du kommer med sådanne udsagn.

> Apple har tilgengæld et problem, men det er hovedsageligt med selv OS'et,
> men kernen er allerede fint flyvende på x86 hardware, og resten så som i*
> programmerne vil nok ikke skabe de helt store problemer.

Øh?????? - Den må du forklare lidt nærmere... Det er jo netop kernen i OS X,
der er problemet på PC hardwaren og ikke det udenom liggende 'fyld'. Du
glemmer i øvrigt også, at Apple i sin tid havde Mac OS 8.1 kørende på Pentium
og Pentium Pro i det samarbejde med Olivetti, som så brat blev afsluttet, da
Olivettis hardware ikke kunne holde til noget som helst. (i øvrigt heller ikke
med Windows). Og at Apple af samme grund fratog / tilbegekøbte Olivettis ret
til at bruge Mac OS.

> Selvhenter.

Ikke forstået?

Og i øvrigt _har_ Apple IKKE OS X kørende endnu på P'C hardware. Der er en
gruppe af frie programmører, der forsøger at få X-kernen til at køre på Wintel
hardware, men det er endnu ikke lykkedes for dem at få det til at virke
stabilt, hverken med cocoa eller carbon. Men det fungerer til en vis grad med
Darwin.

I øvrigt, så er jeg ikke utilbøjelig til at tro, at man åbner op for
'mølposen' igen, - og ja, jeg véd godt, at det er som at sætte en rød klud for
en flok gale tyre, - men jeg tror faktisk, at man igen vil begynde at kigge
seriøst på Rhapsody. Jeg véd også, at der er en gruppe Rhapsody-fanatikere,
der aldrig har givet op, og at de er så langt nu, at de har bootet en
X.1-kerne sammen med Rhapsody på en AMD K6-X/IV processor....

Så lad os vente og se. Det sidste ord er endnu ikke sagt i den sag.

Og til det oprindelige indlæg fra Henrik vil jeg blot sige, at det ikke er
nyt, at "The Beast" er ude med riven, når det gælder Apple. Det har han været
så tit, at der nok ikke rigtig er nogen, der tager ham alvorlig længere. Han
dømte også Apple for både død og begravet, da rygterne om iMac'en kom, - at
det "var deres sidste chance for at overleve med en forældet teknologi". Og nå
ja, da System 7.5 kom forsøgte han også at hævde, at det var en "druknendes
sidste redningsplanke". Og ser man på de forskellige computerfirmaers
overlevelse, så er Apple jo den, der har klaret sig bedst i det seneste års
kriser.

mvh. Erik Richard

Fra : Jan Jonasen

Dato : 05-10-02 17:25

In article <3D9F0555.C85B399A@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> Det er egentlig lidt underligt, at b=E5de du og andre skifter 180 grader =
> mht.
> jeres indstilling til OS 9.x. Da den kom frem roste I den til skyerne, - =
> og
> nu? - S=E5 er der ikke det d=E5rlige I ikke kan finde p=E5 at sige om den=
> =2E - Rent
> vendek=E5beri!

Find et indlæg hvor jeg har rost OS 9 "til skyerne". Find derefter et hvor
jeg roser OS 10 derop. Nu føler du dig igen forfulgt, og kan ikke overskue,
hvem der skriver hvad.

> Det er ikke korrekt Jan! Macromedia og Adobe har altid f=F8rst udviklet t=
> il Mac
> OS p=E5 Mac hardware, og f=F8rst senere porteret til x86 og AMD. Du burde=
> l=E6se
> deres historie, f=F8r du kommer med s=E5danne udsagn.

Og hvad så? Pointen er at de allerede har x86 basis til deres programmer,
hvad der kom og kommer først i nye udgaver er bedøvende ligemeget.

> [...]
> n i OS X,
> der er problemet p=E5 PC hardwaren og ikke det udenom liggende 'fyld'. Du=
>
> glemmer i =F8vrigt ogs=E5, at Apple i sin tid havde Mac OS 8.1 k=F8rende =
> p=E5 Pentium
> og Pentium Pro i det samarbejde med Olivetti, som s=E5 brat blev afslutte=
> t, da
> Olivettis hardware ikke kunne holde til noget som helst. (i =F8vrigt hell=
> er ikke
> med Windows). Og at Apple af samme grund fratog / tilbegek=F8bte Olivetti=

Udnyt dit skattede ADC medlemsskab, læs noget om hvad der foregår. Du kan
hente kildekoden til darwin her
<http://www.opensource.apple.com/projects/darwin/6.0/release.html>, og få
den til at køre på x86. Du forstå ikke hvad kernen er, ellers ville du ikke
skrive ovenstående. Aqua fladen køre ikke på x86 (officielt), men den
berømte mand bag Quake spillene portede XFree, så et UI fås der.
Olivetti historien skal du lige dokumentere.

> Ikke forst=E5et?

Ikke overraskende.

> Og i =F8vrigt _har_ Apple IKKE OS X k=F8rende endnu p=E5 P'C hardware. De=
> r er en
> gruppe af frie programm=F8rer, der fors=F8ger at f=E5 X-kernen til at k=F8=
> re p=E5 Wintel
> hardware, men det er endnu ikke lykkedes for dem at f=E5 det til at virke=
>
> stabilt, hverken med cocoa eller carbon. Men det fungerer til en vis grad=
> med
> Darwin.

Fremskaf lige kilden der fortæller, at de blot har prøvet med cocoa endsige
carbon programmer. Du taler om API'er og siden ingen af ovenstående er en
del af darwin projektet, så bliver det sgu nok lidt svært at få programmer
der benytter dem til blot at kompilere.
Hvem taler du iøvrigt om? Hvilke frie fugle hentyder du til? Resten
ignorere jeg, da du sikkert heller ikke har andet en påstanden der.

Vi står endnu engang i en situation, hvor du bliver afkrævet dokumentation,
hvis der er noget jeg mangler at dokumentere, så siger du bare til lille
ven.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 01:39

TJa.., Jan

Sålænge du ikke kan bruge et ordentlig sprog, så er der kun et ord, der dækker
her,- et godt gammelt tysk udtryk - Kvatz! - Og hvis du vil vide, hvad det
betyder på dansk, - så betyder det rent ud sagt, at du skal holde kæft, indtil
du kan bruge et ordentlig sprog!

Og se så for hulen at bruge et program, der kan læse dansk!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-02 01:59

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> vil vide, hvad det betyder på dansk, - så betyder det rent ud sagt,
> at du skal holde kæft, indtil du kan bruge et ordentlig sprog!

Hvorfor må han ikke, når du selv må?

> Og se så for hulen at bruge et program, der kan læse dansk!

Generer Quoted Printable også dig? Pudsigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-10-02 07:28

> [...]
> betyder på dansk, - så betyder det rent ud sagt, at du skal holde kæft, indtil

Meinst du vielleicht "quatsch"?
Nah ja, und deine Linien sind immer noch zu lang!
/Thomas
--
Reply to: thomash[at]skydebanen.net

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 14:35

Hej Thomas

Neh, ei meine deis we ei screbe. Kvatz, eis kvatz un do net versteh de Spreche...
Un were do de Sprache kenne, denn wiess do och we ei screbe.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 14:50

> Neh, ei meine deis we ei screbe. Kvatz, eis kvatz un do net versteh de
> Spreche... Un were do de Sprache kenne, denn wiess do och we ei screbe.

Sludder! Selv om man ikke kan hollandsk, kan man sagtens forstå det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 06-10-02 15:14

> Sludder! Selv om man ikke kan hollandsk, kan man sagtens forstå det.

Hollandsk er det ikke, men sikkert nærmere en slags frisisk-plattysk
lommedialekt. Der er i hvert fald ikke enighed i stavemåden af samme ord
indenfor de få linier

--
Venlig hilsen
Thomas Tvegaard

Fra : Thomas Hansen

Dato : 06-10-02 15:17

Hollandsk er det ihvertfald ikke - og selvom ERS oprindeligt kaldte det
tysk, så ligner det ikke moderne tysk retstavning...
/Thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 15:32

Hej Henrik

Du gik lige i med begge ben... - det er ikke hollandsk, men derimod
nordfrisisk, hvilket ligger ret tæt på både plattysk og de sydvestlige
sønderjyske dialekter. - Min morfars slægt kommer faktisk derude fra de
områder - ned mod det gamle Ditmarsken....

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 19:33

> [...]
> sønderjyske dialekter. - Min morfars slægt kommer faktisk derude fra de
> områder - ned mod det gamle Ditmarsken....

Nåååh. Min farmor og farfar var fra den østlige del af Sønderjylland.
Men min kone har en hollandsk kollega, og det ligner sådan noget, som
hun siger. Man kan nu også ofte læse hollandsk, selv om man ikke kan
sproget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Madsen

Dato : 06-10-02 20:30

> Hej Thomas > > Neh, ei meine deis we ei screbe. Kvatz, eis kvatz un do net
versteh de Spreche... > Un were do de Sprache kenne, denn wiess do och
we ei screbe. > > mvh. Erik Richard >

Ifølge min østrigsk fødte kæreste,
staves det quatsch, og det betyder vrøvl!!

Hvorfor skal jeg rewrappe tekst, hver gang jeg svarer på indlæg fra dig?

-- Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-02 20:46

In article <1fjni6s.vinoe213959uoN%permand@cool.dk>,
permand@cool.dk (Per Madsen) wrote:

> Ifølge min østrigsk fødte kæreste,
> staves det quatsch, og det betyder vrøvl!!

Det er sguda også et meget godt ord at skændes om.

En Pismo kører forresten OS X forbavsende godt.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Per Madsen

Dato : 06-10-02 20:51

> Det er sguda også et meget godt ord at skændes om.

Ja, det er meget meget vigtigt

--
Mvh Per Madsen
www.ecotox.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 21:31

> En Pismo kører forresten OS X forbavsende godt.

Ææævv, nu prøver han at dreje samtalen hen på computere igen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-10-02 21:37

In article <1fjnklc.p3ghkm1snku88N%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Ææævv, nu prøver han at dreje samtalen hen på computere igen.

Undskyld....

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Tom

Dato : 06-10-02 23:14

Nå men så vil jeg da også blande mig...
Jeg har en hvid cykel..( En mountainBike)

PS
Men der er en lille computer der hvor jeg læser hvor hurtigt jeg kører..

PPS
Jeg er ikke rigtigt klar over om det er en apple chips inde i..
Men det tror jeg altså ikke at der er ( selv om at den er pæn )
Tom

PPPS
Er der nogle seriøse!!!!! bud på hvad der kommer til at ske til januar...
Bliver det blot det sædvanlige .."Ju hu det går godt.." med endnu mere på X
i, lidt mere fart på.. Og så en bunke .... i og e programmer..
Jeg spørger naturligvis til om det kunne tænkes at der kom nogle hurtigere
G4 ere ??
Hvornår vil G5 komme ?

On 06/10/02 22:37, in article
newsspam4-6AA0AD.22370706102002@dtext.news.tele.dk, "Martin Edlich"

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 23:38

Tom <tom@mir.dk> wrote:

> [...]
> X i, lidt mere fart på.. Og så en bunke .... i og e programmer.. Jeg
> spørger naturligvis til om det kunne tænkes at der kom nogle hurtigere G4

Det er umuligt at sige. Hele diskussionen her drejer sig jo om, at Apple
ikke kan få hurtigere processorer. Der var da ikke noget, Apple hellere
ville, end at kunne tilbyde computere med både 2 og 3 GHz. Det kan de
bare ikke, for de processorer eksisterer ikke. Det er jo ikke Apples
skyld, at G5 ikke er kommet endnu.
Siden PowerPC kom i 1993, har Apple købt processorer hos både
IBM og Motorola. På et tidspunkt udviklede Motorola Altivec enheden. Det
er noget i stil med MMX på en Intel processor. Den blev sat på en G3, og
så var det en G4. Sådan i grove træk. IBM troede ikke på den og er
fortsat med G3. Apple hoppede med på idéen og begyndte at optimere Mac
OS til at udnytte Altivec.
Nu er problemet, at Motorola har store økonomiske problemer. Det
er enormt dyrt at udvikle og producere processorer. Apple er den eneste
computerproducent, der bruger PowerPC processorer. Det kan derfor ikke
betale sig for Motorola at udvikle processorer, når der kun er en enkelt
forholdsvis lille kunde. Motorola satser mere på embedded processors.
Det er processorer, der sidder i forskelligt elektronisk udstyr. De skal
være små og kun bruge lidt strøm. Apple har mere brug for hurtige
processorer, og skidt med strømforbruget. De har en ledning hen til
stikket på væggen.
Det er et faktum, at Motorola har været langsom til at udvikle
hurtigere processorer. Årsagen kan vi kun gætte på. Måske prøver de af
et ærligt hjerte, men er løbet ind i tekniske problemer. Måske har deres
økonomiske problemer og fyringer spændt ben for udviklingen, men der er
noget nyt om hjørnet. Måske har Motorola helt givet op, men har lovet at
hjælpe Apple, til de har fundet en anden processor.
IBM laver processorer til deres egne mainframes. Ligesom Apple
ønsker det, skal de være hurtige. Der er derfor rygter om, at Apple er
ved at skifte til en ny processor hos IBM. Den er bare ikke færdig
endnu. Derfor humper Apple afsted og lapper på det gamle ved at sætte to
processorer i G4 og den slags. Sådan ser det i hvert fald ud.
Personligt skal jeg snart have en bærbar. Jeg ville derfor også
gerne kende lidt til fremtidige modeller. Jeg vil egentlig gerne have en
lille iBook, men jeg ville gerne have lidt bedre grafik. Jeg venter
derfor og ser, om der ikke snart kommer en lille opgradering. Der har
været løse rygter om en 13" bredformat iBook. Det ville være lækkert.
Det ville også være lækkert med indbygget Bluetooth, hvis det er en vej,
Apple vil gå. Så jeg gemmer min tyve tønder land.
Hvorfor skriver jeg alt det her? Jeg skal jo arbejde for pokker.
Kan I så gå og lade mig få arbejdsro?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 07-10-02 01:49

Henrik Münster wrote:

> [...]
>ville, end at kunne tilbyde computere med både 2 og 3 GHz. Det kan de
>bare ikke, for de processorer eksisterer ikke. Det er jo ikke Apples

KLIP bla bla bla

> [...]
>Apple vil gå. Så jeg gemmer min tyve tønder land.
> Hvorfor skriver jeg alt det her? Jeg skal jo arbejde for pokker.

Hvad er det i vil ha'
Jeg investerede mine 20 tønderland i en G4 800 Mhz, da min gamle iMac G3
400 Mhz, jo ikke længere var tidssvarende.
Gu var den da så, da jeg ikke er grafiker, eller laver andet der kræver
multilioner af Mhz, så var det ikke nogen undskyldning for at skifte.
Hmmm men så er der kommet et nyt styresystem ( læs OS 10.2 ) det kan den
gamle ihvertefalde ikke køre, æææææ fejl igen heller ikke noget problem.
Så giver jeg bare hardwaren skylden, jo for jeg kunne jo godt sætte en
større HD. i den men så skulle den gamle jo ud og hvad med grafikkort aha.
Nu var jeg på sporet af det rigtige fandt G4 eren og købet var en
realitet. skulle jo også lige købe en skærm = yderlig et par tønderland.
Efter at have solgt det meste af min sparsome jord fra havde jeg jo
masser af tid til at lære min nye "ven" at kende.
DVD brænder jo jo og nyt OS der blev diskuteret flittigt i NG. man var
vel med på noderne.
Men hvad var nu det, jeg fik da ikke købt et grafikkort med 228 Mb RAM
tv ind / ud, eller en masse andet hårdt gejl. For jeg var jo ikke blevet
"profesionel" af at have en G4. Men jeg havde da fået lyden af blæser
tilbage, og nu fylder det hele jo ligesom lidt mere !!!!!

Jeg er selvfølgelig glad for min nye Mac, men den gamle virkede jo fint
og der var aldrig problemer med den. Den er nu solgt til en som forstår at
værdsætte det "simple" og som ikke nødvendig vis skal imponere sine
omgivelser med Mhz, men i stedet har en designer maskine der er knald
stabil.

Hvor mange private mennesker tror i, har brug for de vilde Mhz det være
sig på både Mac og PC siden. Der sider masser af farmilier i DK
der har købt en fuldstændig over dimensioneret maskine med både brænder,
20" skærm og multi Ghz prosesor, til lidt tekst behandling og Mail.
Hvis det gælder spil, så er de forskelige spille konsoller både Mac og
PC langt overlegne, i både grafik og hastighed. Disse kan i dag også
spille over nettet.

Så er der de få som lever af at kunne producere på en computer,
grafikere, DTP er osv. men hvorfor har de behov for flere Mhz. fordi de
kan få det.
Lidt lige som når hunde slikker sig i skridet, det gør de nemlig fordi
de kan nå. Hvis ingen havde maskiner over x antal HZ, så havde alle lige
vilkår. Og ingen havde behov for de nye vidundere. Ikke fordi jeg er
modstander af udvikling, men her er der tale om en udvikling der gavner
udviklerne, mere end forbrugerne. Nyt styresystem = penge i kassen for
udviklerne. Da mange, som undertegnede falder for fristelsen, selv om
der ikke var noget galt med det gamle. Da styresystem og maskiner er
komplimentær vare så sælges der også flere nye maskiner. ( og så er der
jo nogen der forældes ) ...................

Jeg ved faktisk ikke hvor jeg vil hen med dette, men jeg er nu den
lykkelige ejer af en Mac med masser af hz og DVD brænder en HD så stor
at jeg tror jeg bliver nød til at købe et digitalt video kamera for at
fylde den op. Og så har jeg foresten også en hurtig inderned forbindelse
så jeg kan læse jeres indlæg meget hurtigere. Samt hente en masse
software som jeg så siden kan kyle ud efter at de 30 dages trial er
udløbet, da jeg ikke har brugt det andet den ene gang efter at jeg
hentede det.

Så hold skruen i vandet og tungen lige i munden, mens i venter på de nye
G5-6-7 stykker uanset hvem der skal levere dem. Og OS 11-12-13 puma,
tiger, panther eller hvad de nu kommer til at hede.

Mvh.

Henrik Lindskou

Ps. det er vist lykkedes mig at undgå bil anologien

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-02 09:04

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> writes:

> lykkelige ejer af en Mac med masser af hz og DVD brænder en HD så stor
> at jeg tror jeg bliver nød til at købe et digitalt video kamera for at
> fylde den op. Og så har jeg foresten også en hurtig inderned

Jeg havde engang en PC med 200 Mb harddisk hvor der var plads til _TO_
operativsystemer. Det var fint.

Så kom der større harddiske - så kom MP3.

Så kom der enorme harddiske - så kom der DivX af egne DVD film.

Naturen afskyr tom harddiskplads - bare vent og se :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-02 11:49

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> der har købt en fuldstændig over dimensioneret maskine med både brænder,
> 20" skærm og multi Ghz prosesor, til lidt tekst behandling og Mail.

Problemet er, at kravene stiger og stiger. Som Thorbjørn Ravn Andersen
siger om harddiske: Først var det tekst, så kom MP3, så kom digitale
billeder og nu digital video. Vil man følge med på disse områder, så
kræver det en større og større harddisk. Computeren skal også være
hurtigere. Min gamle iMac er ikke meget værd, hvis jeg vil se billeder i
iPhoto. Det går meget langsomt. Jeg er sikker på, at digital video er
helt umulig at se på den.
Kravene stiger også alle andre steder: Hjemmesider, styresystem,
programmer kræver mere og mere computerkraft. Så sidder man isoleret med
sin computer og bruger den som skrivemaskine, så kan den holde i årevis.
Er man på nettet, vil man følge med udviklingen og vil man have nye
versioner af programmer og OS, så får ens computer sværere og sværere
ved at klare det. Sådan er det gået hidtil, og sådan vil det sikkert
fortsætte. Så når man skal have en ny computer, gælder det om at få den
hurtigste, man har råd til. Så holder den nemlig længere.
Ja, selv hvis du ikke er så avanceret, at du bruger digital det
ene og det andet, så bliver computeren forældet. Lad os sige, at du er
betaget af det nye Mac OS X og gerne vil have det. Så nytter det ikke,
at du sidder og hakker i det med en gammel PowerMac 7200/90. Så må du
have en ny Mac. Det er surt, men computere bliver hurtigt forældede.

> [...]
> tiger, panther eller hvad de nu kommer til at hede.
>
> Ps. det er vist lykkedes mig at undgå bil anologien

Nixen! Vi har gennemskuet dig. Opel laver en Puma, for ikke mange år
siden var der et engelsk bilmærke ved navn Panther, og da jeg var barn,
skulle man komme en tiger i tanken.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-02 08:51

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvorfor skriver jeg alt det her? Jeg skal jo arbejde for pokker.
> Kan I så gå og lade mig få arbejdsro?

Hvis du nu gjorde som jeg foreslog for længe siden, og åbnede en
Mac-del af din brevkasse, var det lige pludselig arbejde!

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-02 11:38

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvis du nu gjorde som jeg foreslog for længe siden, og åbnede en
> Mac-del af din brevkasse, var det lige pludselig arbejde!

Det lyder spændende. Helt tilfældigt bruger de Mac på mit arbejde.
Ellers ville jeg jo ikke arbejde der Jeg er bare bange for, at det
ikke er den store entusiasme, der præger dem. For dem er computeren bare
et redskab. Underligt, ikke? De hverken bukker eller går baglæns ud af
rummet, når de forlader deres Mac.
Jeg kender flere, der har det sådan. De er faktisk ligeglade
med, om de arbejder med en Mac eller en pc. Jeg kan da også godt
forestille mig, at hvis man bare arbejder i et par programmer og slet
ikke skal vedligeholde eller installere noget på computeren, så mærker
man ikke den store forskel.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jan Jonasen

Dato : 06-10-02 16:16

In article <3D9F8601.3EB51807@mail1.stofanet.dk>, Erik Richard =?iso-8859-
1?Q?S=F8rensen?= (kml.ers@mail1.stofanet.dk) wrote:
> TJa.., Jan
>
> S=E5l=E6nge du ikke kan bruge et ordentlig sprog, s=E5 er der kun et ord,=
> der d=E6kker
> her,- et godt gammelt tysk udtryk - Kvatz! - Og hvis du vil vide, hvad de=
> betyder p=E5 dansk, - s=E5 betyder det rent ud sagt, at du skal holde k=E6=
> ft, indtil
> du kan bruge et ordentlig sprog!
>
> Og se s=E5 for hulen at bruge et program, der kan l=E6se dansk!

Din argumentation fungere sædvanen tro fantastisk. Programmet fungere fint,
det er dig selv, som ikke vil overholde almindelig nettikette, slå QP fra.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-02 17:27

> [...]
> nyt, at "The Beast" er ude med riven, når det gælder Apple. Det har han
> været så tit, at der nok ikke rigtig er nogen, der tager ham alvorlig

Jeg var aldrig stødt på ham før, men han er åbenbart en gammel kending.
Umiddelbart virker han fornuftig og velformuleret, og han argumenterer
godt for sine synspunkter. På mig virkede det ikke som om, han ikke kan
lide Apple. Det virkede mere som om, han var bekymret på Apples vegne.
Men det er måske bare hans stil. Jeg har jo bare læst en lille smule af
det, han har skrevet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 01:59

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> Jeg var aldrig stødt på ham før, men han er åbenbart en gammel kending.

Ork ja, jeg har læst nogle af hans artikler i både New York Times, New York
Herald Tribune, San Francisco Herald og andre blade.... - samt selvfølgelig
også på nettet.

> Umiddelbart virker han fornuftig og velformuleret, og han argumenterer
> godt for sine synspunkter.

Det er rigtig, han er ualmindelig velformulerende. I en udsendelse på CNN
(eller SkyNews) var han for et par år siden inde som 'ekspert' på
computerområdet i en 'samtale' omkring Intels problemer med deres Pentium III
processor, - og mig bekendt er vel nok netop PIII processoren den eneste af
Intels processorer, hvor der stort set ingen problemer har været... Her var
han lige så 'bekymret' for, om nu Intel i det hele taget ville overleve
'krisen'.

> På mig virkede det ikke som om, han ikke kan lide Apple. Det
> virkede mere som om, han var bekymret på Apples vegne.
> Men det er måske bare hans stil. Jeg har jo bare læst en lille
> smule af det, han har skrevet.

Helt klart. Han er 'bekymret' på alles vegne. Han er dæmagog, så det basker til
noget! Kan han se sit snit til at nedsable et produkt, et firma, en producent,
- så gør han det på en ualmindelig 'pæn' måde, men han efterlader altid det
indtryk, at han er med netop det firma, han nedsabler. Det eneste sted, hvor
jeg har læst nogen af hans anmeldelser, hvor han absolut ikke lægger fingrene
imellem, er på ZDNet, og dér har det stort set altid været Apple og Apple
produkter, det er gået ud over.

Han kaldte fx. iMac'en for "The lousiest computer, I ever have seen", - "That
plastic case called a computer...", - "The dead-end-Mac..." og andre lignende
lidet flatterende udtryk.

Den eneste gang, hvor jeg har været helt enig med ham, var, da han gav udtryk
for i forbindelse med G4'eren, - at Apple skulle se at få sat BUS-hastigheden
op, så ville de være 'med igen'. Det er også den eneste rigtig positive
udtalelse, jeg nogen sinde har set, at han er kommet med omkring Apple.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 22:00

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Øh?????? - Den må du forklare lidt nærmere... Det er jo netop kernen i OS X,
> der er problemet på PC hardwaren og ikke det udenom liggende 'fyld'. Du

Ævl. Darwin kører fint på PC, omend den nyeste ikke er klar
endnu. Darwin 1.4 kan hentes fra
http://www.opensource.apple.com/projects/darwin/1.4/release.html som ISO-billede.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-10-02 22:16

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Øh?????? - Den må du forklare lidt nærmere... Det er jo netop kernen i OS X,
> der er problemet på PC hardwaren og ikke det udenom liggende 'fyld'.

Vrøvl. Kernen i OS forstand (Darwin/XNU) kører alleredet. Det er det
omliggende "fyld" i form af Aqua og alt det andet der gør Mac OS X
til Mac OS X der mangler.

> [...]
> med Windows). Og at Apple af samme grund fratog / tilbegekøbte Olivettis ret

Tænker du på projekt Star Trek? Det car

> [...]
> stabilt, hverken med cocoa eller carbon. Men det fungerer til en vis grad med

http://www.eweek.com/article2/0,3959,496270,00.asp

Taget fra slashdot.org:
As for the evidence - it you do a "strings /Applications /DVD Player.app /Contents /Frameworks /DVDPlayback.framework /Versions /A /DVDPlayback | less "

Now, search for "Debug", and look at the three next lines:

DisablePIIISupport
DisableATHLONSupport
DisablePIVSupport

Now why would Apple's DVD Player have code concerning itself with
PIII's, P4's and Athlons if they didn't have a version which ran on
those chips???

Et lige så løst bevis som dit "modbevis".

> [...]
> der aldrig har givet op, og at de er så langt nu, at de har bootet en
> X.1-kerne sammen med Rhapsody på en AMD K6-X/IV processor....

Det må du lige uddybe. Jeg kender kun til GNUStep og så
http://toastytech.com/guis/rhap.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 05-10-02 22:17

> [...]

> med Windows). Og at Apple af samme grund fratog / tilbegekøbte Olivettis ret

Tænker du på projekt Star Trek? Det var system 7.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 02:34

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Vrøvl. Kernen i OS forstand (Darwin/XNU) kører alleredet. Det er det
> omliggende "fyld" i form af Aqua og alt det andet der gør Mac OS X
> til Mac OS X der mangler.

Hm... Hvorfor kan man så ikke umiddelbart bruge dele fra Darwin sammen med OS X, - hvis det skulle være samme 'kerne'.

Jeg har en fuld version af Darwin liggende, men har ikke turdet installere den, fordi der udtrykkelig står, den vil konflikte med en evt. OS X. Det, jeg
ville opnå, var at have X.0 på partition 1 og Darwin på partition 1 på disk 2, men det kunne altså ikke lade sig gøre, så jeg undlod dengang begge
installationer.

> Tænker du på projekt Star Trek? Det var system 7.

Jeg kan ikke huske, hvad de kaldte det, og det er da rigtig, det begyndte med System 7.5. Jeg havde rent faktisk bestilt en maskine med den dengang 'meget
hurtige Pentium Pro 133mhz' processor, men levering blev udskudt gang på gang pga. problemer med Olivettis hardware. - Istedet endte det med, at jeg købte
en PM 7200/90, - virkelig en slider, der bare tygger sig afsted, - og det gør den skam stadig.

> [...]
> PIII's, P4's and Athlons if they didn't have a version which ran on
> those chips???
>
> Et lige så løst bevis som dit "modbevis".

Tja, jeg sætter nu ikke mit op som et 'bevis', men det er da tankevækkende, det du skriver og citerer. - Blot en tanke.... - Skyldes det monstro, at Apples
'aftale' med Microsoft nu er ved at være udløbet, og iflg. alle de artikler, jeg har læst, - ikke vil blive fornyet? - Det ville ikke undre mig spor, hvis
vi i løbet af 1-2 år ser at OS X kører på PC hardware.... - Og så bliver der krig!

Jeg har allerede mødt en hel del Win-brugere, der har udtrykt ønske om, at '...bare vi dog kunne bruge det nye system fra Macintosseren...'.

> Det må du lige uddybe. Jeg kender kun til GNUStep og så
> http://toastytech.com/guis/rhap.html

Det var faktisk noget, jeg kom til at snakke med én om ved et busstoppested. Han var dybt fascineret af OS X, og det, den kunne, - og ikke mindst, - hvad
den vil komme til at kunne i fremtiden. Han nåede at fortælle, at han var Unix programmør, inden bussen kom.... - Tja, og så er det blot en fornemmelse,
jeg selv har.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 09:42

> [...]
>
> Jeg har allerede mødt en hel del Win-brugere, der har udtrykt ønske om, at
> '...bare vi dog kunne bruge det nye system fra Macintosseren...'.

Efter hvad jeg har hørt, og her er jo tale om rent gætteri, så bliver
det nok ikke tilfældet. Apple mangler en hurtigere processor, men Apple
er også nødt til at tjene penge på at sælge hardware. Det mest
sandsynlige vil derfor være, at hvis Apple går over til at bruge en
pc-processor, så vil de stadig have deres eget bundkort med et specielt
chip-set. Jeg har godt nok ikke meget forstand på den slags, men det er
jo ikke bare processoren, der har noget at sige. Så selv om Apple
skifter til Intel eller AMD processorer, så er det ikke det samme som,
at man bare kan installere OS X på enhver pc.

> [...]
> fortælle, at han var Unix programmør, inden bussen kom.... - Tja, og så er

Hvordan vidste han, at det var noget, du interesserer dig for? Har du en
Apple-tatovering?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-02 09:58

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> chip-set. Jeg har godt nok ikke meget forstand på den slags, men det er
> jo ikke bare processoren, der har noget at sige. Så selv om Apple

En bilanalogi (det er så populært på Usenet).

Kan vi ikke bare skifte til venstrekørsel, ligesom de har i England?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 14:46

Hej Henrik

Du kender formentlig den her med, at man står og venter på bussen sammen med de
samme mennesker gang på gang, og så en dag falder man i snak. - Han bor skråt
overfor i en anden gade, men bruger samme stoppested, og det har han gjort i
mange år...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-10-02 10:25

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> Hm... Hvorfor kan man så ikke umiddelbart bruge dele fra Darwin
> sammen med OS X, - hvis det skulle være samme 'kerne'.

Fordi Darwin er open source og dermed ikke kan indeholde den kode som
Apple ikke har licens til at frigive. Herunder diverse drivere.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-10-02 12:44

Sådan noget skriver voksne mennesker:

> [...]
> betyder på dansk, - så betyder det rent ud sagt, at du skal holde kæft, indtil

Jeg håber ikke I vil vende al vreden mod mig nu, men skal vi ikke bare være
venlige overfor hinanden?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-10-02 15:13

Hej Henning

Det har jeg forsøgt så tit, men når man så stort set, hver eneste gang, man skriver
noget, der ikke harmonerer med 'opfattelsen på bjerget' og får smidt diverse
udtalelser i hovedet, så reagerer jeg i det mindste.

Og så blot lige en enkelt kommentar. Steven den Beste er særdeles velkendt for sin
dæmagogi inden for computerverdenen. Det er ikke bare noget, jeg siger, men det er
velkendt for andre også. Jeg sad egentlig og prøvede at finde en tilsvarende person
herhjemme, som jeg kunne sammenligne ham med i hans måde og metode at behandle
emnerne på. Den, jeg kom til at tænke på, kommer nærmest, er Mogens Glistrup i sine
velmagtsdage, når han kom med sine udgydelser, - at alt tilsyneladende så så rigtig
og gennemførlig ud, men når det så kommer til stykket, så er det blot og bart
luftkasteller.

Og ærlig talt, så forstår jeg heller ikke, hvorfor andre - mig selv inklusive -
ikke må have en anden mening end 'bjergets'....

mvh. Erik Richard

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 06-10-02 17:32

> noget, der ikke harmonerer med 'opfattelsen på bjerget' og får smidt diverse
> udtalelser i hovedet, så reagerer jeg i det mindste.
Jo det er klart. Men - man kan forsvare sig selv og sin mening - og man kan
angribe og argumentere mod en andens mening. Øhh - det gøres ikke ved at
sige "... at du skal holde kæft, indtil du kan bruge et ordentlig sprog!"
For så angriber man personen. Det jeg mener er - disse diskussioner bliver
til skænderier, og det er nu altså lidt barnligt, når det drejer sig om hvem
der ved mest om MacOS X.
Tager jeg fejl?

> dæmagogi inden for computerverdenen. Det er ikke bare noget, jeg siger, men
Dæmagogi er stavet forkert. Det var derfor jeg nævnte ordet i mit tidligere
indlæg. Ja - jeg ved det er en bagatel - men da jeg nu ville gøre grin med
at det er voksne dannede mennesker der sidder og sviner hinanden til, så
kunne jeg også nævne det.

> Og ærlig talt, så forstår jeg heller ikke, hvorfor andre - mig selv inklusive
> -
> ikke må have en anden mening end 'bjergets'....
Mit indlæg var ikke rettet mod nogen bestemt. Det var bare for at gøre
opmærksom på den tone der var opstået. Og man kan grine af det.
Og jeg har ikke nævnt noget om nogen meninger - det er sprogbruget der
henvises til.

Demagog.

Du forstår ikke hvad...

Resten ignorerer jeg...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-10-02 02:57

Hej Henning

> [...]
> sige "... at du skal holde kæft, indtil du kan bruge et ordentlig sprog!"

Hvis du har læst og fulgt nogle af de store 'diskussioner' ['skænderier'], som
både jeg og andre har været involveret i, så vil du nok også have lagt mærke til,
at det oftest har været min person, der oftest har været anvendt som
modargumentation og ikke min viden. Og når, det så har gået på min viden, så er
den temmelig ofte blevet kategoriseret som værende løgnagtig.

Jeg véd ikke rigtig, hvad jeg skal kalde den slags, men jeg véd, at jeg bliver
ædendes sur over sådan noget, og så er mit temperament nok til, at jeg giver igen
med samme mønt. Jeg fatter bare ikke, at der er nogle, der ikke vil anerkende, at
man kan have både en anden og oftest større viden en én selv. Der er da mange
ting, jeg holder mig fuldstændig uden for, fordi jeg er ganske udmærket klar over,
at jeg intet kendskab har til området.

> Det jeg mener er - disse diskussioner bliver til skænderier, og det er nu
> altså lidt barnligt, når det drejer sig om hvem der ved mest om MacOS X.
> Tager jeg fejl?

Det véd jeg såmænd ikke, om du gør... Det her er nok både om OS X, - men nok også
en hel del om, hvad der ligger til baggrund for OS X, og ikke mindst om de
overvejelser og spekulationer, der gøres mht. hvor og evt. hvornår, man vil kunne
se en Mac OS X, der kan køre på andre platforme.

Der findes mange små grupper af mere eller mindre 'nørdede' (denne gang forstået
positivt) programmører rundt omkring i verden, der sidder og nørkler med at få
visse systemer til at køre på visse platforme. Det kom fx. som noget af en bombe i
branchen, da det blev offentliggjort, at nu var det lykkedes at få bootet en af de
nyeste PlayStations med en Linux kerne, og det samme er nu sket med Microsofts
egen 'spilledåse'. Intet af dette er noget officielt. Heller ingen af de
overvejelser og artikler, jeg har læst har haft nogen form for officiel karakter,
men alligevel får jeg at vide, '...at nu er du igen ude med den sædvanlige...'. Og
det var det, der fik mig til at reagere på J.J.s indlæg.

> [...]
> at det er voksne dannede mennesker der sidder og sviner hinanden til, så

Dæmagog - demagog, - det var da værre, hvis jeg havde skrevet 'hæmatolog', - så
tror jeg nok, jeg havde fået problemer med 'doktoren'... - OK, spøg til side.
Jeg har altid haft det princip, at jeg ikke har rettet i nogens eller kommenteret
nogens stavefejl, da man jo ikke kan vide, om vedkommende person er ordblind eller
ikke. Tværtimod har jeg i et par andre gurpper haft et par temmelig skarpe indlæg,
hvor netop en ordblind blev - ikke bare gjort til grin, - men direkte hånet, fordi
han nu lige har det handicap. Og her må jeg sige, at jeg er lidt barsk. - Jeg
hverken kan eller vil finde mig i, at nogen på nogen som helst måde gøres til spot
eller grin pga. et handicap! - Så ser jeg rødt, og sker det, så siger jeg også gud
nåde den stakkel, det så kommer til at gå ud over.

Du må ikke misforstå det her, Henning, så du tror, det er dig, jeg sigter til med
det, - men det er ganske generelt set. Jeg er, som du måske har set det i anden
sammenhæng, selv svagtseende, og har haft en hel del med handicappede at gøre,
både privat og ikke mindst som konsulent og rådgiver. Jeg kan godt sige, at jeg
bliver temmelig gal i skralden, når jeg ser, hvordan disse mennesker både bruges
og misbruges af mange almindelige danskere og også af offentlige myndigheder. Og
jeg bliver endda temmelig aggressiv, når jeg tillige med véd, at nogle
tåbeligheder har været skyld i dødsfald, og i andre tilfælde været meget tæt på at
blive skyld i samme.

- Så hvad i alverden gør det med et par stavefejl eller tre....

> [...]
> opmærksom på den tone der var opstået. Og man kan grine af det.
> Og jeg har ikke nævnt noget om nogen meninger - det er sprogbruget der

Nogle gange kan man godt grine ad tingene, men jeg synes desværre ofte, der er
lige så stor grund til at græde sure salte tårer over den måde, som nogen har
tendens til at bruge over for andre.

- Så det er måske lige før, man burde anbefale at læse Takt og Tone, før man
begynder på noget - også i usenet sammenhæng...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-10-02 08:01

in article 3DA0E9BC.1C4344AC@mail1.stofanet.dk, Erik Richard Sørensen at
kml.ers@mail1.stofanet.dk wrote on 10/7/02 3:56 AM:

> Det kom fx. som noget af en bombe i
> branchen, da det blev offentliggjort, at nu var det lykkedes at få bootet en
> af de
> nyeste PlayStations med en Linux kerne,

Øøøøh? Har Sony chokeret sig selv?

<http://dk.playstation.com/hardware/linux_hardware.jhtml?linktype=NAV>
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-02 09:11

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Øøøøh? Har Sony chokeret sig selv?
>
> <http://dk.playstation.com/hardware/linux_hardware.jhtml?linktype=NAV>

Sidder du også og kommenterer huller i plottet når du er i biografen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-10-02 10:28

in article kklm5azn0v.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 10/7/02 10:11 AM:

> Sidder du også og kommenterer huller i plottet når du er i biografen?

Ja. Er det et problem?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-02 12:52

> Ja. Er det et problem?

Du må ikke kritisere Eriks baggrundsviden, og opfattelsesevne. Han
tager det personligt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-10-02 13:28

in article kkbs6679h7.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
thunderbear@bigfoot.com wrote on 10/7/02 1:51 PM:

> Du må ikke kritisere Eriks baggrundsviden, og opfattelsesevne. Han
> tager det personligt.

Min fejl. Skal ikke ske igen idag.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 07-10-02 12:56

> - Så hvad i alverden gør det med et par stavefejl eller tre....

Ingenting. Og det vil jeg også undskylde for.
Bare for at få lidt flere lidt mere med i mit indlæg.

Men hør nu her.
Men desværre lyder det som om, folk er meget aggressive, når der er en med
en anden mening eller viden. Og så bliver det ubehageligt at medvirke. Jeg
skrev heller ikke andet, end kommentaren til hvad folk skrev til hinanden,
og da det ikke har noget med emnet at gøre, så kan man jo ignorere den. Jeg
ville ikke forurette nogen - derfor skrev jeg ikke navne, og citaterne var
fra forskellige indlæg i tråden. Så det kom lidt bag på mig, at jeg har fået
flere svar for det indlæg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-10-02 16:18

Hej Henning

> Ingenting. Og det vil jeg også undskylde for.
> Bare for at få lidt flere lidt mere med i mit indlæg.

Jeg forstår godt dine synspunkter, og jeg mente det jo, som jeg skrev, heller
ikke personligt, men jeg har desværre ofte set det brugt rent personligt, - så
derfor min lidt kradse reaktion...

> Men hør nu her.
> Men desværre lyder det som om, folk er meget aggressive, når der er en med
> en anden mening eller viden. Og så bliver det ubehageligt at medvirke.

Jamen, hvorfor reagerer folk sådan? - Jeg har tit undret mig over det, og jeg
må nok så også indrømme, at jeg er kommet frem til en slags konklusion, - at
det er fordi, - dels at vor tidsepoke / samfund er blevet sådan, at det er
altid det enkelte individ - og kun det enkelte individ, der har ret, - og dels,
at qua det første, føler man sig 'trådt over tæerne' ved, at der kommer en
anden med andre synspunkter og anden viden. - 'Egoet' er på den måde blevet
gjort værdiløst ind i den aktuelle situation.

> Jeg skrev heller ikke andet, end kommentaren til hvad folk skrev til
> hinanden,
> og da det ikke har noget med emnet at gøre, så kan man jo ignorere den.

Næ, men du har ramt et eller andet, der åbenbart kan gøre ondt på nogle. Så jeg
synes egentlig, det er på sin plads også at få den slags op her. Da jeg kom ind
i gruppen, fornemmede jeg faktisk, at her var det nok muligt at komme frem med
både egne meninger og ofte måske også nogle kontroversielle synspunkter på
visse emner, men jeg må så også ærligt indrømme, at efterhånden synes jeg ikke
at gruppen her er ret meget bedre end mange Win-grupper, hvor de er om ikke
endnu hårdere ved hinanden.

> [...]
> var
> fra forskellige indlæg i tråden. Så det kom lidt bag på mig, at jeg har fået

Jeg synes, det er ganske udmærket at få løftet lidt op på gulvtæppet og få
fejet skidtet ud under det - for at bruge en modsat euphemisme fra en tidligere
statsminister. - Hvis det så blot kunne medføre, at de, der er mest aggressive,
ville prøve at tøjle deres aggressioner en smule, så ville meget være opnået.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-10-02 19:30

> Jamen, hvorfor reagerer folk sådan?

Fordi det er et problem hvis en NG blive fyldt med information uden
dokumentation og personlige betragtninger (selv de provokerende, som kan
være nok så forfriskende) uden bund i virkeligheden.

Martin

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-10-02 14:46

cErik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Det kom fx. som noget af en bombe i branchen, da det blev offentliggjort,
> at nu var det lykkedes at få bootet en af de nyeste PlayStations med en
> Linux kerne

Kun overgået af Darwin på PC!

.... og dine linier er for lange!

--
Mvh Martin

Fra : Christian Bech

Dato : 08-10-02 21:59

Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> skrev:

>Sådan noget skriver voksne mennesker:

[snip]

>Jeg håber ikke I vil vende al vreden mod mig nu, men skal vi ikke bare være
>venlige overfor hinanden?

dk.edb.mac er et meget venligt forum, når man sammenligner med andre
nyhedsgrupper. De ganske få tråde der bliver ubehagelige har sjovt nok
en fællesnævner. En fællesnævner, der ikke står tilbage for at udstøde
selv de værste beskyldninger for derefter at spille forfulgt
uskyldighed.

Det er prisværdigt, at du prøver at forbedre klimaet, men erfaringen
viser, at du vil tale for døve øren.
--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-10-02 12:33

> [...]
> jeg ville opnå, var at have X.0 på partition 1 og Darwin på partition 1 på
> disk 2, men det kunne altså ikke lade sig gøre, så jeg undlod dengang

Darwin er = OS X!

Citat fra Apples side om Darwin (Under fanebladet OS X):

" Beneath the appealing, easy-to-use interface of Mac OS X is a
rock-solid foundation that is engineered for stability, reliability, and
performance. This foundation is a core operating system commonly known
as Darwin. Darwin integrates a number of technologies, most importantly
Mach 3.0, operating-system services based on 4.4BSD (Berkeley Software
Distribution), high-performance networking facilities, and support for
multiple integrated file systems."

Erik, jeg forstår ikke at du udtaler dig om et styresystem, som du ikke
bruger på din Mac eller har brugt tid til at få indsigt i! (Du vildleder
mere end du vejleder.)

.... og dine linier er for lange!

-- Mvh Martin

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 06-10-02 13:39

> [...]
> der aldrig har givet op, og at de er så langt nu, at de har bootet en
> X.1-kerne sammen med Rhapsody på en AMD K6-X/IV processor....

Jeg kigger seriøst på Rhapsody hver dag i form af Mac OS X.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-10-02 20:06

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Jeg kigger seriøst på Rhapsody hver dag i form af Mac OS X.

Er OS X Rhapsody? Jeg troede det var NextStep.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-10-02 00:11

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Er OS X Rhapsody? Jeg troede det var NextStep.

Rhapsody er også NextStep og er egentlig bare et navn på en tidligere OS
strategi fra Apple. Rhapsody med red, blue og yellow box blev til Mac OS
X med cocoa, classic og carbon, da man opgav strategien om at tvinge
udviklerne over på yellowbox/cocoa. Red box var PC udgaven af cocoa og
var bl.a nødvendig for WebObjects til PC. Den blev droppet kort tid
efter første WebObjects fra Apple hånd.

Hvad Eriks Rhapsody-fanatikere har gang i forstår jeg ikke. Rhapsody
kørte fint på PC hardware - men selvfølgelig uden blue box.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-10-02 17:13

In article <kkwuovv14t.fsf@mimer.null.dk>, =?iso-8859-1?q?Thorbj=F8rn?=
Ravn Andersen (thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> Er OS X Rhapsody? Jeg troede det var NextStep.

Historien er som følger: Apple køber NeXT og dermed også OS'et. Apple vil
gerne lave et nyt fint OS, Copland (fy-ord) er opgivet. Det nye "barn" får
kodenavnet Rhapsody og når at komme i 2 (af mig kendte) developer releases,
klogt navngivet DR1 or DR2 Rhapsody bliver til et server OS, men der er
ikke nogen som gider bruge det, og siden kernen i og for sig er god opstå
OS X.

Hvis det ikke er helt korrekt husket, så er der sikkert nogen som kan rette
det til.

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 07-10-02 19:09

> klogt navngivet DR1 or DR2 Rhapsody bliver til et server OS, men der er
> ikke nogen som gider bruge det, og siden kernen i og for sig er god opstå
> OS X.

Hvad kan MacOS X Server, som den almindelige Jaguar ikke kan? Og kan den
almindelige noget som Server ikke kan?
Jeg er nu vant til Jaguar, og tænkte på om OS X Server har nogle fede
funktioner.

Jeg læste en gang at man på Windows XP kan sætte computeren i gang med at
brænde en cd, og så logge ud og på som en anden bruger, mens den forrige
brugers cd-brænding fortsætter. Det kunne man ikke på Mac OS X såvidt jeg
husker (har ikke selv prøvet det). Men da virkede XP mere fleksibelt vil jeg
sige. Jeg kan ikke huske hvor jeg læste det - jeg mener det var i et dansk
blad.

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-10-02 19:23

In article <B9C79A49.8AF6%henningpoulsen@mac.com>,
Henning Vestergaard Poulsen <henningpoulsen@mac.com> wrote:

> Jeg læste en gang at man på Windows XP kan sætte computeren i gang med at
> brænde en cd, og så logge ud og på som en anden bruger, mens den forrige
> brugers cd-brænding fortsætter.

Det er fordi man ikke logger ud, men bare skifter bruger. Det svarer til
at du starter en proces som en anden bruger under OS X.

> Det kunne man ikke på Mac OS X såvidt jeg husker (har ikke selv
> prøvet det). Men da virkede XP mere fleksibelt vil jeg sige. Jeg kan
> ikke huske hvor jeg læste det - jeg mener det var i et dansk blad.

Man kan heller ikke logge ud i XP og så regne med at brændingen
fortsætter.

--
MVH Martin Edlich, nu på en B&W'er. http://www.edlich.dk

Fra : Jan Jonasen

Dato : 07-10-02 20:08

> [...]
> almindelige noget som Server ikke kan?
> Jeg er nu vant til Jaguar, og tænkte på om OS X Server har nogle fede

Mig bekendt kan server ikke noget specielt, men der følger specielle
frontend programmer med, som letter den daglige administration
betragteligt. Basalt set kan OS 10 de samme vigtige ting fra terminalen, om
ikke andet ved ekstra installation af visse mere server orienterede unix
værktøjer.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-02 21:17

In article <MPG.180bd0e69069f32b98976f@news.stofanet.dk>, Jan Jonasen wrote:

> Historien er som følger: Apple køber NeXT og dermed også OS'et. Apple vil
> gerne lave et nyt fint OS, Copland (fy-ord) er opgivet.

Ikke korrekt. Jeg så historien for nyligt fra en lidt bitter
Copland programmør. Jeg har ogsaå lige smidt mine Copland CD covers
ud - Fik dem uden indhold på en developer conference.

Apple var kommet ret langt med Copland, men skulle bruge yderligere
2 år for at nå de sidste 10-20%, hvilket var at sikre
bagudkompatibilitet længere bedre end i dag, og eksempelvis ikke
have en OS 9 VM.

Det duede ikke, så dukkede NeXT op, og sagde de kunne nå det hele på
den halve tid. Det resulterede i at alt der kom ud af det var OS X
Server. Al tiden siden er den ekstra ventetid det kostede Apple at
skifte fra Copland til NeXT. Så det kostede os et par års ekstra
ventetid at Apple troede NeXT ville løse alle problemer.

Det positive er så at vi fik en unix nedenunder.

> [...]
> klogt navngivet DR1 or DR2 Rhapsody bliver til et server OS, men der er
> ikke nogen som gider bruge det, og siden kernen i og for sig er god opstå

Jeg mener der også kom en DR3, men er ikke sikker. Og der kom vist nok
kun 1 version til Intel. Og her talte de om Yellow box som var broen
mellem 68k/PPC/Mac Toolbox og Cocoa.

> Hvis det ikke er helt korrekt husket, så er der sikkert nogen som kan rette
> det til.

Se ovenfor.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 07-10-02 23:20

> [...]

> 2 år for at nå de sidste 10-20%, hvilket var at sikre
> bagudkompatibilitet længere bedre end i dag, og eksempelvis ikke

Copland ville have lagt 68K bag sig. Desuden er megen af teknologien
(OpenTransport, OpenDoc, V-Twin, HFS+, QuickDraw3D) beregnet på Copland
migreret til både OS 8 og 9. Så helt spildte var kræfterne ikke.

Copland var kun halvdelen af vejen og beregnet på en overgangsfase med
fuld kompatibilitet med System 7 indtil Gerswin som skulle give os
beskyttet hukommelse og preemptive multitasking.

> Det positive er så at vi fik en unix nedenunder.

Og cocoa ovenpå.

> Jeg mener der også kom en DR3, men er ikke sikker. Og der kom vist nok
> kun 1 version til Intel. Og her talte de om Yellow box som var broen
> mellem 68k/PPC/Mac Toolbox og Cocoa.

Yellowbox er cocoa og bluebox classic hvori alle eksisterende Mac
programmer skulle afvikles.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-10-02 00:59

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Ja, det er jo det. Dit indlæg virker meget aggressivt, hvilket jeg ikke
> mener, at der er nogen grund til. Tommy Bernholm deler åbenbart ikke din
> fremtidsvision, for det er hvad det kommer ned til, gætteri.

OK, fair nok. Men tror nogen at hvis Apple skiftede til Intel, at der
ikke i løbet af 15 minutter var en 13 årig gut der havde lavet et hack,
så Mac OS X 10.9 kunne afvikles på en hvilket som helst 3000 kr. Wintel
box?

Apple lever af deres hardware, de har _ingen_ interesse i at skifte til
Intel med mindre det viser sig at være bydende nødvendigt.

> Jeps, det ville i et vist omfang være et problem, specielt for gamle
> programmer som måske ikke altid er lige fine i kanten. Mac OS 9- ville være
> et godt eksempel.

Der er ikke noget enten eller, al nuværende kode skal laves stort set på
ny.

> [...]
> for en Mac OS port på samme hardware. I længden ville det tvætimod hjælpe
> 3. parts udviklerne, men initielt ville der være et hul.

Der tager du så fejl. At et program kører på x86 er ikke ensbetydende
med at det let kompileres til PowerPC. Kan du tage kildekoden til f.eks.
Forte Agent og bare rekompilere den så den kører under OS X, og få en
fiks og færdig newsreader ud af det?

> Apple har tilgengæld et problem, men det er hovedsageligt med selv OS'et,
> men kernen er allerede fint flyvende på x86 hardware, og resten så som i*
> programmerne vil nok ikke skabe de helt store problemer.

Kernen er da det mindste. Hvad med GUI? Pralede Microsoft ikke af at de
havde redesignet samtlige 250 dialogbokse (eller hvor mange der nu var)
i den nye Office? Et x86 GUI skal bygges op forfra for at virke i OS X.

Hvad med at alle kald til hardware skal ændres? AppleScript, Quicktime,
skal de ikke implementeres? Og øhhh det er UNIX, med rettigheder x86
programmer ikke skal overholde. Burde de ikke også tages til
efterretning?

Udviklerne vil ikke finde sig i mere af den slags fra Apple. Det er
døden for platformen hvis det sker.

> Selvhenter.

OK, jeg er en nar ind i mellem det er sandt!
Sorry for det til alle.

> [...]
> ved at der blev meldt rent ud: "Vi har valgt en forkert strategi, nu vil vi
> have situationen på rette køl igen, her er hvordan vi vil gøre det".

Hvis udviklerne fik den besked igen for, hvad, tredie gang? Så er Apple
et kært minde, mens vi sidder og prøver at vende os til vores grimme
græsplæne på vores nye Windows XP maskine mens vi læser 'Komputer'
bladet og prøver at få det der Indernæd til at virke

Mojn, Thomas

--
What goes: Clip clop, clip clop, clip clop, bang
bang, clip clop, clip clop, clip clop?

An 'Amish' drive-by shooting

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-02 11:05

engineering@boelskifte.dk (Thomas Boelskifte) writes:

> [...]
> med at det let kompileres til PowerPC. Kan du tage kildekoden til f.eks.
> Forte Agent og bare rekompilere den så den kører under OS X, og få en

Dårligt eksempel :)

Hvis omgivelserne er de samme og programmet er skrevet "pænt" (fx i
ANSI C) er der meget store chancer for at man kan flytte programmer
blot ved en rekompliering. Sådan foregår det faktisk i Unixverdenen i
dag, med X11 som brugerflade.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-10-02 22:50

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> ANSI C) er der meget store chancer for at man kan flytte programmer
> blot ved en rekompliering. Sådan foregår det faktisk i Unixverdenen i

Omgivelserne er sjældent det samme når det gælder Mac og Windows.
Medmindre der benyttes et crossplatform framework, så holder eksemplet
da meget godt.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-02 05:38

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Omgivelserne er sjældent det samme når det gælder Mac og Windows.
> Medmindre der benyttes et crossplatform framework, så holder eksemplet
> da meget godt.

Nemlig.

Hvis man begynder at ville portere software mellem de to, må man
hellere bruge sådan et. Hvis Apple ville have man skiftede,skulle de
nok få lavet en pakke til formålet.

Jeg betragter det som meget usandsynligt. Apples overlevelse ligger i
det særlige specielle.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-10-02 06:50

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Jeg betragter det som meget usandsynligt. Apples overlevelse ligger i
> det særlige specielle.

Ganske enig.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Jan Jonasen

Dato : 08-10-02 17:58

In article <1fjpoc0.lwshx21qrtyhxN%engineering@boelskifte.dk>, Thomas
> [...]
> ikke i løbet af 15 minutter var en 13 årig gut der havde lavet et hack,
> så Mac OS X 10.9 kunne afvikles på en hvilket som helst 3000 kr. Wintel

Det er en klar bekymring, som jeg set fra Apples perspektiv deler. Jeg har
før foreslået en eller anden form for hardware dims som evt. skulle være
påkrævet for at køre mac os, men hvordan dette skulle fungere, vil jeg
overlade til folk med forstand på det Der skulle ved lejligheden også
ses på Apples egne priser, de ville ikke blive accepteret, hvis folk i al
almindelighed nu direkte kunne sammenligne ydelse på tværs af OS.

> Apple lever af deres hardware, de har _ingen_ interesse i at skifte til
> Intel med mindre det viser sig at være bydende nødvendigt.

Det tror jeg gerne, men jo længere de (og Motorola) kommer bagud, jo
tættere kommer man til et skift.

> Der er ikke noget enten eller, al nuværende kode skal laves stort set på
> ny.

Alt koden til OS 9- ja, men nok væsentligt mindre dele, hvis vi taler OS 10
programmer. Et skift ville uden tvivl betyde farvel til mange gamle små
programmer, min personlige favorit Lite Switch. De store tvivler jeg dog
ikke på ville vende tilbage. Et pludseligt skift, ala stå på MacWorld expo
og annoncere det, er bestemt ikke at foretrække, det ville skabe arrige
mennesker.

> [...]
> med at det let kompileres til PowerPC. Kan du tage kildekoden til f.eks.
> Forte Agent og bare rekompilere den så den kører under OS X, og få en

Jeg siger ikke at de skal kompilere deres PPC kode, derimod tage deres x86
base og modificere dette. Er det skrevet pænt er det en mindre øvelse, men
jeg kender også godt virkeligheden. Vi har én gang hørt og Photoshops
carbonisering, det tog dengang (expo et eller andet sted) kun 8 dage, men
ikke desto mindre blev det først alvor fra 7.0.

> Kernen er da det mindste. Hvad med GUI? Pralede Microsoft ikke af at de
> havde redesignet samtlige 250 dialogbokse (eller hvor mange der nu var)
> i den nye Office? Et x86 GUI skal bygges op forfra for at virke i OS X.

MS praler af så meget, ligesom Apple gør det, i min verden er Bill Gates og
Steve Jobs ligestillede, dog får BG et ekstra point for markedsføring
Spøg til side, jeg ligger ikke skjul på at det er en stor opgave, men hvor
meget større end at porte OS 9- til OS X carbon, vel at mærke hvis man
_har_ x86 basen?

> [...]
> skal de ikke implementeres? Og øhhh det er UNIX, med rettigheder x86
> programmer ikke skal overholde. Burde de ikke også tages til

Igen, de fleste hardware producenter har allerede x86 drivere, som
applications programmør tilgår du forhåbentligt ikke hardware direkte, men
gennem driver producentens interface. AppleScript benytter den enkelte
applikation, QT ved jeg ikke noget om, men mon ikke x86 udgaven også kunne
hjælpe her. Omkring rettigheder så eksistere disse også på Windows, så igen
ville x86 basen være til hjælp.

> Udviklerne vil ikke finde sig i mere af den slags fra Apple. Det er
> døden for platformen hvis det sker.

De lidt mere visionære udviklere ville klappe i deres små hænder. Nu ville
de kunne lave en endnu større del af deres kode standard uden at tænke
platform.

> [...]
> græsplæne på vores nye Windows XP maskine mens vi læser 'Komputer'
> bladet og prøver at få det der Indernæd til at virke

Der er jo muligheden i en hardware og software division, desværre ville
hardware delen nok dø med mindre priserne fulgte med (ned) tilsvarende
f.eks. IBMs eller Dells. Udviklerne tror jeg ville kunne se fornuften, der
ville sikkert også falde nogle fra, men ganske givet også komme nye til.
Hvordan forholdet mellem afgang og tilgang ville blive er ren spekulation,
jeg tror dog på det positive. Spørgsmålet er jo også, om Apple blot bliver
et kært minde, som det skrider frem nu?

Fra : N/A

Dato : 07-10-02 01:33

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 07-10-02 01:33

> [...]
> til dels (Carbon programmer) skal skrive al kode på ny, for at få deres
> mest populære programmer til at virke under et Intel baseret OS X.

PowerPC er bi-endian og forstår begge systemer - little og big.

Adobe leverer allerede en del Intel-kode i form af deres software til
Windows. Så alle programmer ville ikke skulle kodes op fra bunden.
Dermed ikke sagt at det er en stor opgave at sætte i værk.

/Richard Nees

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 07-10-02 01:42

Richard Kruse Nees wrote on 07/10/02 2:33:

> [...]
> Windows. Så alle programmer ville ikke skulle kodes op fra bunden.
> Dermed ikke sagt at det er en stor opgave at sætte i værk.

Dermed ikke sagt, at det _ikke_ er en stor opgave at sætte i værk.

Sorry

/Richard Nees

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-10-02 01:13

Richard Kruse Nees <nospam@absolutelynospam.gov> wrote:

> [...]
> Windows. Så alle programmer ville ikke skulle kodes op fra bunden.
> Dermed ikke sagt at det er en stor opgave at sætte i værk.

Ahh, a fellow MxJ reader? Så ved du også at det i praksis ikke er
realistisk.

Mojn, Thomas

Fra : David Blangstrup

Dato : 08-10-02 10:50

On Tue, 8 Oct 2002 2:12:39 +0200, Thomas Boelskifte wrote
(in message <1fjpq17.1kif64kjyzwruN%engineering@boelskifte.dk>):

> Ahh, a fellow MxJ reader? Så ved du også at det i praksis ikke er
> realistisk.
>

> Mojn, Thomas

bi-endian, er det hvis man er skabs-indianer?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 08-10-02 16:53

In article <0001HW.B9C876E40004D4EAF0284600@news.cybercity.dk>, David Blangstrup wrote:

> bi-endian, er det hvis man er skabs-indianer?

Nej det er hvis man fårstår at der stå firetusindetrehundreogenogtyve
uanset om du skriver det:
4321 (Motorola 68000 og PowerPC metoden. = Big endian)
eller
2143 (Intel vejen)

Intel vejen er her meget knudret som man kan se. De er ikke
helt klar over hvornår der byttes rundt på dele etc. Normalt
betyder det ikke noget, men det er af betydning når man flytter
rundt på nuller og et-taller til at kommunikere med andre ting,
som skærmkort, netkort, diske etc.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-02 05:36

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> writes:

> Intel vejen er her meget knudret som man kan se. De er ikke

Knudret, ikke spor. Det er bare to forskellige måder at gøre tingene
på, som bare desværre ikke er umiddelbart kompatible med hinanden
(venstre- versus højrekørsel).

Big-endian har den marginale fordel at 1) det er nemmere at læse
værdierne direkte i et hex-dump (værdien af dette er dalet
betragteligt, efter man holdt op med at programmere meget i assembler,
og der kom bedre debuggere), 2) det er det format som blev brugt da
Sun definerede deres måde at overfør data transparent mellem maskiner
over netværk (de brugte nemlig Motorola dengang).

"big-endian" og "little-endian" kommer fra Gullivers rejser hvor folk
førte krig mod hinanden over hvorvidt et æg skulle slås hul i i den
brede eller smalle ende af ægget.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-10-02 17:23

In article <kkn0pocjpv.fsf@mimer.null.dk>, Thorbjoern Ravn Andersen
(thunderbear@bigfoot.com) wrote:
> "big-endian" og "little-endian" kommer fra Gullivers rejser hvor folk
> førte krig mod hinanden over hvorvidt et æg skulle slås hul i i den
> brede eller smalle ende af ægget.

Det er første gang jeg har hørt det, lige en oplysning at slynge ud til
div. nørd samlinger.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-02 17:42

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> writes:

> Det er første gang jeg har hørt det, lige en oplysning at slynge ud til
> div. nørd samlinger.

http://www.clueless.com/jargon3.0.0/big-endian.html

n'rdlaesning
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henning Vestergaard ~

Dato : 09-10-02 19:20

> Det er første gang jeg har hørt det, lige en oplysning at slynge ud til
> div. nørd samlinger.

Hoho - det minder mig om da jeg var i Kosovo. Åh, de gode gamle dage.
Ikke det at krigen i Jugoslavien på nogen måde startede med en diskussion om
æg - men det får mig til endnu en gang at bryde ud i latter af skænderierne
her i tråden. Set i lyset af at andre steder er folk uenige om meget større
ting, og jeg læser om folk som bliver sure, tvære og skriver beskidte ting
om og til hinanden.

Intet af det der er i denne tråd, skulle kunne hidse nogen person op, ville
jeg mene, men jeg ser også problemerne som meget mindre end andre ville
gøre, når jeg har set at folk har meget større problemer andre steder.

Vi har gennemsøgt ruiner som var huse for tre år siden - der lå børnetøj, og
børnesko. Familierne havde ikke nået det hele når de er flygtet. Møblerne
har naboerne taget, hvis de stadig har haft deres hus. De er flygtet uden at
få pakket noget som helst.

Vi har været inde hos fattige serbere, med intet inventar (dvs ingenting.
Som en etværelseslejlighed - bare hus - og uden nogen møbler. De havde
madrasser, og et toiletskur ude i haven), i et gammelt lugtende hus med
lervægge. Og alligevel har de været så gæstfrie som ingen danskere om muligt
kan være. De bød på Slivowich og ville hjertens gerne tale med os.

Vi har været hos fattige albanere, hvor vi skulle lede efter våben i huset.
Børnene begynder at græde når vi ser i deres skuffer med smykker og alt det
de har privat, for hvad skal pludselig 5 soldater lave inde i deres hus, og
far der normalt bestemmer har pludselig intet at skulle have sagt. Sidst der
var soldater derinde blev mor og søster voldtaget af serbiske soldater.

Nå, hvorfor var det jeg kom til at tænke på Kosovo. Det var æggene der fik
mig til at tænke på det. En gang vi var på patrulje i en kosovoserbisk
landsby blev vi budt indenfor i en café hvor vi kunne interviewe nogle af de
lokale. Udenfor sad en mor med sin datter og malede på nogle æg, som nogen
gør i Danmark når det er påske. De gav dem til mig og min soldaterkammerat,
og den lokale tolk som vi havde med, fortalte at der var en leg, som
serbiske børn kunne lege når de havde malet sådanne æg.
Man skulle vælge hoved eller røv, henholdsvis den brede eller smalle ende af
ægget, og så skulle begge personer med hver sit æg slå æggene mod hinanden
med den samme ende. Hvis ens æg gik i stykker, så skulle man give det til
den anden.

Jeg tror ikke, de to har siddet og malet æg, fordi det havde noget med
årstiden at gøre. Det var den 7. maj i år, ser jeg på mit iPhoto kartotek,
men så igen - de er ortodokst kristne, og har måske påske der. Alle
billedernes (3800) titler har jeg ladet være dato og tid. Det er praktisk.

- Henning
Nogen af mine billeder fra Kosovo: http://homepage.mac.com/henningpoulsen

Fra : Jan Jonasen

Dato : 09-10-02 21:06

In article <B9CA3FDE.8DA4%henningpoulsen@mac.com>, Henning Vestergaard
Poulsen (henningpoulsen@mac.com) wrote:
> Set i lyset af at andre steder er folk uenige om meget større
> ting, og jeg læser om folk som bliver sure, tvære og skriver beskidte ting
> om og til hinanden.

Nu er vi trods alt heller ikke begyndt at tæve eller myrde hinanden, selvom
nogen ElleRS har kommet med gemene trusler tidligere.

Fra : thomas tomcat

Dato : 10-10-02 23:47

in article B9CA3FDE.8DA4%henningpoulsen@mac.com, Henning Vestergaard Poulsen
at henningpoulsen@mac.com wrote on 09/10/02 20:19:

> [...]
> jeg mene, men jeg ser også problemerne som meget mindre end andre ville
> gøre, når jeg har set at folk har meget større problemer andre steder.

Minder mig om de gange, jeg har oplevet noget lignende. At komme herhjem
efter at have været henne et sted, hvor ting er meget anderledes. Hjemvenden
= samme oplevelse som du har fra Kosovo.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 02:53

Tommy Bernholm <bernholm@adslhome.dk> writes:

> Ja, lad os håbe at Apple enten vælger at bruge IBM´s nye powerproc. Eller
> skifter helt til intel/AMD, omend jeg ville foretrække det første.

<kedelig>
At skifte PPC-leverandør skulle gerne være en formsssag. At skifte
CPU-arkitektur er en helt anden sag, og absolut sidste udvej da det er
ekstremt ressourcekrævende.
</kedelig>

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-02 21:04

In article <1fjjknc.fial9myldj4N%henrik@muenster.dk>, Henrik Münster wrote:
> [...]
> påstande, og det er lidt deprimerende at læse, at han forudser, at Apple
> er kommet ind i en ond cirkel, hvilket især skyldes, at Motorola ikke

Computere er i dag hurtigere end de fleste mennesker har behov for.
Ligesom biler er det. Det er ikke CPU'en der er flaskehalsen.
MHz tanken er ved at dø. AMD anvender ikke MHz, men et fiktivt
nummer der er højere. Så Apple kan bare sælge PPC G4-2000 i dag.

Jeg tror også at Apple skal vælge IBM Power arkitekturen for
at komme videre.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 02:51

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> tyder alt på, at han har ret i, at Motorola ikke er interesseret i at
> udvikle videre på G4. Dermed er Apple trængt op i en krog. Uden
> processer, ingen computer.

Jeg synes at have set at IBM og Apple er begyndt at flirte mht
PPC-chips.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper

Dato : 05-10-02 13:05

> [...]
> tyder alt på, at han har ret i, at Motorola ikke er interesseret i at
> udvikle videre på G4. Dermed er Apple trængt op i en krog. Uden

Så er det godt at IBM kan og der spekuleres på MOSR på at IBMs kommende
POWER4 chip i virkeligheden er en PPC 8500, altså en G5.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : David Blangstrup

Dato : 05-10-02 14:30

On Fri, 4 Oct 2002 20:39:16 +0200, Henrik_Münster wrote
(in message <1fjjknc.fial9myldj4N%henrik@muenster.dk>):

her er en positiv
<http://www.byte.com/documents/s=7620/byt1032475416823/0923_bar.html>

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-10-02 15:02

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> her er en positiv
> <http://www.byte.com/documents/s=7620/byt1032475416823/0923_bar.html>

Jeg har også en, der gør en i lidt bedre humør:
<http://www.grotto11.com/blog/?+1026153129>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 06-10-02 18:11

I artiklen <1fjl2zq.1gdfygoi0s2y2N%spam@supressor.invalid> ,
spam@supressor.invalid (Jesper) skrev:

> Så er det godt at IBM kan og der spekuleres på MOSR på at IBMs kommende
> POWER4 chip i virkeligheden er en PPC 8500, altså en G5.

Der læser du forkert. 8500 er et nummer i Motorola's SOC produktserie. Det
som MOSR prognosticerer er at Motorola har en 64bit Book E ( = G5) cpu klar
til Januar. Den vil næppe have et 8xxx nummer (min mening), men det er også
bedøvene ligegyldigt. GPUL (fra IBM) forventes først at komme senere. GPUL
er også 64bit Book E. Tilbage i G2 tidsalderen var der også flere
forskellige CPU modeller (men Apple brugte ikke G2 betegnelsen). Fra et
marketing synspunkt vil det være problematisk at bruge den samme betegnelse,
når den ene har den dobbelte ydelse af den anden per clock. Nå, de finder jo
nok på noget.

Forøvrigt så passer G5 rygterne tilbage fra December en del bedre på GPUL,
end noget man kan forvente fra Motorola.

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-02 21:31

Niels Jørgen Kruse <nj_kruse@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> Forøvrigt så passer G5 rygterne tilbage fra December en del bedre på GPUL,
> end noget man kan forvente fra Motorola.

Det er spændende, hvad fremtiden bringer. Vil I ikke give mig ret i, at
de nye Dual G4 mirrored drive doors eller-hvad-de-nu-hedder lugter langt
væk af, at Apple forsøger at vinde tid? Det virker som om, de skal
trække det sidste ud af den gamle teknologi, indtil der kommer nogle nye
processorer. Der har også være snak om, at de har en forbløffende
kraftig strømforsyning og meget overdimensioneret køling. Det virker som
om, de egentligt var konstrueret til en større processor, der bruger
mere strøm og giver mere varme. Det vi ser nu, kan meget vel være plan
B, fordi de planlagte processorer ikke var klar.
Om vi venter på Motorola, eller om Apple vil skifte til IBM,
fordi Motorola fremover vil satse på embedded processorer, er ikke til
at sige. Du siger jo, at Motorola har den næste klar til januar. Andre
ser masser af tegn på, at Apple er på vej til at bruge IBM's Power4
processor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-02 11:01

> [...]

> trække det sidste ud af den gamle teknologi, indtil der kommer nogle nye
> processorer. Der har også være snak om, at de har en forbløffende

Jeg vil egentlig godt lige bemærke at som udvikler er det rigtigt rart
at have en dual maskine som måske er lidt langsommere. Maskinen har
meget mere overskud til at håndtere brugeren når brugerens processer
kværner derudaf. Herudover understøtter multi-trådede javaprogrammer
sædvanligvis begge processorer uden yderligere dikkedarer.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 07-10-02 21:10

I artiklen <1fjnks0.1lqj7861fqsmtcN%henrik@muenster.dk> , henrik@muenster.dk
(Henrik Münster) skrev:

> [...]
> væk af, at Apple forsøger at vinde tid? Det virker som om, de skal
> trække det sidste ud af den gamle teknologi, indtil der kommer nogle nye

Det er da heller ikke en dum ting. Når man skifter udstyret til
chipproduktion ud, har man først en lang opstartsperiode før man får en
rimelig procentdel brugbare processorer. Derfor er dual CPU udelukket med en
ny processor, hvis den lanceres så tidligt som muligt. Tænk på den gang
733MHz G4+ blev lanceret. Ville det ikke have været smartere af Apple at
vente et halvt år? Dual 533MHz modellen ville da have været OK som topmodel.

> [...]
> kraftig strømforsyning og meget overdimensioneret køling. Det virker som
> om, de egentligt var konstrueret til en større processor, der bruger

Der er også gjort plads til flere diske, det kræver også sit.

> Det vi ser nu, kan meget vel være plan
> B, fordi de planlagte processorer ikke var klar.

Næppe. Motorolas G5 var ikke ventet før meget sent i 2002 (hvis vi ser bort
fra de professionelle rygtesmede). Stigningen til 1.25GHz er ret præcist det
som kræves for ikke at falde yderligere tilbage. Dertil kræves ca. 25% hvert
halve år. Apple ønsker en jævn stigning i ydelse, så gode kunder ikke går
rundt og ærgrer sig alt for meget over det de købte. Bliver der mulighed for
at indhente noget, vil Apple ønske at sprede gevinsten lidt ud, f.eks. ved
at gå fra dual til single, reducere L3 eller hæve prisniveauet.

> [...]
> at sige. Du siger jo, at Motorola har den næste klar til januar. Andre
> ser masser af tegn på, at Apple er på vej til at bruge IBM's Power4

Det er MOSR som siger det og der er ikke en modstrid, Apple kan bruge begge
dele efter tur. Og det er ikke Power4, men GigaProcessor Ultra-Light som er
på vej.