Offentliggøre CPR-informationer i brev
Fra : JackinWorld.dk

Dato : 04-10-02 15:46

Davs,

Jeg skal til at starte i brobygning på et gymnasie (Hvis du ikke ved hvad
brobygning er, betyder det ikke så meget).

I den forbindelse har alle der skal starte der, modtaget et brev fra
gymnasiet, hvor der står hvornår vi skal starte, osv.
Sammen med brevet er en liste over alle dem som skal gå der (jeg var lige
ved at skrive gymnaster... .

Denne liste ser ud som følger:

Elev 1, CPR xxxxxxxxxx, Navn, Adresse, Postnr, By, Tlf

Hele CPR-nummeret står der (også de sidste 4 cifre). Det kan da umuligt være
lovligt. Det vil jo sige at enhver af de andre studerende kan bruge mit
CPR-nummer (sammen med min adresse og fulde navn, som jo også fremgår) til
et eller andet.

What can I do...

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-10-02 16:33

"JackinWorld.dk" <webmaster@jackinworld.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CPR-nummer (sammen med min adresse og fulde navn, som jo også fremgår) til

Tag det roligt - skaden er jo sket, da jeg går ud fra alle på holdet har
fået samme besked.
Det er med garanti ikke helt efter bogen, men du kan jo fortælle skolens
administration, at det ikke er specielt hensigtsmæssigt og dermed sikre at
de ikke gentager successen næste år.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-02 17:18

JackinWorld.dk skrev:

>Hele CPR-nummeret står der (også de sidste 4 cifre). Det kan da umuligt være
>lovligt.

Nej, absolut ikke.

>What can I do...

Skaden er sket, men du kan oplyse gymnasiet om at der er begået
et groft brud på datasikkerheden, og at de skal sørge for at det
ikke kan ske igen.

--
Bertel

Fra : hansen#

Dato : 04-10-02 18:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, absolut ikke.

> Skaden er sket, men du kan oplyse gymnasiet om at der er begået
> et groft brud på datasikkerheden, og at de skal sørge for at det
> ikke kan ske igen.

Yes

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-10-02 20:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej, absolut ikke.

Jeg var ikke klar over, at det var ulovligt. På Københavns Universitet,
hvor jeg går, er der ved næsten samtlige kurser sendt deltagerlister
rundt, hvor man skulle skrive sig på med navn og CPR-nummer. Jeg selv
har været den eneste, der har undladt at skrive de sidste fire cifre.
Alle andre har opgivet fuldt CPR-nummer.

Disse lister har ofte ligget fremme ved de næste forelæsningsgange, så
eventuelle nyankomne kunne skrive sig på også.

Gør KU noget ulovligt?

--
Mvh. Peter
"Now son, you don't want to drink beer. That's for daddies and kids

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-02 22:10

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Disse lister har ofte ligget fremme ved de næste forelæsningsgange, så
>eventuelle nyankomne kunne skrive sig på også.

>Gør KU noget ulovligt?

Ja, som jeg læser personoplysningsloven, gør de:

§ 5.   Oplysninger skal behandles i overensstemmelse med god
   databehandlingsskik.

Det kan umuligt være god skik at lade persondata ligge og flyde
så alle og enhver kan se dem.

Men her står det sort på hvidt:

§ 11.   Offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om
   personnummer med henblik på en entydig identifikation
   eller som journalnummer.

Stk. 2.   Private må behandle oplysninger om personnummer, når

1)   det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold
   til lov,

2)   den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke
   hertil eller

3)   behandlingen alene finder sted til videnskabelige eller
   statistiske formål, eller hvis der er tale om
   videregivelse af oplysninger om personnummer, når
   videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af
   virksomheder m.v. af den pågældende art, og når
   videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en
   entydig identifikation af den registrerede eller
   videregivelsen kræves af en offentlig myndighed.

Stk. 3.   Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 3, må der ikke ske
   offentliggørelse af personnummer uden udtrykkeligt
   samtykke.

Bestemmelsen er meget skarp for i definitionerne, § 3, står der:

§ 3.   I denne lov forstås ved:
8)   Den registreredes samtykke:
   Enhver frivillig, specifik og informeret
   viljestilkendegivelse, hvorved den registrerede indvilger
   i, at oplysninger, der vedrører den pågældende selv,
   gøres til genstand for behandling.

Og alligevel understreges det med "udtrykkelige" i § 11.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 07-10-02 09:28

"Peter Bjerre Rosa" <peter@filmsvar.dk> skrev:

> Gør KU noget ulovligt?

Ja, og der er desværre ikke noget nyt i det. Den fremgangsmåde du
nævner har været brugt i de 4 år jeg har haft undervisning på KU.

Jeg har i øvrigt også konsekvent undladt at skrive de sidste 4 cifre i
CPR nummeret, da det er irrellevant for underviserne og hvis det
skulle være relevant kan det nemt slås op i CPR registeret.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-10-02 14:43

Morten Bjergstrøm skrev:

>Jeg har i øvrigt også konsekvent undladt at skrive de sidste 4 cifre i
>CPR nummeret, da det er irrellevant for underviserne

Så er det ulovligt i sig selv blot at indsamle CPR-nummeret.

--
Bertel

Fra : Tommy

Dato : 07-10-02 10:18

Jeg var på et tidspunkt udsat for noget lignende. Dette var bare fra
Ferie-konto's side. Jeg havde fået udbetalt for meget i feriepenge og
var så "dum" at meddele dette til dem. De sendte mig så et girokort,
hvorpå der i fortrykte rubrikker Gud hjælpe mig var angivet mit fulde
CPR-Nr og navn.

--
Tommy - http://www.verndroid.tk
Clan Encore - http://www.clan-encore.tk

Fra : Tommy

Dato : 07-10-02 10:19

On Mon, 07 Oct 2002 11:18:11 +0200, Tommy <verndroidSLET@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>var så "dum" at meddele dette til dem. De sendte mig så et girokort,
>hvorpå der i fortrykte rubrikker Gud hjælpe mig var angivet mit fulde

Hmm.. det hører måske lige med til historien at dette girokort _ikke_
blev sendt til mig i et brev, så alle der har været i berøring med
samme kunne se mit cpr-nr. og navn.