Farveforskel Pagemaker/Photoshop
Fra : Michael Petersen

Dato : 24-02-01 19:47

Hej

Kan nogen foklare hvorfor en farve med nøjagtig samme CMYK-værdi udskrives
forskelligt fra Photoshop og PageMaker? Udskrevet fra Photoshop bliver den
gul/orange og fra PM rød/orange. Har det noget at gøre med programmernes
måde at sende farveinfo til printeren på?

Ved samme lejlighed - har nogen erfaring med InDesign - og er det at
foretrække frem for Quark

Mvh, Michael

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-02-01 01:33

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> [...]
> gul/orange og fra PM rød/orange. Har det noget at gøre med programmernes
> måde at sende farveinfo til printeren på?

Er det til en Postscript-printer? Det samme sker også i QuarkXPress,
hvor et billede med en CMYK-værdi på XX00 ikke bliver samme farve som en
Quark-kasse med samme værdi. Når man separerer udskriften er alt dog OK.

> Ved samme lejlighed - har nogen erfaring med InDesign - og er det at
> foretrække frem for Quark

Ud fra et designersysnpunkt, så er Indesign nok et rigtigt fedt program,
da det har en del kreative muligheder, som du ikke finder i QuarkXPress.
Men jeg er nu engang grafiker i en prepress-afdeling og der har vi de
bedste erfaringer med QuarkXPress. Indesign er stadig et 1.x produkt og
det har stadig en del fejl og finurligheder, som man ikke lige opdager
før end man skal til at køre film af det.

Hvis du vil være gode venner med dit prepress-bureau eller trykkeri, så
køb QuarkXPress, eller også skal du specifikt finde nogen som har megen
ekspertise i Indesign.

--
René