Sonofon leverer hurtige Internet-forbindel~
Fra : Sune

Dato : 06-01-01 23:26

http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=7329

"Vi garanterer hastigheder fra minimum 256Kbit/s helt op til 34
Mbit/s, når vi begynder sommeren 2001. Desuden er der tale om meget
korte leveringstider for kunderne på helt ned til få dage. En
fastnettelefon-løsning, en ADSL-løsning eller en fiberløsning tager
typisk meget længere tid," siger Ulrik Bülow, adm. direktør i Sonofon.

Så mangler vi bare gratis pizza og Ferrarien.

Mvh
Sune

Fra : Christian Andersen

Dato : 06-01-01 23:34

Sune made me read this:

>Så mangler vi bare gratis pizza og Ferrarien.

Og flatrate mælk (med tak til Morten).

--
Mvh, Christian
"Mom?"

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-01-01 23:59

Christian Andersen <chran@chran.dk> wrote:

>Og flatrate mælk (med tak til Morten).

Hvem?

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-01-01 00:07

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote Sat, 06 Jan 2001 23:59:10
+0100 :

>Hvem?

Dansk Gummiand Spam Informations Formidling...

Mælk kom ind fordi en gut ville benytte denne gruppe til at brokke
sig over Arla og TDC...

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://vvvvvv.gummiand.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-01-01 23:12

Morten Kjaer Nielsen
<mortens.usenet.bovfaelde.fra.14122000@gummiand.dk> wrote:

>Mælk kom ind fordi en gut ville benytte denne gruppe til at brokke
>sig over Arla og TDC...

Hm, vil det sige at man er begyndt at plagiere mit Flat Rate
Mælk-koncept?

Nå, skidt. Min signatur er jo også for længst blevet offentligt eje...

Fra : N/A

Dato : 07-01-01 02:26

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-01-01 02:26

In article <slrn95fcr5.ibb.borisj@boxen.bamsenet>, nospam@ph33r.dk
wrote:

> Vi er nogle, der har prøvet på at overtale Netto og SUBway til
> at give flatrate, men de er pissesvære at forhandle med ;)

Der er da adskillige resturationer der tilbyder noget der ligner
flatrate - de kalder det noget ala "Æd alt du kan for 100kr".

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-01-01 06:02

Sun, 07 Jan 2001 02:26:18 +0100, skrev Martin Edlich
<nogen@post5.tele.dk>:

>Der er da adskillige resturationer der tilbyder noget der ligner
>flatrate - de kalder det noget ala "Æd alt du kan for 100kr"

- men desværre pr. gang, det burde være pr. måned (højst)

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 00:11

Nu mangler danmark bare nogle lidt bedre generelle dataforbindelser til usa,
for dem der er nu er ikke hurtigere end 155 Mb, og er møgdyre... dvs. der er
ikke mange af dem.

Jeg vil nu også gerne se den hastighed før jeg tror det. Det skal vist være
godt vejr.

--
Mvh.
Troels Christiansen

Jeg repræsenterer ved alle udtalelser
kun mig selv og ikke Tele Danmark Internet.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 07-01-01 01:00

On Sun, 7 Jan 2001 00:10:40 +0100, Troels Christiansen wrote:
>Nu mangler danmark bare nogle lidt bedre generelle dataforbindelser til usa,
>for dem der er nu er ikke hurtigere end 155 Mb, og er møgdyre... dvs. der er
>ikke mange af dem.

Hvordan forestiller du dig at Danmark skal skaffe billigere transatlantiske
forbindelser?
Iøvrigt er hastigheden af hver enkel forbindelse vel sådan set irrelevant,
så længe der er nok til at tilfredsstille kundemassen.

--
Søren O.

650 af de bedste gamle gratis spil til download på http://spilarkiv.dk/

Fra : Anders Ebbesen

Dato : 07-01-01 01:10

"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan forestiller du dig at Danmark skal skaffe billigere
transatlantiske
> forbindelser?

Kabelbåde, du!

> Iøvrigt er hastigheden af hver enkel forbindelse vel sådan set irrelevant,
> så længe der er nok til at tilfredsstille kundemassen.

Nej nej, du har da slet ikke forstået noget, enhver ved da at man som
minimum skal have en 3GHz computer for at spille 7 kabale!

--
Anders Ebbesen
"You could be searching for a personnel file for someone who is over 21 but

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:32

> Hvordan forestiller du dig at Danmark skal skaffe billigere
transatlantiske
> forbindelser?

Jeg ved det ikke. Derfor ser jeg det som et kommende problem.

> Iøvrigt er hastigheden af hver enkel forbindelse vel sådan set irrelevant,
> så længe der er nok til at tilfredsstille kundemassen.

Ja, men der kommer flere og flere på nettet, der vil leeche. Det giver med
tiden kapacitets problemer.
Desuden vil høje hastigheder medføre at flere og flere vil downloade
filmklip og andre ting.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 01:32

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote in message

> Ja, men der kommer flere og flere på nettet, der vil leeche. Det giver med
> tiden kapacitets problemer.

Da kun hvis forbindelserne ikke udbygges.
Det gør de - så der er ikke noget problem.

> Desuden vil høje hastigheder medføre at flere og flere vil downloade
> filmklip og andre ting.

Ja, og eftersom efterspørgslen stiger bliver der trukket nye kabler. Bare
rolig, der skal nok komme mere båndbredde og prisen falder sikker støt og
roligt som den har gjort de sidste år.

Peter Sjøntoft

Jeg arbejder for CyberCity, men udtaler mig hér for mig selv for egen
regning og risiko.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:43

> Da kun hvis forbindelserne ikke udbygges.
> Det gør de - så der er ikke noget problem.

Lad os nu se hvad priserne på de helt høje netforbindelser bliver...

> Ja, og eftersom efterspørgslen stiger bliver der trukket nye kabler. Bare
> rolig, der skal nok komme mere båndbredde og prisen falder sikker støt og
> roligt som den har gjort de sidste år.

Så må vi jo håbe at de transatlantiske linier også falder...

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:40

It seems Troels Christiansen wrote:

>Lad os nu se hvad priserne på de helt høje netforbindelser bliver...

Det er underordnet, da der her er tale om, hvad Sonofon og andre
FWA-leverandører ønsker af omsætning på deres kunder. Det påvirker kun i
ringe og meget indirekte grad priserne på transmissionskapacitet over
Atlanten.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:50

> [...]
> FWA-leverandører ønsker af omsætning på deres kunder. Det påvirker kun i
> ringe og meget indirekte grad priserne på transmissionskapacitet over

Med de småpenge man betaler for bredbånd idag i forhold til for 2 år siden,
må der på et eller andet tidspunkt kommer et kapacitets problem, og da der
skal lægges flere linier, skal de også betales. Derfor mener jeg at det er
rimeligt at se på priser for transatlantiske forbindelser.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 01:46

> [...]
> skal lægges flere linier, skal de også betales. Derfor mener jeg at det er
> rimeligt at se på priser for transatlantiske forbindelser.

Der er jo allerede i dag langt flere forbindelser over atlanten end for blot
få år siden. Disse betales netop af dagens brugere. Det er en del af
abonnementet i dag kan du sige. Det samme vil gøre sig gældende om flere år
hvis tilgangen fortsætter. Flere brugere vil få forbindelse, mere båndbredde
er påkrævet, denne bliver billigere pr mbit, da der er stordriftsfordele (de
er kollossale, da det er dyrt at lægge kablet - hvor stort det er betyder
mindre). Så der opstår ikke et problem.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:00

> [...]
(de
> er kollossale, da det er dyrt at lægge kablet - hvor stort det er betyder

Jeg tror at vi skal håbe på list teknoligisk udvikling, der gør nettet lidt
billigere på lang afstand.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 01:56

> Jeg tror at vi skal håbe på list teknoligisk udvikling, der gør nettet
lidt
> billigere på lang afstand.

Ja også det.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:53

It seems Troels Christiansen wrote:
>Med de småpenge man betaler for bredbånd idag i forhold til for 2 år siden,
>må der på et eller andet tidspunkt kommer et kapacitets problem,

Hvorfor? Man må som udgangspunkt formode, at ISP'erne skalerer deres
netværk efter de behov, som opstår, når der kommer mange bredbåndskunder
til.

>og da der
>skal lægges flere linier, skal de også betales. Derfor mener jeg at det er
>rimeligt at se på priser for transatlantiske forbindelser.

Du har ret i, at ISP'erne har store udgifter til IP-transit (IP-trafik fra
omverdenen), og at den enkelte ADSL-kundes trafikforbrug hurtig kan blive
en omkostningsrig affære.

Men spørgsmålet er ikke, om ISP'erne vil kunne få den nødvendige kapacitet
- spørgsmålet er, om de vil bruge de penge, det koster at købe den
nødvendige kapacitet. Dvs. det er ikke den forhåndenværende kapacitet over
Atlanten men derimod ISP'ernes pengepunge, der kommer til at trække
grænsen.

Og i den henseende har du ret i, at Sonfon ikke vil kunne sælge 34
Mbps-forbindelser til ingen penge, idet de har udgifterne til IP-transit at
tænke på - FWA eller ej.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:05

Av mine fingre

> Hvorfor? Man må som udgangspunkt formode, at ISP'erne skalerer deres
> netværk efter de behov, som opstår, når der kommer mange bredbåndskunder
> til.

Det kan der være noget om, men alt tyder på at de ikke har forudset hvilken
efterspørglsel der er, når man kigger på den generelle leveringstid lige nu.

<klip>

> [...]
> nødvendige kapacitet. Dvs. det er ikke den forhåndenværende kapacitet over
> Atlanten men derimod ISP'ernes pengepunge, der kommer til at trække

Nej... kundernes... kundernes pengepung er ISP'ernes ... Sådan da

Det er det...

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:12

>Det kan der være noget om, men alt tyder på at de ikke har forudset hvilken
>efterspørglsel der er, når man kigger på den generelle leveringstid lige nu.

Det store boom gik i gang for noget tid siden, så selvom de måske blev
taget på sengen til at starte med, så har de haft rigelig tid til at
omstille sig.

>Nej... kundernes... kundernes pengepung er ISP'ernes ... Sådan da

Ja, men hvis kunderne betaler mindre, end det koster ISP'erne at levere
ydelsen, så opstår problemet. Det vil i høj grad blive aktuelt, hvis Sonofon
dykker markedspriserne for at erobre sig en andel.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:09

> Det kan der være noget om, men alt tyder på at de ikke har forudset
hvilken
> efterspørglsel der er, når man kigger på den generelle leveringstid lige
nu.

Leveringstid? Det er på kobberet. I hvert fald hos CyberCity.
Det har intet med båndbredde at gøre.
I øvrigt leveres der inden for 30 arbejdsdage - ellers er den første måned
gratis. SÅ, leveringstiden er da ikke så gal.

Fra : Rune Klausen

Dato : 07-01-01 03:23

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message
> [...]

> Og i den henseende har du ret i, at Sonfon ikke vil kunne sælge 34
> Mbps-forbindelser til ingen penge, idet de har udgifterne til IP-transit

Hvad jeg har hørt.... så kommer den til at koset omkringe de 20000+ pr md,
for en 34Mbit.

Hvis de solgt dem for en slik, ville de jo gå ned efter kort tid...

-Rune

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 12:12

> Hvad jeg har hørt.... så kommer den til at koset omkringe de 20000+ pr md,
> for en 34Mbit.
>
> Hvis de solgt dem for en slik, ville de jo gå ned efter kort tid...

Lyder rimeligt.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:36

>transatlantiske
>
>Jeg ved det ikke. Derfor ser jeg det som et kommende problem.

Det er det ikke. Vi lever i en kapitalistisk verden, så når der opstår
behov for mere kapacitet over Atlanten, så vil det også kunne købes.

>Ja, men der kommer flere og flere på nettet, der vil leeche. Det giver med
>tiden kapacitets problemer.
>Desuden vil høje hastigheder medføre at flere og flere vil downloade
>filmklip og andre ting.

Det er en ammestue-historie, at der skulle opstå sådanne flaskehalse, fordi
slutbrugerne har fået mere båndbredde. Hvis ISP'erne ønsker at betale for
den nødvendige kapacitet, så kan de sagtens få det.

Hvis din argumentation skulle holde vand, så burde der være
kapacitetsproblemer allerede i dag, da der jo på et år er kommet mange
tusinde ADSL-brugere online i Danmark. Sådan er det bare ikke.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:47

<klip>
> Hvis din argumentation skulle holde vand, så burde der være
> kapacitetsproblemer allerede i dag, da der jo på et år er kommet mange
> tusinde ADSL-brugere online i Danmark. Sådan er det bare ikke.

Jeg vil dertil lige sige at sonofon taler om forbindelser der er 17 gange
hurtigere end de hurtige ADSL linier, og kan nå 35 % flere kunder end ADSL.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 01:43

> Jeg vil dertil lige sige at sonofon taler om forbindelser der er 17 gange
> hurtigere end de hurtige ADSL linier, og kan nå 35 % flere kunder end
ADSL.

Og ADSL er 16 gange hurtigere end bundlet ISDN - WOOOOW. Problemerne opstod
ikke af den grund.
Hvor mange kunder det når er ikke relevant, det der betyder noget er hvor
mange der køber det.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:59

> Og ADSL er 16 gange hurtigere end bundlet ISDN - WOOOOW. Problemerne
opstod
> ikke af den grund.

ISDN er vand i forhold til ADSL og det er vand i forhold til 34 Mb. Men lad
os nu sige at hastigheden gennemsnitlig er 400 Kb for adsl linier (tallet er
grebet ud af den blå luft) så skal der 1240 ISDN kunder til at bruge en 155
Mb linie, og 396,5 ADSL kunder til. Med 34 Mb skal der kun 4,5 kunde til ad
gangen.

Kan du se hvor jeg vil hen?

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:02

> [...]
155
> Mb linie, og 396,5 ADSL kunder til. Med 34 Mb skal der kun 4,5 kunde til

Tror du at den gennemsnitlige FWA forbindelse vil være 34mbit?
I don't.

I øvrigt ændrer din argumentation ikke på at ADSL kræver op til 16 gange
bundlet ISDN og FWA op til 17 gange ADSL. Vi klarede den første omstilling,
den anden kan også løses.

Hvis Sonofon vil betale hvad det koster kan de snildt få et tilstrækkeligt
IP feed.

Hvis du er i tvivl kan du ringe og spørge UU-Net (eller en anden udbyder) om
de ikke kan levere en 10GB forbindelse til dig. Jeg er ret sikker på at de
siger ja. Men du kommer naturligvis til at betale. Dog er prisen i dag mange
gange mindre end den ville have været for 5 år siden.

OK, der er nok lidt leveringstid og en pæn bindingsperiode, men jeg er
overbevist om at det vil kunne lade sig gøre.

> Kan du se hvor jeg vil hen?

Nej.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:18

> Tror du at den gennemsnitlige FWA forbindelse vil være 34mbit?
> I don't.

Nej, men man må jo regne med at der er væsentligt flere på ad gangen i peak
perioderne.

<klip>
> Hvis Sonofon vil betale hvad det koster kan de snildt få et tilstrækkeligt
> IP feed.

Hvis kunderne kan betale.

> [...]
mange
> gange mindre end den ville have været for 5 år siden.

Jeg vil da gerne se en 10 GB forbindelse over atlanten til under 100 mil. $
om året...

> OK, der er nok lidt leveringstid og en pæn bindingsperiode, men jeg er
> overbevist om at det vil kunne lade sig gøre.

Jeg vil gerne se det.

> Nej.

Jeg vil til det punkt at de ikke kan levere de hastigheder over atlanten i
ubegrænset omfgang.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:21

> Nej, men man må jo regne med at der er væsentligt flere på ad gangen i
peak
> perioderne.

End ADSL ? Hvorfor det?

> Hvis kunderne kan betale.

Ja i sidste ende - vi er enige om at det ikke bliver helt billigt at få en
34 mbit forbindelse af god kvalitet.

$
> om året...

Det er muligt - men jeg tror faktisk vi er enige. Det kan fås, men er ikke
gratis.

> Jeg vil gerne se det.

Tjooh - så far vil det nok være spild til de fleste ting.

> Jeg vil til det punkt at de ikke kan levere de hastigheder over atlanten i
> ubegrænset omfgang.

Det kan man godt - men det er ikke gratis. OK - på meget kort sigt skal
kablerne selvfølgelig trækkes, men hvis behovet er der sker det også.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:34

> peak
>
> End ADSL ? Hvorfor det?

Nej, end 4,5

<klip>

> Det er muligt - men jeg tror faktisk vi er enige. Det kan fås, men er ikke
> gratis.

Nej... Jeg glæder mig til at se prisen. Jeg tror som sagt at løsningen på
prisproblemet bliver en trafik begrænsning

< klip>

> Det kan man godt - men det er ikke gratis. OK - på meget kort sigt skal
> kablerne selvfølgelig trækkes, men hvis behovet er der sker det også.

Ja, jeg mener nu stadig at der nok bliver nogle problemer med økonomien, men
lad os se hvad der sker.

Damn den her tråd har udviklet sig

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:31

It seems Troels Christiansen wrote:
>Jeg vil da gerne se en 10 GB forbindelse over atlanten til under 100 mil. $
>om året...

Det burde kunne fås...

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:17

It seems Peter Sjøntoft wrote:
>I øvrigt ændrer din argumentation ikke på at ADSL kræver op til 16 gange
>bundlet ISDN og FWA op til 17 gange ADSL. Vi klarede den første omstilling,
>den anden kan også løses.

Men ISDN var ikke flatrate, så situationen var dengang en anden.

>Hvis Sonofon vil betale hvad det koster kan de snildt få et tilstrækkeligt
>IP feed.

Yep.

>Nej.

I taler forbi hinanden... du omtaler ISP'ernes mulighed for at købe en
given kapacitet, forudsat at de kan betale for den. Troels taler om
ISP'ernes økonomiske muligheder for og vilje til at betale de nødvendige
forbindelser (men det kunne snildt misforståes).

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:26

> [...]
> ISP'ernes økonomiske muligheder for og vilje til at betale de nødvendige
> forbindelser (men det kunne snildt misforståes).

Ja, det kan lade sig gøre, men problemet er økonomien.
Simon har forstået hvad jeg mener.
Hvis du, Peter mener at de kan følge med med de nuværende priser, så er det
fair nok. Der er i grunden ingen af os der ved hvor mange pænge de har. Jeg
synes bare at det ser ud til at kapirtalen bliver et problem.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:28

><klip> pænge <klip>
Penge staves med "E"!!!

Fra : Rea721

Dato : 08-01-01 21:27

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> skrev

> Penge staves med "E"!!!

Ja men pænge..staves med "æ" :)

--
rea721@fabel.dk (AKA) Leon Andrea. Bevar Flyvestation Værløse..
Den sidste Operative Flyvestation øst for Storebælt.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 08-01-01 21:35

> Ja men pænge..staves med "æ" :)

Øøh tjoo....

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:28

Vi er enige. Jeg er dog blot ret sikker påa t ISP'erne kun udbyder
forbindelser som der er økonomi i - derfor er 34mbit dyrt. Og kunderne køber
kun dem de synes har det bedste pris/kvalitet forhol. Markedskræfterne
klarer resten. Det var da dejligt.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:38

> [...]
køber
> kun dem de synes har det bedste pris/kvalitet forhol. Markedskræfterne

Endeligt er vi så enige som vi nu bliver

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:39

Glemte signatur:

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:25

> Men ISDN var ikke flatrate, så situationen var dengang en anden.

Det blev det - vi (CyberCity) indførte det selv. Men vi er enige - trafikken
kostede noget. Det kommer den naturligvis også til med en FWA forbindelse
uanset hvor hurtig denne er.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:23

<klip>
> [...]
mange
> gange mindre end den ville have været for 5 år siden.

UUnets forbinelse fra europa direkte over atlanten er på nuværende tidspunkt
ca. 3440 Mb = 101 simultane 34 Mb opkoblinger.

<klip>

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:23

> UUnets forbinelse fra europa direkte over atlanten er på nuværende
tidspunkt
> ca. 3440 Mb = 101 simultane 34 Mb opkoblinger.

Det er muligt - men såfremt de ville kunne de da med stor sandsynlighed leje
sig ind på nogle flere fibre. Også et hurtigt, hvis man virkelig vil betale.
Men vi er enige. Ubegrænset (elelr rettere meget stort) atlanterhavstrafik
er ikke gratis - men kan godt leveres.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:36

<klip>

> [...]
betale.
> Men vi er enige. Ubegrænset (elelr rettere meget stort) atlanterhavstrafik

Ja, vi er enige. Det er bare hundedyrt.
jeg har hørt rygter om at 155 Mb koster flere millioner dollars om året.
Hvad er oprettelses gebyret så ikke

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:27

It seems Troels Christiansen wrote:
>UUnets forbinelse fra europa direkte over atlanten er på nuværende tidspunkt
>ca. 3440 Mb = 101 simultane 34 Mb opkoblinger.

Jeg vil umiddelbart vurdere, at UUNet har væsentlig mere transatlantisk
kapacitet end det, og der er i hvert fald under ingen omstændigheder tale
om n x 34 Mbps forbindelser.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:37

Se her: http://www.uu.net/network/maps/europe/

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:33

>Se her: http://www.uu.net/network/maps/europe/

Der står at de bl.a. har en STM-16 (2,5 Gbps) til USA.

Men selv denne type kort har det med at være forældede.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-01-01 02:32

On Sun, 7 Jan 2001 02:37:11 +0100, "Troels Christiansen"
<troels@mail.dk> wrote:

>Se her: http://www.uu.net/network/maps/europe/

21*155mb
og 2*2.5gb
= 8gb og en sjat

samt den sikkert er forældet før den blev trykt

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:49

> 21*155mb
> og 2*2.5gb
> = 8gb og en sjat

Der er 8 155 Mb forbindelser og 1 2,5 Gb forbindelse.

> samt den sikkert er forældet før den blev trykt

Hvorfor laver man en forældet reklameside?

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-01-01 02:45

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote Sun, 7 Jan 2001
02:48:52 +0100 :

>Hvorfor laver man en forældet reklameside?

Fordi man ikke kan nå at opdatere hver gang der sker nyt.. hvilket
kan ske lige inden FTP klienten gør klar til at uploade..

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:53

> Fordi man ikke kan nå at opdatere hver gang der sker nyt.. hvilket
> kan ske lige inden FTP klienten gør klar til at uploade..

Linier over atlanten kommer nok ikke fra den ene dag til den ande...

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-01-01 02:48

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote Sun, 7 Jan 2001
02:52:35 +0100 :

>Linier over atlanten kommer nok ikke fra den ene dag til den ande...

Webfolk er ikke verdens hurtigste til at opdage ændringer på teknik
siden

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:58

> Webfolk er ikke verdens hurtigste til at opdage ændringer på teknik
> siden

Webfolk er som regel heller ikke dem der bestemmer hvad der skal på siden
hvornår.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:51

> Der er 8 155 Mb forbindelser og 1 2,5 Gb forbindelse.

Derved mener jeg hos UUnet, men det du skriver er heller ikke meget mere end
en fordobling...

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 07-01-01 02:48

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote Sun, 7 Jan 2001
02:51:11 +0100 :

>Date: Sun, 7 Jan 2001 02:51:11 +0100

psst... dit ur trænger vist til en lille adjustment

godnat.. vistnok

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:57

> psst... dit ur trænger vist til en lille adjustment

Jeg bruger mit armbådsur... 10 minutter er lige meget +mit computer ur er
elendigt.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:43

> Der er 8 155 Mb forbindelser og 1 2,5 Gb forbindelse.

Nej - zoom lige ind på kortet og tjek de tal ved de enkelte linjer der
beskriver hvor mange af hver der er.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:53

> Nej - zoom lige ind på kortet og tjek de tal ved de enkelte linjer der
> beskriver hvor mange af hver der er.

Min fejl.... men stadig ikke meget mere end en fordobling, og der er ikke
bare det danske net.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-01-01 16:16

On Sun, 7 Jan 2001 02:53:22 +0100, Troels Christiansen wrote:

>Min fejl.... men stadig ikke meget mere end en fordobling, og der er ikke
>bare det danske net.

8 Gbps er RIGTIGT MEGET - her gælder der statistisk multiplexing som alle
andre steder ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 18:01

> 8 Gbps er RIGTIGT MEGET - her gælder der statistisk multiplexing som alle
> andre steder ...

Der er også rigtigt mange europæere, der vil have bredbånd.

Men nu gider jeg snart ikke diskutere det her mere... vi kører bare i ring,
og jeg har sagt hvad jeg har på hjertet. Jeg har også udpenslet det.

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-01-01 02:43

On Sun, 7 Jan 2001 02:48:52 +0100, "Troels Christiansen"
<troels@mail.dk> wrote:

>Der er 8 155 Mb forbindelser og 1 2,5 Gb forbindelse.

Du har set de små tal i venste side oven på stregerne.

>Hvorfor laver man en forældet reklameside?

Det er vel ikke deres største prioriete at fortællle deres konkurenter
hvor langt de er nået

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:55

> Du har set de små tal i venste side oven på stregerne.
Det ver min fejl

> Det er vel ikke deres største prioriete at fortællle deres konkurenter
> hvor langt de er nået

Hvilket firma vil ikke gerne blære sig overfor eventuelle kunder?

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-01-01 02:49

On Sun, 7 Jan 2001 02:54:45 +0100, "Troels Christiansen"
<troels@mail.dk> wrote:

>Hvilket firma vil ikke gerne blære sig overfor eventuelle kunder?

Good point.

-->Søvn

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 09-01-01 03:11

"Troels Christiansen" <troels@mail.dk> wrote:

>Hvorfor laver man en forældet reklameside?

Når man har indset at man ikke kan følge med, når den skal opdateres;
indser man senere at det er bedre hele tiden at have en reklameside
der er X måneder bagud, end det er ikke at have nogen.

--
mvh.
Lasse Jarlskov

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:39

> Se her: http://www.uu.net/network/maps/europe/

Der er 21 STM-1 linjer og 2 STM-16 linjer. Det giver samlet godt 8GB
forbindelse over atlanten. Og som Simon siger er der ingen garanti for at
dette kort er bare nogenlunde opdateret. Bare teksten under kortet der
direkte er forkert i forhold til kortet siger da lidt om hvor seriøst de
tager denne side.

Fra : N/A

Dato : 07-01-01 12:14

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 12:14

> Dit regnestykke holder ikke
>
> En ISDN vil typisk være mere belastet end en ADSL.
> En ADSL vil typisk være mere belastet end en 34mbit.
>
> Hvor tit tror du en kunde med 34mbit vil ligge helt oppe på fuld
> download-hastighed, og vil han gøre det konstant ? nej vel.

Jeg regner ikke med at alle sidder og downloader med fuld hastighed. Det er
bare lige for at vise at der ikke skal mange til, før båndbredden er brugt.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 07-01-01 01:37

On Sun, 7 Jan 2001 01:31:40 +0100, Troels Christiansen wrote:
>transatlantiske
>
>Jeg ved det ikke. Derfor ser jeg det som et kommende problem.

Uden at påstå at jeg ved ret meget om det, kan jeg ikke forestille mig andet
end at en større europæisk virksomhed, så snart det er rentabelt (dvs. når
der er efterspørgsel) kaster sig ud i at lægge et eller flere nye søkabler
mellem USA og Europa.

>Ja, men der kommer flere og flere på nettet, der vil leeche. Det giver med
>tiden kapacitets problemer.
>Desuden vil høje hastigheder medføre at flere og flere vil downloade
>filmklip og andre ting.

Igen uden at ane hvad der foregår internt hos eksempelvis tdc, må man antage
at en eller anden[TM] har tænkt over dette og ikke solgt mere båndbredde end
de relevante net kan trække.
Bortset fra det er der vel stadig mange brugere på ISDN og PSTN-opkoblinger?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-01-01 16:18

On 7 Jan 2001 00:36:42 GMT, Søren Boll Overgaard wrote:

>Igen uden at ane hvad der foregår internt hos eksempelvis tdc, må man antage
>at en eller anden[TM] har tænkt over dette og ikke solgt mere båndbredde end
>de relevante net kan trække.

Alle ISP'er kører efter princippet.

Sælg løs, så dimensionerer vi efterfølgende så der ikke opstår flaskehalse.

Undtagelsen er så når enkelt kunder spørger efter produkter som er hurtigere
en X % af den samlede kapacitet.

>Bortset fra det er der vel stadig mange brugere på ISDN og PSTN-opkoblinger?

Ja - mange flere end der er ADSL brugere.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 18:05

> [...]
flaskehalse.

> Undtagelsen er så når enkelt kunder spørger efter produkter som er

Jeg vil da gerne tro at der er penge til det. Du plejer jo at vide hvad du
snakker om, så hvad tror du der sker, hvis alle europæere vil have flere
megabit til flatrate priser, som dem vi ser idag?

<klip>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 07-01-01 18:13

On Sun, 7 Jan 2001 18:04:54 +0100, Troels Christiansen wrote:

>Jeg vil da gerne tro at der er penge til det. Du plejer jo at vide hvad du
>snakker om, så hvad tror du der sker, hvis alle europæere vil have flere
>megabit til flatrate priser, som dem vi ser idag?

Jeg har hele tiden sagt at man ikke kan tjene penge på at sælge 2 Mbps til
400 kr om måneden, og jeg har ikke skiftet mening.

Men hvis man vil tabe penge, så kan man sagtens skaffe den nødvendige
kapacitet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 18:25

> [...]
> 400 kr om måneden, og jeg har ikke skiftet mening.
>
> Men hvis man vil tabe penge, så kan man sagtens skaffe den nødvendige

Så er vi 100% enige.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:10

> [...]
>for dem der er nu er ikke hurtigere end 155 Mb, og er møgdyre... dvs. der er

Øh? Blandt de danske udbydere er det vist kun TDK, som har egne
STM-1-forbindelser til USA. Og hvis de ikke allerede har det, så kunne også
sagtens købe STM-4, hvis de vil betale prisen.

De øvrige udbydere køber deres transit-trafik af en eller flere
leverandører. Hvad angår Tele2 og Telia, så hælder de vist nok trafikken
rundt om deres moderselskaber i Sverige, mens WOL og CC køber transit af
foretagender, der har lokal tilstedeværelse i Danmark.

Det giver altså ingen mening at tale om, at kapaciteten mellem Danmark og
USA ikke kan følge med behovet - for der er ingen enkel definition, som kan
dække "kapaciteten mellem Danmark og USA".

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 01:39

> Øh? Blandt de danske udbydere er det vist kun TDK, som har egne
> STM-1-forbindelser til USA. Og hvis de ikke allerede har det, så kunne
også
> sagtens købe STM-4, hvis de vil betale prisen.

Jeg ved ikke hvilke udbydere der har linier til USA. Det der læste jeg på en
side over danmarks linier.
Hvis kunderne vil betale prisen. Internet udbydere kan jo være ligeglade om
de har vilde hastigheder, hvis ingen vil betale for det...
Jeg ved ikke hvad sådanne linier koster, men det er nok ikke ligefrem
småpenge...

> [...]
> rundt om deres moderselskaber i Sverige, mens WOL og CC køber transit af
> foretagender, der har lokal tilstedeværelse i Danmark.

Ja, vi kan da på nuværende tidspunkt fint flytte problerme andre steder hen,
men hvis alle lige pludselig forventer flere Mb, begynder der at opstå
problemer.

> [...]
kan
> dække "kapaciteten mellem Danmark og USA".

Nej, men nu er Danmark jo heller ikke det eneste land, der vil have
bredbånd.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:46

>også
>
>Jeg ved ikke hvilke udbydere der har linier til USA. Det der læste jeg på en
>side over danmarks linier.

Den slags sider har det med at være meget forældede.

> [...]
>de har vilde hastigheder, hvis ingen vil betale for det...
>Jeg ved ikke hvad sådanne linier koster, men det er nok ikke ligefrem

Nej, men man indkøber jo kapacitet ud fra forventninger til markedet. Der
sidder rent faktisk folk og regner på den slags rundt omkring hos ISP'erne.
Og det vil resultere i dårlig karma til den enkelte ISP, hvis de indkøber
mindre kapacitet, end kunderne har brug for.

>Ja, vi kan da på nuværende tidspunkt fint flytte problerme andre steder hen,
>men hvis alle lige pludselig forventer flere Mb, begynder der at opstå
>problemer.

Nej. Det er ikke sådan, at der fx ligger 10 ledninger á 155 Mbit/s over
Atlanten til deling mellem alle i Europa. Adskillige selskaber har trukket
adskillige fiberbundter over Atlanten, og der er hele tiden nye på vej.
Samtidig løber den teknologiske udvikling videre og sætter nye grænser for,
hvor meget kapacitet man kan hive ud af én fiber.

>Nej, men nu er Danmark jo heller ikke det eneste land, der vil have
>bredbånd.

Det er underordnet. Så længe ISP'erne har en målsætning om at købe den
kapacitet, der er nødvendig, så står der også nogen på spring til at sælge
den.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:01

<klip
> Det er underordnet. Så længe ISP'erne har en målsætning om at købe den
> kapacitet, der er nødvendig, så står der også nogen på spring til at sælge
> den.

Forudsat at der er penge til det, når priserne bliver ved at falde.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 01:58

>Forudsat at der er penge til det, når priserne bliver ved at falde.

Yep; dét er det helt centrale.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:07

> Yep; dét er det helt centrale.

Så er vi da til dels enige. Jeg vil helst være optimist, men jeg kan ikke
lige se hvodan man skal få det til at hænge sammen.
Lad os nu se. Hvis man kan bremse lyset kan man måske også gå den anden vej

Fra : Flemming Riis

Dato : 07-01-01 02:02

On Sun, 7 Jan 2001 02:07:14 +0100, "Troels Christiansen"
<troels@mail.dk> wrote:

>Så er vi da til dels enige. Jeg vil helst være optimist, men jeg kan ikke
>lige se hvodan man skal få det til at hænge sammen.

Det er her mixrate (tm) kommer ind i billedet , fri trafik i .dk og
hvor ens isp nu selv har snore til og betaling for alt trafik over xx
kb/s så uden "hurtigt net add on (tm)" har man kun xx kb/s til
..overatlanten og med har man xxxx kb/s men det bliver nok lidt
besværligt at styre

som egentelig burde sove

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 02:17

> [...]
> kb/s så uden "hurtigt net add on (tm)" har man kun xx kb/s til
> .overatlanten og med har man xxxx kb/s men det bliver nok lidt

Der kommer nok også en MB begrænsning for at tage de værste leechere.

Fra : Peter Sjøntoft

Dato : 07-01-01 02:06

> Så er vi da til dels enige. Jeg vil helst være optimist, men jeg kan ikke
> lige se hvodan man skal få det til at hænge sammen.

Kan du så ikke bare acceptere at der for få år siden manglede båndbredde hos
de fleste ISP'er - i dag har de nok. Hastighederne er for brugerne steget
20-30 gange og antallet af brugere på nettet er tidoblet. Priserne er i
samme periode faldet.
Og der er ikke problemer med at få IP trafik over atlanten.

> Lad os nu se. Hvis man kan bremse lyset kan man måske også gå den anden
vej

Nope - og derfor bliiver det aldrig fedt at spille online spil over nettet
til USA - der er en grænse for hvor hurtigt pakekrne kan komme frem og
tilbage. OK - det er off topic.

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 12:19

> [...]
> samme periode faldet.
> Og der er ikke problemer med at få IP trafik over atlanten.

Det er ikke et spørgsmål om at acceptere. Man kan bare ikke lade hastigheden
stige potentielt på så kort tid, og stadig have båndbredde. Husk at det sker
i hele europa...

> Nope - og derfor bliiver det aldrig fedt at spille online spil over nettet
> til USA - der er en grænse for hvor hurtigt pakekrne kan komme frem og
> tilbage. OK - det er off topic.

Det var nu også for sjov. Vi kender vel alle Einstein.

Fra : Simon Skals

Dato : 07-01-01 02:14

>Så er vi da til dels enige.

Vi er vist i store træk helt enige.

>Jeg vil helst være optimist, men jeg kan ikke
>lige se hvodan man skal få det til at hænge sammen.

Hvis man laver lidt købmandsregning på de forskellige priser, så kan det
være svært at se, hvordan flatrate-ADSL skal hænge sammen. Men måske de rå
markedskræfter kan løse denne gordiske knude.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Troels Christiansen

Dato : 07-01-01 12:16

> Vi er vist i store træk helt enige.

Ok... det er vi enige om

> Hvis man laver lidt købmandsregning på de forskellige priser, så kan det
> være svært at se, hvordan flatrate-ADSL skal hænge sammen. Men måske de rå
> markedskræfter kan løse denne gordiske knude.

Det er muligt. Det kan de jo sikkert.