Opsigelse
Fra : Jesper Jørgensen

Dato : 04-10-02 04:34

Hejsa

En timelønnet medarbejder har flg. i hans overenskomst :
Opsigelsen meddeles skriftligt senest ved ophøret af medarbejderens
arbejdstid en fredag.
Tirsdag kaldes medarbejderen ind på kontoret hvor han på pga. opgavemangel
afskediges, han får samtidigt den skriftlige opsigelse. Næstkommende mandag
gør nedlægger han imidlertidlig protest da han mener at
opsigelselstidspunktet først kan være fredag, hvorved han passerer græsen
for 5 års ansættelse, og har dermed ret til yderliger tre ugers opsigelse.
Spørgsmålet er så om opsigelsestidspunktet er tirsdag eller fredag,
umiddelbart vil jeg mene det er fredag, men gør medarbejderen så ikke
protestere inden fredag ?

Mvh.

JJ

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-02 16:30

Jesper Jørgensen skrev i news:anj1lt$2ng5$1@news.cybercity.dk

[klip]

> Spørgsmålet er så om opsigelsestidspunktet er
> tirsdag eller fredag, umiddelbart vil jeg mene det er fredag, men gør
> medarbejderen så ikke protestere inden fredag ?

Det lyder vanvittigt.

Lad os få den præcise ordlyd af kontrakten.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Carl Lorberg

Dato : 06-10-02 14:02

> [...]
> Spørgsmålet er så om opsigelsestidspunktet er tirsdag eller fredag,
> umiddelbart vil jeg mene det er fredag, men gør medarbejderen så ikke

Typisk er der også i den slags overenskomter en bestemmelse for at man
fratræder om fredagen.
Hvis den bestemmelse er der, løber opsigelsen først fra om fredagen og
dermed har han krav på at få 3 ugers længere opsigelse.

m.v.h.
Carl

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 06-10-02 13:49

jesper@allright.dk writes:
> [...]
>Spørgsmålet er så om opsigelsestidspunktet er tirsdag eller fredag,
>umiddelbart vil jeg mene det er fredag, men gør medarbejderen så ikke

Det er lidt svært at svare på, når vi ikke kender hele §'ens ordlyd, men
mit gæt vil være, at opsigelsen vil være OK. Du har skrevet "SENEST ved
ophør af medarbejderens arbejdstid fredag". Jeg vil mene, at det ikke
umiddelbart forhindre arbejdsgiveren at opsige tidligere, men som sagt,
mangler der noget, for at du kan få et korrekt svar.

Hilsen
Poul Erik Rise