Hvad er forskellen?
Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 24-02-01 18:14

Jeg har undret mig en del over forskellen på "visits", "pages" og "hits" når
jeg læser statistikken for min hjemmeside.

Er der en som vil være rar at forklare mig forskellen?

Mvh
Gunnar Kristiansen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-02-01 03:33

Gunnar Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> [...]
> jeg læser statistikken for min hjemmeside.
>
> Er der en som vil være rar at forklare mig forskellen?

Visits = Unikke besøgende
Pages = sidevisninger
Hits = Antal besøg (ikke unikke)
--
Jesper Oersted
"Tak til - beklager, navnet forsvandt i da Outlook Express

Fra : Gunnar Kristiansen

Dato : 25-02-01 12:54

Hvad mener du med unikke ?

Mvh
Gunnar

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 25-02-01 13:12

Gunnar Kristiansen <gunnar.kristiansen@image.dk> wrote:

> Hvad mener du med unikke ?

Unikke betyder at det er en ny bruger, dvs. hvis samme bruger fra samme
IP vender tilbage og kigger på siden 10 senere er han ikke unik.

Fra : Jakob Færch

Dato : 25-02-01 13:55

In article <1epd8fv.1lgnzluy4cejlN%spambait@use.reply.to>,
spambait@use.reply.to (Jesper Ørsted) wrote:

> Visits = Unikke besøgende
> Pages = sidevisninger
> Hits = Antal besøg (ikke unikke)

Nu er denne tråd måske lidt OT i forhold til dk.edb.mac, meeen....

Mine erfaringer siger, at begreberne fortolkes ret forskelligt fra
log-system til log-system.

Webtrends, som jeg har brugt lidt, har følgende definitioner:
----
Hits - A count of successful hits for the document not including the
supporting graphic files on the page. Files considered web pages are
those with the following extensions: .htm, .html, .asp, and a few
others.
Tip: Visit http://www.webtrends.com/support/hits_views_sessions.htm for
a detailed explanation of pages and visitor sessions.

Page Views (Impressions): Total - A count of hits to pages defined as
documents or forms in the File Types tab. You can define how forms and
documents are counted by modifying the Document Extensions and File
Types settings. The supporting graphics on pages are not counted.
Page Views: Average Per Day - Number of page views (impressions) divided
by the total number of days in the log.

Visitor Sessions: Total - A count of the visitor sessions to your site.
The length of a visitor session is defined in the General tab in the
Options window.

Unique Visitors - A count of unique IPs for the period of the report,
whether or not they were authenticated using domain names or cookies.
Visitors: Unique Visitors - Unique visitors are counted using the
visitor's IP address, domain name, or cookie. Persistent cookies are
defined in Cookies tab in the Options window. Cookies give the most
accurate count.
----

- så hvis du bruger webtrends, er Hits altså _ikke_ antal besøg - det er
visitor sessions, der angiver det. Hits er alle sider, der er blevet
hentet.

Jeg citerede Webtrends' forklaringer som et eksempel på, at fx hits kan
fortolkes vidt forskelligt.

Moralen er, at du er nødt til at læse dokumentationen for lige præcis
den statistisk-pakke der kører på den server du er interesseret i.
Alfa og omega i at analysere web-statistikker er at vide, præcis hvad
begreberne dækker - og hvilke former for usikkerhed der er forbundet med
dem. Fx er unique visitors stort set umuligt at måle korret.

Gallups webmeasure gør et hæderlidt forsøg - til gengæld skal alle
besøgende trættes med en skide-irriterende Java-applet, der kører i
baggrunden og fortæller Gallups server, hvilke sider man ser på.
Specielt for Mac-brugere, der jo mildt sagt ikke har verdens hurtigste
Java-afvikling til rådighed, er det ret træls at spilde surf-tid på.

Nå, nu blev tråden vist endnu mere OT

/Jakob