SPG. hvad er min ret ? i en underlig foræ~
Fra : Pede L@rsen

Dato : 03-10-02 21:22

Og her er mine spørgsmål.
Jeg har en god veninde som har en kærste der ikke kan gøre hende gravid,
derfor spurgte hun mig om jeg ville gøre hende gravid.
Hendes kærste er helt med på det, og vi har snakket om at han skal adoptere
barnet når/hvis hun bliver gravid.
En ting jeg er lidt bange for at, hvad nu hvis han dropper det hele og hun
er gravid, er jeg så dømt til at være faderen til barnet (jeg ved at jeg er
altid faderen til barnet)?
kan man på nogen måde lave nogle papire der gør at jeg ikke hænger på at
skulle betale børne bidrag ? Fordi jeg gerne vil have mit navn på papiret
er, hvis der sker noget med barnet, så vil jeg gerne have at jeg kan hjælpe
det, evt. donar.
Ikke at jeg ikke ville passe på barnet eller noget andet, men jeg gør det
for at hjælpe hende og vil nødig hænge på en kæmpe økonomisk udgift pga.
det.
Well nogle syntes at det er lidt langt ude det jeg er ved at gøre, men jeg
har det godt med at hjælpe.

MVH
Pede Larsen

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 22:01

Scripsit "Pede L@rsen" <pede@stofanet.dk>

> kan man på nogen måde lave nogle papire der gør at jeg ikke hænger på at
> skulle betale børne bidrag ?

Nej, ikke umiddelbart. I princippet kan den sociale far anerkende
faderskabet efter §14 stk 3 i børneloven, men det kan vist ikke lade
sig gøre før graviditeten er konstateret, så du risikerer at han får
kolde fødder forinden. Og selv da vil han kunne få kolde fødder
*senere* og forlange en faderskabssag med dna-undersøgelser m.v.
indtil barnet er 6 måneder.

(Uddybende forklaring på hvorfor: Børnebidrag er i princippet et
bidrag til *barnet*, ikke til moderen - selv om det i praksis
overlades til moderen at bruge pengene til barnets forsørgelse.
Moderen kan ikke gyldigt på barnets vegne give afkald på det i
forvejen - det er barnet der har ret til to forældre.)

Ovenstående forudsætter at I har tænkt jer at lave barnet efter
naturmetoden [1]. Hvis der er kunstig befrugtning indblandet gælder
§§ 27 og 28, som lader moderens partner binde sig på forhånd til at
være far.

[1] Af hensyn til gruppens afgrænsning ser jeg helt bort fra de
psykiske knuder det må kunne give hvis det kræver mange forsøg
med naturmetoden at opnå graviditet. Men det er nok på sin plads
i det mindste at anbefale at du betragter "den planlagte far får
kolde fødder undervejs" som en mulighed du *skal* være forberedt
på.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Pede L@rsen

Dato : 03-10-02 22:18

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> [...]
> kolde fødder forinden. Og selv da vil han kunne få kolde fødder
> *senere* og forlange en faderskabssag med dna-undersøgelser m.v.

Ok når hun bliver gravid var planen at (kærsten) skulle adobtiere barnet,
Men det kan ikke laves inde hun er gravid. ?

> [...]
> i det mindste at anbefale at du betragter "den planlagte far får
> kolde fødder undervejs" som en mulighed du *skal* være forberedt

Ja det er natur metoden vi ville bruge, det kan tage tid.
Og muglighed er der jo altid, at han kan få kolde fødder, det var det jeg
egentligt ville have undersøgt inde, for at se hvordan jeg stod..
For at undgå en økonomisk belastning af det.

Well takker for svaret.

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-10-02 22:39

Scripsit "Pede L@rsen" <pede@stofanet.dk>

> Ok når hun bliver gravid var planen at (kærsten) skulle adobtiere barnet,
> Men det kan ikke laves inde hun er gravid. ?

Nej, man kan ikke adoptere et endnu ufødt barn - ifølge adoptionsloven
§8 stk 2 kan adoption bortset fra "i ganske særlige tilfælde" ikke ske
før barnet er 3 måneder.

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Peter G C

Dato : 04-10-02 16:28

Pede L@rsen skrev i news:3d9ca6fe$0$11454$ba624c82@nntp02.dk.telia.net

[klip]

> En ting jeg er lidt bange for at, hvad nu hvis han dropper det hele
> og hun er gravid, er jeg så dømt til at være faderen til barnet (jeg
> ved at jeg er altid faderen til barnet)?

Ja.

> kan man på nogen måde lave nogle papire der gør at jeg ikke hænger på
> at skulle betale børne bidrag ?

Det kan jeg ikke forestille mig.

[klip]

> Well nogle syntes at det er lidt langt ude det jeg er ved at gøre,
> men jeg har det godt med at hjælpe.

Du bør nok få professionel rådgivning vedr. spørgsmålene.

Din subjektlinie er egentlig ikke korrekt da det ikke drejer sig om dine
rettigheder, men om dine forpligtelser.

/Peter
--
http://www.grauslund.com