Wav komprimering
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-10-02 19:10

Hejsa - måske OT men here goes...

Jeg skal have komprimeret en Wav, så den fylder ca. 5% af sin oprindelige
størrelse. Hvilke programmer kan sådan noget?

Jeg kører iøvrigt XP hvis der er noget indbygget der.

Nogen forslag?

Fra : Mogens

Dato : 03-10-02 19:30

On Thu, 3 Oct 2002 20:10:03 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<slet.hsl.@code12.dk> wrote:

>Hejsa - måske OT men here goes...
>
>Jeg skal have komprimeret en Wav, så den fylder ca. 5% af sin oprindelige
>størrelse. Hvilke programmer kan sådan noget?

Komprimer den til MP3 eller evt MP3pro hvis du kan få fat
i sådan en encoder. Med Mp3 kan du sagtens lave en
fil af den størrelse uden at alt for meget af kvaliteten går tabt.

mvh Mogens

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-10-02 19:39

> Komprimer den til MP3 eller evt MP3pro hvis du kan få fat
> i sådan en encoder. Med Mp3 kan du sagtens lave en
> fil af den størrelse uden at alt for meget af kvaliteten går tabt.
>
> mvh Mogens

Det er rent faktisk essentielt, at formatet vedbliver at være wav - tak for
forsøget om ikke andet.

Fra : Michael Hyldsgaard

Dato : 03-10-02 19:58

"Henrik Steen Larsen" <slet.hsl.@code12.dk> wrote in message

> Det er rent faktisk essentielt, at formatet vedbliver at være wav - tak
for
> forsøget om ikke andet.

Det bliver nok lidt umuligt... medmindre du ikke skal afspille filerne mens
de er "pakkede", for så vil jeg da anbefale en tur igennem WinZip eller
lignende... det vil nok reducere størrelsen betragteligt...

/Michael
http://www.jirty.dk

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-10-02 20:03

> [...]
> de er "pakkede", for så vil jeg da anbefale en tur igennem WinZip eller
> lignende... det vil nok reducere størrelsen betragteligt...

Hmmn... tænkte man kunne reducere bit raten eller sådan noget. Måske skære
frekvenserne lidt til evt....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-10-02 20:56

> Hmmn... tænkte man kunne reducere bit raten eller sådan noget. Måske skære
> frekvenserne lidt til evt....

Det kan du godt, men så komprimere du ikke noget. men reducere kvaliteten.

Prøv at søge på sound editor e.l på fx www.tucows.com eller www.download.com
så kan du gemme i den ønskede kvalitet... Men at have 5% fra en wavfil på
44.1 Khz 16 bit, bliver det nok ikke særligt godt...

Er du sikker på at du ikke kan bruge mp3 filer? Det kan alt jo efterhånden
afspille

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-10-02 21:21

> [...]
> 44.1 Khz 16 bit, bliver det nok ikke særligt godt...
>
> Er du sikker på at du ikke kan bruge mp3 filer? Det kan alt jo efterhånden

Takker for info

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-10-02 19:10

> Det kan du godt, men så komprimere du ikke noget. men reducere kvaliteten.

MP3 reducerer også kvaliteten...

> så kan du gemme i den ønskede kvalitet... Men at have 5% fra en wavfil på
> 44.1 Khz 16 bit, bliver det nok ikke særligt godt...

Nu ved du jo ikke hvad wav-filen indeholder. Hvis det bare er alm tale, så
er 8 bit og 6kHz i mono rigeligt.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-10-02 19:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message

> MP3 reducerer også kvaliteten...

Ja, det er helt rigtigt.. Det gør alle komprimeringsformer til lyd vel..

Men den fjerne ikke disederet frekvensområdet.. Det er jo et advanceret
stykke komprimeringsteknik

> Nu ved du jo ikke hvad wav-filen indeholder. Hvis det bare er alm tale, så
> er 8 bit og 6kHz i mono rigeligt.

Tjaa, men 8 bit, lyder da ret grumset.. der er meget støj efter hver tone
osv?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-10-02 21:10

> Ja, det er helt rigtigt.. Det gør alle komprimeringsformer til lyd vel..

Nej. Mit gode gamle GUS kan afspille komprimeret lyd der ikke er tabsgivende
komprimeret.

Til tale er 8 bit fint.

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 04-10-02 08:07

On Thu, 3 Oct 2002 20:10:03 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<slet.hsl.@code12.dk> wrote:

Ogg Vorbis er også god http://www.vorbis.com/

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Thorbjørn

Dato : 04-10-02 10:44

Henrik Steen Larsen skrev:
> Jeg skal have komprimeret en Wav, så den fylder ca. 5% af sin oprindelige
> størrelse. Hvilke programmer kan sådan noget?

Det vil give et betragteligt tab af lydkvalitet, men kan stort set lade sig
gøre. Hvis filen er i 44.1 kHz 16 bits stereo er mit forslag:

1. Konverter fra stereo til mono. Herved bliver filen halvt så stor.
2. Ændr samplingsfrekvensen fra 44.1 kHz til 11.05 kHz. Herved afskæres alle
frekvenser over 5500 Hz og filen bliver en faktor 4 mindre.
3. Vælg 8 bits i stedet for 16 bits. Herved dannes en del støj og du sparer
yderligere en faktor 2.

Du kan hente en demoversion af CoolEdit, det skulle vistnok kunne gøre det.

www.syntrillium.com

-Thorbjørn

Fra : Thorbjørn

Dato : 04-10-02 10:56

Jeg skrev:
> [...]
sparer
> yderligere en faktor 2.
>
> Du kan hente en demoversion af CoolEdit, det skulle vistnok kunne gøre

Jeg kom lige til at tænke på, at "Sound Recorder" der er indbygget i Windows
98 kan gøre det, så der må findes noget lignende i XP.

-Thorbjørn

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 05-10-02 15:35

> [...]
Windows
> 98 kan gøre det, så der må findes noget lignende i XP.

Takker hermed for alle indkomne forslag.