Fællesareal i ejendom
Fra : Peter

Dato : 03-10-02 06:15

Hej ng.

Hvis ejeren af en ejerlejlighed inddrager fællesareal i sin lejlighed,
kræver det så ikke tinglysning af brugsretten og kræver tinglysning ikke at
ejerforeningen giver tilladelse?.
Fællesarealet tilhører ifølge vedtægterne ejerforeningen.

Hilsen Peter.

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 08:03

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> ejerforeningen giver tilladelse?.
> Fællesarealet tilhører ifølge vedtægterne ejerforeningen.

Jo - det skulle jeg mene. Det kan undre mig at det overhovedet er muligt at
handle således.

Alt andet lige vil denne ejer forbedre værdien af sit pant mod en
tilsvarende forringelse af andres pant. Hvis ikke der er foretaget 'en
handel' med tilhørende tinglysninger må det vel kunne karakteriseres til
noget i retning af tyveri.

I værste fald kommer nogen af I andres långivere og beder om forholdsmæssig
nedbringelse af lånene, fordi pantet er forringet.

Venlig hilsen
Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 03-10-02 18:24

Peter skriblede:
> Hej ng.
>
> Hvis ejeren af en ejerlejlighed inddrager fællesareal i sin lejlighed,
> kræver det så ikke tinglysning af brugsretten og kræver tinglysning
> ikke at ejerforeningen giver tilladelse?.

Hvis det er en inddragelse af fælles til individuel ejendom kan det
selvfølgelig ikke gøres uden aftale, ellers er det at stjæle fra naboerne.

Jeg bliver lidt nysgerrig efter, hvad du mener med "inddrage"? Er det et
kælder-/loftsrum der gøres tilgængeligt fra en lejlighed og afspærres fra
fællesarealer? Er det udbygning på trapperepos? Jeg har næsten ikke fantasi
til at forestille mig det.

David
Da mit spørgsmål ikke har så meget med jura at gøre XFUTer jeg til dk.bolig
(svar bringes kun i den gruppe og kan ikke ses her).

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-10-02 18:38

Peter wrote:

> [...]
> ejerforeningen giver tilladelse?.
> Fællesarealet tilhører ifølge vedtægterne ejerforeningen.

Forklar præcist og direkte, hvad "inddrager" betyder.

Ekstra benyttelsesret for en ejer eller begrænset ret for andre ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Peter

Dato : 04-10-02 06:28

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Forklar præcist og direkte, hvad "inddrager" betyder.
>
> Ekstra benyttelsesret for en ejer eller begrænset ret for andre ?

> [...]

Hej Erik.

Med inddragelse mener jeg at loftrummet over den pågældende lejlighed er
gjort til en del af beboelsen.
Det er sket ved at noget af loftet er pillet ned så lejligheden får loft til
kip og resten af loftrummet fungerer som en stor hems.
Loftrummet blev tidligere brugt som pulterkammer for bege lejligheder i
ejendommen. Der var kun adgang til loftrummet via den pågældende lejlighed
og det skal siges, at den anden lejlighed ikke har benyttet rummet de sidste
par år, hvilket skyldes et dårligt forhold til de nye ejere.
Rummet har kunnet benyttes med lige ret for begge lejligheder.

Hilsen Peter.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-10-02 08:10

Peter skriblede:

> [...]
> rummet de sidste par år, hvilket skyldes et dårligt forhold til de
> nye ejere. Rummet har kunnet benyttes med lige ret for begge

Hmm, hvad er tinglyst på ejendommen - hvad står der i BBR. Nogle gange kan
et sådant loftsrum være en del af lejligheden - jeg har selv haft sådan en
lejlighed med "pulterrum", men det var kun over min egen lejlighed - ikke
naboens, der selv havde et tilsvarende rum. Med andre ord: er du sikker på
at pulterummet/pulterrummene ikke figurerer som del af
lejligheden/lejlighederne (det står også på den årlige
ejendomsvurderingsmeddelelse)?

Hvis det er "fællesareal", virker det lidt underligt, når der kun har været
adgang fra den lejlighed. Har det kun været "fælles" med naboen? Så er det
måske en anden sag, hvis begge ejer loftsrummet i fællesskab - så er det
tyveri fra naboen - ikke fra naboerne og derfor ikke nødvendigvis en sag
for foreningen.

Har adgangsretten for naboen været tinglyst?

David

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-10-02 08:59

In article <3d9d3d93$0$32531$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, David T. Metz wrote:
> Peter skriblede:

[klip]

> Har adgangsretten for naboen været tinglyst?

Er det ikke lige meget hvis der er vundet hævd ?

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : David T. Metz

Dato : 04-10-02 10:12

Jon Bendtsen skriblede:

> [klip]

> Er det ikke lige meget hvis der er vundet hævd ?

Jeg tvivler på der kan vindes hævd på retten til adgang til fremmeds bolig.
Boligen er "ukrænkelig". Problemet kan være hvis der tidligere har været
anden adgang til fællesarealet, og man ved ændringen af dette har aftalt at
naboen skal have adgang til pulterrummet via privatboligen. Men i givet
fald må der foreligge en aftale eller det må stå i vedtægterne. Jeg har dog
svært ved at forestille mig det - som minimum må der være tinglyst brugsret
til pulterrummet? Da det ellers svært kan godtgøres at den brugsret findes,
hvis der hverken er adgang eller aftaler.

David