Bolig flere steder?
Fra : Annika Pedersen

Dato : 03-10-02 00:48

Aften herinde.
Vi sidder lige og funderer over nogle regler, og håber I måske kan
besvare det?

pt. bor vi 1 sted sammen, men da "vi" (han) søger job i den anden ende af
landet og vi vil flytte derhen ad, overvejer vi at starte med at han
finder et værelse og bor i indtil der findes en bolig.
Så er spørgsmålet, om han SKAL afmeldes på vores nuværende bolig, eller
kan han godt stå i lejekontrakten både her og på et andet sted i landet??
Meningen er så at han flytter sin folkeregister-adresse til det nye sted,
da det er mest praktisk kontra post mm. (og så bor der min. alle
hverdage, mens weekender nok vil være skiftende)

Er der noget ivejen for det når det er lejebolig(er)??

--
Annika Pedersen

Fra : Knud Thomsen

Dato : 03-10-02 07:04

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hverdage, mens weekender nok vil være skiftende)
>
> Er der noget ivejen for det når det er lejebolig(er)??

Nej det er da helt OK at have en midlertidig bolig et andet sted i landet -
det kaldes i skattemæssig henseende 'dobbelt husholdning'.

Der er ikke nogen krav om, at postadresse og folkeregisteradresse skal
følges ad. Folkeregisteradressen skal være der hvor han er hjemmehørende
(sikkert hos dig - så længe vi taler om midlertidig bolig / værelse).
Postadressen kan man på posthuset på en blanket flytte midlertidigt i
kortere eller længere perioder. Han kan altså sagtens få post i Skagen 1 uge
og derefter hos dig 1 uge.

Vær opmærksom på at der enkelte steder kan være krav om at have
folkeregisteradresse på sin lejede bolig, men det hører til sjældenhederne -
især når det er 2 forskellige kommuner. Nogen kommuner siger max. 1 bolig
(indenfor kommunen)

Venlig hhilsen
Knud

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-10-02 13:03

> Nej det er da helt OK at have en midlertidig bolig et andet sted i
landet -
> det kaldes i skattemæssig henseende 'dobbelt husholdning'.

Hvis han skal have et fradrag for det - skal det være midlertidigt. Hvis det
er et fast arbejde han får er det kun i en eventuel prøveperiode at han vil
kunne få et fradrag for dobbelt husførelse (og maks i 2 år)

I det storkøbenhavnske (og mange andre steder) er der bopælspligt. Det
betyder i praksis at man skal bo der mindst 180 dage om året. Men hvis han
kun lejer et værelse er det nok ikke et problem, da der så er andre beboere
på addressen. Det er i den forbindelse ligegyldigt om han har folkeregister
addresse der eller hos dig. Men skattevæsenet vil nok mene at han bør have
det hos dig.

(Egenligt "sjovt" at man ikke må have en lille lejlighed i kbh men kun
bruger lejlighedsvis, mens der ikke er grænser for hvor stor en bilig en
enlig må råde over ...)

> Nogen kommuner siger max. 1 bolig (indenfor kommunen)

Eller indenfor et nærmere defineret geografisk område. Den går ikke at råde
over bolig i f.eks vanløse og på frederiksberg.

Hvis der skal paragraffer på bordet så søg på "Boligregulering" på
www.retsinfo.dk

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 03-10-02 13:35

> [...]

Eller indenfor et nærmere defineret geografisk område. Den går ikke at råde
over bolig i f.eks vanløse og på frederiksberg.

Hvis der skal paragraffer på bordet så søg på "Boligregulering" eller "
bopælspligt" på www.retsinfo.dk

/A

Fra : Peter Kjær

Dato : 03-10-02 13:45

> Vær opmærksom på at der enkelte steder kan være krav om at have
> folkeregisteradresse på sin lejede bolig, men det hører til sjældenhederne

Nu er jeg ikke selv jurist - men ved dog at man hos AAB, FSB og sikkert også
hos de andre "store" kræver at man har folkeregisteradresse der, da det er
på grundlag af antal personer / m2 man får tildelt lejligheder med x antal
rum.

--
Mvh,

Peter Kjær