katte som fodderdyr
Fra : Prinz Ali

Dato : 01-10-02 22:41

Hej alle sammen.

Jeg tænkte at nu da vi var igang med DeClawing var det måske dette havde
interesse.

Jeg vil lige sige at for dem af jer der er meget følsomme er dette ikke
noget for jer, men jeg synes i skal kigge på det alligevel, da der kun er
tekst og ikke billeder. Det er noget jeg fandt frem på Nordisk Herpetologisk
Forening's forum. Jeg tror at inlæget taler for sig selv.

Her er link til det originale inlæg: (Brug hele linket ellers virker det
ikke!)
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=6632&messag
e_id=281915&forum_id=15903

Her er link til et af svarene. (Brug hele linket
ellers virker det ikke!)
http://www.fonager.dk/forum/forum.asp?mode=showmessage&master_id=6632&messag
e_id=281992&forum_id=15903

Der er flere svar, i kan gå ind på nhf.dk --> forum : søg på katte og kig
neders i resultaterne.
www.nhf.dk

hilsen
-Ali

Fra : KatjaStrofen

Dato : 02-10-02 00:04

Prinz Ali <news@prinzali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9a1675$0$69066$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
Herpetologisk
> Forening's forum. Jeg tror at inlæget taler for sig selv.

Hmm - jeg synes ikke indlægget taler for sig selv - eller jow det gør det,
men kan ikke se din pointe!

For mig, er det ligemeget om man fodre med det ene eller andet dyr! -
egentlig er jeg imod at man fodre med levende dyr *GG* - men det er der nu
engang mange der gør! og sådan er det bare! - om det så er killinger eller
små blide mus er for mig ligegyldigt! - det er begge levende væsener!

Katja

Som dog tager stor afstand fra declawring! - da man ikke bør anskaffe sig en
kat, hvis man ikke vil have dens vaner med!

Fra : Katrine Nederby

Dato : 02-10-02 01:10

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> engang mange der gør! og sådan er det bare! - om det så er killinger eller
> små blide mus er for mig ligegyldigt! - det er begge levende væsener!

Her er et link til hele tråden:
http://makeashorterlink.com/?T336219F1
Som det fremgår er det idiotens intention at fodre med levende killinger,
hvoraf nogle endda har fået øjne. Jeg ser intet galt i at fodre med
naturligt byttedyr, men er der nogen *fornuftig* grund til at de skal være
levende? -Og at det skal være katte? Her mener jeg, man som krybdyrsejer bør
respektere de følelser, mange mennesker rent faktisk har for katte og vælge
et andet foderemne. Og så få de killinger aflivet hos en dyrlæge (og kattene
neutraliseret *fnys*)

Følgende er hentet i tråden:
"Katteentusiaster ville nok finde det modbydeligt, men praktisk set er det
vel ikke værre end at proppe dem i en spand vand eller i udstødningsrøret på
sin bil"

Og det er ihvertfald ulovligt. Findes der ingen lovgivning omkring fodring
med levende dyr?

....Men heldigvis er der da også et par fornuftige kommentarer imellem.

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Prinz Ali

Dato : 02-10-02 10:37

Hej
Jeg har spurgt mig omkring og har fået fortalt at der ikke er lov imod det.

Hvis man fodre levende til varaner slår de deres bytte mod noget hårdt ind
til det dør. Det kunne være en sten en stamme eller hvad der ellers er líge
i nærheden. Jeg vil ikke være (særligt) dobbeltmoralsk, men ser ikke grund
til fodder med killinger andet end et "sjovt" experiment.

-Ali

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-10-02 07:16

> [...]
, men praktisk set er det
> vel ikke værre end at proppe dem i en spand vand eller i

At bruge killinger til slangefoder er i al fald lang mere humant end
at drukne dem .. druknedøden er forfærdelig og tager meget længere tid
en man måske regner med ........hvilket i øvrigt er forbudt .. at
sætte killinger for et udstødningsrør er også forbudt .. selv om det
faktisk er en mega human aflivningsmetode ... i det hele taget er det
forbudt at aflive dyr uden at have en speciel uddannelse i at aflive
dyr ...

Mvh Ami

Fra : Ann K.

Dato : 04-10-02 07:47

Jeg fatter bare ikke at man overhovedet får den tanke at fodre med
levende killinger!
Det er IMO ikke særligt gennemtænkt... hverken med tanke på kattene -
men da heller ikke for slangen! Så vidt jeg ved er slangers skind meget
sart og kan ikke tåle rifter/ridser... er ret sikker på at en killing
nok skulle nå at få et enkelt slag sat ind inden den døde!
Derfor vænner man vist også slanger i fangenskab (fx i zoo) til at tage
døde byttedyr... et eller andet med at dyrepasseren så står og "vifter"
med byttet, så slangens jagtlyst vækkes (øhh - nej - jeg ved ikke meget
om slanger
At slangen kan skades er IMO det allerbedste argument _imod_ at fodre
med levende byttedyr, som er fulde af sømposer!

Mvh Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-10-02 08:51

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fatter bare ikke at man overhovedet får den tanke at fodre med
> levende killinger!

Nej etisk set har jeg også svært ved at fatte det ... og man synes jo
godt at slangefolkene kunne tage lidt hensyn til folks følelser i
forbindelse med forskellige dyrearter når de anvender levende dyr til
foder ... men set med objektive øjne har jeg hørt at døden indtræder
lynhurtigt ... og tror som følge deraf ikke at en lille killing når at
slå bare et eneste dask med sømposen .. men måske tager jeg fejl ...
og så vil jeg gerne have min opfattelse revideret ... men etisk set
kan jeg ikke lide tanken om levende dyr som foder .. og det uanset
hvilket dyr der anvendes ...

> [...]
"vifter"
> med byttet, så slangens jagtlyst vækkes (øhh - nej - jeg ved ikke

<> det gør jeg heller ikke .. men jeg mener faktisk at have hørt noget
i stil med det du fortæller anvendes f.eks . zoo, så noget er der vel
om snakken ...

Smilfra Ami

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-10-02 09:11

Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
> og så vil jeg gerne have min opfattelse revideret ... men etisk set
> kan jeg ikke lide tanken om levende dyr som foder .. og det uanset

Trofast seere af Animal Planet vil vide, at det ikke sjældent sker, at
slanger bliver skadet af bid fra levende foderrotter, så mon ikke også,
at en killing kan få skadet slangen. Koldblodede dyr heler meget
langsomt, så det er bestemt ikke noget at spøge med.

> <> det gør jeg heller ikke .. men jeg mener faktisk at have hørt noget
> i stil med det du fortæller anvendes f.eks . zoo, så noget er der vel
> om snakken ...

Det er fuldstændig korrekt, at slanger sagtens kan vænnes til dødt
bytte - ellers var en del slanger vist døde af sult på nuværende
tidspunkt.

--
Helle
DK Tick-Tag

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-10-02 09:19

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev i en meddelelse
ellers var en del slanger vist døde af sult på nuværende
> tidspunkt.

og når det er tilfældet må jeg da tilstå at jeg slet ingen grund ser
til at der anvendes levende foder ... og da endnu mindre når
anvendelse af levende foder kan skade slangen .. noget helt andet er
så at jeg faktisk ikke kan se hvad slanger har at gøre i fangenskab ..
den må da som så mange andre dyregrupper høre til den kategori som vi
mennesker umuligt kan give et optimalt liv i fangenskab .. bare min
mening ..
Smilfra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-10-02 17:19

"Anne-Marie Prange Madsen" <ampm@ribe.bynet.dk> skrev i en meddelelse

> og når det er tilfældet må jeg da tilstå at jeg slet ingen grund ser
> til at der anvendes levende foder ... og da endnu mindre når
> anvendelse af levende foder kan skade slangen ..

Det bliver også mere og mere almiondeligt at fodre med dødt foder. Men døden
indtræder i løbet af sekunder, når en kvælerslange får levende foder, så det
er faktisk en meget human aflivningsmetode.

> [...]
> den må da som så mange andre dyregrupper høre til den kategori som vi
> mennesker umuligt kan give et optimalt liv i fangenskab

Kvælerslanger er noget af det letteste at give optimale forhold. En slanges
liv i naturen går med at jage og spise og så ligger den stille og fordøjer
de næste 14 dage til 1 måned, alt efter måltidets størrelse, og en gang
imellem parrer den sig. Så det er meget let at holde kvælerslanger.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Prinz Ali

Dato : 04-10-02 18:33

Det vil jeg give dig ret i. de laver ikke andet end at kigge og "sove"

bare de har varme og vand og et skjul.

-Ali

Fra : Prinz Ali

Dato : 04-10-02 18:30

Slangen tager nok livet af katten, men hvis katten når at rive slangen er
der mulighed for at slangen dør senere. Så de ville måske begge dø af det.

-Ali

Fra : Prinz Ali

Dato : 04-10-02 18:28

Det er ikke slanger men varaner der er tale om. Mega stor forskelv. En katte
killing ville ikke ha' en chance for at gøre noget som helst ved en varan.

Og ja man afliver alle bytter for det meste, hvis man er glad for sin
slange. Godt nok er mus ikke stor risiko, men fuldvoksne rotter kan være
farlige for slangen.

-Ali

Fra : Prinz Ali

Dato : 04-10-02 18:35

Det som jeg blev lidt forbavset over var at de mange katte folk herinde,
ikke lader til at synes det er syndt for katten.

Man kunne sige det var en MEGET afslappet holding.

-Ali

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-10-02 18:49

"Prinz Ali" <news@prinzali.dk> skrev...
> Det som jeg blev lidt forbavset over var at de mange katte folk herinde,
> ikke lader til at synes det er syndt for katten.
>
> Man kunne sige det var en MEGET afslappet holding.

Ja, det er det nok - jeg personligt har det sådan, at jeg egentlig nok
synes, at det er mere synd for killinger, at de bliver født til at blive
foræret væk/smidt ud i 8 ugers alderen, for måske at vokse op og blive
overflødige når familien bliver træt af katten eller skal udvides, og at den
derfor ender på KV eller lignende senere - eller, gud forbyde det, at den
bliver boende i flokken - uvaccineret, ukastreret og uden mad, for så fanger
de jo ikke mus og rotter.... (ok, ved godt, at bestemt ikke alle killinger
får det sådan!!).
Så hellere fodre slanger/varaner etc. med de _nyfødte_ killinger og få
steriliseret moderen, så det ikke gentager sig - selvom jeg naturligvis til
hver en tid ville foretrække at folk benyttede de anstændige metoder, som
dyrlægen kan være behjælpelig med, desværre er livet bare ikke sådan ude
omkring i de mange danske hjem, som stadig ser katte som lidt af en pest,
der åbenbart udelukkende eksisterer for at gøre livet surt for dem....

Mvh. Camilla

Fra : Ann K.

Dato : 04-10-02 21:04

>Det som jeg blev lidt forbavset over var at de mange katte folk
herinde,
>ikke lader til at synes det er syndt for katten.
>Man kunne sige det var en MEGET afslappet holding.

Jamen Ali... jeg har intet problem med at slanger skal have mad ;) Og da
slanger skal have frisk bytte, så er det jo nødvendigt at tage livet af
et eller andet dyr....
Et eller andet sted *tror* jeg at mennesker som vil sælge deres
killinger som slangefoder, heller ikke er særlig velegnede som
katte-ejere Og dermed kan man vel være næsten sikker på at
killingen/katten ikke vil få et særlig godt liv!?
Faktisk læner jeg mig meget op af Camillas holdning... Bedre for en
killing at have (bare lidt) nytte, fremfor at den skal vokse op til en
ussel tilværelse som affaldskat!
Kald det så bare en meget afslappet holdning... jeg vil kalde den
realistisk

Kender selv en kat, der skulle have været slangefoder... heldigvis var
der en barmhjertig sjæl som reddede hele kuldet.... ved at fortælle om
_hvor_ uhensigtsmæssigt det ville være for _slangen_, hvis den skulle
have levende foder
Egentlig mærkeligt, at man kan have så stor indsigt i ét dyr - og så
fuldkommen tilsidesætte hensynet til andre!?
Jeg mener... dyre-etik må vel gælde for alle dyre-arter... selv
edderkopper *gys*

Mvh Ann

Fra : Camilla Scharff

Dato : 04-10-02 22:40

"Ann K." <tsars@os.dk> skrev...
> Jeg mener... dyre-etik må vel gælde for alle dyre-arter... selv
> edderkopper *gys*

Jaahhh - al magt til edderkopperne, de spiser nemlig de *ækle* fluer!

Mvh. Camilla (som "samler" edderkopper på toilettet, hvor kattene er forment
adgang, og "dullerne" derfor kan leve i fred og fordragelighed uden at blive
til 8-benede lakridser )

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 04-10-02 23:31

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forment
> adgang, og "dullerne" derfor kan leve i fred og fordragelighed uden at

Hi-hi. Ja, det er lige sådan Emily ser på dem - 8-benede lakridser *GG*
Den anden dag snuppede hun en stor græshoppe eller fårekylling eller hvad
det nu var. Jeg ved ikke, hvad det så skal "oversættes" til (selvkravlende
chips?), men hun så ihvertfald ud til at nyde det. ADRW!

Mvh. Else.

Fra : Prinz Ali

Dato : 04-10-02 23:00

Det er helt ok.
Måske skulle der laves retningslinjer for hvad man måtte bruge. Som det
ligger nu er det ikke lov på området, og det vil nok medføre at der er mange
der vil experimentere med fodder. Jeg kunne også købe en mus til min kat så
den kunne få lidt legetøj, men det er unødvendigt. Ligesom kattekillinger
som fodder er for extremt fodder-enme at give et krybdyr.

Der er sikkert folk der vil kalde mig dobbletmoralsk men det handler nok
mere om hvad vi hver i sær "tillader". Hvis vi går fra de helt små fluer /
græshopper og bevæger os op mod mus, musseunge, rotte, marsvin, kanin,
......... kat, hund, ???, kommer vi på et tidspunkt over en grænse hvor vi
skiller fodder og "hvad kan vi proppe i kæften på denne varan". Efter egen
efaring med fodring af mus (til min slange) og efter at ha snakket med
laburenter kan man kommer frem til at mus er for dumme til at forstå hvad
der foregår omkring dem. Hvis du setter 2 mus ned på én gang. Vil den ene
af musene ikke vide hvad der foregår når den anden bliver slugt. Mange gang
ligger slangen stille og hugger først når musen snuser til slangens hoved.
(håber jeg gør mig klart, da det kan være svært at forklare på skrift.)

Hvis vi går over i den anden ende af skalaen ville en hund være klar over
når der er fare på færde. Den ville sikkert knurre og forsvare/angribe. Så
her har vi et dyr der er fuldt ud klar over hvad der sker. Så er vi ude i
noget hvor man kan snakke om midshandling.

Jeg ved ikke hvor denne linje skulle gå, det er svært, men personligt ville
jeg stoppe efter rotter.

Da vi går ud fra at alle følger loven og man ifølge den ikke må aflive katte
/ hunde ect. uden uddannelse så må vi gå ud fra at vi må fodre levende.

Bare en tanke
-Ali

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 02-10-02 12:08

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

> For mig, er det ligemeget om man fodre med det ene eller andet dyr! -

For mig er der altså stor forskel på om det er et naturligt byttedyr eller
ej. Slanger farer normalt ikke rundt og slår kattedyr ihjel - derfor skal
slanger i fangeskab heller ikke fodres med kattekillinger!

Vælger man at fodre på den måde, bør man også respektere en naturlig
fødekæde, det er trods alt også det dyret har bedst af.

- Sidsel