Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fokusering- hvordan?
Fra : Oscar

Dato : 01-10-02 00:04

Hvordan fungerer et kameras fokusering egentlig???-
Nogle har her i denne NG fortalt, at det var nødvendigt at fokusere på noget
lyst, for at man kunne tage et billede i en mørk stue/bar.-
Fokusering må altså være lysafhængig. Jeg troede ellers, at fokusering skete
via ultralyd/lys, noget der ligner radar?.-
Tak til dem der vil svare her.-
vh oscar.-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-10-02 08:08

"Oscar" skrev...
> [...]
skete
> via ultralyd/lys, noget der ligner radar?.-

Der findes flere forskellige former for autofokus.
Som du nævner brugte man lyd i f.eks. Polaroids
første spejlreflekser. Ulempen var, at det krævede en
temmelig stor modtager og at man ikke kunne fokusere
gennem glas.
Infrarød autofokus sender en stråle usynligt lys mod
motivet og måler hastigheden hvormed den reflekteres
tilbage til modtageren. Den kunne godt ha' lidt knas
med blanke overflader, som reflekterede lyset væk
istedet for tilbage.
De fleste autofokus'er idag fungere med "kontrastmåling"
Når kontrasten er størst, regner kameraet med at motivet
er i fokus. Det funker ikke så godt på motiver uden nævneværdig
kontrast, f. eks. en kalket væg, eller i mørke. Nogle kameraer
har så fået indbygget en "lommelygte" for at oplyse motivet
tilstrækkeligt.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John Doe

Dato : 30-10-02 11:55

... og virker det egentlig på samme måde i et spejlreflekskamera og et
kompaktkamera?

I et spejlreflekskamera er princippet at det lys der kommer ind gennem
optikken ledes igennem to adskilte (ikke serielle) linsekonstruktioner, og
derefter rammer en fotocelle der registrerer om de to 'lysbilleder' er ens.
De to linsekonstruktioner må jo så være forskellige. En motor kan så dreje
kameraoptikken i den ønskede retning for at opnå en bedre fokusering.

Jeg er lige ved at tro at princippet er det samme i
manuel-fokus-spejlreflekskameraet, her 'projiceres' de to billeder på en
synlig matskive, i stedet for på en fotocelle.

Jeg tror ikke at et kompaktkamera virker anderledes - der sidder vel en
fotocelle direkte på kameraets front, måske med to forskellige optiske veje?

Og så er der (hvad-er-det-nu-det-hedder) feltkameraer? Med to adskilte
linsesystemer. Men de fås nok ikke med autofokus?

"Oscar" <oscar@e-postboks.dk> wrote in message
> [...]
skete
> via ultralyd/lys, noget der ligner radar?.-

Hvis man bruger lys med anden bølgelængde end synligt lys kan man få en
fokuseringsfejl pga forskellige bølgelængders forskellige brydning i
optikken. Det hedder stigma når der er tale om synligt lys. Og derfor kunne
man allerede for mange år siden købe anastigmater, og nu astigmater.

På de fleste eller alle faste spejlrefleksoptikker vil man se et lille mærke
ved siden af det mærke der angiver fokuseringsafstanden. Det lille mærke
angiver fokuseringsindstillingen for infrarød film, når fokusering er sket
med synligt lys. Så hvis fokuseringen er sket med infrarødt lys skal man
altså dreje tilsvarende i modsat retning for at fokusere det synlige lys
(?). Hvis både fokusering og optagelse sker med infrarødt lys er der
naturligvis ikke noget problem så længe der bruges et
spejlrefleks-/Through-The-Lens-kamera

> Tak til dem der vil svare her.-
> vh oscar.-

Altid glad for at kunne blære mig med min uvidenhed

Henrik